Muusikoiden.net
06.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harley Bentonin bassosaundi puuroa -halp?
1 2 3 4
Sencify
25.04.2013 12:20:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
Ostin tuossa vuoden vaihteessa bentonin nauhattoman 5-kielisen basson,
http://www.thomann.de/fi/harley_ben … 500fltbk_5string_fretless_ebass.htm

Ja huomasin eräällä keikalla että basson H-kielen saundi on hyvin puuroinen.
Kokeilin säätää kaulan suoruuden ja kielten korkeuden yms yms yms, enkä saanut puuroisuutta lakkaamaan.

Onko vinkkejä puuroisuuden lopettamiseen / saundin selkeyden parantamiseen? Pohdin, että pitäisikö vaihtaa mikit joihinki ei niin puuroisiin? Tuosta etumikistä meiinaan voi huutaa läpi :DD.

Typhus
25.04.2013 12:53:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä saa mitä tilaa.

Muttas, onko sulla vielä alkuperäiset kielet siinä? Lähtisin siitä että vaihtaisin ne aluksi uusiin.

Tissit, bassot, perse, kalija.
anapena
25.04.2013 12:53:54

Onko soundi aina ollut samanlainen? Oletko vaihtanut ikinä kieliä? Vahvistimen säädöt? Keikalla voivat olosuhteet yllättää, ainakin ne ovat erilaiset kuin treeniksellä. Emmätiä kannattaako halpiksiin mikkejä vaihdella, tietty jos halvalla saa...:)

Istu ja pala!
Etvi
25.04.2013 13:40:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H-kieli tuntuu olevan useissa halpisbassoissa heikko kohta. Mikkejä vaihtamalla ongelma tuskin ratkeaa, mutta parempi kielisetti saattaa helpottaa ongelmaa. Minulle on jäänyt suosikiksi DR:n low rider MH5-130-setti. Oikeasti toimivaa H-kieltä en kyllä odottaisi HB-bassoista löytäväni.

"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
artope
25.04.2013 13:54:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Typhus: Sitä saa mitä tilaa.

Muttas, onko sulla vielä alkuperäiset kielet siinä? Lähtisin siitä että vaihtaisin ne aluksi uusiin.

Kielet vaihtoon vaan. Itte ostin HB:n halpisjatsarin. Yllättävän hyvä peli niin halvaksi. Pikkusäädöillä ihan kelpo soitin. Ja vertailupohjana mulla aito americanpresari vm. -77/78

"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
J.Nikkanen
25.04.2013 15:02:13

artope: Kielet vaihtoon vaan. Itte ostin HB:n halpisjatsarin. Yllättävän hyvä peli niin halvaksi. Pikkusäädöillä ihan kelpo soitin. Ja vertailupohjana mulla aito americanpresari vm. -77/78

Kertooko tämä nyt sitten siitä että HB on helvetin hyvä soitin, vaiko siitä että Fender ei välttämättä olekkaan nimensä veroinen?

Vaikuttaa siltä, että on tehty teknistä kamaa, mutta tekninen osaaminen ei riitä. -Blitz
hollstro
25.04.2013 15:15:12

J.Nikkanen: Kertooko tämä nyt sitten siitä että HB on helvetin hyvä soitin, vaiko siitä että Fender ei välttämättä olekkaan nimensä veroinen?

Kyllä se 77 Jazz Bassokin voi olla niin huonossa hapessa että HB on OK sen rinnalla.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
MPU
25.04.2013 16:25:33

hollstro: Kyllä se 77 Jazz Bassokin voi olla niin huonossa hapessa että HB on OK sen rinnalla.

Ja voittoarpa voi osua HB:n kohdalla. Eikös Fenderin lähtökohta ollut tehdä soitin halvalla? Mitä näitä nykyhalpiksia olen muutamaa käpistellyt niin ihan soitettavia ovat olleet. Paljon parempia kuin mun eka Eko oli. Silloisella viidelläsadalla markalla ei vielä kummoista soitinta saanut.

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
artope
25.04.2013 16:59:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin no en tiedä, comsii comsaa... Uutena ostin presarin v -84 ja käteen se on sopinut hyvin. MUN mielestäni ollut oikein hyvä soitettava. Tuo HB ollut mulla nyt pari kuukautta ja myöskin se tuntuu hyvältä. Pari keikkaa jo soitettuna ihan ok. Jos sitten kävi lottovoitto ton HB:n kanssa, niin great! Lavassa nyt lukee kylläkin Fender Fake Jazz bass.. Ihan vaan piruuttaan...

"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
Sencify
25.04.2013 18:19:09

Joo siis tiesin että on halpisbasso, ja hyvin positiivisesti yllätyin kun sen sain, kielet vaihtoon vaan siis, voisin kokeilla juuri niitä DR-kieliä =).
Ja keikan säädöistä sen verran että miksaaja ei ite antanu mun koskea säätöihin (ketutti suuresti..).
Mistä se H-kielen "heikkous" johtuu? Onko puu niin huonoa vai missä vika, ihan näin mielenkiinnosta?

hollstro
25.04.2013 21:55:22

MPU: Ja voittoarpa voi osua HB:n kohdalla. Eikös Fenderin lähtökohta ollut tehdä soitin halvalla? Mitä näitä nykyhalpiksia olen muutamaa käpistellyt niin ihan soitettavia ovat olleet. Paljon parempia kuin mun eka Eko oli. Silloisella viidelläsadalla markalla ei vielä kummoista soitinta saanut.

Ei ollut koskaan lähtökohta tehdä mahdollisimaan halvalla, vaan tehdää soittajien mielestä hyvä soitin niin että se on helppo ja kohtuuhintainen valmistaa suurina sarjoina. Siksi mm. pulttikaula. Materiaalien valinta ei ollut pelkästään kustannuspohjaista.

Fenderin bassot olivat parhaita 50- ja 60-luvuilla. Muut yrittivät mutteivät pystyneet yhtä hyviä soittimia tekemään. 70-luvulla tuotantokustannuksien ajojahti lähti lapasesta ja se sai aikaan huonompia soittimia, mutta silti 70-luvullakin keskimääräinen Fender oli parempi basso kuin juuri mikään muu. Music Man oli 70-luvun lopun kunkku, sekin Leon käsialaa.

Mitä tulee noihin HB:n bassoihin niin niissä halpa hinta on viety kaikkeen materiaaleista viimeistelyyn. Sen huonompaa laatua ei voi ostaa. Joillekin se riittää. Samaa tavaraa myydään muillakin nimillä.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Rämppy
26.04.2013 09:24:07

hollstro: Kyllä se 77 Jazz Bassokin voi olla niin huonossa hapessa että HB on OK sen rinnalla.

Tai se voi olla alunperinkin huono, nimittäin -77 Fender.

En sitten malttanut olla sanomatta.
Etvi
26.04.2013 09:39:39

Sencify: Mistä se H-kielen "heikkous" johtuu? Onko puu niin huonoa vai missä vika, ihan näin mielenkiinnosta?

Minun ensimmäinen basso oli 5-kielinen LTD. Siinä H-kielen soi tyyliin "blump", vaikka miten sitä yritti säätää. Päädyin siihen lopputulokseen, etteivät basson puut (erityisesti kaula) vaan soi tarpeeksi H-kielellä soitettaessa. Toisaalta, aika harva 5-kielinen soi H-kielellä kovinkaan kirkkaasti 7-nauhan yli mentäessä. Mielestäni basso ei ole kuitenkaan ihan susi, vaikka se ei joka asemasta soitettaessa ihan optimaalisesti soisikaan. Nämä on taas niitä asioita, joissa useimmiten saa rahoilleen vastinetta basso-ostoksissa.

piivei
26.04.2013 16:33:11 (muokattu 26.04.2013 16:35:07)

Tietysti kaikissa soittimissa voi olla vikaa tai kuluneisuutta mutta en sentään fenderin ja HB:n jazz bassoja lähtis vertaamaan samana päivänä toisiinsa.
Toinen on täydellisesti ammattikriteerit täyttävä työkalu ja toinen on muovinen ritsa josta ei saa kuin pelkkää harmia pidemmällä aikavälillä.

Miikss
27.04.2013 03:07:56 (muokattu 27.04.2013 03:11:47)

Etvi: Minun ensimmäinen basso oli 5-kielinen LTD. Siinä H-kielen soi tyyliin "blump", vaikka miten sitä yritti säätää. Päädyin siihen lopputulokseen, etteivät basson puut (erityisesti kaula) vaan soi tarpeeksi H-kielellä soitettaessa. Toisaalta, aika harva 5-kielinen soi H-kielellä kovinkaan kirkkaasti 7-nauhan yli mentäessä. Mielestäni basso ei ole kuitenkaan ihan susi, vaikka se ei joka asemasta soitettaessa ihan optimaalisesti soisikaan. Nämä on taas niitä asioita, joissa useimmiten saa rahoilleen vastinetta basso-ostoksissa.

Ite huomasin vasta demoa nauhotellessa, miten loistavasti tuossa nykyisessä Sandbergissä toimii myös H-kieli. Treeneissä se kuulostaa hieman puuroiselta, mutta sitten kun sen veti suoraan koneeseen kiinni, niin aijai; Ihan loistava ja jämäkkä soundi. Ei erotu muista kielistä mitenkään negatiivisisesti vaikka miltä nauhalta soittaisi. Että kyllä sitä H-kieleltäkin voi odottaa hyvää "suorituskykyä", halpisbassossa ei ehkä niinkään. Sen verran haastavia nuo noin matalat taajuudet on.

Edit: Eli siis kyllä mulla soi myös hyvin seiskanauhan yläpuolelta, en toisaalta näe mitään syytä soittaa varsinkaan nauhoituksissa yli sen nauhan, jos ylimeno meinaa sitä, että soitetaan vaikkapa G siltä kieleltä.

"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Etvi
29.04.2013 09:46:42

Miikss: ... Eli siis kyllä mulla soi myös hyvin seiskanauhan yläpuolelta, en toisaalta näe mitään syytä soittaa varsinkaan nauhoituksissa yli sen nauhan, jos ylimeno meinaa sitä, että soitetaan vaikkapa G siltä kieleltä.

Sandberg on laatubasso ja sen vertaaminen HB:hen on vaan tuhmaa.

Ainahan basson sointi on erilainen soitettaessa sama ääni eri asemasta. Pääsääntöisesti pyrin soittamaan mahdollisimman pitkällä kielen soivalla osalla, sillä mielestäni basso soi silloin parhaimmin. Toisaalta, jos jotain kiireisempää joutuu soittamaan, eikä ehdi asemaa vaihtamaan niin paljon, niin alaäänet voi olla kätevämmin ulottuvilla samassa asemassa alemmalla kielellä. H-kieltä käytän siis pääsääntöisesti vaan silloin, kun E-kielellä ei enää pärjää. Tottumus- ja makuasioita siis.

Miikss
30.04.2013 19:34:22

Etvi: Sandberg on laatubasso ja sen vertaaminen HB:hen on vaan tuhmaa.

Se olikin enemmän semmonen "kommentti itselleni" -tyyppinen huomautus. Ja toki ehkä vähän tarkoitus myös kiusata köyhälistöä, jonka pitää soittaa HB:n paskoilla.

"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Kefiiri
01.05.2013 09:37:39

Voisiko olla, että hyvin soiva H-kieli vaatii jäykkärakenteisen kaulan, jonka suorana pysyminen ei ole pelkän kaularaudan jännityksen varassa?

"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
kojones
01.05.2013 09:50:28 (muokattu 01.05.2013 09:50:52)

Kefiiri: Voisiko olla, että hyvin soiva H-kieli vaatii jäykkärakenteisen kaulan, jonka suorana pysyminen ei ole pelkän kaularaudan jännityksen varassa?

Näin minäkin olen asian järkeillyt. Ja samaa vaatii myös hyvin soiva E-kieli, sekään ei ole itsestäänselvyys.

J.Nikkanen
01.05.2013 09:50:41 (muokattu 01.05.2013 09:52:31)

Kefiiri: Voisiko olla, että hyvin soiva H-kieli vaatii jäykkärakenteisen kaulan, jonka suorana pysyminen ei ole pelkän kaularaudan jännityksen varassa?

H-kieli ei yleensä kuitenkaan ole jännitykseltään kovinkaan kireä, siis normi setissä, päinvastoin, semmonen lerppakulli millä ei tee oikein mitään. Munsta.

Paksumpi H-kieli saattaa auttaa asiaan jos skaala on 34" tai lyhyempi.

edit: Toki täsä mun vitosessa on jäykkä kaula. Hiilikuidulla päällystetty ja vaahteraotelaudalla. (MPU)

...mutta kivempihän näissä itsetehdyissä on se, että vituttaa vielä vuosienkin päästä tehdyt virheet. -Karlsson
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti