Muusikoiden.net
09.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Presari.. Basso vaihtoon vai jazz mikki tallaan.
1
treble
04.08.2011 15:09:22 (muokattu 04.08.2011 15:10:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma on siis sellainen, että mulla on tuollainen Tokain APB-50 presari kopio (mikkeinä Duncanin Basslinesit). En kuitenkaan ole soundiin ihan täysiin tyytyväinen. Metallibändissä, kun soittelen niin jotenkin soundista puuttuu jotain ja se on jotenkin "tumppu" ja sellainen murina puuttuu. Soundissa ei sinällään ole mitään vikaa jos sellaisesta tykkää ja olen käsittänyt, että tämä onkin vähän kuin presarin ominaissoundi.

En ole kuin vasta kaksi vuotta bassoa soittanut (kitaraa tosin 5 vuotta ennen sitä), mutta olen käsittänyt, että jazzarissa voisi ehkä olla enemmän kuvaustani vastaava soundi? Ja mitä olen metallibändejä katsellut niin useammin siellä jazzari näkyy kuin presari jos vähänkään modernimmasta tavarasta on kyse. Pidän kuitenkin tästä bassosta noin muuten ja se sopii käteeni hyvin. Olenkin siis miettinyt, että pääsisiköhän sellaisella ratkaisulla kuvaamaani tulokseen jos vaihdattaisin (tai siis ennemmin laitattaisin) tuohon P mikin kaveriksi jazzari mikin tallaan. Onkohan tuo iso homma asiansa osaavalle kaverille tehdä, kun puutahan joutuu tuossa jyrsimään ja porailemaan varmaan hiukan myös yms.. Vai kannattaisiko ennemmin ostaa suoraan se jazzari?

Kuinka paljon noin yleisesti ottaen jazzarin ja PJ mikitetyn presarin soundit eroavat sitten toisistaan?

EDIT: Mainittakoon vielä, että olen kokeillut myös useita eri kielimerkkejä.

Jesus Muerte
04.08.2011 17:12:11

Mulla on itselläni tuollainen rakennussarjasta kasattu presarikopio. Tein siihen itse juurikin miettimäsi muutoksen, eli lisäsin tallaan jazz-mikin. Ko. basso löytyy mun omista kuvista. Jotenkin en koskaan sillä pelkällä presarimikillä saanut sellaista soundia kuin halusin. Varmaan paljon johtuu siitä, että mun kaikki bassot ihan ensimmäistä lukuunottamatta ovat olleet jazz-mikityksellä, niin siihen on tottunut ja siitä osaa kaivaa sen haluamansa soundin. Ja metallin puolella nuo omatkin soitot etupäässä ovat liikkuneet. Mun kokemuksen ja soundi-ihanteen kannalta jazz-mikki tuo sellaista presarimikistä puuttuvaa terävyyttä siihen hommaan, että se saattaa hyvänä päivänä sieltä kitaroiden alta erottuakin. :)

Jos basso muuten tuntuu istuvan omaan kouraan, niin tuo modaaminen saattaisi tosiaan olla hyvä ratkaisu. Sen teetättämisen hinnasta en sitten osaa sanoa mitään, omaani tein muutoksen itse. Työkaluna appiukon iskuporakone. :) Ko. työvälineellä kun ei ihan eksaktia jälkeä saa aikaan, niin tein sitten vähän perinteistä poikkeavan ratkaisun ja askartelin uuden pleksin, joka ulottuu tallaan asti ja peittää vähän epämääräisen muotoisen mikkikolon.

T.Nick
05.08.2011 13:27:24 (muokattu 05.08.2011 13:28:12)

Miksei musarimikki? Sellasella setupilla, että saa tarvittaessa puolitettua sen. Saat sitä haluamaas murinaa ja sitten tarvittaessa myös honotusta. Ja sit voit ostaa erikseen viiskielisen nauhattoman akustisen jazzarin jolloin sulla on periaatteessa jo kaikki mahdolliset bassot.

E: Tuon edellämainitun jazzarin täytyy olla siis aktiivi, että on sitten kaikki mahdolliset bassot.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti