Aihe: Miten saa hyvän groovaavan svengin? | |
---|
|
Basseli: Laittakaa vielä joitain biisejä joita teidän mielestä on kiva soittaa ja joista voisi olla hyötyä ymmärtämään taiminkia ja bassottelun tarkoitusta. Etsi Turusta bassomaikka ja käy ottaas pari tuntia. Saat varmasti enemmän ja parempaa informaatiota kuin tälleen keskustelupalstan kautta. |
|
Isotalo: Etsi Turusta bassomaikka ja käy ottaas pari tuntia. Saat varmasti enemmän ja parempaa informaatiota kuin tälleen keskustelupalstan kautta. Tää on munsta oikeasti hyvä idea. Ois pätevä opettaja munkin kehitystä edistanyt todennäkösesti paljonkin, ettei kaikkea olis tarvinnut opetella kantapään kautta. Vaan siinä vaiheessa kun Beethovenin 9. analysoitiin raiskauksena olin jo että slutwalking bass. - Epämuusikko |
|
Isotalo: Etsi Turusta bassomaikka ja käy ottaas pari tuntia. Saat varmasti enemmän ja parempaa informaatiota kuin tälleen keskustelupalstan kautta. Jaa, mulla oliskin yksi tosi pätevä kaveri tiedossa Turkkusesta. Pikistä mulle jos kiinnostaa, mun käsittääkseni ei hengaile täällä lain. |
maokkone 26.10.2011 17:19:23 (muokattu 26.10.2011 17:20:53) | |
|
Yksinkertainen juttu, jonka toimivuuden voi havaita heti. Mieti mielessä mitä aiot soittaa ja kuinka saa siitä groovaavan. Sen jälkeen laulat tai jollakin tavalla toistat saman jutun suulla. Sen jälkeen vasta soitat sen samalla edelleen suulla toistaen saman mitä soitat. |
käki 27.10.2011 16:38:20 | |
|
Basseli: Laittakaa vielä joitain biisejä joita teidän mielestä on kiva soittaa ja joista voisi olla hyötyä ymmärtämään taiminkia ja bassottelun tarkoitusta. Tota biisiä soittamalla oppii ymmärtämään miten tärkeä ne nuotit on soittaa tarkasti kohdalleen. Biisillä on myös mittaa sen verran, että oppii ymmärtämään myös sen miten tärkeä on soittaa koko kappale tarkasti, eikä vain parin tahdin ajan, kuten soittotunneilla. Whispers - And the beat goes on http://www.youtube.com/watch?v=rzLkdhXIij0 "If your rhytm is bad, you're dead!" - Neil Stubenhaus |
|
Jos nyt vielä hieman lisää soittajia luetellaan, niin James Jamerson on kyllä tsekkaamisen arvoinen kun puhutaan hyvästä groovesta. Tai noin niinkuin yleensäkään bassonsoitosta ja sen roolista musiikissa. Oman elämänsä supersankari |
|
santeri.rajala: Ai mun hevi-ja progebändi-ihanteet? juuei :D en siis niistä tiedä, ja puhuin yleisellä tasolla. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Raaku 27.10.2011 18:45:43 (muokattu 27.10.2011 21:37:12) | |
|
Fhool: Jos nyt vielä hieman lisää soittajia luetellaan, niin James Jamerson on kyllä tsekkaamisen arvoinen kun puhutaan hyvästä groovesta. Tai noin niinkuin yleensäkään bassonsoitosta ja sen roolista musiikissa. Komppaan! Jamersonin soitto on yhtä aikaa tarkkaa ja groovaavaa, ajattoman tyylikästä. Kannattaa hommata tämä kirja: http://www.sheetmusicplus.com/title … ng-in-the-Shadows-of-Motown/2968599 (saa varmasti jostain halvemmallakin) Tuon kirjan kun osaa ulkoa on jo aikamoinen "sanavarasto" groovea. Edit: Täältä saisikin nyt hyvään hintaan: http://www.bookdepository.co.uk/Sta … -Motown-Allen-Slutsky/9780881888829 |
|
käki: koko kappale tarkasti, eikä vain parin tahdin ajan, kuten soittotunneilla. Auts, onko sattunut tuollaisia soittotunteja kohdalle? |
|
Raaku: Komppaan! Jamersonin soitto on yhtä aikaa tarkkaa ja groovaavaa, ajattoman tyylikästä. Kannattaa hommata tämä kirja: http://www.sheetmusicplus.com/title … ng-in-the-Shadows-of-Motown/2968599 (saa varmasti jostain halvemmallakin) Tuon kirjan kun osaa ulkoa on jo aikamoinen "sanavarasto" groovea. Edit: Täältä saisikin nyt hyvään hintaan: http://www.bookdepository.co.uk/Sta … -Motown-Allen-Slutsky/9780881888829 Kiitos vinkistä, tuo piti laittaa tilaukseen ihan mielenkiinnon vuoksi. Ei lisäoppi pahaa tee näin pappaiälläkään. Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää.. |
|
Isotalo: Auts, onko sattunut tuollaisia soittotunteja kohdalle? Höh? Mulla ei. Itseasiassa mulle ope sanoi (ja toinenkin ope melkeinpä samalla tavalla) että nää on nuotit antaa suunnan, mutta ei ole 1:1. Että oikein soitettuna kuulostaa paljon hienommalta kuin mitä paperissa lukee. Hittolainen, mä en taaskaan tajuu. Valaiskaa, oi pro-bassistit, valaiskaa minua tyhmää. |
|
Olisko tuosta apua ketjun aloittajalle: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=571378&fb=1 Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää.. |
Santukka 28.10.2011 09:39:25 (muokattu 28.10.2011 09:42:02) | |
|
pahaeno: Höh? Mulla ei. Itseasiassa mulle ope sanoi (ja toinenkin ope melkeinpä samalla tavalla) että nää on nuotit antaa suunnan, mutta ei ole 1:1. Että oikein soitettuna kuulostaa paljon hienommalta kuin mitä paperissa lukee. Hittolainen, mä en taaskaan tajuu. Valaiskaa, oi pro-bassistit, valaiskaa minua tyhmää. Fraseeraus(suora, kolmimuunteinen, jotain siltä väliltä, staccatot, legatot yms..), Fraasiajattelu ja sitä kautta dynamiikka(selkeä YKKÖNEN+täytteet esim.). En tiiä valaisiko tuo ketään, mutta nuo asiat ny tulee mieleen ekana mitä ei välttämättä paperista soittaessaan hoksaa. |
|
En osaa sanoa mutta tässä on ainaki mun mielestä aika groovaavaa svengiä http://www.youtube.com/watch?v=36ojJymYh40 "Welcome Back My Friends To The Show That Never Ends" |
käki 28.10.2011 19:44:30 | |
|
käki: Tota biisiä soittamalla oppii ymmärtämään miten tärkeä ne nuotit on soittaa tarkasti kohdalleen. Niinjuu, selvennykseksi vielä että tarkoitin sitä timen tarkkuutta niissä nuoteissa mitä soittaa. En niinkään sitä että joku juttu pitäisi soittaa säveliltään tietyllä tavalla. Timing(ja svengi, groove, mitä näitä nyt on) ei ehkä ole bassonsoitossa kaikki, mutta tekijänä isoin ja tärkein osa niistä tekijöistä, kuulostaako basson soitto huonolta vai hyvältä. "If your rhytm is bad, you're dead!" - Neil Stubenhaus |
|
IMHO, noi kilometrin mittaiset ja sitäkin tylsemmät Youtube-bassotunnit (kuten tuo http://www.youtube.com/watch?v=hGed5_PVNrE&feature=relmfu) kannattaa heittää heti alkajaiseksi helvettiin. Oletan, että alkuperäinen kysyjä osaa jo soittaa ääniä bassolla. Jos tuollaisen tunnin jaksaa ylipäätään katsoa ja harjoitella läpi niin osaa tasan ja tarkkaan sen maikan siinä atomeiksi purkaman bassolinjan. Ei muuta. Ja sehän ei sellaisenaan käykään sitten siihen treenikämpällä soitettavaan biisiin. Eikä varsinkaan tuo siihen soittoon sitä groovea. Ennemminkin kannattaa plokkailla isosta joukosta eri biisejä niitä bassolinjoja (niin yksinkertaisemmista, lähinnä tempoon perustuvia kuin sitten niitä sormiharjoitus-Pastoriuksiakin) ja rullailla niitä ensin enemmän alkuperäisen suuntaan ja sitten alkaa keksimään niiden päälle uusia kuvioita, yhdistelemällä eri juttuja. Ei noita guruja kannata pelkäämään alkaa, kuolevaisia ovat. Eivätkä ne siitä suutu jos niiden biisien päälle himassaan räpeltää vaikka miten kädettömiä bassoversioita. Jos mun olisi pitänyt aloittaa noista "alkeisvideoista" niin olisi taatusti jäänyt basso nurkkaan. Toisille varmaan sopii kuin nyrkki silmään, kukin tavallaan. t.Ola |
|
olanorman: IMHO, noi kilometrin mittaiset ja sitäkin tylsemmät Youtube-bassotunnit (kuten tuo http://www.youtube.com/watch?v=hGed5_PVNrE&feature=relmfu) kannattaa heittää heti alkajaiseksi helvettiin. Oletan, että alkuperäinen kysyjä osaa jo soittaa ääniä bassolla. Jos tuollaisen tunnin jaksaa ylipäätään katsoa ja harjoitella läpi niin osaa tasan ja tarkkaan sen maikan siinä atomeiksi purkaman bassolinjan. Eriävä mielipide. Yhden biisin bassolinjan purkaminen atomeiksi on mun mielestä oikeesti jopa fiksua. Itselläni on mm. tällä hetkellä kontralla työn alla Paul Chambersin linjoja Miles Davisin biiseihin. Mitä hyötyä niitä on opetella 1:1 kun kyse on kuitenkin jazzista, jossa bassottelu perustuu pääosin improvisaatioon? No ei niin mitään, jos lähestyy asiaa asenteella "Tästä ei ole mitään hyötyä." Siinä vaiheessa kuitenkin kun tajuaa ruveta tutkimaan niitä linjoja suhteessa sointuihin ja miettimään, että miksi tämä sävel laskee kromaattisesti tuohon jne. niin irtoaa infoa huomattavasti enemmän. Niitä samoja juttuja voi sitten apinoida muihinkin sointuihin ja kokeilla vaikka jotain likkiä eri sointujen päälle ja miettiä, voiko tätä soittaa tähän muuallakin kuin freejazz-keikalla. "Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada |
|
Grooven jäljillä: http://www.youtube.com/watch?v=j2CCrQl7BSM Aika pienillä elementeillä homma toimii... http://www.coversionband.com/ |
|
pekezu: Eriävä mielipide. Yhden biisin bassolinjan purkaminen atomeiksi on mun mielestä oikeesti jopa fiksua. Itselläni on mm. tällä hetkellä kontralla työn alla Paul Chambersin linjoja Miles Davisin biiseihin. Mitä hyötyä niitä on opetella 1:1 kun kyse on kuitenkin jazzista, jossa bassottelu perustuu pääosin improvisaatioon? No ei niin mitään, jos lähestyy asiaa asenteella "Tästä ei ole mitään hyötyä." Siinä vaiheessa kuitenkin kun tajuaa ruveta tutkimaan niitä linjoja suhteessa sointuihin ja miettimään, että miksi tämä sävel laskee kromaattisesti tuohon jne. niin irtoaa infoa huomattavasti enemmän. Niitä samoja juttuja voi sitten apinoida muihinkin sointuihin ja kokeilla vaikka jotain likkiä eri sointujen päälle ja miettiä, voiko tätä soittaa tähän muuallakin kuin freejazz-keikalla. Oon samaa mieltä. Mulle on opettajakin joskus sanonut, että kun kovan basistin linjaa opettelee, kannattaa se soittaa just niin kun se on sen vetänyt, mutta sitten kun biisiä lähtee jossakin esittämään voi vetää ihan omalla tavallaan. Kun on loistavista muusikoista kyse, suurimmalla osalla jutuista on kuitenkin joku syy. |
|
Täähän toimii aina vaan: http://www.youtube.com/watch?v=6M4AfwftWCs |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|