Muusikoiden.net
07.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Särinästä eroon?
1
Juhlaneppari
22.02.2012 22:05:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!

Ostin basson joku aika sitten ja tehdaskielet siinä oli ihan perus E-vireessä, mutta minä tiputin ne Drop C:hen. Tämän jälkeen huomasin pientä särinää kielissä. No sitten lähdin vihdoinkin säätämääm kaularautaa vähän löysemmälle. En kerralla säätänyt kaikkea, mutta kahtena kertana yhteensä puoli kierrosta. Nyt se sitten särisee voimakkaammin, ainakin 12 välikköä alemmista kohdista. Tallassa ei ole mahdollisuutta nostaa kieliä, joten mikähä avuksi? Minä ainakin päättelin että kaularautaa kuuluisi löysätä, mutta näemmä se ei auttanut asiaa yhtään, vain pahensi särinää.

markus16
22.02.2012 22:38:07 (muokattu 22.02.2012 22:40:33)

Juhlaneppari: Minä ainakin päättelin että kaularautaa kuuluisi löysätä, mutta näemmä se ei auttanut asiaa yhtään, vain pahensi särinää.

Lue ylhäältä FAQ: Basson säätö niin ei tarvitse päätellä itse (väärin).

Edit: Hehjuum. Olipas aika nolo neuvo. Anteeksi, menen itse lueskelemaan jotain kehittävää...

Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
jazzbass-74
23.02.2012 00:52:48

No varmasti särisee, jos on joku suht standardi 100-45 -kielisetti drop C-vireessä.
Tohon vireeseeseen paksummat kielet ja sen jälkeen kaularaudan säätäminen ja ehkä myös satulan viilaaminen paksummalle kielelle.

Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
Antti1997
23.02.2012 14:40:21 (muokattu 23.02.2012 15:02:19)

En tajua bassoista mitään, ja tiedän että vastaus löytyisi tuosta Basson säätö -ketjusta, mutta kysyn silti tässä koska olen tyhmä rumpali: Mitä pitää tehdä, jos E-kieli rämisee 1. nauhalta soitettaessa? Ilmeisesti se ottaa silloin kiinni tuohon kakkosnauhaan ja rämisee sitä vasten.

E: Sainkin jo vastauksen, kaularaudan löysääminen auttoi.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti