Muusikoiden.net
08.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarasta bassoon, noviisin suppeita ajatuksia
1
Bbass
25.02.2012 14:07:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parinkymmenen kitaravuoden jälkeen on kai erikoista, että siirtyy bassoon. Tosin omia ajatuksiani bassonsoitosta on: vähemmän on enemmän. Harmittaa vaan, etten tajunnut jo aikaisemmin, että bassohan se on mun juttu.
Nykyään on mukava huomata bassonsoiton arvonnousu, koska kokoonpano, jossa ei ole bassoa, on mielestäni puutteellinen. Ei tarvi kuin pianoon+lauluun lisätä basso, niin johan kuulostaa jo hienolta. Kitara ja piano ei esim. toimi läheskään niin hyvin johtuen jo soittimien äänialasta (musiikkityylikin tietysti ratkaisee).
Pääsin tuossa viikko sitten soittamaan bassoa eräässä tilaisuudessa ja onhan asetelma aivan erilainen kuin kitaran varressa: rytmisiin virheisiin ei ole varaa, homma menee koko bändiltä sekaisin, jos basso sekoilee rytmissä.
Kitaristit ajattelevat monasti, että bassonsoitto on helppoa. Niinhän onkin, jos vaan nyplää kieliä kitaran tapaan (soitan sormilla en plekulla), mutta oikeaoppinen soittotekniikka bassolla vaatii jo enemmän. Itsekin soittelin aluksi tuolla näpertelytyylillä, mutta jonkin aikaa soitettuani huomasin ettei se pidemmän päälle toimi (ainakaan minulla), vaan taivuin tutustumaan netissä oikeaan soittotekniikkaan (tilasin muutaman soitonoppaankin, koska kirjastoissa on yleensä kuitenkin kitarapuoli edustettuna vielä paljon paremmin) ja nyt on jo tässä alkuvaiheessa soittoon tullut erilaista tukevuutta ja varmuutta. Ainakin itselleni on uuden soittotekniikan opetteleminen tuonut selkeyttä rytmiin.
Yllättävästi monet basistit osaavat soittaa hyvin kitaraa ja taitaakin olla niinpäin, että kitaraa on helpompi soittaa kuin bassoa: eihän perusrokissakaan tarvi kuin osata powerchordit ja pentatoninen asteikko muutamasta eri asemasta: niin näillä eväillä pärjää pitkälle. Kitaristi saa vielä bassosta ja rummuista biitin kaupan päälle.
Lopuksi täytyy vaan todeta, että basso on hieno ja erittäin monipuolinen soitin.

osmonen
26.02.2012 00:58:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan hauskoja ajatuksia. Tuo helppous/vaikeus on kyllä aika suhteellista. Totta on, että basso on esimerkiksi paljon raskaampi soittaa kuin kitara, jolloin oikea soittotekniikka on erittäin tärkeä juttu. Toisaalta kitarassa on laajempi ääniala - mutta onhan sitä bassojakin eri kielimäärillä.

Mun mielestä on hyvä osata soittaa sekä kitaraa että bassoa. Perusjutuissa on kuitenkin paljon samaa, vaikka soittotapa pitääkin olla hieman erilainen. Oleellista on hahmottaa instrumentin funktio bändin kontekstissa eli se mitä haluaa "sanoa". Soittelen itse molempia, vaikka pääsoitin tällä hetkellä onkin basso.

ATIA
02.03.2012 11:59:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni kävi niin, että yläasteella soitettuani bassoa koululla, halusin soittaa bassoa. Äitini oli kuitenkin sitä mieltä, että kitara on monipuolisempi, joten ensimmäinen soittimeni oli sähkökitara. Sitä tuli soitettua ja soittamista opiskeltua, ja mielestäni kitara on hieno soitin. Noin 15 vuotta myöhemmin halusin myös soittaa bassoa ja ostin oman basson. Ensimmäiset pari bassoani eivät saaneet mua innostumaan, näin jälkeenpäin ajatellen bassot olivat laatu tavaraa, mutta vahvistin puoli ei ollut.

Nyt omistan toisen Suomalaista käsityötä olevan bassoni, ja se on ollut mulle oikeanlainen. Jazz bass tyylinen, jossa on sekä puun sointi, osien laatu ja ulkoinen olemus kohdallaan. Vahvistin on vaihtunut toisen muusikon itse rakentamaan putkivahvistimeen ja kaiutinkaappi omaa tekoa. Nyt saundikin on sen verran kohdallaan että soittaminen on miellyttävä kokemus.

Minusta basso ja kitara ovat hienoja soittimia ja on kiva kun voi valita mielensä mukaan niiden väliltä. Niiden soitossa painottuu erilaiset jutut ja mielestäni kummankin soittamiseen perehtyminen on ollut hyväksi omalle musikaaliselle kehitykselleni. Bassossa on hienoa miten yhden äänen kerrallaan ottaen voi fiilistellä hienosti ja neljä kieltä on riittänyt toistaiseksi itselleni. Kitaralla taas soinnut sujuvat hienosti ja niitä yhdistelemällä saa aikaan hienoja tunnelmia. Ja molempien soitinten yhdistelmällä saa aikaan vielä enemmän.

Kitarasta bassoon siirtyminen oli itselleni suurimmaksi osaksi oikean käden sormien opettamista soittamaan bassoa sekä bassolle ominaisten rytmien omaksumista. Kokonsa puolesta basso on itselleni parempi soitin, ja sen soittaminen on mukavan rento fiilis.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti