Muusikoiden.net
06.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten tuon soittaisi
1 2
patman
02.11.2012 19:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joutui se vanhakin basson pömpöttäjä tänne kirjatumaan ja hyvä niin. Omassa rosterissa on lähinnä vanhempi pop- ja rock-musiikki. Nyt nousi eteen, että joutuu soittelemaan jälkikasvun iloksi tangoo. Ei oikein taivu, vaikka nuoteista vetäisi. Niitäkin osaan näköjään lukea. Jotakin oppinut matkan varrella. Esim. Yö saaristossa - tango, hyvä tango, mutta ei kuulosta miltään noi nuotit. Onko veljet vääryys, jos vetää pohjasäveltä vain sopivasti tahtiin? Mites vingutatte tangoo, onko kokemusta?

wavelength
02.11.2012 23:08:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tangossa tärkeää on se, miten soitat ne sävelet. Lyhyt ja napakka soundi on hyvä lähtökohta, mutta usein sovituksissa on mukana myös pitkinä soitettuja ääniä. Useimmissa tangolapuissa on sävelletty suht hyvät bassolinjat, joissa on muutakin kuin sitä perussäveltä, joten kannattaa edes yrittää kahlata ne läpi ajatuksen kanssa.

JudeJude
02.11.2012 23:08:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

patman: Joutui se vanhakin basson pömpöttäjä tänne kirjatumaan ja hyvä niin. Omassa rosterissa on lähinnä vanhempi pop- ja rock-musiikki. Nyt nousi eteen, että joutuu soittelemaan jälkikasvun iloksi tangoo. Ei oikein taivu, vaikka nuoteista vetäisi. Niitäkin osaan näköjään lukea. Jotakin oppinut matkan varrella. Esim. Yö saaristossa - tango, hyvä tango, mutta ei kuulosta miltään noi nuotit. Onko veljet vääryys, jos vetää pohjasäveltä vain sopivasti tahtiin? Mites vingutatte tangoo, onko kokemusta?

Neljä neljäsosaa pohjasäveltä per tahti, ja kertsin alkupuoliskolle beguine eli "puolet hitaampi vaihtobasso", loppupuoliskolle taas neljäsosaa. Nuoruustangoon pelkkää neljäsosaa. Satumaahan ja muuhun vanhempaan kamaan rytmi pisteellinen neljäsosa, kahdeksasosa, neljäsosa, neljäsosa, tylysti koko biisi ellei tule haitaristilta ylläribeguinea.

"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
absqua
02.11.2012 23:46:39

patman: Joutui se vanhakin basson pömpöttäjä tänne kirjatumaan ja hyvä niin. Omassa rosterissa on lähinnä vanhempi pop- ja rock-musiikki. Nyt nousi eteen, että joutuu soittelemaan jälkikasvun iloksi tangoo. Ei oikein taivu, vaikka nuoteista vetäisi. Niitäkin osaan näköjään lukea. Jotakin oppinut matkan varrella. Esim. Yö saaristossa - tango, hyvä tango, mutta ei kuulosta miltään noi nuotit. Onko veljet vääryys, jos vetää pohjasäveltä vain sopivasti tahtiin? Mites vingutatte tangoo, onko kokemusta?

Yö saaristossa- merkkiseen kappaleeseen voi ihan pokkana tarjoilla vähän vaihtelevampaakin bassolinjaa (verrattuna pelkkien pohjasävelten soittoon, joka sekin on ihan OK), esim säkeistön alusta tähän tappaan:

Dm C/E | F A7/E | jne

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
patman
03.11.2012 11:28:08

Kiitos kaikille. Nyt alkaa jo sujua. Löysin tuohon selkeemmät nootit, niin eiköhön se tästä.

Saimou
03.11.2012 12:34:35

Ehdottaisin tässä, ja myös muissa vastaavissa tilanteissa, hakeutumista äänitteiden pariin. Yksi kolmen minuutin kuuntelukerta antaa varmasti enemmän kuin tuhat sanaa.

Simo

SnowCrow
05.11.2012 17:51:03

JudeJude: Neljä neljäsosaa pohjasäveltä per tahti, ja kertsin alkupuoliskolle beguine eli "puolet hitaampi vaihtobasso", loppupuoliskolle taas neljäsosaa. Nuoruustangoon pelkkää neljäsosaa. Satumaahan ja muuhun vanhempaan kamaan rytmi pisteellinen neljäsosa, kahdeksasosa, neljäsosa, neljäsosa, tylysti koko biisi ellei tule haitaristilta ylläribeguinea.

Tai sit aina kun rumpali vaihtaa beguineen, niin vaihtaa itsekin. :D
Ainakin ite oon aina soittanu monen eri bändin kanssa Nuoruustangoon beguinea. Onko tämä paha?

170178
06.11.2012 03:05:36

SnowCrow: Tai sit aina kun rumpali vaihtaa beguineen, niin vaihtaa itsekin. :D
Ainakin ite oon aina soittanu monen eri bändin kanssa Nuoruustangoon beguinea. Onko tämä paha?

Onko paha jos pitäytyy toivottavasti ammattitaitoisen sovittajan kirjoittamaan arriin kyseisestä pläjäyksestä? Tai tietyissä kirjoissa on ihan kurantteja näkemyksiä levyarreista. Ja ei se levyn kuunteleminen ja transkription tekeminen ole huono ajatus. Eli lukee niitä lappuja ja toivoo että se armain ystävä bändissä (rumpali) on jaksanut kaivaa sen tuurausmapin eteen edes tangon ajaksi. Ja vaikka muutkin vaikka olis tuttu biisi. Ja huono sovitus on paree kun että kaikki keksii omiaan.

Toki aina ei lappua löydy (tai se on yhtä loistava kuin erään suomalaisen viihteen Grand Old Manin taustalajien bändisettien mapeista) niin yritetään tehdään parasta mahdollista mitä syntyy. Eli korvat auki.

Olen tuon suomalaisen vanhan tanssimusiikin kanssa jonkun verran väkränny. Jos oma sielu sotii kyseistä lajia kohtaan niin vielä enemmän se sotii huonosti soitettua sellaista kohtaan.

Noi äänivalinnat on jokaisen korvassa mutta fraseeraus: kuuntelee levyjä jos aihe kiinostaa. Rytmit, breikit ja mitä ikinä siinä biisissä onkaan niin siitä sovituksesta millä se vedetään.

Ei voi sanoa yhdestäkään tangosta että vedä koko matka näin. (kohta joku sanoo että voi)

Sori kun avaudun aiheeseen joka ei onneksi niin paljon mua koske kun vielä vuosia sitten.

Ja tää ei siis ollu suunnattu erityisesti SnowCrowlle vaan yleisesti aiheeseen.

Sir Henry
06.11.2012 13:27:30

Edellisen kirjoituksen rohkaisemana laitan myös kauhani tähän soppaan.

Joo, muutama tango ja ylipäätänsä vanhampaa tanssimusaa on tullut joitakin biisejä vedettyä. Tangot on pahoja, vaikeita, omakohtaisesti sanoisin, että kyllä tuli bassolla paskaa vedettyä nimenomaan tolla osastolla. Nuorempana varsinkin sellainen musa ja sellaiset rallit otti kaalin, mistä ei tykännyt ja mitkä oli vaikeita, ja niitä biisejä tangoista ja vanhemmasta tanssimusasta kyllä löytyy.

Toisaalta, biiseistä voi tehdä monenlaisia sovituksia sen mukaan, että kukin soittoryhmä saa sen toimimaan. 70-80 luvuilla järjettömin tilanne oli, kun Maija-Kaisa tuli Kuikan lavalle solistiksi, käveli lavalle ja löi Hesassa tehdyn levynsä nuotit bändin eteen. Tuntemattomia biisejä ammattimuusikoille sovitettuna ja prima vista pohjalta olisi pitänyt vetää. Onneksi niihin aikoihin ei ollut tallentavia kännyköitä.

Itse ajattelisin, että tango voidaan soittaa siis hyvinkin yksinkertaisesti, kunhan sen tekee kaikki soittajat samalla "kaavalla" kasassa rytmisesti pysyen.

Soittamisesta ei saa tehdä liian vaikeaa, sehän on iloinen asia.

Pihassa mulla on Merseedes Benz, ja kaikki asiat mulla perseelles mens.
Thefish
07.11.2012 12:55:08

170178:(tai se on yhtä loistava kuin erään suomalaisen viihteen Grand Old Manin taustalajien bändisettien mapeista)

Mä taidan arvata mistä puhut. Sano että olen väärässä, pliis :)

"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
absqua
07.11.2012 13:06:23

Thefish: Mä taidan arvata mistä puhut. Sano että olen väärässä, pliis :)

Läps! Sä olet niin oikeassa arvauksesi kanssa.

Thefish
07.11.2012 13:11:07

absqua: Läps! Sä olet niin oikeassa arvauksesi kanssa.

Yäk.

Sattuu!!

absqua
07.11.2012 13:12:35

Thefish: Yäk.
Sattuu!!

Silti aina aika ajoin tulee ajeltua 600-700km suuntaansa vain nähdäkseen nuo mapit.

Thefish
07.11.2012 13:14:45

absqua: Silti aina aika ajoin tulee ajeltua 600-700km suuntaansa vain nähdäkseen nuo mapit.

Älä käännä veistä haavassa. Tää on jo nyt liian julkinen.. :D

170178
07.11.2012 14:45:38 (muokattu 07.11.2012 14:50:08)

Thefish: Mä taidan arvata mistä puhut. Sano että olen väärässä, pliis :)

Oot väärässä. Mä puhuin keikoista joita oon tehny Ila Huulisen ja Iin Äänet kanssa.
Taustayhtyeenä aina kovin svengaava Saariset.

Ai niin oli siellä hienommilla vedoilla mukana myös Fostex-horns.

Lähetys loppuu...

Epämuusikko
07.11.2012 14:46:35

Mikäs traumakerho tämä on?

"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
JudeJude
07.11.2012 14:53:34

SnowCrow: Tai sit aina kun rumpali vaihtaa beguineen, niin vaihtaa itsekin. :D

Mä harvemmin soitan rumpalten kanssa (yleensä kokoonpano on haitari, akkarikitara ja kontra + viulisti tai laulaja), joten pitää osata itse keksiä mihin tulee bikini - tai sit juurikin haitaristilta kassella.

Ei varmana oo paha soittaa niin kuin hyvältä tuntuu, varsinkaan jos se vieläpä kuulostaa hyvältä :)

"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
absqua
07.11.2012 15:06:08

170178: Oot väärässä. Mä puhuin keikoista joita oon tehny Ila Huulisen ja Iin Äänet kanssa.
Taustayhtyeenä aina kovin svengaava Saariset.

Ai niin oli siellä hienommilla vedoilla mukana myös Fostex-horns.

Lähetys loppuu...

:-D Repesin!

Btw. Sorry tämä hävytön offtopicointi.

Thefish
07.11.2012 15:11:15

absqua: :-D Repesin!

Btw. Sorry tämä hävytön offtopicointi.

Joo, mutta turpa kiinni jo. Muuten tulee Saarelaiset uniin :D

pekezu
08.11.2012 08:36:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho, oonkin tanssimusiikkipalstalla!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti