Muusikoiden.net
04.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kevyempää bassoa Rickenbackerin seuraksi?
1
karkki
19.04.2013 20:16:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vuosikerta-Rikua (4001) on ilo soittaa, mutta selkä alkaisi jo arvostaa vähän kevyempää bassoa.
Olisiko hyvä ehdotuksia soitotatsiltaan suunnilleen samalta tuntuvista vehkeistä. Suht kapea kaula eikä yltiöpitkä skaala olisi toiveissa, keveyden lisäksi.
Onttokoppainen voisi olla mukavan kevyt. Hagströmillä on Viking, mutta sen skaala on kyllä Rikua lyhyempi. Miten mahtaa olla leveyden laita?
Toinen onttokoppainen, joka tulee mieleen on Epin Jack Casady -malli. Onko siitä kenelläkään kokemuksia?
Muita vaihtoehtoja?

Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
A-L
24.04.2013 08:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toistaiseksi on jäänyt ostamatta, mutta itse katselin kakkosbassoksi vähän samansuuntaisia vempeleitä. Siis jotain kevyttä, ehkä onttoakin kolisutinta, johon ei tarvitse laittaa läheskään riksun verran valuuttaa. Yksi kiinnostava on myös Kiinan Gretsch G2224, ei ole hinnalla pilattu, mutta skaala on kyllä lyhykäisempi myös. Kaupassa kokeiltuna vaikutti kuitenkin kiinnostavalta ja istui omaan kätöseen hyvin, skaalasta huolimatta. Yksi vaihtoehto on myös etsiä tuollainen Arian lawsuit-riksu. Otelaudassa on vähän erilainen tatsi, mutta samat ilon ja ärsytyksen aiheet sellaisessa tulee mukana. Painoa on kylläkin jäänyt kosolti jonnekin matkan varrelle, eivät liene ihan samaa vaahteraa kuin amerikkalaiset. :)

Pimee häiskä.
karkki
29.04.2013 21:22:05 (muokattu 30.04.2013 08:29:06)

Kiinnostavilta näyttävät myös Ibanezin Artcoret ja Höfnerin & Vintagen näkemykset legendaarisesta viulubassosta. Kaikkia saisi ihan siedettävään hintaan. Harmi, ettei ole mitään paikkaa, missä niitä pääsisi rinnan testailemaan ja vertailemaan.

Edit: Tuossa taitaa olla minun valintani, kunhan saavat myyntiin myös Euroopassa. Jenkeissä myydään jo: http://www.musiciansfriend.com/bass … banez-asb180-4-string-electric-bass

Sir Henry
30.04.2013 21:33:23

karkki: Kiinnostavilta näyttävät myös Ibanezin Artcoret ja Höfnerin & Vintagen näkemykset legendaarisesta viulubassosta. Kaikkia saisi ihan siedettävään hintaan. Harmi, ettei ole mitään paikkaa, missä niitä pääsisi rinnan testailemaan ja vertailemaan.

Edit: Tuossa taitaa olla minun valintani, kunhan saavat myyntiin myös Euroopassa. Jenkeissä myydään jo: http://www.musiciansfriend.com/bass … banez-asb180-4-string-electric-bass

Tervehdys

Taannoin kevättalvella ostin Epiphonen Jack Casady basson, edellinen ostos oli vuodelta 1981, kun ostin Tampereelta legendaariselta sointu-Saariselta Musarin Stingrayn. Epiphonen ostoon oli kolme syytä; ajattelin, että olisi kevyempi kuin Stingray (noin 10-12lbs, eli tossa 5kg paikkeilla), ulkonäkö ja rahoituksen järjestyminen (=lähiomainen, kiitos).

Epiphone on omaan käteeni ok, saundit mahtavat, peli oli valmiiksi joko korealaisten tai saksalaisten hemmojen laittamana viimeisen päälle trimmissä, oktaavit ok ja kielet matalalla, ei mitään säätöjä ennen soitantaa. Paino yllätti, eli peli on lähes yhtä painava kun tuo vanha S, eli jotain 11lbs=4,9kg. Basso on kyllä hyvin tasapainossa, mutta kolleegat totesivat, että jos se olisi kevyt, ei se olisi hyvä.

Tutkin ton Ibanezin tietoja, ja ymmärtääkseni paino on lähellä tota Epiphonea. Toi Ibanez on kyllä hieno, vähän harmittaa, että olisin sittenkin.....no, se on jälkiviisautta. Ibanezin AFB 200 mallin talla ei käsittääkseni ole säädettävä, eli sitä mallia en itse ostaisi, mutta AGB 200, AGB 205 ja ASB 180 tallat näyttäsi olevan ruuvattavissa.

Tässähän tätä vanhan pierun mutinaa, älä näihin usko kun ihmisestä on kirjoitus lähtöisin. Jos pyörit Tampereen/Ideaparkin lähistöllä, niin Epiphone on testattavissa kun vaimo ja kersat ei ole kotosalla, nyt lähden saunaan vapun kunniaksi, aamen.

Pihassa mulla on Merseedes Benz, ja kaikki asiat mulla perseelles mens.
karkki
01.05.2013 16:47:33 (muokattu 01.05.2013 17:02:02)

Kuulostaa oudolta, että Casady painaisi noinkin paljon. Googlaamalla löysin yhden ketjun, jossa omistajat kertoivat omien JC-bassojensa painoja. Olivat 7-8 paunaa eli alle 3,5 kiloa ihmisten mitoissa.

Ibanezien painonkin muistelisin olleen samaa luokkaa, jossain tällaiseen tietoon törmäsin. Onhan se skaalaltaan lyhyhyempi ja kopaltaan pienempi kuin JC-Epi, joten vaikea uskoa sitä kovin painavaksi.
No, Levytukussa voi käydä testaamassa AFB200:sta, saa siinä ainakin käsityksen painosta ja soittotuntumasta, vaikkei tuo tallaratkaisu ja suht paksu koppa oikein innostakaan.

Edit: tossa vielä ASB180 Iban jenkkisaitilla http://www.ibanez.co.jp/products/u_ … 01&year=2013&cat_id=2&series_id=117

Sir Henry
02.05.2013 12:58:00

Kun vanhaksi tulee, niin virheet lisääntyy. Menin tossa kotivaalla punnitteen maallisen ruhoni sekä Epiphonen että Musarin kera. Epiphone 3,5kg, eli olin väärässä oikein rutosti, Musari 4,7kg.

Nyt kun olen kumallakin läpsytellyt, Epiphone jää Musari alkaa etsiä uutta vetäjää. ASB 180 on kyllä helvetin hieno, mutta rahat ei riitä kun yhteen soittobassoon kerrallaan, toi nuorison ajokorttin hinta nousi pilviin ja siihen nyt säästelen työkyvyttömyyseläkkeestä fyrkkaa, suoraasanottuna ajokortin hinnannousu ottaa helvetisti sielunpäälle. Joo, olen vilpittömästi kade tosta ASB 180 bassosta, kertonet pelistä kuvien kera jos ja kun sen hankit ja jos ett tykkää, niin vaihdetaan....

karkki
03.05.2013 12:04:57

Sir Henry: Joo, olen vilpittömästi kade tosta ASB 180 bassosta, kertonet pelistä kuvien kera jos ja kun sen hankit ja jos ett tykkää, niin vaihdetaan....

Odottelemiseksi menee. Thomannilta kyselin saatavuutta, ja olivat sitä mieltä, että menee syksyyn.

jukkajylli
28.05.2013 08:20:22

Hintalaatusuhteeltaan aivan erinomainen ia kevyt soitin on epiphonen allen woody rumblekat. Lyhyt skaalainen tosin. Omani tilasin ebaysta, mutta thomanillakin on ollut myynnissa.

Sir Henry
29.05.2013 14:41:36

jukkajylli: Hintalaatusuhteeltaan aivan erinomainen ia kevyt soitin on epiphonen allen woody rumblekat. Lyhyt skaalainen tosin. Omani tilasin ebaysta, mutta thomanillakin on ollut myynnissa.

Hieno soitin, ja näkyy juuri T-kaupassa olevan 319E. Nythän näitä tulee, kun on jo ostanut ja moneen ei riitä rahat, sano.

Toisaalta, jos ton Epiphone Allen Woody Rumble Katin saisi vielä muulla kuin tolla sinänsä hienolla viininpunaisella, polte olisi sietämätön.

Kyllähän näitä riittää, tässä yksi:http://www.bassdirect.co.uk/bass_gu … ialists/Yamaha_Billy_Sheen_LTD.html

karkki
29.05.2013 20:48:24

Minun osaltani tämä homma ratkesi siten, että kaupasta lähti mukaan Ibanez SR500. On sekä kevyempi että kevytsoittoisempi kuin Artcore, jota menin testaamaan. Eli ontto koppa ei tälläkään kertaa ollut yhtä kuin kevyt soitin.
Artcoren otelauta oli myös etenkin lähempä runkoa turhan leveä minun makuuni. Levytukun myyjä sanoi, ettei tuota kuvien perusteella himoitsemaani ASB180-mallia välttämättä tule ikinä Suomeen. No ei ole väliksikään, veikkaanpa sen olevan kaulaltaan aika identtinen jo testataamani kanssa.

Samalla kierroksella testasin myös sekä Vintagen että Höfnerin viulubassot. Kumpikaan ei ole edes halvan hintansa arvoinen, minun mielestäni. Kevyitä olivat kyllä, tuntui kuin lelubasson olisi käsiinsä ottanut. Muita hyviä puolia niistä en sitten valitettavasti löytänyt.

jukkajylli
30.05.2013 22:05:13

Ma hommasin halvan hofnerin viulubasson jokin aika sitten, mutta se onkin vasuri! Aikamoista aivo- ja sormijumppaa oikeakatiselle.. joskus tulevaisuudessa ajattelin etta silla soitan jonku beatles-stygen keikalla. No, nakee nyt sitte..

Sir Henry
01.06.2013 20:07:50 (muokattu 01.06.2013 21:08:30)

karkki: Minun osaltani tämä homma ratkesi siten, että kaupasta lähti mukaan Ibanez SR500. On sekä kevyempi että kevytsoittoisempi kuin Artcore, jota menin testaamaan. Eli ontto koppa ei tälläkään kertaa ollut yhtä kuin kevyt soitin.
Artcoren otelauta oli myös etenkin lähempä runkoa turhan leveä minun makuuni. Levytukun myyjä sanoi, ettei tuota kuvien perusteella himoitsemaani ASB180-mallia välttämättä tule ikinä Suomeen. No ei ole väliksikään, veikkaanpa sen olevan kaulaltaan aika identtinen jo testataamani kanssa.

Samalla kierroksella testasin myös sekä Vintagen että Höfnerin viulubassot. Kumpikaan ei ole edes halvan hintansa arvoinen, minun mielestäni. Kevyitä olivat kyllä, tuntui kuin lelubasson olisi käsiinsä ottanut. Muita hyviä puolia niistä en sitten valitettavasti löytänyt.

Karkki on sikäli oikeassa, jos haetaan vaan itselle käsille ja korville sopivaa soitinta, mahdollisesti lapiota. Itselle, kun soittamiseen liittyy vanhan etulinjan tanssihumppayökerholaivapelimannin menneisyys, tuo basson ulkonäkö ja sen mahdollinen nostalgia vaikuttaa hitosti, niin tyhmää kun se onkin.

Itsellä on nyt kaksi bassoa, joista toinen oli lapio (Musari 78) ja toinen se ulkonäköhankinta (Epiphone Jack Casady). Aina ei ulkonäköhankinta natsaa, mutta itselle tämä Epiphone sopi käteen ja saundi vanhan korvaan ok.

Niinkuin ketjusta näkyy, näitä kohtuuhintaisia retropelejä syntyy kuin sieniä sateella. Epäonneksi itselle on tyytyminen yhteen; niin se oli silloinkin 1978 kun sain ensimmäisen punaisen basson nimeltä Kent.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti