Muusikoiden.net
11.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Optimaalinen setti kahden basson loukkuun jääneelle?
1
Thuneberg
14.08.2011 21:26:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän asti olen mennyt keikoille vain kontran tai sähköbasson kanssa, mutta pian tarvii soittaa molempia samalla keikalla. Osaiskos joku suositella mulle äänentoiston uudestaan? En tarvi paljoa meteliä, ystävällinen koko/paino ja soiva soundi on tärkeempi.

JukkaPena
14.08.2011 23:55:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thuneberg: Tähän asti olen mennyt keikoille vain kontran tai sähköbasson kanssa, mutta pian tarvii soittaa molempia samalla keikalla. Osaiskos joku suositella mulle äänentoiston uudestaan? En tarvi paljoa meteliä, ystävällinen koko/paino ja soiva soundi on tärkeempi.

Markbass LMK (jos ostaa uutena niin Markbass MoMark LMK)
Markbass Traveler 102P

Koko läjä painaa 18 kiloa - jollain muulla kaapilla ehkä vähemmän.

Koko systeemin idea on 2-kanavainen nuppi, joka tarvittaessa mahdollistaa kanava/soitinkohtaiset EQ-säädöt. Kanavan pystyy vaihtamaan myös jalkakytkimellä, jos tarvitsee olla oikein nopea.

Itse käytän 2x10" kaappia sillä ajatuksella, että joku päivä hankin sen lisäksi 1x15"-kaapin, jotta saan 5-kielisen basson alarekkarin tuntumaan paremmin (lisää lähinnä omaa fiilistä).

Budjettiluokan ratkaisu on hankkia vaan pieni ja kevyt combo ja Neutrikin Silent-plugilla varustettu instrumenttikaapeli, että ei kuulu pauketta soitinta vaihdettaessa. Tästä ratkaisusta ei minulla ole henkilökohtaista kokemusta, mutta jos pitäisi tehdä (tuntemattomalla) yksi kanavaisella vahvistimella hiljaisia vaihtoja niin ehkä kyseisen kaapelin hankkisin.

Tietysti jos on sopivat vehkeet niin EQ:t voi pysyä flattina, jolloin tarvitsee ehkä kajota vain gainiin niin yhdellä kanavalla varustettu vahvistinkin voi riittää, jos saa sitten vaihdot tehtyä napsumatta.

Ainoa huono puoli, jonka voin tuosta Markbass LMK:sta nimetä, on että DI Out on POST-EQ eli isommilla keikoilla tekemäsi ekvalisoinnit voivat koitua miksaajan harmiksi.

Thuneberg
15.08.2011 20:23:37

Mä en ollut kuullutkaan Silent-plugeista. Sellaisen meen heti huomenna hakeen testaukseen. Köyhänä olin ajatellut ensalkuun jotaikin kytkimen tapaista palikkaa soitinten ja combon väliin juts sen paukahtelun takia.

kallefuture
15.08.2011 21:54:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JukkaPena: Markbass LMK että DI Out on POST-EQ eli isommilla keikoilla tekemäsi ekvalisoinnit voivat koitua miksaajan harmiksi.

Toi on tarkkaa meiningiä ...Kun tutustuin tohon nuppiin niin siellä tais olla jumpperin päässä pre- ja post eq.
Acousticissa tulee ain post eq ja en valita.
Kalle

"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
JukkaPena
15.08.2011 22:57:16 (muokattu 15.08.2011 22:57:38)

kallefuture: Toi on tarkkaa meiningiä ...Kun tutustuin tohon nuppiin niin siellä tais olla jumpperin päässä pre- ja post eq.
Acousticissa tulee ain post eq ja en valita.
Kalle

LMK:ssa ei pysty vaihtamaan jumpperilla linjaulostuloa PRE-EQ:ksi; esim. Little Markissa pystyy. Tarkastin tuon LMK:n kytkentäkaavion, kun tein 1.5 vuotta sitten ostopäätöksiä backlinen suhteen. Jumpperilla oli säädettävissä jotain efektilenkkiin liittyvää (muistaakseni joku sarjaan/rinnan kytkös).

Jos joutuu rankalla kädellä ekvalisoimaan ja se muodostuu saliäänen kanssa ongelmaksi niin sitten kehoitan laittamaan DI-boxit erikseen molemmille soittimille, jos ei pysty pääsemään kompromissiin. Stage planissa tai keikalle mennessä mainitsen yleensä äänimiehelle, että vahvistimen Direct Out on POST-EQ ja ihan tyytyväisiä ovat saamaansa signaaliin olleet.

Einherjar
16.08.2011 00:04:37 (muokattu 16.08.2011 00:07:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

A/B-boksi ja eq:n omaava pedaali (tai kaksi) voi olla ihan hyvä ratkaisu, jos vahvistinpolitiikka on jo kunnossa.
A-sisäänmenoon vaikkapa pelkkä sähköbasso ja B-sisäänmenoon sitten se kontra ja eq-pedaali (olettaen, että kontraa joutuu enemmän leikkailemaan). AB:n jälkeen sitten voi laittaa virittimen, mikäli sitä tarvii.
Äänimies sitten voi ottaa signaalia suoraan vahvarista tai sen virittimen jälkeen d.i:llä.

"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
3108
16.08.2011 08:57:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silent-plugi on sähköbasson kanssa ihan ok kun se on täysin passiivinen, mutta EDB:n kanssa tuli heti ongelmaksi se, että kun samainen plugi kytkee laitteeseen virrat päälle niin sehän paukahtaa melko kuuluvasti. No tuo voi olla laitekohtaista ja sen voi tuossa vehkeessä kiertää laittamalla erilliseen kuulokeulostuloon pelkän plugin niin sähköt on kaiken aikaa päällä eikä pauku. Se ongelma vielä jää kun mikit on tyyppiä piezo niin nehän ottaa muutakin kuin kielien heilumiset elikkäs samalla kun plugi napsahtaa pohjaan kuuluu kaiuttimesta KLONK!

Joku etunen missä olisi erilliset volumet ja miksei vähän sävynsäätöäkin ja jalkakytkin lattialle, millä valita kumpi mölisee vai onko molemmat hiljaa (taukojakin saa pitää), olisi parempi ratkaisu.

Teijo K.
16.08.2011 10:15:01

3108: Silent-plugi on sähköbasson kanssa ihan ok kun se on täysin passiivinen, mutta EDB:n kanssa tuli heti ongelmaksi se, että kun samainen plugi kytkee laitteeseen virrat päälle niin sehän paukahtaa melko kuuluvasti. No tuo voi olla laitekohtaista ja sen voi tuossa vehkeessä kiertää laittamalla erilliseen kuulokeulostuloon pelkän plugin niin sähköt on kaiken aikaa päällä eikä pauku. Se ongelma vielä jää kun mikit on tyyppiä piezo niin nehän ottaa muutakin kuin kielien heilumiset elikkäs samalla kun plugi napsahtaa pohjaan kuuluu kaiuttimesta KLONK!

Joku etunen missä olisi erilliset volumet ja miksei vähän sävynsäätöäkin ja jalkakytkin lattialle, millä valita kumpi mölisee vai onko molemmat hiljaa (taukojakin saa pitää), olisi parempi ratkaisu.

EBS Microbasshan olisi, mutta se menee jo kysyjälle todennäköisesti liian kalliiksi. Rahamiehillehän on tehty ihan tähän tarkoitukseen nuppikin

http://www.gollihurmusic.com/produc … B_MUSICAL_INSTRUMENT_AMPLIFIER.html

Tuossa on ainakin paperilla hyvin innovatiivinen tuo kontrapuoli. Löytyy sellaista kierronestintä mitä ei taida missään muussa nupissa ainakaan vielä olla.

Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
Obsidian
16.08.2011 10:36:05

Teijo K.: EBS Microbasshan olisi, mutta se menee jo kysyjälle todennäköisesti liian kalliiksi.

Torilta näyttäis moinen suht OK hintaan löytyvän.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=547591

Itse olen tosin moisen purkin kanavanvaihto-ominaisuutta käyttänyt vaan kahden eri efektiloopin ajamiseen, mutta toiminee kahdelle bassolle tosiaan ihan näppärästi, kun saa valittua molemmat kanavat yhtäaikaa tai vaihdella niiden välillä. Ja kontra voisi noista pienistä sävynsäädöistä ja mute-napistakin hyötyä.

So it goes..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti