Muusikoiden.net
03.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä aloittavalle naiskontrabasistille
1
RokkiLady
19.07.2012 09:48:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs olen aloitteleva naiskontrabasisti alana tietty rockabilly/rocknroll. Oman basson saan hakea parin viikon päästä. Käytettyhän tuo on ja halpa mutta pääsee sillä alkuun.

Ensimmäinen kysymykseni alan konkareille olisi että minkälaista viritysmittaria suosittelisitte? Koska olen aloittelija niin en mitenkään osaa vielä itse virittää bassoani itse joten tarvitsen alkuun mittaria apunani. Eikä epävireisellä soittimella ole kovin häävi soitella oli se sitten mikä hyvänsä. Sen verran olen joskus kitaraa rämpytellyt että erotan kyllä koska ko. vehje ei ole vireessä..

Tämä kiittää ja kuittaa jo etukäteen kaikista mahdollisista neuvoista ja vinkeistä! =)

Danny_fox
19.07.2012 10:39:56

konkari nyt en kontran suhteen ole. mutta sellaisen vinkin annan, että jos kontrassa on ihan perus teräskielet kiinni niin ne kannattaa vaihtaa johonkin paremmin tollaseen rockabilly läpsyttelyyn sopivimpiin. weedwackerit on yks vaihtoehto tai psychoslapit joita itse käytän.

sitten pari tommosta opetuspätkää on ainakin tutustumisen arvoisia. lee rockerin slap bass ja sit semmonen kun ungentle art by mark ruben.

virittimellä ei mun mielestä suurta merkitystä ole, et ihan joku perus viritysmittari musaliikkeestä ajaa asiansa.

Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
rattledad
19.07.2012 10:43:24 (muokattu 19.07.2012 10:58:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klipsimittari jonka saa tallaan nipistettyä on hyvä. Kunhan ottaa alimmatkin äänet, eiköhän ne yleensä nykyään. huiluäänistä on apua myös.

Basso kannattaa laitattaa hyviin säätöihin, soittaminen on tarpeeksi hankalaa muutenkin ja kontrabassolla saa rikottua itsensä helposti.

Släppikielet taitaa olla löysempiä kuin teräskielet ja vaatii erilaiset säädöt.

Jousi on hyvä sävelpuhtauden treenaamiseen. Soittotuntien ottaminen voisi olla hyvä idea myös.

RokkiLady
19.07.2012 11:53:35

Kiitokset tähän astisista. Opettajia mulla onkin tiedossa ja itse Don Carlos on jo yhden kerran hieman opastanut. Mutta sitten vasta kun saan tuon oman basson niin pääsee hommaan kunnolla sisälle. Bassoni on mikitetty valmiiksi ja siinä on pinkit weedwhacker kielet. Enköhän saa apuja basson säätämisessä mulle suht sopivaksi edeltämainitulta basistilta. Ja myös Hannisen Ari on luvannut opastaa, että eiköhän se siitä sitten ala suttaantumaan.

JudeJude
19.07.2012 22:25:28

Eipä kait kummempia, opettaja on sulla tiedossa ja basso olemassa. Niistä on hyvä lähteä! Yksi perusjuttu kuitenkin: jos soittaminen sattuu vähänkin mihin tahansa, lopeta! teet jotain väärin.

Ja sit jos joskus tuntuu että kaipaat vaihtelua soittamiseen, kokeile kvinttivirettä eli C-G-D-A:ta! Mä laitoin sellaisen bassoon alkukesästä, ja soitin soi nyt paremmin kuin koskaan. Kvarttivire myös rajoittaa soittoa yllättävän paljon. Mulla ei taida olla siihen palaamista :)

Tervetuloa mukaan iloiseen joukkoon! Bändikaverit aina ihmettelevät, miten basisteilla on aina kaikenlaisia yhteisjuttuja ja hyvä meininki yhdessä. Kai se on niin, että kukaan ei ymmärrä basistia yhtä hyvin kuin toinen basisti.

-jude

"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
RokkiLady
20.07.2012 14:13:22

Viritysmittari hommattu. Mutta jossain vaiheessa varmaan voisi jonkinmoinen vahvistin olla tarpeen. Markkinoilla pilvin pimein kaikennäköisiä...
Ettäs minkälainen vahvistin toimis parhaiten just kontralle?

osmonen
21.07.2012 09:32:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ettäs minkälainen vahvistin toimis parhaiten just kontralle?

Itse en ole kontran soittaja mutta olen pariin otteeseen nähnyt käytettävän Markbassin vahvistimia kontran kanssa. Kai siksi, että Markun pitäisi toistaa basson oma soundi aika puhtaana.

Joku kontran kanssa enemmän touhunnut voi kertoa, mitä muita merkkejä käytetään.

JudeJude
21.07.2012 19:44:15

osmonen: Itse en ole kontran soittaja mutta olen pariin otteeseen nähnyt käytettävän Markbassin vahvistimia kontran kanssa. Kai siksi, että Markun pitäisi toistaa basson oma soundi aika puhtaana.

Joku kontran kanssa enemmän touhunnut voi kertoa, mitä muita merkkejä käytetään.

Mulla oli keväällä free-keikalla joku Markbassin pikkukombo lainassa. Bassoltahan se kuulosti:
http://vimeo.com/38833472

Gallien-Kruegerin MB150 tuntuu myös olevan jonkin sortin perusratkaisu. Itse soitan useimmiten suoraan linjaan tai mieluiten mikin kanssa, joten ei ole tullut pahemmin kokeiltua muita.

"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti