Muusikoiden.net
10.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kadonneen mwahin metsästys
1
kariffi
21.08.2011 17:40:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Möin pari vuotta sitten pois Jazz basson, johon oli vaihdettu nauhaton kaula. Kaula oli melkoinen jousipyssy. Suoristaminen ei onnistunut, koska kaularauta oli jo maksimitiukkuudessa. Seuraava omistaja tiesi, mitä sai ja hän oli kuitenkin kiristänyt rautaa ja se meni poikki. Hän teetti kaulalle täysremontin ja nykyään soitin on taas iskussa.
Muista nauhattomista minulla ei ole kokemusta ja lähimusakaupoissa ei nauhattomia ole päässyt kokeilemaan. Tuossa entisessä bassossani oli kielet melko korkealla tuon kaulan notkon takia. G ja D kielillä viidenneltä "nauhalta" ylöspäin bassossa oli mukava mwah-soundi, mutta alemmilta nauhaväleiltä ja A sekä E-kielitä mwahia ei juuri kuulunut. Tämän takia luovuinkin bassosta.
Minulle juuri tuo mwah-efekti on nauhattomassa se makea juttu. Toki slaidailu ja vibrato on myös nauhattomassa erilaista kuin nauhallisessa. Nyt tuntuu siltä, että kyllä se nauhaton pitää talossa olla. Ja jos sellaisen hankin, niin mwahia pitää löytyä myös.
Netistä löytyy aiheesta kyllä tarinaa ja onpa pari youtube pätkääkin, jossa kaverit asiasta opettavat. Seuraavanlaisia kommentteja on löytynyt:
-kaulan pitää olla suora, ei juurikaan reliefiä
-action hyvin matala
-rounwound kielet edesauttavat asiaa
-soitetaan takamikkipainotteisesti
-joidenkin mielestä otelaudan kova epoksipinnoite lisää mwahia
-ja sitten tietysti soittotatsi

Mistä tuo mwah oikein tulee? Oletan, että se on jonkinlaista kielen ja otelaudan
resonointia. Olisiko jollakin tähän lisäanalyysiä? Löytyykö teidän nauhattomista tuota mwahia? Jos löytyy, löytyykö myös alemmilla kielillä ja kaulan alkupäästä soitettaessa?

Olen ajatellut jonkin edullisen nauhallisen basson hankintaa ja sen muuttamista nauhattomaksi. Rahaa ei viitsi paljon käyttää, kun tuo basso tulee vain makuuhuonebassoksi ja kotinauhoitteluun. Oletan kuitenkin, että kohtuullisen edullisestikin, hyvillä säädöillä tuollaisen mwah-soundisen basson saisi aikaan. Mitä luulette?

Entä vielä tuo epoksin käyttö. Pastoriushan sen taisi aloittaa. Edellisessä bassossani oli ruusupuuotelauta ja kyllä siihen jälkiä rupesi tulemaan, vaikka käyttö oli välillä aika vähäistä. Tuo kulumisen esto kiehtoo. Miten lie on soundin laita. Katoaako puun ääni, meneekö soundi liian kovaksi, kirkkaaksi? Vai löytyykö se mwah nimenomaan kovasta pinnoitteesta?

jappo121
21.08.2011 19:04:49 (muokattu 21.08.2011 19:52:48)

Oletkin jo tainnut selvittää mistä tuo soundi tulee...
Toki soittotyylillä on suuri vaikutus tuon mwahin esille tuomiseen.
Johtuneeko "metsurimaisesta" soittimen käytöstä vaiko soittimestani, mutta minulle tuo soundi tulee kuin itsestään. En ole montaakaan nauhatonta tosin kokeillut...

Itselläni on siis tällainen:
http://dl.dropbox.com/u/5162374/Soittimia/Nimet%C3%B6n.jpg
Kielinä roundwoundit, kaulan pinnoitteena kova lakka (tuskin epoksia kuitenkaan),passiivi elektroniikka,täysin suora kaula. Takamikki painotteisesta soittotyylistä en oikein tiedä...
Minun mielestä mwahin soundi vain muuttuu jotenkin kireämmäksi takapainotteisella soitolla. Lähempänä otelautaa saan voimakkaammin tuon mwahin esille.

Ehkä lähtisin hakemaan tuota soundia kaulan ja kielten säädöillä, sekä kirkas soundisilla kielillä. (roundwound siis...)

Loppusilaus taitaa lähteä sormista...

EDIT:
Selailin suntuubia ajankuluksi, ja huomasin eräänkin soittajan käyttävän 3 vuotta vanhoja roundwound kieliä ja mwah kuulemma vain paranee.
Itsekin olen käyttänyt ikivanhoja kieliä nauhattomassani eikä tuo soundi ole siitä kummennut.
Olisiko siis niin että roundwound kielen punottu ja siis epätasainen pinta aiheuttaa jonkinlaisen lievän resonaation kaulan ja kielen väliin. Flateissä tuo ei tule ainakaan niin voimakkaasti esiin. Myös sopivalla slaidilla alhaalta ylöspäin kielen värinä saattaa muuttua niin että mwah-ilmiö tulee esiin. Tuo toiminee myös flateilla.

Tämä on täysin omaa spekulointia jolla ei ole mitään tieteellistä arvoa.

Asiahan ei minulle kuulu, mutta minä vaan kysyn. -Pätkä-
kariffi
21.08.2011 22:06:13

Mulla oli kanssa aivan tumput kielet siinä jatsarissa, mutta se kaulan yläosan mwahi lähti ihan hyvin. Sellainen tietty keskiäänipainotteisuus lienee monilla nauhattoman perussoundi ja siinähän ei ole niin väliä, minkäikäiset kielet on. Tuosta takamikkipainotteisuudesta vielä sen verran, että tuolla maailman bassofoorumeilla jotkut ilmeisesti hakivat sellaista Jaco-soundia ja siksi takamikillä soittelevat. Minusta myös lähempää kaulaa soitettaessa mwah irtoaa paremmin. Sinulla on bassossasi lähes suora kaula ja luulenpa, että tuo entinen bassoni olisi toiminut kohtuuhyvin, jos kaularaudassa olisi ollut säätövaraa kaulan suoristamiseen.

trackson
30.08.2011 21:29:09 (muokattu 30.08.2011 21:29:58)

kariffi: Mulla oli kanssa aivan tumput kielet siinä jatsarissa, mutta se kaulan yläosan mwahi lähti ihan hyvin. Sellainen tietty keskiäänipainotteisuus lienee monilla nauhattoman perussoundi ja siinähän ei ole niin väliä, minkäikäiset kielet on. Tuosta takamikkipainotteisuudesta vielä sen verran, että tuolla maailman bassofoorumeilla jotkut ilmeisesti hakivat sellaista Jaco-soundia ja siksi takamikillä soittelevat. Minusta myös lähempää kaulaa soitettaessa mwah irtoaa paremmin. Sinulla on bassossasi lähes suora kaula ja luulenpa, että tuo entinen bassoni olisi toiminut kohtuuhyvin, jos kaularaudassa olisi ollut säätövaraa kaulan suoristamiseen.

Minulla on jammu bb614f, jossa hiotut kielet, pieni relief ja matala action - mwahia lähtee. Toisaalta minulla on myös riku 4003fl, jossa taas ei sitä mwahia niinkään ole. Suurin ero noissa on se, että jammussa on paljas ruusupuuotelauta, rikussa taas paksusti lakattu bubingaotelauta.

"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti