Muusikoiden.net
08.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Näpsäkkä nauhaton
1
desade
25.06.2012 11:53:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsiskelen nauhatonta bassoa n 500 euron hintaluokassa. Ensisijaisesti viisikielistä soitinta. Bassoa olen soitellut rapiat 15 vuotta ja nyt tekisi mieli siirtyä nauhattoman soittoon. Onko muilla näkemystä/kokemusta millainen soitin olisi hyvä? Olen katsellut esp:n nauhattomia, mutta en ole ihan 100% tyytyväinen nauhallisen esp:ni soundiin. Warwickin soittimia olen myös katsellut, mutta ko merkistä ei ole aikaisempaa kokemusta.

Kallekorvola
25.06.2012 13:45:58

desade: Etsiskelen nauhatonta bassoa n 500 euron hintaluokassa. Ensisijaisesti viisikielistä soitinta. Bassoa olen soitellut rapiat 15 vuotta ja nyt tekisi mieli siirtyä nauhattoman soittoon. Onko muilla näkemystä/kokemusta millainen soitin olisi hyvä? Olen katsellut esp:n nauhattomia, mutta en ole ihan 100% tyytyväinen nauhallisen esp:ni soundiin. Warwickin soittimia olen myös katsellut, mutta ko merkistä ei ole aikaisempaa kokemusta.

Toi hintaluokka tekee asiat karvan verran hankalammiksi, koska tolla hinnalla ei ainakaan uutena kovinkaan hyvää soitinta taida saada. Ainakin Warwickit (saksalaiset, ei ne Indonesian ritsat) menee reilusti hinnakkaamiksi. Soittimen hyvyyttä on vaikea kommentoida, koska jokaisella on omat mielipiteensä siihen mikä tekee soittimesta hyvän. Lisäksi asiaan vaikuttaa millainen soundi on haussa. Valotappa tota hakemaasi soundia ja tuntuma-asioita hieman lisää...

Mun mielestä yksi "hyvän soittimen" kriteeri on laadukkaat puuosat, ja hyvä työn jälki. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa esim. sitä, että soittimen voi säätää käsilleen ja tottumuksilleen sopivaksi. Tämä ei ole näköjään ihan aina itsestäänselvyys... Sen verran on tullut vastaan soittimia jotka vaan "ei asetu", tai säätövara loppuu kesken. Tai puut on leikattu "sinne päin".

Käytettyjä katselisin ensimmäiseksi. Vaikkapa tuolta Torilta.

Itselläni on Yamahan TRB1005F, jonka ruusupuu-otelaudan epoksoin itse. Olen ollut suht tyytyväinen ostokseeni.

Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
desade
25.06.2012 15:53:12

Kiitos vastauksesta. Hintahaarukka voi kyllä elää muutaman satasen, tosin tuskin mitään tonnin soitinta olisin valmis ostamaan. Soundit ja tuntumat ovat tietysti makuasioita, mutta olisin siis kiinnostunut kuulemaan kokemuksia tuon vähän edullisemman hintaluokan nauhattomista soittimista. Eihän niitä kuitenkaan kokeilematta voi ostaa, mutta tietäisi vähän mistä aloittaa :) Bändisoitto tällähetkellä on linjaa rujo rock/punk/metalli. Tykkään itse kuitenkin melko tasapainoisesta soundista, esim esp:n bassossa häiritsee jotenkin honottava ja päällekäyvä soundi. Epiphonen t-bird kuulostaa pehmeämmältä ja sillä tulee enemmän soiteltuakin. Vahvistimena on Ampegin SVT.

Täytyy alkaa seuraamaan tuota toria.

osmonen
25.06.2012 17:14:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon hintaluokkaan löytyy varmasti käytettynä varsin hyviäkin vaihtoehtoja. Warwick olis varmaan ihan hyvä valinta, tosin pitää tapauskohtaisesti koittaa. Ite oon soittanut nauhatonta rock-pop-bändeissä silloin kun on esim äänityksissä haettu pehmeämpää kaunista soundia. Studiohommissa on ollut hyötyä aktiivimikeistä, kun on ollut säätövaraa soundissa. Ja mä oon nauhatonta käyttäessäni hakenut vähän hifimpää soundia kuin yleensä. Kaula läpi rungon rakenne on varmaan aika hyvä nauhattomassa, soi hyvin ja tulee sustainia. Ite en omista tällä hetkellä nauhatonta, kiinnostais myös semmosen hankinta.

Aki
05.07.2012 01:23:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan kuten nauhallisissakin, nauhattomia bassoja on hyvin eri luonteisia. Jazzari, Ibanezin Doug Wimbish, Musarityyliset, ... Mimmosta soundia haet?

"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti