Muusikoiden.net
11.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassoon uutta tallaa, suosituksia?
1 2
Skeleton
01.03.2013 14:00:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjest vaan. Nyt on käynyt niin että MIM Jazzin orkkistalla on alkanut resonoimaan erittäin rumasti, ja pitkän aikaa on myös pudotellut itsestään G-kielen ruuvia. Ajattelin että voisihan tuon vaihtaakkin, mutta mihin?

Lueskelin jonkun verran noista Badasseista, Babicz:eista ja mitä noita nyt olikaan. Tosi eriäviä mielipiteitä niistäkin oli, lähinnä tosin saundipuolelta. Itseä nyt kiinnostaa vaan päästä eroon tuosta resonoinnista, ja tottakai paremmat säädöt olis tervetulleet.
Tossa Babiczissa ainakin oli täysi lukitus kaikille säädöille.

Onko kellään kokemuksia näistä, mitä näistä pitäisi tietää ennenkuin lähtee etsimään käytettyjä?

J.Nikkanen
01.03.2013 14:03:08

Skeleton: Morjest vaan. Nyt on käynyt niin että MIM Jazzin orkkistalla on alkanut resonoimaan erittäin rumasti, ja pitkän aikaa on myös pudotellut itsestään G-kielen ruuvia.

Tähän auttaa ruuvilukite taikka vaikka emännän kynsilakka. Omaakin toki saa käyttää.

Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
Skeleton
01.03.2013 14:13:07

Ruuvilukite auttaa ruuviongelmaan, mutta tuskin tuohon resonointiin.

Santukka
01.03.2013 14:18:49

Skeleton: Ruuvilukite auttaa ruuviongelmaan, mutta tuskin tuohon resonointiin.

Millä tavalla se talla resonoi? Mullakin resonoi ne intonaatioruuvien jouset, mutta eipä se mitään haittaa, kun kuitenkin vahvistimen kautta yleensä tulee soiteltua.

"Ei mitään sointuja vaan meininkiä!"
Skeleton
01.03.2013 14:22:18

Veikkaan että noi satulat hakkaavat toisiaan tjsp. Jos puristan niitä yhteen sormilla, ääntä ei lähde. Ja se räminä on niin kova että kuuluu reilusti vahvistimenkin kanssa soittaessa.

Santukka
01.03.2013 14:31:00

Skeleton: Veikkaan että noi satulat hakkaavat toisiaan tjsp. Jos puristan niitä yhteen sormilla, ääntä ei lähde. Ja se räminä on niin kova että kuuluu reilusti vahvistimenkin kanssa soittaessa.

Tjaa. Aika erikoinen vaiva. Mutta jos ihan perushyvää tallaa kattelet, niin joku tyyliin Gotoh 201 tai jos tarttee enemmän säätövaraa, niin semmonen Schallerin 463 tjsp. oli aika vakuuttavan oloinen.

Badassistä en tykänny omassa jatsarissani. Jotenki toi semmosta epämiellyttävää ja epämääräistä klangia saundiin. Makuasioistahan nämä(kin).

J.Nikkanen
01.03.2013 16:09:16

Santukka: Tjaa. Aika erikoinen vaiva. Mutta jos ihan perushyvää tallaa kattelet, niin joku tyyliin Gotoh 201 tai jos tarttee enemmän säätövaraa, niin semmonen Schallerin 463 tjsp. oli aika vakuuttavan oloinen.

Badassistä en tykänny omassa jatsarissani. Jotenki toi semmosta epämiellyttävää ja epämääräistä klangia saundiin. Makuasioistahan nämä(kin).

Mulla on tuommonen 201 Gotoh ja en kyllä semmoista suosittele kenellekkään. Ei oikein anna mun mielestä mitään sellaista mitä ei olis orkkiksessa.

Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
kojones
01.03.2013 20:27:36

Tää on hyvä jos tarttee saada kielet rungon läpi: http://guitarproject.pl/p/21/3232/c … de-bass-bridge-wsc-thd4-black-.html
Tämäkin on kelpo: http://guitarproject.pl/p/21/4082/wilkinson-wbbc-bridge-chrome--.html

PasiB
01.03.2013 20:45:06

J.Nikkanen: Mulla on tuommonen 201 Gotoh ja en kyllä semmoista suosittele kenellekkään. Ei oikein anna mun mielestä mitään sellaista mitä ei olis orkkiksessa.

Sama talla on mullakin kahdessa bassossa ja ei se mikään ihmeellinen vehje ole, mutta ei kylläkään resonoi eikä rämise.

Miikss
01.03.2013 20:47:56

PasiB: Sama talla on mullakin kahdessa bassossa ja ei se mikään ihmeellinen vehje ole, mutta ei kylläkään resonoi eikä rämise.

Eiköhä se tuo käytännössä tärkein ominaisuus oo tallalle. Kyllä se soundi pääasiallisesti muodostuu ihan muusta kuin tallan ominaisuuksista.

Katsotaan, saadaanko tästäkin nyt hirveä väittely aikaiseksi.

"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
jperala
01.03.2013 21:15:50

Omassa orava jatsarissa tuollainen

http://www.ebay.com/itm/Black-Bass- … tar_Accessories&hash=item3cc5398c2d

ja toimii !

Jazz Bass Fretless
pehko
01.03.2013 22:35:53

kojones: Tää on hyvä jos tarttee saada kielet rungon läpi: http://guitarproject.pl/p/21/3232/c … de-bass-bridge-wsc-thd4-black-.html
Tämäkin on kelpo: http://guitarproject.pl/p/21/4082/wilkinson-wbbc-bridge-chrome--.html

perkele, kun olisi tämän tienny aikasemmin, en olis tota ritsaa ostanu sp-elektroniikalta. kielet vois vetästä jazzarista kyllä rungon läpi. täytyy siis tilata tuolta tuo jossainvaiheessa.

Oonki halannu Anneke van Giersbergeniä. Repikää siitä! | I'm a Wizard Now | untitled-projeKt |
J.Hollström
01.03.2013 23:09:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noihan on samanlaisia talloja mitä Fenderin bassoissa on ollut 50-luvulta asti. Jos kaikki ruuvit ja säädöt on kohdillaan mitään ihmeempää resonointia ei pitäisi esiintyä, sen verran yksinkertainen kapistus on kyseessä.

Santukka
02.03.2013 09:13:38

J.Nikkanen: Mulla on tuommonen 201 Gotoh ja en kyllä semmoista suosittele kenellekkään.

Suositukset sulla on housuissas.

Ei oikein anna mun mielestä mitään sellaista mitä ei olis orkkiksessa.

Mulleppa antaa, nännännää. Laitoinki tuohon, että jos jotain perushyvää ettii, niin tuo on hyvä vaihtoehto. En puhunu mitään, että siinä ois jotain erikoista.

pehko
02.03.2013 09:55:00

J.Nikkanen: Mulla on tuommonen 201 Gotoh ja en kyllä semmoista suosittele kenellekkään. Ei oikein anna mun mielestä mitään sellaista mitä ei olis orkkiksessa.

ite vaihdoin tommosen jytymmän tallan, ja se kyllä lisäsi ainakin akustista sointia. treeneissä en ole vielä vedelly, joten en tiedä. muuten on kyllä vähän perseestä, G-kieltä kun vapaana soittaa niin armoton pärinä tallassa ja kun ottaa tallapalasta kiinni niin loppuu.

Oonki halannu Anneke van Giersbergeniä. Repikää siitä! | I'm a Wizard Now | untitled-projeKt |
Basismi
05.03.2013 10:40:46 (muokattu 05.03.2013 10:41:12)

Mulla oli ton kanssa sellasta ongelmaa että se pohjalevy + palat on sen verran paksummat kuin originaalissa, niin kieliä ei saanut säädettyä tarpeeksi alas. Voin myydä pois jos löydän jostain :)

Peltiliparetalla on ainoa oikea.

Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
pehko
05.03.2013 11:27:16

Basismi: Mulla oli ton kanssa sellasta ongelmaa että se pohjalevy + palat on sen verran paksummat kuin originaalissa, niin kieliä ei saanut säädettyä tarpeeksi alas. Voin myydä pois jos löydän jostain :)

Peltiliparetalla on ainoa oikea.

en tajua tätä kyllä ensinkään. Mulla oli vanhassa jazzissa tommonen gotoh ja nykyisessä on joku muu jytkympi, eikä kyllä ole mitään ongelmaa ikinä ollut vaikka kielet verrattain alhaalla onkin. Gotohissa oli toki semmonen, että a-kieleltä tallapalasta toinen ruuvi lähti kävelemään itestään. Se oli hienoa huomata kesäkiertueen ekan keikan jälkeen, että asia on näin. Toki toimi yhdelläkin ruuvilla hyvin

absqua
05.03.2013 11:37:53

pehko: en tajua tätä kyllä ensinkään. Mulla oli vanhassa jazzissa tommonen gotoh ja nykyisessä on joku muu jytkympi, eikä kyllä ole mitään ongelmaa ikinä ollut vaikka kielet verrattain alhaalla onkin. Gotohissa oli toki semmonen, että a-kieleltä tallapalasta toinen ruuvi lähti kävelemään itestään. Se oli hienoa huomata kesäkiertueen ekan keikan jälkeen, että asia on näin. Toki toimi yhdelläkin ruuvilla hyvin

Kaulataskujen syvyydet vaihtelevat hieman ja se selittää tuon ilmiön.
Mullakin on 70's jazzbassossa kaula niin syvällä taskussa, ettei edes fenkun omalla peltitallalla saa kieliä aivan pilityssetuppiin.

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pehko
05.03.2013 11:40:42

absqua: Kaulataskujen syvyydet vaihtelevat hieman ja se selittää tuon ilmiön.
Mullakin on 70's jazzbassossa kaula niin syvällä taskussa, ettei edes fenkun omalla peltitallalla saa kieliä aivan pilityssetuppiin.

no aikamoista settiä. ne on sit jo aika hemmetin syvällä.

absqua
05.03.2013 11:43:09

pehko: no aikamoista settiä. ne on sit jo aika hemmetin syvällä.

Voi kaulan tyven paksuudessakin olla jotain heittoa ja nää kaks ilmiötä sopivana kombinaationa aikaansaavat em.tilanteen.
Kaulakulman hienosäätö shimmin avulla on ihan toimiva ratkaisu jos asiasta on ongelmaksi.

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti