Muusikoiden.net
09.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä bassonsoiton aloittamiseen?
1 2 3
TheSubContra
29.08.2012 21:47:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, eli en tiiä bassoista muuta ku miten niistä pidetään kiinni. Kysymys kuuluu: Mistä lähdetään? haluisin tietää miten aloitan bassonsoiton. Tavotteena ois että oppisin soittamaan bassoa, ehkä bändinkin kanssa.

Danny_fox
29.08.2012 22:10:34

TheSubContra: Okei, eli en tiiä bassoista muuta ku miten niistä pidetään kiinni. Kysymys kuuluu: Mistä lähdetään? haluisin tietää miten aloitan bassonsoiton. Tavotteena ois että oppisin soittamaan bassoa, ehkä bändinkin kanssa.

no jos ei oo mitään käsitystä niin kannattaa marssia bassotunneille. joka pitäjästä varmaan joku basistin vempula löytyy joka soittotunteja antaa. myöhemmässä vaiheessa netistäkin ja kirjoista löytyy paljon kaikkea tietoa, mutta musta kannattaa noi ihan alotushommat ainakin käydä läpi jonkun osaavan kaverin kans. ettei vedä alusta lähtien hommia vituiks.

Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
pehko
29.08.2012 22:12:29

Danny_fox: ettei vedä alusta lähtien hommia vituiks.

itsehän tein tämän, ja samassa suossa ollaan vieläkin. en suosittele.

"Miehestä on aina kaksi käsitystä. Miehellä itsellänsä yksi, omansa. Muilla toinen. Vääriä kumpikin." - Väinö
T.Nick
29.08.2012 22:13:49

TheSubContra: Okei, eli en tiiä bassoista muuta ku miten niistä pidetään kiinni. Kysymys kuuluu: Mistä lähdetään? haluisin tietää miten aloitan bassonsoiton. Tavotteena ois että oppisin soittamaan bassoa, ehkä bändinkin kanssa.

Alkuun nopea ja lyhyt vastaus ennen kun tulee parempia: Hommaa jostain maikka, jonka kanssa pääsee alkuun. Mä kun joskus vähän päälle kymmenen vanhana alotin pystymettästä, niin siinä sai aikansa ihmetellä kaikennäköisiä juttuja kuten, että miten tää vehje pitää virittää, mitä nää potikat tekee jne.. Sitten kun rupes saamaan jotain ääniä ulos, niin samantien vaan soittelemaan levyjen mukana päivästä toiseen ja viikosta toiseen ja vuodesta toiseen. Ekat viis vuotta pompsuttelin varmaan vaan himassa tai soiteltiin kimpassa broidin kanssa ennen kuin liityin mihkään bändiin tai ylipäätään soitin missään muualla kuin himassa. Ton alun vois varmaan hoitaa vähän nopeemminkin, mutta sen jälkeen ihan validi tapa kehittää itseään on kuunnella sitä itseään kultivoivaa musaa ja vetää perässä.

90 mice 2
TheSubContra
30.08.2012 14:32:11

Danny_fox: no jos ei oo mitään käsitystä niin kannattaa marssia bassotunneille. joka pitäjästä varmaan joku basistin vempula löytyy joka soittotunteja antaa. myöhemmässä vaiheessa netistäkin ja kirjoista löytyy paljon kaikkea tietoa, mutta musta kannattaa noi ihan alotushommat ainakin käydä läpi jonkun osaavan kaverin kans.

Katsoin parista paikasta löytyiskö täältä bassonopetusta, en ole toistaiseksi löytänyt. Toki jos ihan täältä ei löydy niin voihan sitä naapurikunnista katsoa. Ketään basistia en tunne, mutta kirjastoa tulen aivan varmasti käyttämään. Kiitos neuvoista.

zkelez
30.08.2012 20:03:22

Jep. Etsi opettaja. Kansalaisopisto kenties? Tai sitten musiikkiopisto?

Ultrabass
30.08.2012 23:31:13

Jos ei opettajaa löydy, niin Rockwayn (http://www.rockway.fi/) tai jokin kirja on kanssa yksi mahdollisuus ottaa perusteeta haltuun. Ja heti kun alkaa kokonaisten biisien soittaminen luonnistua, niin kannattaa yrittää saada jotain bändikuvioita aikaisiksi ;)

Itse olen ainakin bändissä soittaessa kehittynyt viimeisen vuoden aikana aivan uskomattoman paljon ja en voi kuvitella mitään mikä pitäisi treenausmotivaatiota paremmin yllä kuin bändissä soittaminen :)

Ps. Muista lämmittely ennen soittoa. AINA! http://www.youtube.com/watch?v=7_0aVxFxBa0

Basismi
31.08.2012 12:07:50

Jos jostain kansalaisopistosta löytyy kitaranopetusta, niin se on varsin passeli aloitus.

Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
J.Nikkanen
31.08.2012 14:21:50

Oma basso olisi kanssa ihan kiva. Mielellään joku muu kuin semmoinen soittokelvoton "aloittelijabasso".

Mopo rotkoon.
satsi
04.09.2012 23:53:10

Tere. Itse tykkäsin sellaisesta opuksesta kun Hal Leonard Bass method 1-3. Siinä opetetaan soittamaan nuoteista ja selitetään jonkin verran myös miten bassolinjoja rakennetaan. Siinä tulee mukana CD minkä kanssa voi opetella soittamaan niitä biisejä ja biisiesimerkit on erittäin maukkaita. Siihen kylkeen kannattaa hankkia saman sarjan Easy pop lines for bass, jossa on mukavasti helpohkoja kappaleita ja myös CD jonka mukana soittaa.

J.Nikkanen
04.09.2012 23:56:34

satsi: Tere. Itse tykkäsin sellaisesta opuksesta kun Hal Leonard Bass method 1-3. Siinä opetetaan soittamaan nuoteista ja selitetään jonkin verran myös miten bassolinjoja rakennetaan. Siinä tulee mukana CD minkä kanssa voi opetella soittamaan niitä biisejä ja biisiesimerkit on erittäin maukkaita. Siihen kylkeen kannattaa hankkia saman sarjan Easy pop lines for bass, jossa on mukavasti helpohkoja kappaleita ja myös CD jonka mukana soittaa.

Kirjoista tuo on ihan parhaimmistoa, minun mielestä.

Mopo rotkoon.
Heikki L.
04.09.2012 23:57:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

satsi: Tere. Itse tykkäsin sellaisesta opuksesta kun Hal Leonard Bass method 1-3. Siinä opetetaan soittamaan nuoteista ja selitetään jonkin verran myös miten bassolinjoja rakennetaan. Siinä tulee mukana CD minkä kanssa voi opetella soittamaan niitä biisejä ja biisiesimerkit on erittäin maukkaita. Siihen kylkeen kannattaa hankkia saman sarjan Easy pop lines for bass, jossa on mukavasti helpohkoja kappaleita ja myös CD jonka mukana soittaa.

Joo, toi Bass Method 1-3 on todella hyvä ja selkeä kirja. Asiaa ja soitettavaa riittää pitkäksi aikaa.

Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Jesus Muerte
05.09.2012 20:10:50

Heikki L.: Joo, toi Bass Method 1-3 on todella hyvä ja selkeä kirja. Asiaa ja soitettavaa riittää pitkäksi aikaa.

Mulla on kans tuo hyllyssä. Yli kymmenen vuotta hakannu bassoa ja silti tuossa kirjassa on paljon juttuja joita pitäisi vielä opetella. Eli tähän istuu hyvin se Torilla paljon näkyvä klisee "hyvä aloittelijalle ja miksei edistyneemmällekin soittajalle."

TheSubContra
07.09.2012 21:47:42

zkelez: Jep. Etsi opettaja. Kansalaisopisto kenties? Tai sitten musiikkiopisto?

Musiikkiopistosta ei löydy bassonopetusta (paitsi kontrabasson). Katson kansalaisopistosta.

Mungo-Jerry
07.09.2012 22:16:31

http://www.youtube.com/watch?v=Avf2S5MOEeg

Tuota suosittelen tsekkaamaan. Balzarylla on kevyt tapat ilmaista asiat, aivan kuin hänen tatsinsa. (hihi)

All talk and no sound makes me a dull boy.
Johannes_t
12.09.2012 07:42:01

Mungo-Jerry: http://www.youtube.com/watch?v=Avf2S5MOEeg

Tuota suosittelen tsekkaamaan. Balzarylla on kevyt tapat ilmaista asiat, aivan kuin hänen tatsinsa. (hihi)

Täähän vaikutti varsin hyvältä pätkältä!

T.Nick
12.09.2012 13:33:00

Mungo-Jerry: http://www.youtube.com/watch?v=Avf2S5MOEeg

Tuota oon joskus kattellu ihaillen tätä ns. ruohonjuuritason pedagogiikkaa. Homma lähtee hyvin tämän avulla alkuun varsinkin niillä, jotka näkee basson ensimmäistä kertaa. Jos vaan ymmärtää engelskaa.

90 mice 2
timnicebutdim
13.09.2012 10:11:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen opetellu soittamaan ensin kitaraa ja sitten vasta siirryin bassoon. Nuotteja en lue vieläkään... Mutta näin omasta kokemuksesta suosittelen hieman tutustumaan myös musiikin teoriaan. Siis tyyliin mistä löytyy sävel C ja missä on sen oktaavi. Samoin bassottelussa tulee hyvin pian vastaan terssit ja kvintit joilla voi omaa soittoa ns. rikastuttaa.

Eli teoriapuoli kuntoon samalla kun opettelet sormikoordinaatiota. Tästä on hyötyä myös jatkossa kun/jos bänditoimintaan liityt.

Yrittänyttä ei laiteta, eikä laitettua yritetä.
yanera
13.09.2012 19:43:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menee ehkä ohi aiheen mutta...

Basso on sellaisenaan aika tylsä soitin... Musiikkityylistä riippuen tulet huomamaan, että bassolla soitellaan sitä perussäveltä ja kitaristi tiluttaa vieressä. Sellaista basistia kukaan ei halua bändiinsä, joka alkaa liikaa sooloilemaan. Hyvin monet basistit hallitsevat basson lisäksi myös muita soittimia. Basson soitto vaatii omaa luonnetta. Jos haluat lyödä nupit kakkoon ja sooloilla, niin basso ei ole sinua varten. On syytä miettiä miksi haluaa oppia soittamaan juuri bassoa. Suosittelen, että alat opiskella samalla kitaransoiton alkeita.

Itsekkin soitan bassoa, kitaran ohella. Bändi ei toimi ilman basistia ja rumpalia.

Tämä on vaan mun mielipide...

Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
JudeJude
13.09.2012 20:32:16 (muokattu 13.09.2012 20:32:34)

yanera: Menee ehkä ohi aiheen mutta...

Basso on sellaisenaan aika tylsä soitin... Musiikkityylistä riippuen tulet huomamaan, että bassolla soitellaan sitä perussäveltä ja kitaristi tiluttaa vieressä.

...

Tämä on vaan mun mielipide...

Höpöhöpö, sanon minä! Soitinhan on just niin tylsä kuin mitä sillä soittaa. Mulla ei koskaan ole tylsää soittaessa. Jos meinaa tulla tylsää, kannattaa kyllä katsoa peiliin eikä syyttää soitinta tai varsinkaan sen totuttuja käyttötapoja.

Enkä nyt tarkoita että pitäisi ruveta armottomaksi basso-yngwieksi. Vaihtobassokin voi olla erittäin mielenkiintoista soitettavaa, siinä ei tule koskaan liian taitavaksi.

"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti