Muusikoiden.net
02.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson kaularaudan "säätökiekko"
1
Juhlaneppari
15.02.2012 12:42:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi saada kaularautaa vähän löysytettyä kun särisee ilkeästi. Mutta bassostani (Ibanezin atk300) löytyy semmoinen säätökiekko bodyn puolelta, ja en tiedä mihin suuntaan tässä tapauksessa kuuluisi kääntää. Voi olla typerä kysymys, mutta haluan varmuuden asiasta. Eli kumpaan suuntaan bodysta kaulaan päin katsottuna täytyy kiekkoa käntää että kaularauta löystyy?

hollstro
15.02.2012 12:57:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vastapäivään

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
PasiB
15.02.2012 12:59:36

Eikä liikaa kerrallaan, käännä ensin varttikierros ja katso mitä se vaikuttaa.

Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
Aldrin
15.02.2012 15:07:23

amerikkalaisten muistisääntö kuuluu righty is tighty, lefty is loosey.

viisi_kitaraa
20.02.2012 22:11:42

ehkä vähän myöhäistä, mutta

kierrä korkeintaan 1/4 osakierros kerrallaan, ja odota tunti tai kaksi aina säätöjen välillä. Kaula kun taipuu aika hitaasti... eli heti et näe säädön vaikutusta.

tai no. Kun nyt olet löystämässä sitä, niin ei kai tuolla ole niin väliä. Löystämällä kun tuskin saa mitään rikottua :) Kannattaa kuitenkin pitää kirjaa siitä kuinka paljon sitä on pyörittänyt. Jos vaikka säätö ei onnistu ja haluat säätää takaisin..

hollstro
20.02.2012 23:42:31

viisi_kitaraa: ehkä vähän myöhäistä, mutta

kierrä korkeintaan 1/4 osakierros kerrallaan, ja odota tunti tai kaksi aina säätöjen välillä. Kaula kun taipuu aika hitaasti... eli heti et näe säädön vaikutusta.

tai no. Kun nyt olet löystämässä sitä, niin ei kai tuolla ole niin väliä. Löystämällä kun tuskin saa mitään rikottua :) Kannattaa kuitenkin pitää kirjaa siitä kuinka paljon sitä on pyörittänyt. Jos vaikka säätö ei onnistu ja haluat säätää takaisin..

Mistä ihmeestä tämä hitaan taipumisen uskomus oikein on peräisin? Ei se basson kaula odottele että voima alkaa vaikuttamaan. Se vaikuttaa heti ja sen säädön vaikutus tuntuu samantien. Nuo hitaammin vaikuttavat asiat johtuvat esim. lämpötilan ja kosteuden muutoksista.

J.Nikkanen
21.02.2012 07:48:29

hollstro: Mistä ihmeestä tämä hitaan taipumisen uskomus oikein on peräisin?

Puun rakenteesta? Metallinen säätörauta reagoi heti ja välittää voiman kaulan puuosiin. Puu toki reagoi välittömästi, mutta asettuu lopulliseen muotoonsa vasta ajan kanssa.
PasiB
21.02.2012 10:41:48 (muokattu 21.02.2012 10:46:31)

Oon pitänyt tuota varttikierroksen säätöä ohjeena sen takia, ettei tule säädettyä liikaa. Jos se ei riitä olen kyllä kääntänyt lisää enkä isommin odotellut, vielä ei ole mitään särkynyt. Mutta tässä hommassa kannattaa kuitenkin ennemmin olla liian varovainen kuin hosua, varsinkin kiristäessä. Jos vahinkoa tulee, niin tuppaa vaatimaan paperirahaa että saa korjattua.

hollstro
21.02.2012 10:53:34 (muokattu 21.02.2012 10:54:47)

pahaeno: Puun rakenteesta? Metallinen säätörauta reagoi heti ja välittää voiman kaulan puuosiin. Puu toki reagoi välittömästi, mutta asettuu lopulliseen muotoonsa vasta ajan kanssa.

Jotkut kaulat kuulema elävät säädön jälkeen. Itse en ole tätä ilmiötä koskaan omissani havainnut tai noteerannut merkittäväksi. Reilut 50 omaa soitinta läpikäyneenä ja satoja kertoja kaulan säätäneenä luulisi että ilmiö olisi ollut havaittavissa. Toki jos puhutaan millin sadasosista kaula elää sen verran koko ajan vaikkei sitä säätäisikään ja kelien muuttuessa huomattavasti enemmän.

Kaulan säädössä on yksi perusasia joka lähes jokaiselta jää tekemättä. Ennen kiristystä pitäisi kaularaudan säätö ottaa ihan auki. Suositus on vielä että otettaan mutteri pois, putsataan kierteet ja öljytään ne kevyesti. Sitten vedetään säätö "huulille" eli kohtaan jossa säätöruuvi ottaa kiinni. Tämän jäkeen kierretään 1/4 ... puoli kierrosta tiukalle riippuen vastuksesta. Vasta sen jälkeen katsotaan mihin pitää säätää. Tämä koko homma siksi että likaantunut kaularaudan kierre jumittaa säädön eikä anna oikeata kuvaa kuinka tiukalla rauta on.

J.Nikkanen
21.02.2012 11:26:14

hollstro: Jotkut kaulat kuulema elävät säädön jälkeen. Itse en ole tätä ilmiötä koskaan omissani havainnut tai noteerannut merkittäväksi. Reilut 50 omaa soitinta läpikäyneenä ja satoja kertoja kaulan säätäneenä luulisi että ilmiö olisi ollut havaittavissa. Toki jos puhutaan millin sadasosista kaula elää sen verran koko ajan vaikkei sitä säätäisikään ja kelien muuttuessa huomattavasti enemmän.

Suuri mysteeri, mikä vaivasi minua pitkään oli tuo SRrän kaula. Se kun on jotain tummaa puuta ja pinnassa ohut öljy. Sehän veteli ja vetelee aikas herkästi joka suuntaan kun kelit vaihtuu. Jos on into piukassa hetimmiten säätämässä, saa seuraavana päivänä säätää satavarmasti uudestaan. Nuo lakatut vaahterat reagoi huomattavasti maltillisemmin, ja tuo MPU femma jossa hiilikuitu päällä, on helpoin kaula noista omista soittovehkeistä. Kun säätää, niin se on sitten siinä ja pysyy seuraavat 4-6kk, kelien mukaan.

Kaulan säädössä on yksi perusasia joka lähes jokaiselta jää tekemättä. Ennen kiristystä pitäisi kaularaudan säätö ottaa ihan auki. Suositus on vielä että otettaan mutteri pois, putsataan kierteet ja öljytään ne kevyesti. Sitten vedetään säätö "huulille" eli kohtaan jossa säätöruuvi ottaa kiinni. Tämän jäkeen kierretään 1/4 ... puoli kierrosta tiukalle riippuen vastuksesta. Vasta sen jälkeen katsotaan mihin pitää säätää. Tämä koko homma siksi että likaantunut kaularaudan kierre jumittaa säädön eikä anna oikeata kuvaa kuinka tiukalla rauta on.

Taitaa olla kuparitahnaa mulla muutaman basson raudan kierteissä, MPUssa onkin sitten kaksitoiminen kaularauta.
PasiB
22.02.2012 10:08:13

hollstro:Kaulan säädössä on yksi perusasia joka lähes jokaiselta jää tekemättä. Ennen kiristystä pitäisi kaularaudan säätö ottaa ihan auki. Suositus on vielä että otettaan mutteri pois, putsataan kierteet ja öljytään ne kevyesti. Sitten vedetään säätö "huulille" eli kohtaan jossa säätöruuvi ottaa kiinni. Tämän jäkeen kierretään 1/4 ... puoli kierrosta tiukalle riippuen vastuksesta. Vasta sen jälkeen katsotaan mihin pitää säätää. Tämä koko homma siksi että likaantunut kaularaudan kierre jumittaa säädön eikä anna oikeata kuvaa kuinka tiukalla rauta on.

Tuota ei ole tullut koskaan tehtyä tuolla tavalla, ehkä olis joskus ihan aiheellista. Tosin säätö ei kyllä jumittele missään mun bassossa.

pahaeno:Suuri mysteeri, mikä vaivasi minua pitkään oli tuo SRrän kaula. Se kun on jotain tummaa puuta ja pinnassa ohut öljy. Sehän veteli ja vetelee aikas herkästi joka suuntaan kun kelit vaihtuu. Jos on into piukassa hetimmiten säätämässä, saa seuraavana päivänä säätää satavarmasti uudestaan. Nuo lakatut vaahterat reagoi huomattavasti maltillisemmin, ja tuo MPU femma jossa hiilikuitu päällä, on helpoin kaula noista omista soittovehkeistä. Kun säätää, niin se on sitten siinä ja pysyy seuraavat 4-6kk, kelien mukaan.

Tuon vetelyn olen huomannut myös mun omatekele bassossa. Siinä on öljy/vaha käsittely kaulassa ja kelit vaikuttaa todella herkästi. Sitä tuli säädettyä ihan uskosta ja tuntui, että ei se ole koskaan hyvä. Nyt saapi olla miten on, jos joskus on vähän jämympi tatsi, niin toisella kertaa onkin sitten parempi.

Ainoa mun bassoista jonka kaulaa ei ole tarvinnut säätää pitkään aikaan on tuo JAK, johtunee sen aika massiivisesta kaulasta, puuta on normivehkeitä enemmän.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti