Muusikoiden.net
08.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarasta bassoon siirtyminen
1 2
alzu96
05.11.2011 16:46:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaako aloittaa enää basson soittoa 4-5 vuoden kitaransoiton jälkeen? Basso on nimittäin melkein aina kiinnostanut enemmän.

Raaku
05.11.2011 17:20:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai kannattaa jos se kiinnostaa. Ja miksi ei voisi soittaa molempia? Itse soitin klassista viulua 10 vuotta ja sitten siirryin päätoimisesti bassoon. En ole katunut ja viulua soittelen vieläkin silloin tällöin.

J.Nikkanen
05.11.2011 21:59:51

Mä soittelen molempia, mutta kyllähän tuo kitara on jäänyt huomattavasti vähemmälle kuin bassottelu. Älä toki kitaraa hävitä, molempi parempi!

Mase
05.11.2011 22:03:23

pahaeno: Mä soittelen molempia, mutta kyllähän tuo kitara on jäänyt huomattavasti vähemmälle kuin bassottelu. Älä toki kitaraa hävitä, molempi parempi!

komppaus tälle täysillä... itellä takana kitarointia about 15 vuotta joista muutama viimeinen myös basson varressa. Kitaran soitto on nyttemmin vähentynyt ja keikat menee pääosin bassoillessa...

Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
janezki_
06.11.2011 19:49:01

pahaeno: molempi parempi!

Juurikin näin. Itekin soittelen molempia, bassoa bändissä ja kitaraa sitten veivaan vapaa-ajalla välillä enempi ja välillä vähempi. Mukavahan se molempia soitella, niin tulee vaihteluakin välillä.

Mie oon vaan basisti...
mikkomfg
08.11.2011 00:53:00

Muista tää: basson soittaminen niinkun kitara on helppoa, mutta basson soittaminen bassona onkin sitten vallan eri juttu. Eikun onnea matkaan!

jazbaz
08.11.2011 21:57:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei onnistu. Tekniikkaa ja soittamista voi opetella, mutta Basistiksi synnytään.

"Bass sings Bles-sings"
ubik
11.11.2011 13:43:38

eli kaikki kitaristit on sisäisiä basisteja ja peittelevät tästä johtuvaa traumaa tiluttelemalla?

J.Nikkanen
11.11.2011 13:45:42

jazbaz: Ei onnistu. Tekniikkaa ja soittamista voi opetella, mutta Basistiksi synnytään.

Pläääääh!

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!

Raaku
11.11.2011 14:29:34

jazbaz: Ei onnistu. Tekniikkaa ja soittamista voi opetella, mutta Basistiksi synnytään.

Niinpä! Kyllä sen näkee, että mutkan kautta bassoon siirtyneet (mm. Larry Graham, Jaco Pastorius) on ihan paskoja teeskentelijöitä. Toinen hakkaa bassoaan ja toinen tilutteli ihan mitä sattuu.

edenbeast
11.11.2011 16:03:45

Menikös se niin että lavan vaakasuoruuden pystyy tarkistamaan siitä että kuola valuu tasaisesti basistin molemmista suupielistä? Terveisin aloitteleva basisti. Toisin sanoen minäkin olen vaihtanut kitaran bassoon... Saas nähdä mitähän siitäkin tulee.

s151669
12.11.2011 18:24:16

Raaku: Niinpä! Kyllä sen näkee, että mutkan kautta bassoon siirtyneet (mm. Larry Graham, Jaco Pastorius) on ihan paskoja teeskentelijöitä. Toinen hakkaa bassoaan ja toinen tilutteli ihan mitä sattuu.

Juu. Sir Paul ja Lemmykin ovat täysin kädettömiä basisteja. Soittavatkin vielä plektralla mokomat. Eihän se nyt sovi basistille, nimim. Plektralla soittava varabasisti.

Antikitarasankari
Dropped C
12.11.2011 18:57:56

Geezeri oli kans kitaristi ennen bassotteluita. Tosin tätä nyt ei arvais mitenkään soittotyylin, yms. perusteella....

PQ
23.11.2011 19:02:23

Itse soittelin 7 vuotta pääasiallisesti kitaraa ennen basson varteen siirtymistä. Basistina jo yli 20 vuotta, mutta kitaraakin tulee soiteltua. Soita kumpaakin!

Intomieltä jo 15 vuotta!
Jeszse
02.12.2011 08:54:20

Voisin lainata tätä ketjua hitusen, ku kerran otsikkokin sopii aiheeseen. Ostin tossa toissapäivänä itelleni basson, sen jälkeen ku olin puoltoista kuukautta lätkytelly himassa kaverin bassolla. Kävin yhen dödömetallibändin koesoitoissa hakkaamassa bassoo, ja kyl se nyt ainaki sen verran tulosta tuotti että ens viikolla meen keikalle niitten kans.

Varsinainen askarruttava asia on nyt se, että mikä olis semmonen yleisesti hyväksytty kielten paksuus, ku basso on 34" skaalalla ja viiskielinen, vire drop-b, eli B-F#-B-E-A. Mahdollisimman ohuita kieliä toivoisin, ku kitarallaki oon tottunu 10-46 kieliin d-vireessä, eli suht löysällä.

Jäsen Funkonautin kanssa pähkäilin aihetta jo, ja päädyttiin siihen et tommonen 040, .055, .075, .095, .120 setti vois olla pätevä. Millasia mielipiteitä?

Funkonaut: Hevi paskan uliulia! | munkero: Kehoittaisin myös pyytämään Eeroa, mut se homo veis kaikki ämmät kuitenki. | lavaamo: Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava joka sukeltaa sateelta suojaan
Dropped C
02.12.2011 10:40:54 (muokattu 02.12.2011 10:42:11)

Mun mielestä hirviää spegettia, mutta makukysymys varmaan. Ite laittasin tohon 50-135 - setin.

Nyt on itellä 34" skaalasessa bassossa C-vireessä 120 paksu kieli kiinni. Ja mielelläni vaihtaisin sen 125:een, kun on ihan snadisti lörppö.

Jeszse
02.12.2011 10:41:38

Dropped C: Mun mielestä hirviää spegettia, mutta makukysymys varmaan. Ite laittasin tohon 50-135 - setin.

Pastahommiks menee, tykkään bassollaki enemmän ohuemmista kielistä, mut en tosiaan tiedä noista bassonkielten paksuuksista yhtään.

Funkonaut: Hevi paskan uliulia! | munkero: Kehoittaisin myös pyytämään Eeroa, mut se homo veis kaikki ämmät kuitenki. | lavaamo: Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava joka sukeltaa sateelta suojaan
dewfall
02.12.2011 11:08:00

Jeszse: basso on 34" skaalalla ja viiskielinen, vire drop-b, eli B-F#-B-E-A

Mun mieli ei nyt taivu tän ympärille. Onks tää niinkus viritetty askeleen ylävireeseen? Vaiko tosiaan liki oktaavin alaspäin, jossa tapauksessa mielessäni herää useita kysymyksiä!

http://www.minutian.com/
J.Nikkanen
02.12.2011 11:11:38

dewfall: Mun mieli ei nyt taivu tän ympärille. Onks tää niinkus viritetty askeleen ylävireeseen? Vaiko tosiaan liki oktaavin alaspäin, jossa tapauksessa mielessäni herää useita kysymyksiä!

Tää on näitä tän päivän mättövirejuttuja.

Myytävänä DOD American Metal FX-56.
Jeszse
02.12.2011 11:11:52

dewfall: Mun mieli ei nyt taivu tän ympärille. Onks tää niinkus viritetty askeleen ylävireeseen? Vaiko tosiaan liki oktaavin alaspäin, jossa tapauksessa mielessäni herää useita kysymyksiä!

Joo siis nimenomaan askel ylöspäin. Ku on tuo drop-b, ni neljä "normaalia" kieltä menee ylös. Nelikielisellä olis ehkä ollu loogisempi, mutta ku kaverilta halpa viiskielinen. :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti