Muusikoiden.net
02.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musariklubi
1 2 3 4 511 12 13 14 15
CheGuemaza
25.08.2011 17:57:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällaista en ole haulla löytänyt, joten pistän itse käyntiin. Eli siis sekalainen Musaripulina.

Itseäni kiinnostaisi tietää, onko muiden vaahteraotelautaisissa (Itsellä SR -06) kaula tummaksi lakattu, niin että kepin pää on kaulaa vaaleampi? Omassani näkyy selvä ero satulan eri puolilla. Mites muilla?

JussiKoo
25.08.2011 21:00:24 (muokattu 25.08.2011 22:31:57)

Pitää toki liittyä klubiin '98 SR nelosella. Otelauta on ruusupuuta, joten tuohon kysymykseesi en osaa vastata.

-e- Järjestyksessä mun toinen Musari.

"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
helperi
25.08.2011 21:06:10

No liitytäänpä. SR -04 löytyy ja vaahteraotelaudalla. Enpä ole huomannut tuota värieroa, mutta koitanpa muistaa takistaa seuraavalla kerralla...
Antti K.
25.08.2011 21:59:48 (muokattu 25.08.2011 22:16:04)

No hyvänen aika. Jopas oli aika.

'79 StingRay 1-pala vaahterakaulalla. Tämä on ollut omistuksessa jo 80-luvun puolivälistä. Kuten vakiotyypit tietää, niin oli alunperin root beer (tai walnut) värinen, mutta maaluutin sen jo 80-luvun lopulla Nevalaisella valkoiseksi.

On käynyt monenlaista musaria myös: jo ennen tuota nykyistä 79:ä kävi 79 SR4 musta vaahteralla. Myöhemmin 87 SR4 Teal green ruusupuulaudalla, 79 SR4 olympic white vaahteralla, 79 Sabre Olywhite (lesosti kellastunut) vaahteralla (uudempi kaula), 2003 SR5 valkoinen vaahteralla. (Muutama OLP MM-2, jotka modattu alkuperäisenlaisiksi.)

Lisäksi mulla kävi 80-luvun alkupuolella HD130 nuppi ja RH115 kaappi, jotka pistin kiertoon, kun piti ajokorttiin saada rahat, eikä soittoja ollut. Sitten 80-luvun lopulta 90-luvun puoliväliin mulla oli toinen RH115 kaappi (sisällä JBL K140).

E: tarkennusta
aho
25.08.2011 22:06:09

Sabrella mukaan klubiin. Taitaa olla neljäs musicman-basso mikä minulla on ollut ja toivon mukaan myös jää reserviin.

Antin suosiollisella avustuksella tuli tutustuttua näihin bassoihin, kun hän ystävällisesti antoi testiin oman Stingraynsa muutamaksi päivää muutama vuosi takaperin.

"I will find my own mushroomland, where I'm the most important one"
JukkaPena
25.08.2011 23:14:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StingRay 5 HH Cherryburst-värityksellä ja vaaheraotelaudalla. Vuosimalli taisi olla '08 tai '09.

En ollut kokeillut aitoa Musaria ennen kuin tuo tuli postissa, mutta tilauksesta asti on tuntunut siltä, että se on minun bassoni.

maokkone
26.08.2011 09:03:30 (muokattu 26.08.2011 09:04:33)

Liityn mukaan. MusicMan SR5 -04 vaahteraotelaudalla.

Ketjun aloittajalle kommentoisin, että käsittääkseni ainakin uudemmissa musareissa kaula on vahattu, eikä lakattu. Lapa kai on ihan normaalisti lakattu, joten pieni väriero on ihan normaali.

TeeTee
26.08.2011 11:03:46

Mukana, vaikka muuten pihalla täältä. SR 5 vuodelta 92, honeyburst, ruusupuuotelauta, alnico-mikki eikä dummycoilia, modattu peruteellisen tutkimuksen jälkeen toimimaan 18 voltilla, mikä vähentää kompressointia ja antaa kivasti lisää headroomia eikä mene murolle vaikka kääntäisi equita isommallekin korostukselle. Patterikoloa piti veistättää ihan vähän isommaksi.

Volle
26.08.2011 14:58:35

Koklasin kaverin '79 Sting Rayta samalla, kun olin ostoaikeissa testaamassa saman miehen kauppaamaa Presaria. No Presari jäi ostamatta, koska Sting Ray oli vaan pakko saada. Ostin uudemman, olisiko tuosta vuosituhannen vaihteen tietämiltä, kun vanhoja ei niin paljoa näy myynnissä. Myöhemmin vertailtiin rinnakkain ja olihan SR:ssä ja SR:ssä eroa, mikä toki näkyy jo spekseissäkin ( 2 band eq vs 3 band, vaahteraotelauta vs. ruusupuu), mutta molemmat toki tosi hyviä.

Siderocks
26.08.2011 15:35:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volle: Koklasin kaverin '79 Sting Rayta samalla, kun olin ostoaikeissa testaamassa saman miehen kauppaamaa Presaria. No Presari jäi ostamatta, koska Sting Ray oli vaan pakko saada. Ostin uudemman, olisiko tuosta vuosituhannen vaihteen tietämiltä, kun vanhoja ei niin paljoa näy myynnissä. Myöhemmin vertailtiin rinnakkain ja olihan SR:ssä ja SR:ssä eroa, mikä toki näkyy jo spekseissäkin ( 2 band eq vs 3 band, vaahteraotelauta vs. ruusupuu), mutta molemmat toki tosi hyviä.

Tuosta kuulee puhuttavan paljon että Musarit saundaa aina eriltä vaikka olisi samaa mallia ja samat puut. Hirvee Stingray GAS päällä...

www.myspace.com/heavyspacehero
mr.bungle
26.08.2011 15:50:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volle: Koklasin kaverin '79 Sting Rayta samalla, kun olin ostoaikeissa testaamassa saman miehen kauppaamaa Presaria. No Presari jäi ostamatta, koska Sting Ray oli vaan pakko saada. Ostin uudemman, olisiko tuosta vuosituhannen vaihteen tietämiltä, kun vanhoja ei niin paljoa näy myynnissä. Myöhemmin vertailtiin rinnakkain ja olihan SR:ssä ja SR:ssä eroa, mikä toki näkyy jo spekseissäkin ( 2 band eq vs 3 band, vaahteraotelauta vs. ruusupuu), mutta molemmat toki tosi hyviä.

Juup, allekirjoitan. Tuo mainittu '78 on siis mun. Hieno peli. Tai oikeastaan pirun ruma, mutta jotenkin mukava.

tjugo kilo tursk aer mycket tursk
absqua
26.08.2011 17:07:34

Anon jäsenyyttä.

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2379.jpg

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
jaakonam
26.08.2011 20:55:17

Ilman muuta hakemus ikijäsenyydestä vetämään:

StingRay 4 H, stealth black, 2-EQ, kaikki mustaa ja otelauta eebeniä. Tuomiopäivän vasara suoraan manalan porteilta.

Perhepotretti mattamustasta kalustosta omakuvissa.

"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
hollstro
26.08.2011 21:01:42 (muokattu 27.08.2011 03:04:02)

Eipä ole mun vaahteraotelautaisessa Sabressa sävyeroa, vuodelta 1991.
https://picasaweb.google.com/104356 … gCJai1cLN19Hfag#5586958672051273570

Eräs asiantuntija (tämän nettisaitin isäntä: http://www.musicmanbass.org/default.htm paras Musaribassosaitti mun mielestä) väitti että Sabressa ei ole capstan wheel-kaularautaa. Laitoin kuvat niin uskoi. Onko muilla havaintoja tuosta?

Stingy on vuoden 1994 koleeta tilhiväritystä. https://picasaweb.google.com/104356 … gCJai1cLN19Hfag#5586958684983558050

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
PjP
26.08.2011 23:19:51

Moi Musari asiantuntijat!

Olen kovasti diggaillut Sade-yhtyeen basistia Paul S Denmania, joka on käyttänyt uransa aikana enimmäkseen hienoa '78 vuoden Music Man Sting Ray:ta.

Koska basso on noinkin vanha, on matkan varrella varmasti moni isompi tai pienempi asia bassossa muuttunut. (mikit, elektroniikka, erot materiaalien laadussa jne. jne.)

Minua kiinnostaisi kovasti kuulla, miten tuollainen '78 Sting Ray vertautuu tämän päivän uusiin. Voiko uudesta saada yhtä hyvää soundia kuin tuosta vanhasta. Sade:n levyillä basso kuulemma useimmiten äänitettiin ottamalla se suoraan pöytään DI-boxilla tai instrumentti sisääntulolla. Aika puhdas Music Man-soundi levyillä siis on.

Ymmärtääkseni nyt on tullut uusiin valittavaksi malli, jossa on vain kaksi EQ-potikkaa (kolmen sijaan), kuten noissa vanhemmissa. Liekkö sillä sitten pääsisi lähemmäksi noita vanhoja kunnon Musareita? :)

Kiitos vinkeistä ja tiedoista!

Make it Funky!
hollstro
27.08.2011 03:01:01 (muokattu 27.08.2011 03:17:42)

Isoimmat muutokset:
- kolmepulttinen micro tiltillä varustettu kaulan kiinnitys on vaihtunut 4-pulttisen kautta 6-pulttiseksi
- bullet-kaularauta vaihtunut kaulan päässä olevaan capstan wheel-säätöön
- Tallasta on ollut sen jälkeen useampi versio eri vuosien aikana, mm. läpi rungon kilitys oli pitkään poissa. Musarilla on myös Classic-sarja jossa talla on taas entisensä ttp://www.music-man.com/instruments/basses/classic-stingray-4.html
- '78 musarit ovat usein painavia koska se oli muotia siloin
- '78:ssa on aina 2-alueinen EQ, nykyään on 2 tai 3 valinnan mukaan. 2-alue EQ:n valmistustapakin on muuttunut, mutta en tiedä onko siinä sähköisiä muutoksia
- materiaalien/työn laadussa ei ole käytännössä tapahtunut muutoksia ja basson perusrakenne on pysynyt samana
- mikkien rakenne on jonkun verran muuttunut

Muuten muutokset ovat lähinnä kosmeettisia (lähinnä logon on muuttunut)

Helkkaristi infoa on tällä jo edellä linkkamallani saitilla: http://www.musicmanbass.org/default.htm

ChiliTikka
27.08.2011 04:36:37

Tulenpa mukaan 1979 vuoden Stingrayllä!

"Free your mind and your ass will follow" G.Clinton.
PjP
27.08.2011 07:23:53

Kiitos hollstro!
Mitenkäs se soundi puoli. Päästäänkö uusilla lähelle noiden '78 Sting Rayden soundia?

Make it Funky!
Antti K.
27.08.2011 08:09:02 (muokattu 27.08.2011 08:38:01)

PjP: Kiitos hollstro!
Mitenkäs se soundi puoli. Päästäänkö uusilla lähelle noiden '78 Sting Rayden soundia?

Kyllä päästään. Siis lähelle. :(

E: Bassothan ovat yksilöitä, saman tuotantoerän bassoistakin toinen soundaa paremmalle kuin toinen. Itse olen ihastellut noita Saden biisejä jo sieltä vuodesta 1984. Myös Chris Rean levyillä kuullaan mainiota musarisoundia.

Louis Johnsonin sanotaan olleen Leo Fenderin "kaverina" tätä mainiota soitinta suunniteltaessa: http://fi.wikipedia.org/wiki/The_Brothers_Johnson
hollstro
27.08.2011 20:48:14

PjP: Kiitos hollstro!

Antti tiivistää asian. Vuosimalli ei juurikaan vaikuta vaan se yksilö, sen säädöt ja soittajan tatsi.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 511 12 13 14 15

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti