Muusikoiden.net
08.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten soitetaan Black Magic Woman?
1
Mustang Sally
28.01.2013 11:56:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitettiin viime vuonna parin kolmen kaverin kanssa harrastaa yhteissoitantaa. Bändiksikin sitä kai voisi kohta kutsua. Minulle huonompana kitaristina lankesi basistin osa. Ostin 4-kielisen basson ja vahvistimen ja aloin harjoittelun.

Nyt meillä on kitaristin kanssa lievää erimielisyyttä mistä sävellajista Black Magic Woman pitäisi soittaa! Kitaristi on treenannut soolot A-mollista. Minusta bassokuvio menee D-mollissa luontevasti (sama kuvio kuin Santanan levytyksessä). Korjatkaa jos sävellajituntemukseni on pielessä. Tuo lauluosuuden bassokuvio alkaa siis D-nuotilla. A-mollissa pitäisi soittaa melkein kaulan juuresta. Tai hommata 5-kielinen basso?

Mistä sävellajista biisi yleensä vedetään?

jon1
28.01.2013 12:02:40

Mustang Sally: Minulle huonompana kitaristina lankesi basistin osa.

Ei ehkä paras mahdollinen aloitus bassopalstalle kirjoitettaessa.. :D

Mustang Sally
28.01.2013 13:18:08

Sorry! Jäi mainitsematta, että olen erittäin innostunut basson soitosta. Sen takia kyselenkin kokeneemmilta neuvoa. En haluaisi pilata hyvää biisiä epäonnistuneella basson soitolla!

Danny_fox
28.01.2013 13:51:19

Mustang Sally: Aloitettiin viime vuonna parin kolmen kaverin kanssa harrastaa yhteissoitantaa. Bändiksikin sitä kai voisi kohta kutsua. Minulle huonompana kitaristina lankesi basistin osa. Ostin 4-kielisen basson ja vahvistimen ja aloin harjoittelun.

Nyt meillä on kitaristin kanssa lievää erimielisyyttä mistä sävellajista Black Magic Woman pitäisi soittaa! Kitaristi on treenannut soolot A-mollista. Minusta bassokuvio menee D-mollissa luontevasti (sama kuvio kuin Santanan levytyksessä). Korjatkaa jos sävellajituntemukseni on pielessä. Tuo lauluosuuden bassokuvio alkaa siis D-nuotilla. A-mollissa pitäisi soittaa melkein kaulan juuresta. Tai hommata 5-kielinen basso?

miksi pitää soittaa kaulanjuuresta? mikset e-kielen 5.nauhasta?

Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
J.Nikkanen
28.01.2013 14:03:45

Mustang Sally: Mistä sävellajista biisi yleensä vedetään?

Laulajan ehdoilla, soittimet mielellään samasta säviksestä. Ei kai siinä sen kummempaa, siitä vedetään mistä aita on matalin!
markus16
28.01.2013 14:40:33

Pistät vaan muhjua saundiin etkä häiritse komppia, niin voit soittaa mistä kohdasta haluat.

Kirka saatana!
nisumaka
28.01.2013 14:42:28 (muokattu 28.01.2013 14:46:12)

Olen soittanut tätä joskus teini-iässä, eli silleen 40 vuotta sitten. Santanan Abraxas LP:n nimikkobiisi. Menee Dm (dee-molli). Siis alkuperäinen. Ja kuten tossa edellä mainittiin, mistä sävellajista soitetaan, niin laulaja on melko lailla keskeisessä asemassa, ei kitaristi. Ehkäpä sen teidän kitaristin pitäisi säätää kitara kuntoon.

Ehkäpä hän virittää kitaransa vapaita kieliä hyödyntäen. Jospa 5-nauhalta skitta ei vielä soi epävireisesti, mutta 10-nauhalta sitä alkaa tehdä ;-).

Ja bassosta vielä, olet valinnut hyvän soittimen. Tee, kuten minä. Opettele soittamaan bassoa. Opettele nuotit. Hanki kuorma-autokortti, C1 riittää. Opettele hoitamaan PA:ta lavan reunalta. Opettele laulamaan taustoja. Takaan, että sulla on silleen 10-kertainen määrä työtarjouksia verrattuna soolokitaristeihin. Laulajista ja kitaristeista ei ole pulaa. Rumpaliksi jostain syystä ryhtyy tosi useat, ja eivät menesty, eli lopettavat kesken, siksi rumpaleistakin on vähän pulaa. Basisteista on aina pulaa. Bändeillä ei ole basisteja enempää pulaa muusta, kuin rahasta ;-) . Tai tähän pieni korjaus, bändeillä ei ole pulaa laulajista, mutta bändeillä on pulaa hyvistä laulajista. Ja ainahan voit myöhemmissä musiikkiopinnoissasi ottaa kitaran niin sanotuksi sivusoittimeksi.

matmal01
03.09.2013 10:05:49

D:stä minä ainaki oon sitä soittanu ja myös meidän bändin kitaristi...

mondo
03.09.2013 12:26:02

Saapi kitaristi reenata sitte uudestaan ja Dmollista.

jukkajylli
03.09.2013 15:19:43

Mustang Sally: Aloitettiin viime vuonna parin kolmen kaverin kanssa harrastaa yhteissoitantaa. Bändiksikin sitä kai voisi kohta kutsua. Minulle huonompana kitaristina lankesi basistin osa. Ostin 4-kielisen basson ja vahvistimen ja aloin harjoittelun.

D: sta.............

I'm not the one to blame
J.Hollström
03.09.2013 15:48:46 (muokattu 03.09.2013 15:51:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=k09gv031r58

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti