Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalit ja niiden käyttötarkoitus
1 2 3 4 5
Juutas
25.05.2013 09:57:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps, siellä missä kaksi kitaristia kohtaa, niin jossain vaiheessa keskustelu ajautuu keskusteluun laudan uutuuksista ja kestosuosikeista. Nyt haluaisin kurkistaa myös basistien sieluihin tai ainakin laudan sisuksiin.. ;)
 
Listaatteko siis mitä pedaaleja te arvon basistit tällä hetkellä käytätte laudassanne ja mihin tarkoitukseen. En aja takaa "käytän säröä äänen särkemiseen" helmiä sioille tyyppistä analyysiä, vaan esim. itse käytän chorusta aina ja yksinomaan tuomaan arpeggiohin lisää "avaruutta" - en muuhun - tai SD-1 on aina päällä pistämässä perussaundin kivasti murolle jne. Olisi hauska kuulla vastaavia (tarkkoine pedaalimalleineen tietysti) basistien näkövinkkelistä.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Mä vaan
25.05.2013 11:07:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tulee soiteltua hiukan kaikkea, joten muutama spedu löytyy. Niin tässäpä näitä sitten:
 
EHX Big Muff: Tätä käytän pääasiassa Muse-covereissa ja sen tyyppisessä musassa. Vielä kun saisi sopivan synth-pedaalin hankittua...
 
Darkglass B3K: Toinen, kevyempi säristin. Tätä käytän vähän kaikenlaisessa musassa, niin death metallissa, kuin rockissakin.
 
Markbass Compressore: Niin no kaikki varmaan tietää mitä kompuralla tehdään ja että se sopii lähes kaikkeen musiikkiin. No ei nyt ihan mutta melkein.
 
Boss LS-2: Ei vaikuta saundiin muuten kuin antamalla mahdollisuuden clean blendiin.
 
Digitech bass synth wah: Synth, envelope filter, oktaavi. Kaikkea schaissea samassa. Synthiä käytän eniten, mutta parempi olisi hankinttava.
 
Hullu basisti.
hollstro
25.05.2013 14:37:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niiden käyttötarkoitus on turhautuneen basistin soittomielenkiinnon ylläpitäminen, kamarunkkaus sekä dymaniikan ja saundin huonontaminen. Ei hymiötä koska tämä on totuus.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Isotalo
25.05.2013 15:10:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Niiden käyttötarkoitus on turhautuneen basistin soittomielenkiinnon ylläpitäminen, kamarunkkaus sekä dymaniikan ja saundin huonontaminen. Ei hymiötä koska tämä on totuus.
 
Lähdit sitten tuolle linjalle...
 
Mä vaan
25.05.2013 15:55:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Niiden käyttötarkoitus on turhautuneen basistin soittomielenkiinnon ylläpitäminen, kamarunkkaus sekä dymaniikan ja saundin huonontaminen. Ei hymiötä koska tämä on totuus.
 
*hakkaa päätään seinään*
 
Hullu basisti.
Vessajono
25.05.2013 16:07:41 (muokattu 25.05.2013 16:08:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Niiden käyttötarkoitus on turhautuneen basistin soittomielenkiinnon ylläpitäminen, kamarunkkaus sekä dymaniikan ja saundin huonontaminen. Ei hymiötä koska tämä on totuus.
 
Älkää nyt taas alottako tätä. Kun sitä musiikkia on olemassa niin kovin montaa lajia, ei mullakaan oo välissä ku viritysmittari jos pitää soittaa stankkujazzia mutta haluaisinpa tosiaan nähdä sen basistin joka soittaa onnistuneesti vaikkapa Toolia ilman ensimmäistäkään spedua.
 
"Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä."
Typhus
25.05.2013 16:16:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun dynamiikkaa ja saundia paskentamassa on:
 
Boss OC-2
Mun mielestä THE oktaaveri. Saundi on upea, mutta äänten seuraaminen ei aina ole se paras juttu. Tarvii kliinin tekniikan että pääsee täyteen loistoonsa. Tällä tulee lähinnä matkittua synabasso-saundeja ja välillä maustettua bassoon enemmän "läskiä" mukaan. Modernissa popissa paljon käytössä.
 
Darkglass B3K / Aguilar AGRO:
Nämä kaks vaihtelee paikkaa viikottain. Molemmissa hyviä ominaisuuksia ja täysin erillaiset saundit. AGROa käytän todella agressiivisissa hevi-biiseissä ja B3K:ta on tullut käytettyä kevyemmässä kamassa. Säröä käytän mausteena taikka täysin saundina. AGRO = Saundi B3K= Mauste
 
Aguilar TLC
Harvoin tulee käytettyä kompressoria nykyään. Nuorempana hevi-hommissa oli kokoajan päällä. Lähinnä vain tasoittamassa livenä signaali-piikkejä kun rehaa. Nykyään päällä kun tulee peukutettua.
 
3Lead Audio Groove Regulator II
Liian harvoin pääsee vetään nykyään filtterillä mitään, mutta bassosooloissa tulee nykyään käytettyä tätä. Lisää mukavaa "laulavuutta" saundiin. Joskus lisäilen tätä oktaaverin saundiin jotta saa sellasia "stevie wonder" tyylisiä synasaundeja!
 
MXR Blowtorch
Tässä fuzzissa middlet buustattuna ja v*tusti säröä! Tarkoitettu moderniksi "muse"-saundiksi. Tää pedaali pysyy selkeenä silti kokoajan ja 3-alueisella EQ:lla saa tehtyä vaikka millaisia saundeja...
 
Purkkeja kyll löytyy lisää vaikka kuin, mutta nämä on yleensä laudassa kiinni virittimen lisäksi. Mulle efektit on erittäin tärkeitä, ja mun mielestä niillä on iso rooli nykyajan basismissa. Tarvitsen niitä monella keikalla jotta voin kopioida orggis versioiden saundit.
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
Rämppy
25.05.2013 17:13:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on käytössä vain Roger Mayer Voodoo1, jota käytän muutamassa biisissä rokkibändin kanssa. Sillä saa sopivan reuhakkaan särösoundin. Joskus aikoinaan mulla oli Boss SYB-3 bassosyntsa. Ei sille mun musassa oikein käyttöä löytynyt, mutta olihan sillä kiva leikkiä bootsycollinsia.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
absqua
25.05.2013 18:28:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Lähdit sitten tuolle linjalle...
 
Ei järin yllättävää. Alkaa olla vähän haikea läppä toi, kaikella kunnioituksella.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Miikss
25.05.2013 18:36:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Ei järin yllättävää. Alkaa olla vähän haikea läppä toi, kaikella kunnioituksella.
 
Vähän on velipesosmaista meininkiä kieltämättä.
 
Itsellä on vaan AMT BC-1. Sitäkään en nyt ns. pedaaliksi laske varsinaisessa käyttötarkoituksessaan, koska kyseessä on ihan puhdas etuaste. Mukavan pienehkön särön siitä saa soundiin ja yleensäkin huomattavasti munakkaamman mörinän kuin SWR:n vakioetusesta.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Uncle Johnson
25.05.2013 19:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono:haluaisinpa tosiaan nähdä sen basistin joka soittaa onnistuneesti vaikkapa Toolia ilman ensimmäistäkään spedua.
 
Meh. Eiks oo aika noloo soittaa niinq muiden pändien piisei?
 
Itsehän vetelen Presarilla suoraan vaffariin. Toki wahi ja särö löytyis, mutta tuolla ne pölyyntyy hyllyllä. Soittotatsi, Eq, vola ja tone on ne millä saundia varioin.
 
Thefish
25.05.2013 19:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oktaaveria tai erilaisia filttereitä, puhumattakaan lyhyistä tai pitkistä tilamallinnuksista - ei saa pelkistä sormista irti vaikka kuinka kävis jossain tiibetissä meditoimassa.
 
Siksipä niitä löytyykin omasta laudasta useampi yksilö eri käyttötarkoituksia varten.
 
Filsut ; Ehx BassBalls, Ebs BassIQ+Bass Wah, Ibanez SB7, Ehx BassMicroSynth
 
Oktaaverit; Boss OC2, Ebs Octabass, Boss SuperShifter
 
+ Boss RV5, Ibanez dilsa+DOD BassEq
 
Kyllähän noilla saa useammankin kerran dynamiikan tapettua jos änkeää koko arsenaalilla sinne mihin aurinko ei paista. Maltillisesti käytettynä toimii masturboimattakin.
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
atheos
25.05.2013 19:30:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä ketju on seuraava:
 
1. Whammy DT: No, Whammy. Voi soitella Toolia ja muuta vastaavaa pitch-kikkailua, tehdä vinkeitä harmoniajuttuja ja detune-puolta käytän sitten taas vireen kanssa pelaamiseen, kätevämpää niin kun viritellä bassoa vuorotellen Eb/D/Db/C/H-vireeseen.
 
2. Mad Professor Blueberry: Joko vähän enemmän säröä ja sitten käyttää tehokeinona esim. kertseissä tai sitten kevyempää säröä ja pitää sen siellä murouttamassa koko ajan. Toimii aika hyvin myös niin että pitää säröä päällä koko ajan ja soittotatsilla sitten säätelee särön määrää, tuo kun reagoi tosi mukavasti dynamiikkaan.
 
3. Ibanez SM7 Smash Box: Jos tarvitsee sirkkelisäröä, esim. joihinkin Whammy-juttuihin toimii kivasti kun iskee kunnon surinaa perään.
 
4. MXR Micro Chorus: Joko koko ajan päällä esim. kasarimpaa kamaa soittaessa tai sitten erilaisissa introissa, väliosissa tms.
 
5. Behringer DC9 kompressori (lue: halpa MXR DynaComp -klooni): Yleensä koko ajan päällä vetämässä soundia vähän läjään ja tuomassa vähän väriä soundiin. Joskus käytän myös niin että muuten pois ja päälle jos on jotain släppikohtaa tai vastaavaa.
 
Kivaa laudassa on se, että toimii myös kitaran kanssa, Blueberryyn ei tule tällöin juuri koskettua mutta SM7 hoitaa sitten kokonaisuudessaan särötontin. Bassolla SM7 on taas vähän harvemmin käytössä.
 
Laulaja on lyömäsoitin.
pehko
25.05.2013 19:42:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itsellä on homma simppelinä: kaksi säröä, toisella semmosta perus kevyttä säröä, vähemmällä tonella ja toisella sitten enempi semmosta hewi-säröä. kumpaakin käytän biisistä riippuen erikseen tai yhtäaikaa. sitten on vielä perässä chorus, jolla saa semmosta aaltoilevuutta soundiin tietyissä kohdissa.
 
haluaisin vielä reverbin ja ehkä kompuran. reverbiä käyttäisin luomaan ns. ambienttisia osioita ja kompurasta en ole vielä ihan varma että miten, mutta kyllä sille käyttöä löytyisi.
J.Nikkanen
25.05.2013 23:26:30 (muokattu 25.05.2013 23:33:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Niiden käyttötarkoitus on turhautuneen basistin soittomielenkiinnon ylläpitäminen, kamarunkkaus sekä dymaniikan ja saundin huonontaminen. Ei hymiötä koska tämä on totuus.
 
Ei juma. Mä kyllä veikkasin että Juki tulee kertoon totuuden mutta velipoika näemmä ehti ensin. Sillälailla!
 
edit: Ainiin joo, ekana mulla on viritin, jossa on bufferi, eli KORG DT-10. Sen jälkeen muutama röpötin, MXR Blow Torch ja sitten kitarapuolelta tuo MXR double shotti. Blow Torchilla rankemmat säröt ja tuosta tuplalaukauksesta löysin semmoisen kivan asetuksen, että mitä kovempaa röytää, sitä enempi saapi säröä. Miedolla asetuksella ei saundi säröydy oikeastaan ollenkaan. Yllättävää, sillä pedaali on muuten aivan täysin mopo rotkoon osastoa ja toisella kanavalla ei tee oikein yhtään mitään, kai? (särössä siis kaksi kanavaa)
 
DOD fx-25 löytyy myös, mutta se odottaa modausta kaikkien muidenkin keskeneräisten projektien kasassa, eli valmistuu joskus, toivottavasti. Ihan vaan pornofunkin harjoitteluun, silleen Bootsy hengessä.
 
edit2: Ja sitten pedaalikompurakokeilun jälkeen totesin että nupin (TC) oma spectracomp on kaikki mitä tarvitsen, eli kompura lähti (tai lähtee) kiertoon.
 
...mutta kivempihän näissä itsetehdyissä on se, että vituttaa vielä vuosienkin päästä tehdyt virheet. -Karlsson
hollstro
26.05.2013 08:49:01 (muokattu 26.05.2013 08:50:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy myöntää että tahallani provosoin, mutta olen oikeasti myös tuota mieltä. Noin 35 vuoden kokemuksen myötä en ole vielä törmännyt bassoefektiin joka ei pilaa basson perusääntä, lisäisi vain sen efektin. Mullakin on oma efektilauta täynnä munuaisia joka on ihan käyttämättä. Dynamiikka, harmonisten klangi ja potku häviävät aina. Asiaa voi rinnastaa näihin Line6 mallintaviin; ensi alkuun tuntuu että joo, hieno saundi. Hetken päästä huomaa mikä siinä mättää.
 
Chorus on hieno efekti ja jos tuollainen tulee eteen niin se on pakkohankinta: http://medias.audiofanzine.com/imag … oss-ce-1-chorus-ensemble-250353.jpg
 
edit: särönkin, silloin kun sitä tarvitsen otan styrkkarista (Hiwatt DR 201). Pesee kaikki pedaalisäröt 100-0.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
KMT
27.05.2013 00:57:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina päällä
-Noise Gate
-Kumpura
-Eq
 
Joskus päällä
-Wah
-Super shifter
 
Bossia lähinnä kaikki
 
Tämä normisetti joskus ollu tilalla/lisäksi
Phaser
Flanger
Tremolo
Chorus
Särö (näihin vähiten kuluttanut aikaa)
 
Johannes_t
27.05.2013 08:58:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EBS MultiDrive: tällä tehdään standard-asetuksella perusrokkisoundia ja kanttiaallolla poppisynapörinää. Esimerkkibiiseinä edellisille vaikka Vilkkumaan Satumaa-tango ja No Doubtin Hella Good.
 
Darkglass B3K: moderniin metallibassotteluun erinomainen kapine. Manzanan uudelle levylle löytyi muutamaan biisiin se soundi, jota olen toivonut omalle kohdalle reilut 15 vuotta.
 
MXR M82: envelope filter, eli kvaakku. Poppihommiin, mietoa pulputusta perussoundin päälle, tai sitten säröllä ryyditettynä tuhdimpaa kakomista.
 
Ibanez Weeping Demon: wah, lähinnä cliffburtonismiin, Alcoholica-keikoilla mukana siis. On tuolla myös Manzanaa ja When the Empire Fallsia purkitettu. Särön kanssa eri jees.
 
EBS MultiComp: hevihommiin hyvä, saa soundiin sopivasti atackia ja sointia, ilman että basso tunkee kitaroiden päälle. Helpottaa myös peukuttamisen järkevänä ja mielekkäänä pitämistä.
 
Timar
27.05.2013 11:00:38 (muokattu 27.05.2013 11:03:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän Korg Pitch Black -virityspedaalia basson virittämiseen.
Muu on turhaa.
Soundi lähtee sormista.
 
edit: Ei vaan on sitä välillä tullut mietittyä että saisko soittoon jotain lisäväriä jollain efekteillä mutta tuntuu että ei sopivaa ole oikein löytyny vaikka kaikenlaista kokeillu.
 
Näin on marjat
Juhan
27.05.2013 11:07:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timar:
Soundi lähtee sormista.

 
Koita käyttää esim. kumihanskoja. Sori, oli pakko...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti