Muusikoiden.net
03.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kapeampi kieliväli j-bassoon
1
Raaku
29.03.2013 22:02:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostakin olen saanut päähäni, että j-basson tatsin saisi oikealle kädelle mukavammaksi kun hommaisi uuden tallan jolla kielten välejä kaventaisi. Siispä olen harkinnut sijoittamista säädettävään tallaan, jolla voisi tuosta standardista 19 millistä kaventaa 1-2 milliä. Onko kellään tästä kokemuksia? Seuraako tästä jotain ikävää, alkaako jazzin kaula esimerkiksi tuntua ihan halolta kun kielet siirtyvät inasen "sisemmäksi"? Ja vielä minkälainen talla olis hinta-laatu suhteeltaan mukava?

Aki
30.03.2013 00:04:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osaa varsinaista mallisuositusta antaa, mutta mun mielestä varsin hyväksyttävä muutos. Etenkin jos on 5-kielisillä tottunut soittamaan, 4-kielisten hehtaarivälit tuntuu todella vieraalta.

Monissa bassoissa otelauta on kaulan päädyssä jo todella reilusti leveämpi kuin itse kielten jakauma tarvitsisi. En siis usko että pieni kavennus toisi tuon suhteen ongelmaa. Ja jos kavennat yksittäistä väliä tallasta jopa 2mm, välihän kapenee 12. nauhan kohdalta vain millin.

Tuolla tallalla onnistuisi, mutta runkoon joutuisi poraamaan uudet kiinnitysreiät:
http://millbrook.fi/tuotteet.php?k= … 72&tuotekoodi=467&tuoteryhma_id=244

"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
hollstro
30.03.2013 08:54:09

Kaventaessa mikkien napapalat eivät enää osu kohdalleen. Se vaikuttaa hieman signaalia heikentävästi erityisesti tallamikillä.

Kapeakielivälisiä hyviä nelikielisiä ovat mm. Aria Pro II SB-sarjan kasaribassot.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
absqua
30.03.2013 09:38:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schallerin 3D-tallalla saat näppärästi ton hoidettua.

Rohkenen väittää myös että sillä ei ole mitään korvinkuultavaa vaikutusta soundiin vaikka kieli ei ihan napapalojen linjaan osuisikaan.

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
piivei
30.03.2013 09:56:20

Am standard jazzin tallassa tuo ainakin onnistuu heittämällä koska tallapalat on täynnä uria joista voi valita kielen paikan. Itse käytän hieman kavennettua setuppia Jazz bassossa koska aikanaan totuin warwickin vitosen kapeaan kieliväliin. Soundissa en ole huomannut mitään eroa vaikka kielet eivät tosiaan ihan täydellisesti osu napapalojen väliin.

Raaku
30.03.2013 11:04:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, no ehkä tuota sitten uskaltaa kokeilla. Ei se nyt niin kallis remppa oo vaikkei toimiskaan. Luulisin kyl kans et vaikutus volaan ei oo ainakaan suuri, nuo kielet kun ei nyttenkään mene aivan tasasesti magneettien väliin, g- ja e-kieli kun on kaulamikin kohdalla jo vähän sivussa. Kieliväli kun tietty kapenee satulaan päin.

piivei
30.03.2013 11:11:22

Jep siitä ei kannata olla huolissaan. Vasemman käden soittotuntumaan ei myöskään aiheuta merkittävää muutosta. Mä melkein katselisin tuollaisen jenkkijatsarin vakiotallan tai (tai mahdollisesti pelkät tallapalat) jostain. Se on hyvä yksinkertainen talla josta ainakaan minä en ole löytänyt mitään vikaa. Luulisin että olisi myös aika edullinen.

PasiB
30.03.2013 11:46:17

Saakohan näitä http://www.ebay.com/itm/NEW-Set-of- … tar_Accessories&hash=item53f6150fe1 mistään lähempää kuin jenkeistä? Noissa voi olla intonaation säätöruuvi hieman paksumpi kuin sun nykyisessä, voi olla että joutuu tekemään pienen modauksen tallaan.

Tuossa on koko verme: http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Vinta … tar_Accessories&hash=item5aec394a98

MPU
30.03.2013 16:09:44

hollstro: Kaventaessa mikkien napapalat eivät enää osu kohdalleen. Se vaikuttaa hieman signaalia heikentävästi erityisesti tallamikillä.

Kapeakielivälisiä hyviä nelikielisiä ovat mm. Aria Pro II SB-sarjan kasaribassot.

Napapalojen väliin muodostuu myös magneettikenttä joka poimii kielten värähtelyn. Jazzarissa kielet ovat napojen välissä joten jos ne siitä hiukan siirtyy sillä tuskin on kuultavaa vaikutusta.

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
guit_r
03.04.2013 09:13:12 (muokattu 03.04.2013 09:13:47)

Yksi mahdollisuus on käyttää vintagetyyppisiä kierteisiä (threaded) satulapaloja. Väli on helppo säätää ja palaset eivät kauheasti maksa...

http://i32.tinypic.com/309owb5.jpg

hollstro
03.04.2013 10:56:03

guit_r: Yksi mahdollisuus on käyttää vintagetyyppisiä kierteisiä (threaded) satulapaloja. Väli on helppo säätää ja palaset eivät kauheasti maksa...

http://i32.tinypic.com/309owb5.jpg

Noilla voi hieman kikkaila, mutta kieli siirtää sitä tallapalaa sivuun helposti.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
piivei
03.04.2013 16:49:12

Am. Std. Jazzin "high mass"-vakiotallassa on varauduttu tähänkin. Siinä on urat kielen korkeuden säätöruuvien alla jotka estää tallapalaa liikkumasta sivusuunnassa. Ainoa mikä voi käydä on, että kieli pomppaa takaisin suoraan linjaan kierrepalan päällä. Itsellä ei ainakaan niin ole tapahtunut ja vuosia ollut tämä setup.

jkinnun2
04.04.2013 20:33:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä oon vaihtanu varmaan kaikkiin bassoihini "kapeammat" tallat, eikä haittaa vasuria millään lailla.

Jussi

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti