Muusikoiden.net
03.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä 4-kielinen BEAD-vireeseen?
1
Trnquill
29.12.2011 11:37:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen sunnuntai-soitellut bassoa muutaman vuoden, käytännössä pelkästään metallia, säröllä, sormin näpelöitynä. Tällä hetkellä bassona on halvin-minkä-kaupasta-sai ESP B-50, jonka ajattelin päivittää parempaan. Vireenä bassossa on alusta asti ollut BEAD, käytännössä tavallinen 5-kielisen basson kielisetti ilman G-kieltä. Tämä tulisi olemaan vire myös uudessa soittimessa. 5-kieliseen en haluaisi lähteä, koska en oikein keksi käyttöä noille kaikille neljällekään kielelle..

Koesoitin joskus vuosia sitten monia bassoja joista parhaimpana mieleen jäi Ibanezin muutama malli. Ibanezia lähdin siis nytkin katsomaan ja parin ääninäytteen jälkeen iskin silmäni SR700:seen (esim. http://www.thomann.de/fi/ibanez_sr700cn.htm ). Ääninäytteet ovat tietysti soitettu kaikki tavallisella EADG-vireellä, joten niistä ei ole minulle juurikaan todellista iloa. Tuntuu että pitää ostaa sika säkissä, virittää BEAD:iin ja toivoa parasta.

Kuulisin mieluusti kokemuksia ja kannanottoja suuntaan jos toiseenkin siitä, mikä 4-kielinen basso sopii parhaiten tuollaiseen virekikkailuun ja miksi. Onko Ibanezin mallistossa jotain tiettyä sarjaa, jota minun pitäisi erityisesti tutkailla? Sen sain nopealla haulla selville että ainakin BTB-sarjassa olisi 35" kaula, joka mitä ilmeisimmin auttaisi matalassa vireessä. Mutta muuten homma on hämärän peitossa..

J.Nikkanen
29.12.2011 11:44:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeileppa tuota haku-toimintoa. Pirun näppärä kaivaa tietoa myös tästä asiasta, jos vaikka liikkeelle ihan tuolla "BEAD" sanantapaisella niin kielistä ja bassoista löytyy enemmän tietoa kuin jaksaa äkkiseltään lukea.

Trnquill
29.12.2011 13:01:20

Kiitos vinkistä! Haeskelin jo tuossa taannoin ja kahlattuani sivukaupalla läpi kuolleita linkkejä vuodelta 2004 päätin kysyä josko joltakulta löytyisi joko tuoreempia kokemuksia tai peräti tietoa nimenomaan Ibanezien murentamisesta.

Missä kaupoissa muuten noita Iboja olisi kokeiltavana, mieluusti Turun seudulta? Vähän nihkeästi tuntuu löytyvän tällä hetkellä. Silloin joskus kun tyyppailin oli ainakin F:llä ja Soundgardenissa montaakin eri mallia seinällä.

Hannu A
29.12.2011 13:12:24

Vastauksena otsikon kysymykseen, niin mun mielestä ihan mikä vaan.

34" skaalalla on vaikka kuinka paljon 5-kielisiä joissa ala-B kieli soi ihan normaalisti.

Olennaisinta mun mielestä on oikeat kielet, ts. kielten paksuudet.

Toki usein 35" skaalalla se B-kieli toimii monasti varmemmin, kun kielen soiva pituus on hieman pidempi.

"In the early days all I hoped was to make a living out of what I did best. But, since theres no real market for masturbation I had to fall back on my bass playing abilities" -Les Claypool
Stopa
31.12.2011 13:22:09

Trnquill: Ibanezia lähdin siis nytkin katsomaan ja parin ääninäytteen jälkeen iskin silmäni SR700:seen (esim. http://www.thomann.de/fi/ibanez_sr700cn.htm ). Ääninäytteet ovat tietysti soitettu kaikki tavallisella EADG-vireellä, joten niistä ei ole minulle juurikaan todellista iloa. Tuntuu että pitää ostaa sika säkissä, virittää BEAD:iin ja toivoa parasta.

Mulla on ollut tuo SR700 kohta 1,5 vuotta ja en voi muuta kuin kehua. Basso on kevyt, mutta silti todella tukevan tuntuinen, ja viimeistely ja soundipuoli ovat tässä hintaluokassa erinomaisia. Varsinkin tämä keltainen malli loimuvaahterakansineen on kaunis kuin koru :)

Kaula on jatobaa/bubingaa, ja jäykän tuntuisena hyvä alavireille.
Viritin ja säädin omani lähes saman tien droppi-C:hen .55-110 -kielisetillä. Soitettavuus ja vireenpysyvyys on edelleen todella hyviä. Paksummalla kielisetillä drop-B/B-vireenkin pitäisi onnistua ilman ongelmia.

Bartolinin humbucker -mikit ovat hiljaiset ja selkeä-ääniset. Aktiivielektroniikka/EQ on myös todella tehokas ja sillä saa aikaan hyvin monipuolisia soundeja, aina tiukasta släpistä murisevaan metallibassoon.

Ibanezin bassoista ATK:hon perustuva Slipknot Paul Gray signature (PGB-1?) toimitettiin muistaakseni valmiiksi B-vireellä. Noita vanhempia malleja vaan ei olla taidettu enää hetkeen valmistaa ja hintakin on jo eri luokkaa.

Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever.
kojones
31.12.2011 14:33:02

Torilla on Ibanezin BTB400, samanlaisella soitin hyvin mielelläni C-vireessä, taipunee beehenkin mutinoitta. BTB:issä on 35" skaala, jonka vuoksi se on alavireisiin SR:ää ja muita 34" skaalalla varustettuja bassoja parempi, voi käyttää ohuempia kieliä, säätää kielet lähemmäs otelautaa ja soikin vireisemmin. Jos mulla ois nyt tarvetta alavirebassolle en tinkis yhtään tuosta 35" mensuurista.
Mysteria
03.01.2012 16:16:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni oli jonkun aikaa Warwick Rockbass Corvette vielä tuosta sävelaskeleen alempana eli ADGC-vireessä. Ihan hyvin piti, enkä ainakaan omalla puukorvallani kuullut mitään epävireisyyttä. Korgin pedaaliviritin oli tosin välillä hieman eri mieltä, mutta väitän että harvat ovat yhtä tarkkoja kuin nuo virittimet :D

It's hard when you suck
Moe87
03.01.2012 22:59:35

Ostat multa esp ltd:n f 154dx:n ( http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_f154dx_stblk.htm ). Siinä ratkasu =D

Luck is like a ball, You can't recall or care at all, You nearly go insane
Trnquill
04.01.2012 22:35:45

Kiitos tarjouksesta, mutta ei tällä iällä kehtaa lähteä enää mihinkään noin... noh... sanotaanko nuorekkaaseen keppiin. ;p

Talouteen saapui tänään Ibanezin SR700-CN, valmiiksi HEADiin viritettynä. Soi hyvin, mukava soittaa, hyvä peli! Huomenna kokeilemaan ihan vahvistimenkin kanssa, mitenkä mörisee.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti