Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kotistudio ja matalapaine
1
modsman77
21.04.2012 18:30:08 (muokattu 21.04.2012 23:26:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topic jossa kokemuksista miten muriseva bassoraita onnistui...
 
modsman77
24.04.2012 16:15:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostais myös yleisesti minkälaisilla säröpurkeilla porukka touhuaa.
Hemmetti kun otsikkoa ei voi muuttaa... tuli aika pöhkö.
 
absqua
24.04.2012 16:17:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

modsman77: Kiinnostais myös yleisesti minkälaisilla säröpurkeilla porukka touhuaa.
Hemmetti kun otsikkoa ei voi muuttaa... tuli aika pöhkö.

 
Älä nyt yhtään lähde tohon. Otsikko on erittäin hieno, suorastaan hapokas.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
JussiKoo
24.04.2012 16:17:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tuosta säröistä tuoretta ketjua.
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=207997
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
pekezu
24.04.2012 19:25:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studiossa Sansampin Bass Driver toimii yllättävän hyvin. Myös Aguilarin Tonehammerista oon saanu pihalle aikas hyvää jyrskettä, etenkin AGS:llä.
 
Tai sit vaan plugareista jotain sössöö kliinin päälle.
 
Maisteri
24.04.2012 20:26:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei ihan kotistudio, mutta DIY-budjettiluokan kumminkin... Siis studio missä parit viime promosinkut ja nyt tää uus, ihan just kohta tuleva albumi on tehty.
 
Niin, siis säröiset (ei mitään sirkkeliä tai fuzzia vaan murahtelua / lievää pörinää), ja omasta mielestäni ainaki oikein kivasti toimivat bassosaundit on aikaansaatu näille äänitteille parilla 60-luvun putkivehkeellä: 5W suomalainen putkiradio ja 30W suomalainen Voima-keskusradioputkivahvistin. Radio "täysillä", Voima "kovalla".
 
Tuosta sinkkuvideosta voi kuunnellakin:
 
http://www.youtube.com/watch?v=QGfJjuI8ZIQ&feature=relmfu
 
Toki levyllä on sitten muutamakin muu biisi, joissa juuri basson "muriseva meininki" erottuu enemmänkin mixistä.
 
Niin, ja tottahan toki puhdas linjasaundi on bottomina / kivijalkana. Ja bassona ominaissaundiltaan suht "muriseva" Thunderbird, ei tuo Peavey-presari. Sattui tämä punavalkoinen nyt vaan sopimaan bändikohtausten värimaailmaan kuulemma paremmin, niin rämpytettiin viteossa sitte sillä...
 
http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse http://www.thegeorgedoubleuse.com
Cornflake
25.04.2012 23:37:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

modsman77: Kiinnostais myös yleisesti minkälaisilla säröpurkeilla porukka touhuaa.
 
Svt2pro on ollut aika hyvä. Ja V4 kanssa.
 
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Thefish
26.04.2012 13:52:50 (muokattu 26.04.2012 13:56:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotipajassa tehty, on murinaa ja varsinkin pörinää.
 
http://www.mikseri.net/artists/alfr … rience/i-was-made-4-lovin-u/509156/
 
E.
 
Ai niin, resepti.
 
Kaks erisoundista bassoa omilla raidoillaan, toisessa SB7+Oc2, toisessa Ehx microsyna. Snadi low shelf ja öh, kompuraa.
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
L.Ruoska
30.04.2012 14:23:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Tai sit vaan plugareista jotain sössöö kliinin päälle.
 
No tätä :) Eli kompuraa ja boostia sinne alapääosastollee ja yläpäät pois cleaniraidalta. Saat ihan perus bassoraidan joka ei tunge skebojen päälle. Sitten toiselle raidalle sama otto mille teet mitä tykkäät jotta tulee haluttua ruttua :)
 
Helpompi sitten biisin tarpeiden mukaan muokata sitä cleanin ja surinan suhdetta ja kun ne on eri raidoilla niin voit eri tehdä automatisointeja eri osioiden mukaan. Jos vaikka jossain kohtaa biisiä se särö sotkee soundin tai jos haluat efektinä leikata kokonaan sen cleanin veke sieltä hetkeksi jne :)
 
Cthulhu Fhtagn!
Jooba
07.05.2012 10:48:25 (muokattu 07.05.2012 10:49:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Hyvä ja terve tapa soittaa bassoa
2. Hyvä basso + hyvät mikit
3. Asian mukainen etuaste ja muuntimet jonka kautta äänittää
4. Nauhoita yksi bassoraita hyvää ja tervettä puhdasta soundia.
5. Kopio tämä raita alkuperäisen kaveriksi
6. Iske jokin plugarisärö kiinni, Sansamp, Ampeg etc.
7. Miksaa nämä yhteen. Monet ottavat säröraidasta alakertaa HPF:llä pois.
8. Tee softallasi yksi ylimääräinen aux/bus raita jonne ajat kumpaakin soundia eli teet niin sanotun rinnakkaiskompressoinnin. Kompura rankoilla asetuksilla ja työnnä tätä mukaan soundiin. Asiasta enemmän studiotyöskentely palstalta.
 
Pitäisi alkaa jyrisemään.
 
EDIT: Tämä siis nykypäivänä hyvin perinteinen työtapa.
 
Sir Henry
07.05.2012 17:45:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

modsman77: Kiinnostais myös yleisesti minkälaisilla säröpurkeilla porukka touhuaa.
Hemmetti kun otsikkoa ei voi muuttaa... tuli aika pöhkö.

 
Sattumalta vanha pieru eksyi näille sivuille, siitä anteeksi. Otsikko on ihan jees, kertoo kyllä alan henkilöille mitä on mielessä.
 
Akaan MR studion haamuna kertoisin pari juttua, millä 90-luvulla ja vielä nytkin kotipajassa tota bassosaundia entisenä etulinjan bassonomistajana rakennan.
 
90-luvulla mulla oli jo kovalevynauhurit, eli raitoja riitti. Kotipajassa teen tänäpäivänä kutakuinkin samalla moodilla, joka on siitä hyvä, että pääsee nopeaan soitolle.
 
Bassosta piuha pöytään, yksi raita puhdasta basson saundia "neutrallisti", ei korjauksia pöydässä. Tästä raidasta lähtö CS-3 comp.sustainer, voi olla muukin mikä tuntuu hyvältä, ja sen jälkeen kuunteluun sellaiset muurahaiset että on hyvä tatsi vetää, ei kannata (jos olisin studiossa joka maksaa) tässä vaiheessa viilata saundia vaan nopeasti se saundi siis, että on mahdollisimman hyvä vetää, näin saadaan soitettua nopeasti äänitteen tärkein ja jokaisen kuuntelian ymmärtämä basso-osuus.
Tämäkin saundi kannatta äänittää varuiksi, jos ja kun raitoja on.
 
Puhdas raita voidaan jälkeenpäin vaikka lähettää USA:han Teksasin MR studioon, ja ajaa vaikka minkälaisen yhdistelmävahvistinmikityksen kautta + ja liittää lopulliseen tekeleeseen.
 
Kotipajassakin työskenneltäessä saundien haku siinä soittotilanteessa vie usein aikaa hitosti ja sitä henkistä osastoa pois tärkeimmästä, eli siitä soittohetkestä, eli siksi itse suosin saundien hakua siinävaiheessa, kun kokonaisuus alkaa hahmottua. Soittosaundi on helvetin tärkeää, on ollut tapauksia, että studiojäärä on määrännyt kitaristin vetämään "kuivana" Shadows-osastoa.
 
Nämä jutut on pitkälle makuasioita, mutta monet vanhemmat alan henkilöt tietävät, kuinka hermoillekäypää on hakea bassorummun saundia 4 tuntia, lattiatomin saundia 2 tuntia, ja miksausvaiheessa todeta, että lattiatomia ei käytetty koko kuuden biisin demon missään vaiheessa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti