Muusikoiden.net
04.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kontran mensuuri, ulkomitat jne.
1
trackson
14.10.2011 21:32:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, minulla on korealainen kokopuukontra, jonka olen aina luullut olevan 3/4 kokoinen johtuen siitä, että kontran sisällä on etiketti, jossa sanotaan "size: 3/4" (käsin kuulakärkikynällä kirjoitettu).

Nyt kun laittelin uusia kieliä tuohon ja mittasin huvikseni basson mensuurin, se olikin "vain" n. 100 senttiä. Netistä lueskelin eri kokoisten bassojen mittoja ja bassoni onkin lähempänä 5/8 kokoista mensuurilta, ja ulkomitoiltaan lähempänä 1/2 kokoista bassoa.

Basson on trimmannut ja säätänyt viimeksi viulunrakentaja Mark Ahlgren, ja luotankin siihen, että mensuuri tässä kyseisessä bassossa on juuri se, mikä siinä pitääkin olla.

Mutta onko ihan tavallista, että on tällaisia "erikoisen" kokoisia bassoja, jotka eivät istu noihin standardimittoihin?

Basso on ostettu 89 millbrook musiikista krunikasta. Soinnillisesti tässä bassossa ei ole mitään vikaa.

"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
hollstro
14.10.2011 21:47:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassojen kokoja luokiteltaessa kaikki dimensiot ovat suuntaa-antavia ja aikojen kuluessa erilaisia suhteita kaulan ja kaikukopan mitoissa on ollut paljonkin: http://doublebassguide.com/?page_id=3

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
trackson
17.10.2011 22:05:38

hollstro: Bassojen kokoja luokiteltaessa kaikki dimensiot ovat suuntaa-antavia ja aikojen kuluessa erilaisia suhteita kaulan ja kaikukopan mitoissa on ollut paljonkin: http://doublebassguide.com/?page_id=3

Joo, nyt kun lueskelin kaikennäköistä netistä, niin ei nuo mitat enää niin omituislta vaikuta. Itse asiassa ihan mukavasoittonenhan tuo on lyhyen skaalansa takia, kun ei noi sormetkaan mitään xl - kokoa ole.

Kielten vaihdon jälkeen havaitsin bassossa kuitenkin ilkeetä särinää joillakin taajuuksila, kun soittaa voimakkaamalla tatsilla. Taisi alkaa itse asiassa sen jälkeen kun treenasin tuolla släppäilyä. Meniköhän jotain hajalle? Särinää ei kuulu, kun painautuu voimakkaasti basson takakantta vasten eli ihan kuin jotain olisi huonosti kiinni basson sisällä. Onko tällaiset ylimäräiset särinät ihan normaaleja, vai onko syytä kiikuttaa vekotin huoltoon ( taas ).

"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
hollstro
17.10.2011 22:19:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trackson: Joo, nyt kun lueskelin kaikennäköistä netistä, niin ei nuo mitat enää niin omituislta vaikuta. Itse asiassa ihan mukavasoittonenhan tuo on lyhyen skaalansa takia, kun ei noi sormetkaan mitään xl - kokoa ole.

Kielten vaihdon jälkeen havaitsin bassossa kuitenkin ilkeetä särinää joillakin taajuuksila, kun soittaa voimakkaamalla tatsilla. Taisi alkaa itse asiassa sen jälkeen kun treenasin tuolla släppäilyä. Meniköhän jotain hajalle? Särinää ei kuulu, kun painautuu voimakkaasti basson takakantta vasten eli ihan kuin jotain olisi huonosti kiinni basson sisällä. Onko tällaiset ylimäräiset särinät ihan normaaleja, vai onko syytä kiikuttaa vekotin huoltoon ( taas ).

Kopan sisällä on bassopalkki ja pinna, jompikumpi niistä voi resonoida.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
JuhaHo
18.10.2011 10:09:33

hollstro: Kopan sisällä on bassopalkki ja pinna, jompikumpi niistä voi resonoida.

Edellisten lisäksi myös stakkeli (ainakin meidän lainabassossa) ja kielenpidin voivat resonoida.

Mensuuriasioihin liittynee jollain tapaa myös oksankohdan sijainti kaulalla - vai miksi sitä virallisesti kutsutaan. Yleisimmin kontralla voi soittaa Bb ja Eb sävellajeissa oksankohdalta, mutta ainakin meidän Meinelissä oksankohta antaa puoli sävelaskelta korkeamman sävelen.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti