Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kerralla backline kuntoon!
1 2 3
T.Nick
17.01.2012 07:01:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tästä johtuen 1x15" elementti ei suuntaa enemmän kuin monielementtinen, esim. 4x10" kaiutin.
 
Kyllä se kampasuodinilmiö taphtuu päällekkäisillkin elementeillä, se vaan on vaakasuorassa, ei sivuttaissuunnassa niinkuin vierekkäisillä elementeillä.

 
Näin mäkin käytännössä olen asiaa ollut toteevinani. Se mitä aiemmin tuossa lausuin oli vain muualta (tällä palstalla) kuultu peruste, kun joku on ihan vakavissaan väittänyt, että ei edes bassokamoissa saa pitää keskenään erikokoisia kajareita. Mää en pistäs rahojani siihen, että eliminoisin bassokamoissani mitään kampasuodinilmiöitä yms. Ei ole olemassa mitään hifitilanteita, missä kyseistä ilmiötä pitäisi välttää. Studiossa yleensä kaapit mikitetään niin läheltä kaiutinta, että etäisyydellä ei tapahdu mitään vierekkäisten elementtien tuottamaa äänenpaineen risteävyyttä. Samaten sitten keikkapaikoilla tulee huomattua, että ei kaikissa mutta suurimmassa osassa näitä mestoja on erinäköistä isompaa muuttujaa ja häiriötekijää, jotka vaikuttavat paljon enemmän kuin kampasuodinilmiö. Jos kuvittelee nyt vaikka keskivertokeikkapaikkaa silleen saundtsekissä, niin heti tulee sellanen visio, että yleisöön kuuluu ehkä 25% bassokamojen kautta ja loput PA:n kautta. Sitten vähän riippuen myös äänimiehestä se tila saattaa kumista helvetisti kuitenkin ja erinäköiset loisteputkien rungot, esiintymislava ja valaisin-/kaapelikiskot helisee soiton tahdissa silleen kuin ei olisi tarkoitus.
 
Kuten sanottu, maalaisjätkänä vetelen 1x15 + 4x10 -yhdistelmällä, eikä saundista puutu hirveesti mitään, mitä ei olis rantiksella vedettynä. Se vaara on todella olemassa että 1X15 jää jalkoihin 4x10:stä. Mul ei näin käy, mun mielestä kumpikaan kaappi ei havaittavasti soi kovempaa kuin toinen. Ei myöskään tuu vedettyä tehonkeston äärirajoilla. Se on kuitenkin helppo todeta että kun irrottelee kumpaakin kaappia vuorotellen, että yksistään kumpikaan kaappi ei ole mitenkään erityisen timangin kuuloinen. Toisessa selkeesti liian köykänen toisto ja toisessa liian tunkkanen, mut kokonaisuus toimii.
 
Tää setuppi tekee myös melko kivasti sen, mitä EQ käskee ja 5-kielinen toistuu balanssissa, jos toisinaan haluaa näitä ruskeita nuotteja päästellä.
 
sorhe
17.01.2012 08:39:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...True-hifibasisti soittaa pelkästään yhen kokoisilla elementeillä ja ne pitää olla vertikaalisesti toisiinsa nähden, elikkäs tornina. Mitä enemmän elementtien sijoittelu menee vierekkäisiin elementteihin ja varsinkis eri kokoisiin niin tapahtuu karmiva kampasuodin-ilmiö: http://opiskele.com/kurssit/musiikk … a/html/02c_kampasuodin_phaser.shtml
 
Minäkin olen kyllä korvieni puolesta niin maalainen, että en tunnusta sen vaikutusta basson räimimiseen. Tiedänpä vain, että kyseisestä ilmiöstä johtuen on väärin käyttää keskenään erikokoisia vehkeitä.

 
OK, mielenkiintoista, kiitos tästä ja muistakin vastauksista. Jos nyt haluais soittaa 5-kielistä lavavolyymeillä pelkästään yhdenkokoisilla elementeillä, niin mistä teillä on hyviä kokemuksia? Onko jonkun merkin 4x10 riittävä? Mun vähäisen kokemuksen mukaan ainakin Hartken 4x10 kanssa pari alinta säveltä toistuu jo muita vaimeampina. Entä 2x12? Mun makuun pelkät 15-tuumaiset on liian honottavia.
 
hollstro
17.01.2012 08:52:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sorhe: OK, mielenkiintoista, kiitos tästä ja muistakin vastauksista. Jos nyt haluais soittaa 5-kielistä lavavolyymeillä pelkästään yhdenkokoisilla elementeillä, niin mistä teillä on hyviä kokemuksia? Onko jonkun merkin 4x10 riittävä? Mun vähäisen kokemuksen mukaan ainakin Hartken 4x10 kanssa pari alinta säveltä toistuu jo muita vaimeampina. Entä 2x12? Mun makuun pelkät 15-tuumaiset on liian honottavia.
 
Mikä Hartken kaappi sulla on? 4x10" on aikalailla paras tuon kokoisista kaapeista. 2 x12" on yllättän hyvä sekin, ainakin Aguilarin. 6x10" en jostain syystä ole innostunut, laadukas 8x10" on paras.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
sorhe
17.01.2012 09:18:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mikä Hartken kaappi sulla on? 4x10" on aikalailla paras tuon kokoisista kaapeista. 2 x12" on yllättän hyvä sekin, ainakin Aguilarin. 6x10" en jostain syystä ole innostunut, laadukas 8x10" on paras.
 
Kaverin 4x10 TP:a testasin. Kalliimmat Hydrive ym. versiot vois tietty olla parempia. Mulla itsellä ei ole tällä hetkellä 5-kielisen hyvin toistavaa kaappia lainkaan. Siksi mietinkin mikä olisi näppärän kokoinen ja riittävän alas toistava systeemi. Nuppina mulla on Markbassin F1, josta kyllä pidän.
 
Jakkeko
17.01.2012 09:45:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sorhe: Kaverin 4x10 TP:a testasin. Kalliimmat Hydrive ym. versiot vois tietty olla parempia. Mulla itsellä ei ole tällä hetkellä 5-kielisen hyvin toistavaa kaappia lainkaan. Siksi mietinkin mikä olisi näppärän kokoinen ja riittävän alas toistava systeemi. Nuppina mulla on Markbassin F1, josta kyllä pidän.
 
Mulla on ollut aikoinaan tollanen TP sekä pari XL sarjan Hartkea. TP on niistä selvästi kolisevin eikä yllä yhtä matalalle kun XL. Nuo kaapit on mielestäni lähes kuin yö ja päivä. Omaan makuun Hartke ei koskaan kolahtanut, mutta teknisempään esim. metallimusiikkiin ne on kyllä omiaan. Napakka toisto ko. laatikossa ja mielestäni hyvä hinta/laatu -suhde. Näkeepä noita Hartkeja monen muunkin basistin backlinessä... Tuossa esim. erään Tamperelaisen yhtyeen taustalla Ampegin alla...
 
http://1.bp.blogspot.com/_UcClNG5gb … XTNzBK_0/s1600/09-03-05dscf0084.JPG
 
rokrokpoprok
Jakkeko
17.01.2012 10:12:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morhange: No torilta ekana mieleen heilahti tämmöisiä. Mikä on näiden Ampeggien laatu? Entä tuo hintapyyntöpolitiikka tolle setille?
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=596926
 
Sitten siellä oli tämmöinen nupperoinen:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=596794
 
Ampegin USA nupilla varustettu setti:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=597076
 
GK-nuppi:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=597054
 
Mitä mietteitä noista teillä kokeneemmilla?

 
Palatakseni vielä alkuperäiseen aiheeseen...
Nyt mennään mutulla, sillä en ole mitään näistä testannut. Mutta omia huomioitani... Tuon ensimmäisen Ampegin jättäisin väliin... 2x10" kaappi ja ko. nuppi ei vaan houkuta. Ei sitten yhtään. Perustelu on huono ja riittämätön, mutta mielestäni hinta/laatu ei kohtaa.
 
Tuo Warwick vaatii jäätöjen määrästä päätellen viikon kurssin jossain kansalaisopistossa, että siihen saa virrat päälle. Omaan makuun tuossa on liikaa, mutta nyt kun haetaan kai ensimmäistä bassovahvistinta, tuo voisi olla potentiaalinen. Voi olla että puolen vuoden päästä et käytä kuin 10% tuon laitteen ominaisuuksista, mutta tuo tarjoaisi ainakin mahdollisuuden testata eri juttuja. Samaan sarjaan putoaa hieman yksinkertaisemmalla layoutilla myös tuo heeinin GK. Kummastakaan minulla ei ole henk.koht. kokemusta.
 
Ampeg ei myöskään ole tähän päivään mennessä ollut koskaan mun juttu, mutta silti oma valintani osuisi tuohon SVT450seen ja Ashdownin kaappeihin. Tuo nuppi on kuitenkin "perinnehenkinen" (sitä en tiedä kuulostaako se Ampegilta...), mutta tarjoaa hieman enemmän säätövaraa (2 EQte jne). Ashdownin kaapitkin ovat mielestäni "perushyviä", ei mitenkään timanttia mutta kyllä niillä soittelee. Tämä arvio perustuu pariin lainakertaan, jolloin olen käyttänyt kaverin MAG comboa. 2x10" + 15" yhdistelmä tarjoaa vielä kivasti mahdollisuuden vertailla eri elementtien soundieroja. Koko on kompakti, mutta kaiutinpinta-alaa pitäisi olla riittävästi. Vähintäänkin kokeilemisen arvoinen setti IMO.
 
Mainitsit alkuperäisessä viestissäsi hintakatoksi 900e. Tuohon hintaan saisi myös esim. Marshallin JCM 800 bass series 1992 nupin (100w putkinuppi, hintaa n. 650e) ja jonkun 4x10" kaapin. Kaappibudjetti tosin jää hieman alhaiseksi, mutta jos hetken jaksaa kyttäillä toria, saattaa sopiva setti löytyä. Ko. nuppi on mielestäni myös suht. monipuolisena hyvä omien mieltymyksien selvittämiseen. Itse ostin JCMn muutama vuosi sitten ja kertaakaan en ole harkinnut siitä luopuvani. Soundi klippejä löytyy tuolta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10444376#p10444376
 
JCM on vertailun klipeissä toisena vahvistimena. Ensimmäinen on EBSn T90 ja loppujen järjestys selviää aikanaan... :)
 
rokrokpoprok
T.Nick
17.01.2012 10:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jakkeko: Mulla on ollut aikoinaan tollanen TP sekä pari XL sarjan Hartkea. TP on niistä selvästi kolisevin eikä yllä yhtä matalalle kun XL. Nuo kaapit on mielestäni lähes kuin yö ja päivä. Omaan makuun Hartke ei koskaan kolahtanut, mutta teknisempään esim. metallimusiikkiin ne on kyllä omiaan. Napakka toisto ko. laatikossa ja mielestäni hyvä hinta/laatu -suhde. Näkeepä noita Hartkeja monen muunkin basistin backlinessä... Tuossa esim. erään Tamperelaisen yhtyeen taustalla Ampegin alla...
 
http://1.bp.blogspot.com/_UcClNG5gb … XTNzBK_0/s1600/09-03-05dscf0084.JPG

 
Mutta eikös tuo bändi ole Ylöjärveltä? Lisäksi Youtubessa on paljon videoita, missä Victor Wooten vetää Hartken combolla. Ei se välttämättä ole osoitus Hartken hyvyydestä vaan ehkä siitä, että kyseiset artistit ovat välineurheiluajattelun yläpuolella.
 
rintapek: Mä puolestani pyydän anteeks maalaisuuttani ja ihmettelen sitä, et minkä helvetin takia jokseenkin jokainen kysyjä ihmettelee sitä, et mist lähtee taatusti tarpeeksi ääntä ja mikä on taatusti riittävä tehon määrä.

Oikee vastaus on se, et ihan jokaikisestä pändikäyttöön suunnitellusta vehkeestä lähtee ihan perkeleesti ääntä, joka voi olla saundiltaan hyvää/siedettävää/paskaa.

Tehoista ny sevverran, et onko 1600wattinen hiustenkuivaaja saundiltaan parempi ko tuhatwattinen mikroaaltouuni? Pölynimurin paskaa saundia ei tartte edes miettiä, koska meist kukaan ei kuulosta hyvältä, jos meit työnnetään naamallamme pitkin lattiaa.

Ainoo oikee vastaus noihin kymysyksiin lie se, et tarpeeksi ei riitä mihinkään ja tolkuttomasti liikaa vois olla nipinnapin tarpeeksi.

 
Mun mielestä ihan oikeutettu kysymys siinä vaiheessa uraa, jos ei ole vielä hirveesti päässyt kokeilemaan erilaisia kamoja eri ympäristöissä ja tollanen yhen bassoläjän hankinta syö vuoden tai kahden säästöt jostain kesäduunimasseista ja muista, niin se on vakava paikka.
 
Mul ittelläni on kamat missä on tarpeeksi ja on myös ollut jossain vaiheessa elämää kamat missä ei ole tarpeeksi. Ja ei sen enempää nykyiset kuin entisetkään kamat ole olleet suunniteltu "bändikäyttöön" vaan pelkästään basson äänentoistoon.
 
Noi saundin hyvyydet ja huonoudet on taas enemmän makukysymyksiä, eikä ne ole olleet varmaan kysyjällä pääpointtina. Kilisevät tai muhjut saundit voi olla ihan yhtä hyviä riippuen siitä että keneltä kysyy.
 
Ja anteeksi maalaisuuteni, mutta tietenkin noissa kotitalousvälineissä on huonot saundit, kun niissä on niin vähän tehoa. 130 kilowattinen Volvo kuulostaa 130 kertaa paremmalta kuin mikroaaltouuni.
 
hollstro
17.01.2012 13:19:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Mutta eikös tuo bändi ole Ylöjärveltä? Lisäksi Youtubessa on paljon videoita, missä Victor Wooten vetää Hartken combolla. Ei se välttämättä ole osoitus Hartken hyvyydestä vaan ehkä siitä, että kyseiset artistit ovat välineurheiluajattelun yläpuolella.
 
Toi Eppujen basistin Hartke:n 2 x 4x10" XL kaappipino on oikeasti todella hyvä. Siitä on todella paha panna paremmaksi.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Jakkeko
17.01.2012 13:50:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Toi Eppujen basistin Hartke:n 2 x 4x10" XL kaappipino on oikeasti todella hyvä. Siitä on todella paha panna paremmaksi.
 
Ja hintaa tuollaiselle pinolle ei kuitenkaan tule kuin n. 600€... Todennäköisesti vähän alle. Rakenteeltaan nou on pomminkestäviä, eli jos vaan soundi miellyttää niin hyvä valinta! Itsekkin olen kummatkin XL kaappini säilyttänyt. Elementit on tosin vaihtunut matkalla hieman vintage-henkisempiin.
 
rokrokpoprok
T.Nick
17.01.2012 14:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen yleinen ilmapiiri paremmin tietävien keskuudessa vallitsee, että vanhat Hartket on hyviä vehkeitä ja uudemmat sitten aika "halpaa" kamaa. En osaa yhtään arvioida, että missä kohtaa tuollainen kriittinen vuosiluku on ollut, että laatu on lähtenyt alamäkeen. En tosiaan tiedä riittävästi kyseisestä merkistä että voisin mitään uskottavaa siitä sanoa.
 
Mulla oli joskus sellainen vanha räkkimallinen Hartken 3500A -nuppi, joka maksoi torilla 200€ mutta oli siihen nähden varsin hyvä vehje. Siinä ne 350 wattia todella oli 350 wattia. Ikinä ei tarvinnu avata masteria yli kolmannesta. Soundi oli aika "perus" hyvässä ja huonossa, mutta oli siinä kuitenkin putkietunen (12AX7), kompura ja graafinen EQ, jotka oli kaikki ihan toimivia. Ja se oli nimenomaan mun eka riittävän tehokas vahvistin siihen aikaan, kun joutu miettimään, että millä kamoilla sitä saattais tulla toimeen ja rahaa ei ollut (niinkuin ei tietysti edelleenkään ole, lainaa vaan saa helpommin).
 
PasiB
17.01.2012 15:38:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Sellainen yleinen ilmapiiri paremmin tietävien keskuudessa vallitsee, että vanhat Hartket on hyviä vehkeitä ja uudemmat sitten aika "halpaa" kamaa. En osaa yhtään arvioida, että missä kohtaa tuollainen kriittinen vuosiluku on ollut, että laatu on lähtenyt alamäkeen. En tosiaan tiedä riittävästi kyseisestä merkistä että voisin mitään uskottavaa siitä sanoa.
 
Mulla oli joskus sellainen vanha räkkimallinen Hartken 3500A -nuppi, joka maksoi torilla 200€ mutta oli siihen nähden varsin hyvä vehje. Siinä ne 350 wattia todella oli 350 wattia. Ikinä ei tarvinnu avata masteria yli kolmannesta. Soundi oli aika "perus" hyvässä ja huonossa, mutta oli siinä kuitenkin putkietunen (12AX7), kompura ja graafinen EQ, jotka oli kaikki ihan toimivia. Ja se oli nimenomaan mun eka riittävän tehokas vahvistin siihen aikaan, kun joutu miettimään, että millä kamoilla sitä saattais tulla toimeen ja rahaa ei ollut (niinkuin ei tietysti edelleenkään ole, lainaa vaan saa helpommin).

 
Mulla on ollut aikanaan 90-luvun alussa hankittu Hartke 2000 nuppi ja sitten tässä muuan vuosi sitten uudempaa tuotantoa oleva 3500 nuppi. Tuo uudempi oli aika haikea esitys, se lähti aika nopsaan kiertoon. En myöskään osaa määritellä että missä se hyvän ja kuran raja Hartken tuotannossa kulkee.
 
Hommasin syksyllä kakkosbändin kämpälle Hartken 4x10XL kaapin vuodelta 1989 ja en voi sitä missään nimessä moittia. Toisenkin voisi laittaa jos sopivasti sattuu kohdalle. Nuppina nyt GK Backline 600, mutta sen tilalle tulee Trace Elliot AH300 ja tuo GK jää joko varalle tai sitten laitan sen myyntiin. Siinä on tiukkaan budjettiin sopiva peli jolla pärjää aika pitkälle.
 
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
dewfall
17.01.2012 15:41:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Sellainen yleinen ilmapiiri paremmin tietävien keskuudessa vallitsee, että vanhat Hartket on hyviä vehkeitä ja uudemmat sitten aika "halpaa" kamaa. En osaa yhtään arvioida, että missä kohtaa tuollainen kriittinen vuosiluku on ollut, että laatu on lähtenyt alamäkeen. En tosiaan tiedä riittävästi kyseisestä merkistä että voisin mitään uskottavaa siitä sanoa.
 
Toisaalta uudet LH-nupit ovat hyvinkin kovasti muodissa enkä ole HyDrive-sarjan kaapeistakaan tainnut pahaa sanaa lukea. Yleensä kritiikki kai kohdistuu Transporter-budjettisarjan skobeihin, ehkä, kait.
 
http://www.minutian.com/
hollstro
17.01.2012 15:55:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Toisaalta uudet LH-nupit ovat hyvinkin kovasti muodissa enkä ole HyDrive-sarjan kaapeistakaan tainnut pahaa sanaa lukea. Yleensä kritiikki kai kohdistuu Transporter-budjettisarjan skobeihin, ehkä, kait.
 
Ei ne Hartken vanhat nupit mitään ihmeellisiä ole. Ajaa asiansa jos ei ole ronkeli.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
sorhe
17.01.2012 16:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Ei ne Hartken vanhat nupit mitään ihmeellisiä ole. Ajaa asiansa jos ei ole ronkeli.
 
Juuri viime viikolla vertasin kaverin Hartken vanhempaa 200 W nuppia omaan Markbassin F1 nuppiin vuoronperään samalla Hartken TP 4x10 kaapilla (ihan mielenkiinnosta, koska vaihdoin oman 350 W Hartken MB:iin). Kyllä MB:n soundi oli mukavalla tavalla potkivampi ja dynaamisempi olematta mitenkään epämiellyttävän kova, ja jotenkin modernimpi. Mun mielestä niissä Hartken transistori- ja putkietuasteissa ei ollut mitenkään isoa eroa. No, trankku oli vähän kontrolloidumpi, mutta ei siitä putkietusesta varsinaista lämpöä tai särösoundia ainakaan mun käytössä löytynyt. Mutta kyllä Hartken nupista ihan puhtia löytyy.
 
3108
17.01.2012 22:14:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jakkeko: Kaiutinelementtien tuplaaminen lisää herkkyyttä 3 dB... Eli jos yksi elementti tuottaa 95 dB (SPL) tuottaa 2 elementtiä 98dB ja neljä 101 dB. Tästäkin syystä esim. 4x10" kaappi on yleensä äänekkäämpi kuin 1x15".
 
Tehon tuplaaminen lisää meteliä 3db:tä. Jos pelkästään kaiutinelementit tuplataan niin tehoa tulee enää puolet elementtiä kohti. Jos yksi elementti tuottaa edelleen 95db:tä niin hieno juttu :) Toisaalta, kaiuttimen ripustuksiin hukkuva teho tuplaantuu. Suuntaavuus kyllä parantuu kun mittaus suoritetaan kaiuttimen edestä. Tiedä sitten auttaako se kuinka paljon.
 
absqua
17.01.2012 22:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hartkenuppien Contour-säätimet on hieno feature, jolla saa varsinkin häiritsevän yläpään suitsittua tehokkaasti.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
dewfall
18.01.2012 06:52:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Ei ne Hartken vanhat nupit mitään ihmeellisiä ole. Ajaa asiansa jos ei ole ronkeli.
 
Eivät, eikä kukaan näin lie väittänytkään. Edullisia ja toimivia ovat, yleensähän noita ensiläjänsä ostajille tyrkytetään.
 
http://www.minutian.com/
Jakkeko
19.01.2012 09:47:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3108: Tehon tuplaaminen lisää meteliä 3db:tä. Jos pelkästään kaiutinelementit tuplataan niin tehoa tulee enää puolet elementtiä kohti. Jos yksi elementti tuottaa edelleen 95db:tä niin hieno juttu :) Toisaalta, kaiuttimen ripustuksiin hukkuva teho tuplaantuu. Suuntaavuus kyllä parantuu kun mittaus suoritetaan kaiuttimen edestä. Tiedä sitten auttaako se kuinka paljon.
 
Jep... Ajatuskatkos. ÄÄNILÄHTEIDEN lisääminen plaa plaa plaa... Eli tarvitaan myös lisää vahvistintehoa. Kyllä.
 
Virhe merkitty myös alkup. tekstiin.
 
rokrokpoprok
Morhange
25.03.2012 23:23:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi taas!
 
On ollut reeniksellä lainakamat käytössä, joten välitöntä tarvetta ei ole siksi ollut, niin asia on taas päässyt unohtumaan. Nyt kuitenkin on tarkoitus palata alkuperäiseen suunnitelmaan ja laittaa ne omat kamat!
 
Olen nyt suunnitellut vieläkin sitä nupin ja kaapin yhdistelmää. Olisi suotavaa, jos joku voisi kertoa näistä kaappiehdokkaista M.net hyväksytyt ja todelliset nou, nout. Totta kai, kannattaa mainita niitä hyviä ja huonoja muitakin, kuin tuossa nuo neljä esimerkkiä.
 
Olen siis mietiskellyt tällaisia vaihtoehtoja. Kannattaa mainita kaikki, mitä mieleen tulee, esim. mitä näistä kaapeista puuttuu, mitä olisi hyvä löytyä. Jos joku osaisi myös kertoa jotain alavireeseen soveltuvuudesta (ADADG), olisin kiitollinen.
 
http://www.thomann.de/fi/ampeg_b410hlf.htm
 
http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_410mbe_4_ohms.htm
 
http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_bc410.htm
 
http://www.thomann.de/fi/ashdown_abm_410h.htm
 
Nuppi on valintana vielä aika avoinna. Tarpeellisena pidän hyvää, puhdasta perus-saundia ja pärjättävää mökäleveliä. MarkBassit kiinnostaa, mutta olen kuullut huonosta kestävyydestä, pitääkö paikkaansa? Mikä tekee nupista hyvän?
 
Jos jollakulla on mielessä joku toimiva setti, että nuppi ja kaappi synkkaa yhdessä hyvin, niin kiinnostaa kuulla. Alavireestä tosiaan soittelen, joten olisi kiva saada siihen erityisesti vinkkejä.
trippe
27.03.2012 13:42:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: True-hifibasisti soittaa pelkästään yhen kokoisilla elementeillä ja ne pitää olla vertikaalisesti toisiinsa nähden, elikkäs tornina. Mitä enemmän elementtien sijoittelu menee vierekkäisiin elementteihin ja varsinkis eri kokoisiin niin tapahtuu karmiva kampasuodin-ilmiö: http://opiskele.com/kurssit/musiikk … a/html/02c_kampasuodin_phaser.shtml
 
Minäkin olen kyllä korvieni puolesta niin maalainen, että en tunnusta sen vaikutusta basson räimimiseen. Tiedänpä vain, että kyseisestä ilmiöstä johtuen on väärin käyttää keskenään erikokoisia vehkeitä.

 
Onko jollain tietoa siitä,paljonko sitten tämä "väärin" kasattu setti soi ns. viiveellä? eli paljonko tuo 15" tulee jäljessä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «