Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Halvimmat akustiset bassot - onko niistä mihinkään?
1 2 3 4 5 6 7
Pauli Lappalainen
07.11.2012 09:55:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras soitin lienee sellainen jolla soitetaan, maksoi sitten vaikka sinipunaisiavattumansikoita.
 
sepisti
08.11.2012 11:02:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Ja minä oen sun kanssa ihan eri mieltä. En suosittele kenellekään soitinta vain sillä perusteella että se on halpa. Tuskin olet noita edes kokeillut.
 
Eli sun mielestä soittoharrastus tauolle, kunnes rahat Martiniin on kasassa? Heitä nyt edes yksi toteuttamiskelpoinen idea tähän ketjuun, kun mulle viisastelit turhasta kommentista.
Ja kyllä olen kokeillut Harley Bentonin akustista bassoa.
 
Sir Henry
08.11.2012 15:34:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aloitin soittoharrastuksen halvimmalla mahdollisella bassolla tossa 1968, basso oli Kent-merkkinen, ja kyllä sillä alkuun pääsi. Eipä vaihtoehtoja ollut, kun kummatkin vanhemmat oli torpparisukua, siis sitä heikompaa ainesta.
 
Omille kersoille, jotka on harrastaneet sitä sun tätä, olen aina harrastuksen alkuvaiheessa satsannut mahdollisimman vähän rahaa, esim. soittimen voi saada kummin kaiman veljenpojalta vuokralle hyvinkin edullisesti, kun ei kuitenkaan kallista soitintaan kaupaksi lähiaikoina saa.
 
Silloin kun olin etulinjassa, usein bändiin eksyi kavereita, jotka olivat ajatusmailmaltaan musiikkiliikeiden "päätteitä", aina höpötyksiä kamoihin ja viimeiseen tekniikkaan investoimisesta. Harvassa oli vetäjät, jotka soitolla asunnon maksoivat, mutta niitäkin järkiveikkoja toki oli, en kyllä minä.
 
Danny_fox
08.11.2012 16:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sir Henry: Itse aloitin soittoharrastuksen halvimmalla mahdollisella bassolla tossa 1968, basso oli Kent-merkkinen, ja kyllä sillä alkuun pääsi. Eipä vaihtoehtoja ollut, kun kummatkin vanhemmat oli torpparisukua, siis sitä heikompaa ainesta.
 
Omille kersoille, jotka on harrastaneet sitä sun tätä, olen aina harrastuksen alkuvaiheessa satsannut mahdollisimman vähän rahaa, esim. soittimen voi saada kummin kaiman veljenpojalta vuokralle hyvinkin edullisesti, kun ei kuitenkaan kallista soitintaan kaupaksi lähiaikoina saa.
 
Silloin kun olin etulinjassa, usein bändiin eksyi kavereita, jotka olivat ajatusmailmaltaan musiikkiliikeiden "päätteitä", aina höpötyksiä kamoihin ja viimeiseen tekniikkaan investoimisesta. Harvassa oli vetäjät, jotka soitolla asunnon maksoivat, mutta niitäkin järkiveikkoja toki oli, en kyllä minä.

 
aamen. kaikilla ei sitä hopeista ruokailuvälinettä ole suukussa.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
hollstro
08.11.2012 16:42:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: aamen. kaikilla ei sitä hopeista ruokailuvälinettä ole suukussa.
 
Jos on satanen bassoon niin kai se kaksataakin löytyy. Mun pointti on koko ajan ollut, että laatu ja hinta menevät aika pitkään samaan suuntaan. Kalleimmissa maksetaan jo muustakin. Mutta jos ei ole koskaan hyvää kokeillut, ei voi tietää laadusta yhtään mitään. Suosittelen kaikille aina edes kelvollisen harrastusvälineen hankkimista. Mikä ihme siinä on että jengi on täällä aina halvimman perään ja vielä usuttaa hankkimaan? Olisitte laadun perään, niin sitä edelleen saisi siitä kivijalastakin, eikä pelkästään käytettynä tai tilaamalla sokkona. Sitten vielä hymistellään että joo, on ihan riittäävän hyvää kamaa, vaikka on surkeeta. Sitä ihmettä ei ole vielä vastaan tullut että halvalla saisi hyvän uuden akustisen soittimen.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
08.11.2012 16:47:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, siis kyllä kylmä fakta on jokatapauksessa se, että jos haluaa halvan ja hyvän, ostaa kaksi eri tuotetta. Sen halvan ja sen hyvän.
 
Itse tuossa kytistelen yhtä kitaraa, vaikuttaa halvalta ja hyvältä, 250 egeliä laukun kera. Tarttis vaihtaa vain tallamikki (vähintään) ja kaikki raudat. Toistaiseksi saanut itselleni uskoteltua että ei ole järkeä moisessa, mutta myönnetään että SVS meinaa saada yliotteen.
 
Mopo rotkoon.
Danny_fox
08.11.2012 17:17:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jos on satanen bassoon niin kai se kaksataakin löytyy. Mun pointti on koko ajan ollut, että laatu ja hinta menevät aika pitkään samaan suuntaan. Kalleimmissa maksetaan jo muustakin. Mutta jos ei ole koskaan hyvää kokeillut, ei voi tietää laadusta yhtään mitään. Suosittelen kaikille aina edes kelvollisen harrastusvälineen hankkimista. Mikä ihme siinä on että jengi on täällä aina halvimman perään ja vielä usuttaa hankkimaan? Olisitte laadun perään, niin sitä edelleen saisi siitä kivijalastakin, eikä pelkästään käytettynä tai tilaamalla sokkona. Sitten vielä hymistellään että joo, on ihan riittäävän hyvää kamaa, vaikka on surkeeta. Sitä ihmettä ei ole vielä vastaan tullut että halvalla saisi hyvän uuden akustisen soittimen.
 
jos vähän pysyy työkalut kädessä ja osaa basson säätää ja tarvittaessa vähän osia vaihdella, niin melko pienellä rahalla saa hyviä pelejä. soittovuosia ja soittimia, monenkirjavia/hintaisia on sen verran kuitenkin takana, että uskon minäkin jotain asioista tietäväni. nykyinen "ykkös" bassoni on kustantanut ~200 euroa ja se on itselleni täydellisissä säädöissä, ja prepare yourself väitän, että jos tota mun presaria vedettäis narulle ja perään jenkkipresaria fendermikillä ja vaahterakaulalla niin "kukaan" ei osaisi sanoa kumpi on kumpi.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
hollstro
08.11.2012 17:20:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: jos vähän pysyy työkalut kädessä ja osaa basson säätää ja tarvittaessa vähän osia vaihdella, niin melko pienellä rahalla saa hyviä pelejä. soittovuosia ja soittimia, monenkirjavia/hintaisia on sen verran kuitenkin takana, että uskon minäkin jotain asioista tietäväni. nykyinen "ykkös" bassoni on kustantanut ~200 euroa ja se on itselleni täydellisissä säädöissä, ja prepare yourself väitän, että jos tota mun presaria vedettäis narulle ja perään jenkkipresaria fendermikillä ja vaahterakaulalla niin "kukaan" ei osaisi sanoa kumpi on kumpi.
 
Mites vaihdat osia akustiseen soittimeen?
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Danny_fox
08.11.2012 17:41:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mites vaihdat osia akustiseen soittimeen?
 
no toi mun komentti olikin lähinnä vastalause tolle "kaikki halvat soittimet on paskoja"-ajattelulle.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
Miikss
08.11.2012 17:47:09 (muokattu 08.11.2012 17:48:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jos on satanen bassoon niin kai se kaksataakin löytyy. Mun pointti on koko ajan ollut, että laatu ja hinta menevät aika pitkään samaan suuntaan. Kalleimmissa maksetaan jo muustakin. Mutta jos ei ole koskaan hyvää kokeillut, ei voi tietää laadusta yhtään mitään. Suosittelen kaikille aina edes kelvollisen harrastusvälineen hankkimista. Mikä ihme siinä on että jengi on täällä aina halvimman perään ja vielä usuttaa hankkimaan? Olisitte laadun perään, niin sitä edelleen saisi siitä kivijalastakin, eikä pelkästään käytettynä tai tilaamalla sokkona. Sitten vielä hymistellään että joo, on ihan riittäävän hyvää kamaa, vaikka on surkeeta. Sitä ihmettä ei ole vielä vastaan tullut että halvalla saisi hyvän uuden akustisen soittimen.
 
Tässä oon kyllä samaa mieltä osittain. En käsitä miksi porukka tilaa jostain Thomannilta esimerkiksi Harley Bentonin paskakitaroita. Kerran olen erehtynyt sellaista testaamaan ja ei helvetti; lankku oli muovia, kaula vänkyrällään ties minne suuntaan ja kielet ainakin sentin päässä otelaudasta. Ja sillä joku vielä veteli bändissä menemään... Halvimpia härveleitä ei tosiaankaan kannata ostella ainakaan testaamatta / testauttamatta niitä jollain kokeneemmalla soittajalla. Kokemuksesta itsekin tiedän, että niistäkin saattaa löytyä hyviä yksilöitä, mutta sokkona tilaamalla sitä ei tiedä. Eikä se hintakaan aina ole laadun tae näissä tapauksissa, vaikka sinänsä hyvän instrumentin saamisen todennäköisyys kasvaa.
 
Aloittelijana on vaan tosiaan se ongelma, että ei tiedä mistä soittimissa se laatu koostuu. Jos ei osaa soittaa eikä ymmärrä muuta kun, että basso sanoo "plök" niin hankala siinä on paljoa vertailua tehdä instrumenttien kesken. Tuon takia olisikin tosiaan hyvä olla heti hommausvaiheessa joku kokeneempi soittaja mukana testaamassa, joka osaa ainakin suuntaa-antavan kommentin sanoa soittimen hinta-laatu -suhteesta. Kokeneempana nyt on suhteellisen helppo tehdä jonkunlaisia päätelmiä yleisestä laadusta vaikka instrumenttia näkemättä.
 
Tulipahan pitkä ja sekava teksti taas. Pääpointti oli kuitenkin, että ei kannata tuijottaa sitä hintaa vaan hinta-laatu -suhdetta ihan testaamalla sitä instrumenttia.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
Rulliz
09.11.2012 10:48:12 (muokattu 09.11.2012 10:52:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseänikin joskus kiinnosti akkaribassot, mutta enpä sitten koskaan hommannut sellaista. Suosittelen tsekkailemaan tuota Toria. Sieltä voi löytää paremman sekä halvemman soittimen verrattuna ihan uuteen. esim. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=693450 (Hintaa tuossa ei ole, mutta eiköhän pyöritä budjetin sisällä?)
 
Olen kuullut kehuja myös Abertonen akkaribassoista. Kannattanee varmaan tsekata. Samoissa hinnoissa pyörivät ja välillä näkyy käytettynäkin tuolla torilla. Ja vähän aiheesta poiketen: Joskus soitin jollain wanhalla Aria Diamond (?) puoliakustisella yksissä juhlissa. Se oli jännä peli :)
 
Edit: Tässä myös vaihtoehto: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=692262 (voi kytkeä sitten vahvariin isommalla stagella ;) )
 
http://retaliationsyndicate.bandcamp.com
J.Hollström
10.11.2012 09:59:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta on melko surullista lukea tällaisia tekstejä jossa suorastaan kehoitetaan hankkimaan surkein mahdollinen väline harrastukseen. Jotenkin se kuvastaa halventavaa asennetta koko hommaa kohtaan, ja ideana on vaan hankkia mahdollisimman paljon tavaraa mahdollisimman halvalla. Kaikkihan tietää missä ja millaisissa olosuhteissa noi halvimmat tehdään.
 
Se että noista halvimmista saa säätämällä ja kaikki osat vaihtamalla "ihan hyvän" lisää vaan romun kulutusta. Jengi täälläkin tilaa konteittain kimpassa paskaa tuolta kiinasta joita pääsee sitten rassaamaan ja vaihtamaan kaikki irtoavat osat.
 
Ja sitten opetetaan vielä lapsetkin tähän kulutusmalliin ostamalla niille halvin mahdollinen paksa joka ei hirveästi harmita jos harrastus ei jatkukaan (huonon välineen takia?) ja vehkeen voi viskata roskikseen.
 
Tietenkään suurimmalla osalla ei ole taloudellista mahdollisuutta hankkia heti parasta eikä edes toisiksi parasta, mutta ideologiana se että paskinkin on kyllin hyvää, pääasia että ääni pääsee on musta ideologiana kaikista suunnista mietittynä perseestä.
 
AcLAc
10.11.2012 10:43:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Musta on melko surullista lukea tällaisia tekstejä jossa suorastaan kehoitetaan hankkimaan surkein mahdollinen väline harrastukseen. Jotenkin se kuvastaa halventavaa asennetta koko hommaa kohtaan, ja ideana on vaan hankkia mahdollisimman paljon tavaraa mahdollisimman halvalla. Kaikkihan tietää missä ja millaisissa olosuhteissa noi halvimmat tehdään.
 

 
Älkääs nyt hosuko. Jos sitä halpista pääsee testaamaan ja laatu riittää, niin mikä ettei. Noissa samoissa olosuhteissa tehdään myös kalliimpaa sarjaa...
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
J.Hollström
10.11.2012 10:52:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: Älkääs nyt hosuko. Jos sitä halpista pääsee testaamaan ja laatu riittää, niin mikä ettei. Noissa samoissa olosuhteissa tehdään myös kalliimpaa sarjaa...
 
Ihan saletisti. Kommentistasi huokuu kiinanmatkailukokemus.
 
poppamies
10.11.2012 10:55:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Musta on melko surullista lukea tällaisia tekstejä jossa suorastaan kehoitetaan hankkimaan surkein mahdollinen väline ... Kaikkihan tietää missä ja millaisissa olosuhteissa noi halvimmat tehdään...
 
Älä ny hyvä mies paskanna omaan pesään...
On vain ajan kysymys milloinkaikki hyvät, ja ja hankintahinnaltaan mahdollisuuksien rajoissa oleva tavara tulee nimenomaan tuolta. Kiinasta!
 
G strings are for strippers
Danny_fox
10.11.2012 10:58:35 (muokattu 10.11.2012 10:59:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Älä ny hyvä mies paskanna omaan pesään...
On vain ajan kysymys milloinkaikki hyvät, ja ja hankintahinnaltaan mahdollisuuksien rajoissa oleva tavara tulee nimenomaan tuolta. Kiinasta!

 
jep. ja eiköhän herra hollströmilläkin löydy kotoa pakettiautollinen tavaraa joka on valmistettu kiinassa (jotkun varmaan hieman kyseenalaisissa oloissa). mä en ymmärrä tätä ainasta jeesustelua nimenomaan näistä soittimista, jos joku haluaa ostaa kiinalaisen soittimen niin ei se lähtökohtasesti ole yhtään sen kamalampaa ku ostaa ylipäätään mitään muuta kiinassa tehtyä. eikös fenderinkin osia nykyään tule kiinasta, ihan niihin parempiinkin malleihin. kiinassa tehty kun ei ole automaattisesti paskaa.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
Kefiiri
10.11.2012 11:00:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Ihan saletisti. Kommentistasi huokuu kiinanmatkailukokemus.
 
Ei kai niitä pajoja turisteille esitellä. Mutta minkä hintainen mahtaisi olla edullisin akustinen bassokitara jonka tekemisessä ei ole riistetty ketään? En kysele viisastellakseni, vaan ihan vilpittömästi (:
 
Hitsi kun tuo kysymys rupeaa tuntumaan laajalta kun sitä mietti... muotoiltaisiinko näin: Minkä hintainen on halvin eettisesti hyväksyttävä akkaribasso?
 
hollstro
10.11.2012 11:00:52 (muokattu 10.11.2012 11:01:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: jep. ja eiköhän herra hollströmilläkin löydy kotoa pakettiautollinen tavaraa joka on valmistettu kiinassa (jotkun varmaan hieman kyseenalaisissa oloissa). mä en ymmärrä tätä ainasta jeesustelua nimenomaan näistä soittimista, jos joku haluaa ostaa kiinalaisen soittimen niin ei se lähtökohtasesti ole yhtään sen kamalampaa ku ostaa ylipäätään mitään muuta kiinassa tehtyä. eikös fenderinkin osia nykyään tule kiinasta, ihan niihin parempiinkin malleihin. kiinassa tehty kun ei ole automaattisesti paskaa.
 
Miten te voitte olla noin yksinkertaisia? Vamistusmaa ja valmistuksen laatu on kaksi eri asiaa. Hinta ja laatu taas kulkee käsi kädessä, eritysesti kun halvinta haetaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
poppamies
10.11.2012 11:04:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ei kai niitä pajoja turisteille esitellä. Mutta minkä hintainen mahtaisi olla edullisin akustinen bassokitara jonka tekemisessä ei ole riistetty ketään? En kysele viisastellakseni, vaan ihan vilpittömästi (:
 
Hitsi kun tuo kysymys rupeaa tuntumaan laajalta kun sitä mietti... muotoiltaisiinko näin: Minkä hintainen on halvin eettisesti hyväksyttävä akkaribasso?

 
Jos on tehty puusta niin ei oo eettisesti hyväksyttävä ensinkään. Työllistämisasioihin en ota kantaa. Ne kun ei olekaan niin yksiselitteisen mustavalkoisia.
 
G strings are for strippers
hollstro
10.11.2012 11:04:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: eikös fenderinkin osia nykyään tule kiinasta, ihan niihin parempiinkin malleihin.
 
ei tietääkseni tule, kerro lisää.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «