Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kevyt keikkakalusto
1 2 3 4 5
Warwickbass
14.01.2013 22:43:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esa H: Mä olen niin kuiva kaveri, että lähtisin lentoon, kun Acoustikit puhaltavat. Pakko soittaa vaan Markeilla.
 
Missä on okabass???
 
onde
19.01.2013 02:29:52 (muokattu 19.01.2013 02:33:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roland Microbass pattereilla! Ulkokeikka akkareitten kaa ja hyvin riitti botne Rolandissa!
 
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
-jj-
20.01.2013 10:00:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menee vähän ot:ksi, vaan en viitti uutta ketjua aloittaa. Onko kukaan ottanut tyyppejä tästä?
http://www.cuepoint.ch/en/brands/ci … bass/indy-bass-amp-800h/Page-1.html
 
Tarjottiin endorsmenttiä tuosta, vaan en ole päässyt itse ruuvaamaan vielä.
 
Volle
25.03.2013 13:00:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ripuliranne kiinnostui tuossa myyntipalstaa selatessa tällaisesta:
http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_mb200.htm
 
Näyttää ainakin hyvältä: tehoa tarpeeksi (ainakin paperilla), sopivan simppeli, kooltaan ja painoltaan sellainen että mahtuu mun talvitakin taskuun. Onko sitten saundipuoli aivan reiästä vai mikä on, kun saman hinta- ja teholuokan kilpailevat tuotteet painaa kolmea kiloa ja tuo kilon?
 
Zonebs
25.03.2013 13:24:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.blocket.se/kalmar/Basfor … are_Acoustic_45745888.htm?ca=18&w=1
tosta ei oo ees kallis 4000kr=475euroo
 
Peli on siinä vaiheessa jo hävitty jos eturivin kuumien misujen katseyhteys taitelijan haaroväliin on katkaistu jollain mappivirityksellä.
Maisteri
25.03.2013 17:42:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zonebs: http://www.blocket.se/kalmar/Basfor … are_Acoustic_45745888.htm?ca=18&w=1
tosta ei oo ees kallis 4000kr=475euroo

 
Rahti toki voinee nostaa kokonaiskustannusta äkkiä about satkullakin, veikkaisin. Kun melko mörssäri tuo komero. Joskus kamaa naapurista ostanut ja suurin niistä kai 212 putkikombo. Jotain 40-50 erkkiä oli kulut, ja tuo Akustikkipino nyt on kokonaisuutena vielä ainakin tuplakokoinen.
 
www.thedgu.com
By-t0r
26.03.2013 07:53:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tc Electronia olen kehunut muuallakin ja niin kehun täälläkin. :D
Kokeile heidän RH-nuppeja ja RS-kaappeja.
 
Aki
30.03.2013 04:54:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä nyt vastailen näihin vanhempiinkin tässä.
 
Dropped C: Kyse ei ole laiskuudesta, vaan autokaluston tilakapasiteetistä.
 
Tai leikattujen välilevyjen kantokapasiteetista.
 
hollstro: Ei lähde. 1x15" on lähes puolet 4x10" kaiutinpinta-alasta.
 
Kaiutinpinta-alalla saa ilmanpainetta, mutta se ei ole ratkaiseva tekijä botnen määrän kanssa. Siihen vaikuttaa kaiutinkotelon fyysinen koko ja elementtien malli enemmän.
 
AcLAc: Kyllä taitava miksaaja osaa hyödyntää kunnon bassosoundin PA- pauhun sekaan.
 
Ei se kyllä noin mene. Lavan takaosassa pauhaava bassopino resonoi pahoina seisovina aaltoina jo yleisön/tanssilattian eturivin kohdalla. Ei siinä miksaajan taidot auta kun ne on ne kaks säveltä jotka tuuttaa aivan liian lujaa ja muutama muu ei kuulu riittävästi.
 
J.Hollström: Ok, ripulirannekamat on kivat roudata, mut mielummin roudaan kun irvistelen lautella sen takia että basso ei kuulu.
 
Mun tekemistä keikoista ehkä 1% on sellasia joilla pärjäisi tuolla asenteella lainkaan.
 
J.Hollström: Mullon niin vähän keikkaa, että jaksan kyllä roudaa noi tonnin painoiset kamat sen kerran kun keikalle pääsee.
 
Niinpä. Se on jännä miten enemmän keikkaa tekevillä nuo asenteet onkin niin erilaiset, ja Markbass, Krueger, TC ja Neodyymi onkin yhtäkkiä hyviä juttuja.
 
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
J.Hollström
30.03.2013 09:02:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Niinpä. Se on jännä miten enemmän keikkaa tekevillä nuo asenteet onkin niin erilaiset, ja Markbass, Krueger, TC ja Neodyymi onkin yhtäkkiä hyviä juttuja.
 
Joo jännää on. Eli asenne on lähinnä laiskuus. Ne joiden ei tarvi ite roudata hoitaa kuitenkin kamat muun kuin painon perusteella ts. rantasaunaa ja kiuasta.
 
AcLAc
30.03.2013 11:04:43 (muokattu 30.03.2013 12:38:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Ei se kyllä noin mene. Lavan takaosassa pauhaava bassopino resonoi pahoina seisovina aaltoina jo yleisön/tanssilattian eturivin kohdalla. Ei siinä miksaajan taidot auta kun ne on ne kaks säveltä jotka tuuttaa aivan liian lujaa ja muutama muu ei kuulu riittävästi.

 
OK. Tilan suomilla ehdoilla tietenkin mennään ja osaava miksaaja päättää myös basson. Jos mun pino siellä pauhaa, niin sille tehtänee jotain jo soundcheckissä. Silloin lavalla kuunnellaan kiltisti miksaajaa ja toimitaan annettujen ohjeiden mukaan. Jos on huonemoodeja, niin kyllä ne on PA:nkin basson ongelmana, eikä pahimpia oikein korjaa millään kompuroillakaan.
 
Olen edelleen sitä mieltä, että ainakin kokeilemisen arvoista on, että botne ja aavistus yläpäätä otetaan PA:sta kompuran takaa ja loppusoundia maustetaan, eli hyödynnetään sen basistin vuosia jatkuneen tutkimistyön täydellisen bassosoundin kehittymisen kohteesta, eli siitä mielikaapin täyteläisen mureasta möyreestä... vaikkakin alapäätä vähän liioitellusti leikattuna. Tässä tullaan siihen, kuka osaa ja kellä on aikaa... ei, se ei ole helppoa.
 
Eli, tila kuitenkin määrää kaiken ja jos yleisö pääsee lavaan nojailemaan, niin siinä on yleensä jo kyllä niin katveessa, että haa... kuulee edes sen basson riettaan yläpään.
 
EDIT :)
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
sepisti
30.03.2013 12:25:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisko se rantasaunan tarkoitus olla se, että saa pari kaiutinta lähemmäs omia korvia ja samalla tuuletusta nilkoille? 210-kaapin kanssa voi valita vaan jomman kumman.
 
AcLAc
30.03.2013 12:40:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Voisko se rantasaunan tarkoitus olla se, että saa pari kaiutinta lähemmäs omia korvia ja samalla tuuletusta nilkoille? 210-kaapin kanssa voi valita vaan jomman kumman.
 
Joo, se 210 tuulettaa kainalot...
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Aki
30.03.2013 14:29:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: Jos on huonemoodeja, niin kyllä ne on PA:nkin basson ongelmana, eikä pahimpia oikein korjaa millään kompuroillakaan.
 
PA:n kautta ne on yleensä aika hyvin hallittavissa, vaikka sitten vähän rohkeammilla EQ-ratkaisuilla.
 
Olen edelleen sitä mieltä, että ainakin kokeilemisen arvoista on, että botne ja aavistus yläpäätä otetaan PA:sta kompuran takaa ja loppusoundia maustetaan, eli hyödynnetään sen basistin vuosia jatkuneen tutkimistyön täydellisen bassosoundin kehittymisen kohteesta, eli siitä mielikaapin täyteläisen mureasta möyreestä...
 
Basistin tutkimustyö tapahtuu siinä 1-2 metrin päässä kaiuttimesta, ja useimmiten elementit suunnattuna johonkin ihan muualle kuin korviin. Soundi ei ole lähimainkaan sama muille soittajille eikä kenellekään yleisöstä, kun huonemoodit saattaa nostaa yksittäisiä säveliä 15dB. Oon useamman kerran joutunu pistämään bassokanavan kokonaan kiinni resonanssien takia. Bassosoundi on tuolloin ollut yleisöön aika hirveä, eikä ole tukenut musiikkia eikä tilannetta lainkaan. Soittajan kohdalta kuunneltuna basso on kuitenkin ollut ihan fiksulla volalla ja hyvässä balanssissa, soittajalla vaan ei oikein voi olla kunnollista käsitystä siitä miltä basso kuulostaa yleisöön missäkin tilassa.
 
Ulkoilmakeikka on mun mielestä ainut tilanne jossa tuo basistin kaapin hyödyntäminen miksauksessa saattaa toimia, sisätiloissa on (lattialla olevasta) bassokaapista melkeinpä aina vain haittaa. Mutta vaikka basso suoraan PA:han olisikin miksaajan/yleisön kannalta parempi, se ei tietenkään ole bändin kannalta hyvä ratkaisu joten niin ei yleensä ole fiksua tehdä.
 
Tässä tullaan siihen, kuka osaa ja kellä on aikaa... ei, se ei ole helppoa.
 
Ihmissuhdetaitoja se usein eniten kaipaa miksaajalta...
 
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
AcLAc
30.03.2013 16:33:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Oon useamman kerran joutunu pistämään bassokanavan kokonaan kiinni resonanssien takia.
 
Ai, mä oon jo muutaman kerran soittajana meinannut pistää basson kiinni vastaavien tilanteiden takia...
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
pekezu
31.03.2013 11:06:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti mun kokemusten mukaan miksaajien kommentit lavalta tulevasta soundista ovat "pistä hiljemmalle" "joo ihan ok".
 
Jos joku taajuus resonoi, siitä voi sanoa basistille, että hei, sulle tuuttaa tota 100Hz osastoa helvetisti, voisitko ottaa sitä vähän pois, muuten on ok vola.
 
Yleensä sit kuulee vaan mutinaa siitä, että kun basso resonoi ikävästi. Mut oma vika jos ei osaa suutaan avata, siinon turha mummielestä miksaajan mutista että paska soundi kun lavalta tulee niin huonosti, jos ei oma ego anna myöten antaa vähän spesifimpiä ohjeistusta soundin toimivuudesta tilassa. Se on ihan totta, että siihen 2-3m päähän läjästä (tai lähemmäksi) ei kuule koko tilan soundia. Ei tietenkään. Sillon odottais, että miksaajalla on joku näkemys tilasoundista ja että se näkemys koskee muutakin kuin pelkkää volaa. Usein ihan kommentti vaikka "alapäätä on vähän liikaa" auttaa jo vähän paikallistamaan ongelmaa.
 
Ja tää lauonta perustuu ihan siihen, että valitettavan iso osa mun näkemistä ja kokemista miksaajista on introverttejä mutisijoita, joiden vinkit lavalle on joko aivan tyhjänpäiväisiä tai lue rivien välistä- osastoa. Silleen että "No emmätiedä kai se soundi vois parempikin olla". Mut selkeesti tässäkin on ammattimiehet erikseen. Sit on näitä "vähän oon soundeja tehny"- kavereita jokatoisessa pitserianurkassa äpisemässä soundeista ja vääntämässä hanikkaa.
 
Sen lisäksi aina on perusmutinaa huonosta tilasta. Kaikki tilat poislukien hyvin suunnitellut studiotarkkaamot on varmasti huonoja tiloja miksata ns. täydellisesti. Jos sitä haluaa niin voinee duunata studiossa. Silti oon kuullu useemmassa eri tilassa eri miksaajia, ja pakko sanoa, että erot on ollu huimia. Selkeesti osa hallitsee ja osa ei. Yleensä tämänkin huomaa siitä, jos miksaaja aloittaa keskustelut moittimalla tilan akustiikkaa.
 
Sen muutaman kerran kun on ollu hyvä miksaaja on ollu helvetin mukavaa. Esimerkiksi yhdellä keikalla vedettiin Sepulturaa coverina, ja miksaajan kommentti oli että voit laittaa bassoa lujemmalle lavalta, ei haittaa. Ja mä jouduin hiljentämään, koska ite en ollu tehny tsekkiä ja kaverit oli vetäny vitun lujalla tsekin mun puolesta. Kitaristit sai lähinnä kommenttia soundien alapäästä ja särön määrästä, joita totellessaan miksaaja oli iloinen ja kaikki muutkin iloisia.
 
Ja ainakin soundit zoomin nauhurille oli selkeät, mikä tossa musassa ei ole aina ihan itsestäänselvyys.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «