Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Eq-vermeet
1 2
trippe
08.05.2012 11:04:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä törmännyt basistien puheisiin kyseisestä aiheesta. Kaipailisin siis KOKEMUKSIA basistelta eri eq:sta.Tarkotus ei ole kerätä tietoa,miten käytetään,vaan mitä eq-pedaaleita ja räkkejä basistit käyttää . Etusijalla tietoa räkki-eq:sta olisi plussaa.
 
Lyhykäisyydessään oma lähtökohta:
Soittovermeinä fenkun am.del. jasso ja marsun vba 400 + rantis. Nyt sitten tarvisi hakea lisää soundia ja tunnetusti marsussa säädöt ei hirveästi vaikuta (kaikki suhteellista),joten eq:ta tarvitaan,ja hankinnan alla olisi räkkimallin eq (lattiapinta-ala kun on aina kortilla niin pitää nousta sitten kattoa kohti). Suosituksia ja kokemuksia räkki-eq:lle,tai yli 10 kaistaisille pedaali-eq:lle.
 
Ùp ò òwñ
poppamies
08.05.2012 11:12:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trippe: ... Kaipailisin siis KOKEMUKSIA basistelta eri eq:sta.Tarkotus ei ole kerätä tietoa,miten käytetään,vaan mitä eq-pedaaleita ja räkkejä basistit käyttää ...
 
Ei mitään! Mulla oli Boss GEB-7 Bass Equalizer Bass Pedal. Kokeilin kerran reeneissä. Ei sillä tehnyt mitään. Möin sen Pahalle enolle. Ei sekään tehnyt sillä mitään.
 
G strings are for strippers
trippe
08.05.2012 11:17:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Ei mitään! Mulla oli Boss GEB-7 Bass Equalizer Bass Pedal. Kokeilin kerran reeneissä. Ei sillä tehnyt mitään. Möin sen Pahalle enolle. Ei sekään tehnyt sillä mitään.
 
:D Meinasinki tuohon pistää (mutta pyyhin pois), että kertokaa kokemuksia kaikesta muusta kuin bossin purkeista :)
 
Ùp ò òwñ
hollstro
08.05.2012 12:19:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä mulla on kokemuksia vahvistimien omista EQuista, niin graafisista kuin parametrisista. Mitä parempi vehjes, sen vähemmän sitä EQ-käyrää on tarvinnut säätää. Jos esim. 12-alueisessa EQssa on suurin osa säätimistä pois keskiasennosta, on jotain pielessä. EQ on hyvä huonekorostumien hallintaan.
 
Nykyään mulla on vain perinteisiä äänensävysäätöjä, 2-4 kpl (bass, middle, treble, presence)
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
08.05.2012 12:25:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Ei mitään! Mulla oli Boss GEB-7 Bass Equalizer Bass Pedal. Kokeilin kerran reeneissä. Ei sillä tehnyt mitään. Möin sen Pahalle enolle. Ei sekään tehnyt sillä mitään.
 
Teinpäs! Myin eteenpäin... heh.
 
Synkeetä paskaa.
trippe
08.05.2012 13:24:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko lähtökohta,ettei noilla peruspurkiella saa aikaan kun suhinaa ja tuhinaa? Tuossa juurikin räkkivehkeitä ajattelin sen "säätömonipuolisuuden" vuoksi. Itselläki on tullut tutuksi nuo vahvistimien ja nuppien eq:t hartkesta ampegiin,ja mitä vähemmän säätää,sen paremmalta se melkeinpä kuulostaa..tai sitten on vikaa korvien välissä.
 
Eq-hankinta tuli tuossa mieleen,kun eräällä keikalla (pari vkoa sitten) törmäsin sellaiseen tilanteeseen, että basson soundi kuulosti läheltä (ja kaukaa) aivan hirveälle. Kamoissa ei vikaa ollut ja volat oli tosi matalalla,mutta se tila..noin 140m2 neliöä,parkettilattia,ikkunat ympäriinsä,ja seinien reunustat aivan täynnä metalliromua.Ei mitään demppaavaa/vaimentavaa ainesta koko tilassa (paitsi yleisö).Siinä vaiheessa ei edes marsu ja sen "(lähes) täydellinen" soundi ei toiminut missään asennossa.Eli eq:ta ilmeisesti pitäs saada melkoisesti peliin lisää,jos meinaa edes siedettävää soundia saada tuollaisessa tilassa?
 
Mites noissa eq vehkeissä on vaihtelevuuksia soundin puolesta,onko edelleenkään olemassa halpaa ja hyvää?
 
Ùp ò òwñ
hollstro
08.05.2012 15:14:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trippe: Oisko lähtökohta,ettei noilla peruspurkiella saa aikaan kun suhinaa ja tuhinaa? Tuossa juurikin räkkivehkeitä ajattelin sen "säätömonipuolisuuden" vuoksi. Itselläki on tullut tutuksi nuo vahvistimien ja nuppien eq:t hartkesta ampegiin,ja mitä vähemmän säätää,sen paremmalta se melkeinpä kuulostaa..tai sitten on vikaa korvien välissä.
 
Eq-hankinta tuli tuossa mieleen,kun eräällä keikalla (pari vkoa sitten) törmäsin sellaiseen tilanteeseen, että basson soundi kuulosti läheltä (ja kaukaa) aivan hirveälle. Kamoissa ei vikaa ollut ja volat oli tosi matalalla,mutta se tila..noin 140m2 neliöä,parkettilattia,ikkunat ympäriinsä,ja seinien reunustat aivan täynnä metalliromua.Ei mitään demppaavaa/vaimentavaa ainesta koko tilassa (paitsi yleisö).Siinä vaiheessa ei edes marsu ja sen "(lähes) täydellinen" soundi ei toiminut missään asennossa.Eli eq:ta ilmeisesti pitäs saada melkoisesti peliin lisää,jos meinaa edes siedettävää soundia saada tuollaisessa tilassa?
 
Mites noissa eq vehkeissä on vaihtelevuuksia soundin puolesta,onko edelleenkään olemassa halpaa ja hyvää?

 
Eli olisit tarvinnut equtusta huoneresonanssien hallintaan. Siihen sopii parhaiten oktaavikorjain tai tiheämpi. Sillä sitten voi paikantaa ne taajuudet jotka ovat suurimmat ongelmat. Olen kuullut käytännössä monia ja esim. tämä on aika pätevä vaikka kohtuhintainen onkin:http://www.thomann.de/fi/behringer_fbq3102_ultragraph_pro.htm
 
Mono EQuita ei oikein ole tarjolla.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Kallekorvola
08.05.2012 19:44:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huoneresonansseille ja seisoville aamlloille ei oikeasti voi mitään ilman akustointia, mutta hyvästä EQ:sta voi olla apua soundin rakentamisessa. Huoneresonnanssien ja muiden ongelmana on usein se, että ne pahimmillaan ovat kovasti muuttuvia, esim. yleisön määrän mukaan.
 
Mä suosittelen hyvää parametrista EQ:ta. Noihin graafisiin verrattuna niissä on se hyvä puoli, että niillä pääsee käsiksi "just siihen" ongelmataajuuteen, ja korjausliikkeen leveyttä voi säätää, eli huonojen olosuhteiden kompensointi ei syö samalla osaa halutusta soundista. Ja parametrisia liikkuu myös mono-versioina useammin kuin graafisia.
 
Mulla on itsellä räkissä joku vanhempi Behringer (hyi!), joka taitaa vieläpä olla Saksan valmiste (ei muista kyllä)... Taitaa olla neli-viisialueinen + filtterit ääripäissä. Sillä pääsee jo jonkinlaiseen lopputulokseen. Parempiakin on vaikka kuinka paljon.
 
Tsekkaa Torin PA-osasto. Siellä noita on tarjolla aika ajoin...
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
poppamies
08.05.2012 21:28:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Huoneresonansseille ja seisoville aamlloille ei oikeasti voi mitään ilman akustointia, mutta hyvästä EQ:sta voi olla apua soundin rakentamisessa. Huoneresonnanssien ja muiden ongelmana on usein se, että ne pahimmillaan ovat kovasti muuttuvia, esim. yleisön määrän mukaan...
 
Just samaa mieltä! Ei seisovia aaltoja saa kuriin muuta kuin paramerisella EQ'lla, jos silläkään.
 
G strings are for strippers
Kallekorvola
08.05.2012 21:52:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies:Ei seisovia aaltoja saa kuriin muuta kuin paramerisella EQ'lla, jos silläkään.
 
Ei silläkään, valitettavasti. Seisovia aaltoja saa kuriin vain muuttamalla tilan rakennetta ja/tai akustointia. Mutta parametrinen EQ on ensiapu-työkaluista tarkin, ja sillä pääsee nopeimmin ja tehokkaimmin lähemmäs katastrofin välttämistä.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
okabass
09.05.2012 04:59:38 (muokattu 09.05.2012 05:14:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Ei silläkään, valitettavasti. Seisovia aaltoja saa kuriin vain muuttamalla tilan rakennetta ja/tai akustointia. Mutta parametrinen EQ on ensiapu-työkaluista tarkin, ja sillä pääsee nopeimmin ja tehokkaimmin lähemmäs katastrofin välttämistä.
 
Kyllä, mutta kannattaa muistaa, että taitamattomissa käsissä se myös ehkä tehokkaimmin johtaa katastrofiin. Monasti on vaan paras tehdä vahvarin ekkulilla se, minkä sillä pystyy, ja soittaa keikka pois.
Joskus kivikaudella MS-Audiotronin kalenterissa oli sellainen audio-opas. Siellä todettiin jotenkin että sähköisiin ongelmiin sähköinen ratkaisu, ja akustisiin akustinen.
Yleisesti: toi ko. vahvistinsetti on niin hyväsoundinen, että varmaan liki 100% soundiongelmista johtuu akustiikasta (olettaen, että basso ja tatsi on kunnossa).
 
Ps. Pultec peq (klooni) on yksi vaihtoehto. Se vaan täytyisi tehdä itse, ettei hinta nouse pilviin.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=157611&o=0
http://gyraf.dk/gy_pd/pultec/pultec.htm
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Kallekorvola
09.05.2012 10:16:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Kyllä, mutta kannattaa muistaa, että taitamattomissa käsissä se myös ehkä tehokkaimmin johtaa katastrofiin. Monasti on vaan paras tehdä vahvarin ekkulilla se, minkä sillä pystyy, ja soittaa keikka pois.
 
Taitamattomissa käsissä kaikki työkalut on vaarallisia (TJEU: Moottorisaha). Ja keikan soiminen on pääasia. Asiakkaalle saattaa joutua selittelemään huonoa soundia, mut ne ei välitä onko vika tilassa, kamoissa vai soittajassa.
 
Joskus kivikaudella MS-Audiotronin kalenterissa oli sellainen audio-opas. Siellä todettiin jotenkin että sähköisiin ongelmiin sähköinen ratkaisu, ja akustisiin akustinen.
 
Ja se on vieläkin harvinaisen pätevä ohje.
 
Ps. Pultec peq (klooni) on yksi vaihtoehto. Se vaan täytyisi tehdä itse, ettei hinta nouse pilviin.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=157611&o=0
http://gyraf.dk/gy_pd/pultec/pultec.htm

 
Paitsi että siitä ei oo isoa apua tollasessa ongelmanratkaisussa, se kun on tollanen ala- ja yläpää -EQ, jolla ei varsinaisesti keskialueeseen "pääse käsiksi". Hyväsoundinen vehje se silti on, varsinkin kun haluaa alapäähän muhkeutta, ja yläpäähän kirkkautta.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
trippe
09.05.2012 10:41:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa katselin noita t-kaupan kamppeita ja törmäsin tuohon presonukseen. (http://www.thomann.de/fi/presonus_eq3b_parametrischer_equalizer.htm)
Nuo presonukset vaikuttaa laadultaan melko asialliselta (löytyy jo ennestään putkietunen ja on melko namu,kunhan vaihtaa alkuperäisen putken),sain ko. vehkeellä aikoinaan jopa hartken pinon kolkkouden melko lämpimäksi.
 
Oiskohan tuosta (oikeasti) apua ongelmiin,kun on useampi jo kompannut noita parametrisia eq:ta?Kuitenkin tarpeena olisi päästä juurikin noissa haastavissa olosuhteissa niihin ongelmataajuuksiin.Soundi tän hetkisillä kamoilla kun melko nanna (jopa melko huonoissa akustisissa olosuhteissa).
 
Omalta mututuntumalta tuo perinteinen graaffinen eq olisi pikkasen tutumpi ja turvallisempi vaihtoehto,toki usein olen kironnut aluevähäisyyksi..
 
Ùp ò òwñ
hollstro
09.05.2012 11:09:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Kyllä, mutta kannattaa muistaa, että taitamattomissa käsissä se myös ehkä tehokkaimmin johtaa katastrofiin. Monasti on vaan paras tehdä vahvarin ekkulilla se, minkä sillä pystyy, ja soittaa keikka pois.
Joskus kivikaudella MS-Audiotronin kalenterissa oli sellainen audio-opas. Siellä todettiin jotenkin että sähköisiin ongelmiin sähköinen ratkaisu, ja akustisiin akustinen.
Yleisesti: toi ko. vahvistinsetti on niin hyväsoundinen, että varmaan liki 100% soundiongelmista johtuu akustiikasta (olettaen, että basso ja tatsi on kunnossa).
 
Ps. Pultec peq (klooni) on yksi vaihtoehto. Se vaan täytyisi tehdä itse, ettei hinta nouse pilviin.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=157611&o=0
http://gyraf.dk/gy_pd/pultec/pultec.htm

 
Hyvä ohjehan tuo on, mutta keikkapaikan akustiikkaan korjaaminen rakenteita muuttamalla on harvoin mahdollista. Myös kamojen sijoittelu on osa ratkaisua/onglemaa. Se minkä voi sähköisesti tehdä kannattaa tehdä jos siitä on apua.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
okabass
09.05.2012 13:16:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Hyvä ohjehan tuo on, mutta keikkapaikan akustiikkaan korjaaminen rakenteita muuttamalla on harvoin mahdollista. Myös kamojen sijoittelu on osa ratkaisua/onglemaa. Se minkä voi sähköisesti tehdä kannattaa tehdä jos siitä on apua.
 
Joo. Minä ymmärsin tuon ohjeen lähinnä niin, ettei kannata (siis soittajan, äänimies on eri juttu), tai voi ainakaan kovin paljon korjata akustista huonoutta sähköisesti keikkatilanteessa.
Tuo kamojen sijoittelu vaikuttaa joskus huomattavasti. Samoin soittovolumi.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
trippe
09.05.2012 14:07:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Joo. Minä ymmärsin tuon ohjeen lähinnä niin, ettei kannata (siis soittajan, äänimies on eri juttu), tai voi ainakaan kovin paljon korjata akustista huonoutta sähköisesti keikkatilanteessa.
Tuo kamojen sijoittelu vaikuttaa joskus huomattavasti. Samoin soittovolumi.

 
Onko jotain Hifistely-vinkkejä tuohon suuntamis- ja sijoittamis-ongelmaan arvon basisteilla. Soundihan kun on tuossa tilassa melkoisen yläpää voittoista (kaikissa intrumeneteissa),sai nimittäin melko kovalla kädellä leikata.Ongelmaksi muodostuu enemmänkin yläpäät,kuin itse kaiku/kierto (toki sitäkin oli aivan riittämiin).Sellanen yleispätevä laihuus kauttaaltaan soundeissa.Volat oli ok tasoa.
 
Ja tosiaan,ongelmaa ei kyllä muissa lavoissa/paikoissa ole tullut vastaan,eli perusasetuksissa nyt ei pitäisi olla onkkelmaa.
 
Ùp ò òwñ
s151669
09.05.2012 19:42:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paikkaa ja sijoittelua tuntematta - kuinkas paljon oli kaapilla matkaa seinään ? Nimittäin esimerkiksi noin metrin etäisyydellä seinästä seinästä heijastuva ääni kumoaa kaiken mitä kaappi tuuttaa noin 80Hz taajuudella. Puolen metrin etäisyydellä menee 40Hz, 2 metrin etäisyydellä 160Hz, jne.
 
Googlettele boundary cancellation. Ja juu, asiaan tuli tutustuttua ihan PA:n subbarin sijoittelumielessä, mutta ei se äänen fysiikka muuksi muutu vaikka sitä bassokamoista tuuttaa.
 
Antikitarasankari
Antti1
09.05.2012 21:37:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Paikkaa ja sijoittelua tuntematta - kuinkas paljon oli kaapilla matkaa seinään ?
 
Mitenkään asiaa kritisoimatta, vaan ennemminkin jatkaen: se lähempää seinää voi joskus tosiaan olla parempi. Vaikka se korostaakin yläbassoja, niin tuollainen vähän irti oleva sijoittelu voi sit taas kumota jotain paljon oleellisempaa.
 
With socialization comes disease!
okabass
09.05.2012 22:10:46 (muokattu 09.05.2012 22:11:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mitenkään asiaa kritisoimatta, vaan ennemminkin jatkaen: se lähempää seinää voi joskus tosiaan olla parempi. Vaikka se korostaakin yläbassoja, niin tuollainen vähän irti oleva sijoittelu voi sit taas kumota jotain paljon oleellisempaa.
 
Kyllä. Se vaan täytyy oppia havaitsemaan.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
trippe
09.05.2012 22:45:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Kyllä. Se vaan täytyy oppia havaitsemaan.
 
Tällästä juurikin olen etsinyt,käytännön tietoa ja vinkkiä teoriaan pohjaten,iso plussa teille molemmille!
 
Aina on puhetta,että kamat lähelle seinää ja mahd. pakettiin,mutta kukaan ei koskaan ole perustellut teorian kautta,että miksi ja miten voi vaikuttaa ja mikä vaikuttaa. Miten sitten suuntaus,basso leviää kohtuu hyvin sen kummemmin suuntaamatta (vai?) ,mites muut pelit ja pensselit? Ja lähinnä nyt haen,että miksi (teoriaan pohjaten).
 
Toinen ajatus,mitenkä tällaisessa sijoittamisessa (puhutaan pelkästään etäisyydestä seinään) kampa-efektillä on sanomista? Lähteekö soundi entisestään leikkaantumaan ja suttuuntumaan,vai?
 
Ùp ò òwñ
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti