Muusikoiden.net
03.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvälaatuisen bassoraidan äänitys kotona
1
piivei
01.02.2012 12:26:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka!

Minkäslaisilla vermeillä arvon toverit olette äänitelleet studiotasoisia (linja)bassoraitoja kotoa käsin? Mun käsityksen mukaan tämä on jo aika yleinen
tapa tietyissä tilanteissa kun itse studiolle pääsy on hankalaa. Laitoin tämän siksi tänne että haluaisin enemmän soittajien kokemuksia aiheesta mutta toki myös äänittäjien vinkit otetaan mielellään vastaan.

Mulla on PC:n lisäksi M-Audio Delta Audiophile 2496 äänikortti, Adobe Audition 1.5 äänitysohjelma ja Mackie 802-VLZ3-pikkumikseri ja kysymys kuuluukin että riittääkö jos bassolla mennään suoraan tiskiin normi DI-boxilla (DOD 275A) vai onko korvin kuultavaa hyötyä siitä jos hommaisin tuon perus DI:n tilalle jonkun etuaste/DI-himmelin tyyliin UA610? Tuossa purkissahan on se linjatasoinen ulostulomahdollisuus eli voisin soittaa sillä suoraan äänikorttiin(ohittaen mikserin etuasteen) ja käyttää sitten mikseriä pelkkään monitorointiin.

Sellainen mutu-tuntuma on, että kyseinen purkki olisi myös soundillisesti sitä mistä tykkään eli perinteinen lämmin perussoundi ilman mitään suuria kikkailuja. Ainoa huono puoli on laitteen melko kallis hinta siihen nähden ettei tuota ole päässyt testaamaan missään. Jos jollain on tuosta (UA610) kokemusta niin mielelläni kuulisin käyttökokemuksia nimenomaan basson kanssa ja muutenkin, kaikki vinkit basson kotiäänityksestä ja hyviksi koetuista apuvälineistä siinä otetaan avosylin vastaan.

J.Nikkanen
01.02.2012 12:55:06

Muulineksin kanssa tai ilman. Suoraan äänikortin (wanha SB Live!) mic-in liitäntään.
Antti1
01.02.2012 13:45:27 (muokattu 01.02.2012 13:46:22)

Varmasti paranee äänenlaatu Universal Audion kanssa, jos sitä käytetään "oikein". Sehän tekee hyvin paljon kaikkea muuta, kuin on pelkän DI:n roolissa, joten sikäli vähän outo vertailu nykytilanteeseen. Mä en kuitenkaan hommaisi tota boksia pelkkään basson linjaäänittelyyn, menee vähän hukkaan siinä mun mielestä. Mutta osta toki jos varaa on pitää pölyttymässä nurkissa, hieno laite kyseessä.

Lähtökohtaisesti mä kuitenkin pyrkisin ottamaan laadukkaalla DI-boksilla täysin kuivankin signaalin mukaan, koska sen pystyy nykyhärpättimillä ajamaan jälkeenpäinkin ihan minkä vaan läpi. Tuleehan signaalitielle ylimääräisiä AD/DA-muunnoksia ja ne voivat periaatteessa huonontaa äänenlaatua, mutta kunnollisella kalustolla se ei ole mikään ongelma.

E: GT:n The Brick on muuten ollut aika suosittu vehje näissä hommissa ja huomattavasti kohtuullisemman hintainenkin. Kannattaa sekin tarkistaa ennen ostopäätöstä.

"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Isotalo
01.02.2012 14:29:05 (muokattu 01.02.2012 14:30:18)

Mulla on GT:n Ditto, se on putkietari ja DI-boxi. Sama kuin Brick, mutta ilman XLR-sisäänmenoa. Kotona äänittelyt on hoituneet käyttäen sitä ja eteen Aguilarin TLC Compressor josta kevyt kompressointi. Bassossa tuoreet kielet ja laadukkaat piuhat välissä, vielä ei oo tullut bumerangia takaisin.

Ja siis lisäksi MBox2 ja Pro Tools 8, MacBook.

piivei
01.02.2012 15:48:59

Antti1: Varmasti paranee äänenlaatu Universal Audion kanssa, jos sitä käytetään "oikein". Sehän tekee hyvin paljon kaikkea muuta, kuin on pelkän DI:n roolissa, joten sikäli vähän outo vertailu nykytilanteeseen. Mä en kuitenkaan hommaisi tota boksia pelkkään basson linjaäänittelyyn, menee vähän hukkaan siinä mun mielestä. Mutta osta toki jos varaa on pitää pölyttymässä nurkissa, hieno laite kyseessä.

Lähtökohtaisesti mä kuitenkin pyrkisin ottamaan laadukkaalla DI-boksilla täysin kuivankin signaalin mukaan, koska sen pystyy nykyhärpättimillä ajamaan jälkeenpäinkin ihan minkä vaan läpi. Tuleehan signaalitielle ylimääräisiä AD/DA-muunnoksia ja ne voivat periaatteessa huonontaa äänenlaatua, mutta kunnollisella kalustolla se ei ole mikään ongelma.

E: GT:n The Brick on muuten ollut aika suosittu vehje näissä hommissa ja huomattavasti kohtuullisemman hintainenkin. Kannattaa sekin tarkistaa ennen ostopäätöstä.

Ok, sitä oikeastaan ajoin takaa vertaamalla näitä kahta tilannetta että onko pikkumiksereiden etuasteet riittävän hyviä että niiden kautta voi oikeasti ajaa basson niin ettei siitä "häviä" taajuuksia vai kannattaisko se mielummin ohittaa jollain laadukkaalla etuasteella niikuin juuri tuolla UA610:llä?

GT Brick tai Ditto ovat varmasti myös erinomaisia vaihtoehtoja mutta saako niillä vahvistettua signaalin äänikortin linjasisäänmenoon sopivaksi?

absqua
01.02.2012 15:52:06 (muokattu 01.02.2012 15:55:08)

piivei: Ok, sitä oikeastaan ajoin takaa vertaamalla näitä kahta tilannetta että onko pikkumiksereiden etuasteet riittävän hyviä että niiden kautta voi oikeasti ajaa basson niin ettei siitä "häviä" taajuuksia vai kannattaisko se mielummin ohittaa jollain laadukkaalla etuasteella niikuin juuri tuolla UA610:llä?

On pikkumiksereiden etuset ihan OK mun kokemuksen mukaan. Tai siis sanotaanko ettei se siitä jää kiinni.

GT Brick tai Ditto ovat varmasti myös erinomaisia vaihtoehtoja mutta saako niillä vahvistettua signaalin äänikortin linjasisäänmenoon sopivaksi?

Brickissä on volumesäätö ja maksimissaan se tuuppaa muistaakseni +30dB, eli pitäis riittää.

http://media.soundonsound.com/sos/mar07/images/gtthebrickfront_l.jpg

--------
Alkuperäiseen kysymykseen:
Aguilarin TLC - Brick - Presonus Firebox - Garageband

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Isotalo
02.02.2012 01:10:39

Eiks UA610 oo lähemmäs tonnin? Sillä hinnalla saa jo Brickin ja jonkin ulkoisen äänikortin jonka mukana tulee sit jokin mahd. hieman "laajalevikkisempi" äänityssofta. Ja vaikka mitä.

Jotenkin mä näkisin, että esim. tää:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=601875

Sit voit miettiä DI:tä, haluutko putkella Brickin tyyppisen tai jotain Radialin tapaista tms. Ei se kompurakaan huono siinä ole ja tuossa jäis siihenkin fyrkkaa jos se aikomasi UA610 tosiaan on tämä:

http://www.thomann.de/fi/universal_audio_solo_610.htm

chief
02.02.2012 02:40:41 (muokattu 02.02.2012 02:40:57)

Mul on käytössä yleensä Aguilarin Tone Hammer -> Presonus Firebox -> Logic 9 Macbookissa.

Pitääkö tässä nyt toi TLC ja Brick/Ditto hankkia et kalusto on nykystandardin mukainen...

"It's the ear, not the gear. "
absqua
02.02.2012 04:40:27 (muokattu 02.02.2012 04:46:52)

chief: Mul on käytössä yleensä Aguilarin Tone Hammer -> Presonus Firebox -> Logic 9 Macbookissa.

Pitääkö tässä nyt toi TLC ja Brick/Ditto hankkia et kalusto on nykystandardin mukainen...

Turha vehjehän se bricki on, mutta ei silti tee mieli kytkeä sitä irti.

Pirkka: Osaatko verbalisoida ton Protoolsin "oppimiskynnystä"? Hahmottaako sen tällanen välimallin normijamppakin jotenkin iisisti? Olen miettinyt ko.softa hoitamista, koska se natsais käytön kannalta hyvin yhteen asiakkaan kaluston kanssa.

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
piivei
02.02.2012 10:50:49

Isotalo: Eiks UA610 oo lähemmäs tonnin? Sillä hinnalla saa jo Brickin ja jonkin ulkoisen äänikortin jonka mukana tulee sit jokin mahd. hieman "laajalevikkisempi" äänityssofta. Ja vaikka mitä.

Jotenkin mä näkisin, että esim. tää:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=601875

Sit voit miettiä DI:tä, haluutko putkella Brickin tyyppisen tai jotain Radialin tapaista tms. Ei se kompurakaan huono siinä ole ja tuossa jäis siihenkin fyrkkaa jos se aikomasi UA610 tosiaan on tämä:

http://www.thomann.de/fi/universal_audio_solo_610.htm

Kyllä samasta laitteesta puhutaan. Samaa mieltä että hiukan on suolainen kotiäänittelyyn ja varsinkin jos nyt ei ihan maata mullistavaa eroa ole normi DI-boxiin verrattuna niin saa jäädä haaveeksi.

Tuo myynnissä oleva ulkoinen äänikortti ja softa vaikuttais todella asialliselta mutta en usko että silläkään asiat paljoa muuttuisi nykyisestä. Tuo Audition on kuitenkin todella yksinkertainen softa ja sillä saa hyvin tehtyä sen perus WAVin jonka lähettää pelipaikalle.

Toisaalta Protoolsin opiskelu kiinostaisi kyllä kovasti ihan mielenkiinnosta. Sanopas onko tuo LE 8 versio riittävän lähellä "oikeaa" softaa noin opiskelumielessä ja oppiiko sen kuinka helposti? Pienet haasteet kiinnostaa aina:)

Isotalo
02.02.2012 12:01:13

absqua: Turha vehjehän se bricki on, mutta ei silti tee mieli kytkeä sitä irti.

Pirkka: Osaatko verbalisoida ton Protoolsin "oppimiskynnystä"? Hahmottaako sen tällanen välimallin normijamppakin jotenkin iisisti? Olen miettinyt ko.softa hoitamista, koska se natsais käytön kannalta hyvin yhteen asiakkaan kaluston kanssa.

Yhdellä sanalla: Kyllä sen hahmottaa. Perus äänitysvalmiuteen saattaminen tapahtuu muutamalla napin painalluksella eikä editointikaan ole bassoraitoja äänittäessä mitään salatiedettä. Mä oon oppinut siitä jotain seuraamalla kun kaveri tekee ja kyselemällä vieressä.

Brick on hieno putkietari. Ei se juuri mitään tee mutta jos sen ottaa pois, tekee mieli kytkee se takaisin.

piivei: Toisaalta Protoolsin opiskelu kiinostaisi kyllä kovasti ihan mielenkiinnosta. Sanopas onko tuo LE 8 versio riittävän lähellä "oikeaa" softaa noin opiskelumielessä ja oppiiko sen kuinka helposti? Pienet haasteet kiinnostaa aina:)

Useat pajat toimii LE-versioilla, niitä on sit vaan laajennettu, esim. Complete Production Toolkitillä. Eli se on ihan oikea softa.

Mä en todellakaan ole mikään studiowizard, oon ite sen verran simppeli että tykkään kun asiat toimii myös simppelisti. Esim. Logicista en tajunnut mitään ennen kasiversiota.

Thefish
02.02.2012 13:58:15

piivei:

Toisaalta Protoolsin opiskelu kiinostaisi kyllä kovasti ihan mielenkiinnosta. Sanopas onko tuo LE 8 versio riittävän lähellä "oikeaa" softaa noin opiskelumielessä ja oppiiko sen kuinka helposti? Pienet haasteet kiinnostaa aina:)

Merkittävin ero LE:n ja HD.n välillä on että LE pyörii kokonaisuudessaan softassa jonka lataat koneellesi = syö enemmän resursseja, HD taas pyörii mukana tulevassa erillisessä raudassa.

Onhan tietysti HD:ssä hiukan enemmän toimintoja juuri tuon rautaratkaisun myötä, mutta virallisesti julkaistujen tallenteiden määrä LE:llä tehtynä puhuu kyllä aika selkeää kieltä.

Mun pajassa mennään vielä LE 7.1.1:llä ilman laajennuksia, käy ja kukkuu.. :)

"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti