Muusikoiden.net
07.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassosyna keikkatilanteessa
1 2
Jalmus
31.07.2011 17:14:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankin tässä jokin aika sitten Electro-Harmonixin MicroBass -syntikkaboxin. Nyt olisi tarpeen saada hyviä vinkkejä/käyttäjäkokemuksia, miten tuollaisen boxin saa kuulostamaan hyvältä myös keikkatilanteissa. Olen kyllä löytänyt netistä kivasti erilaisia asetuksia, mutta kun se mikä kotona vahvistimen kautta soitettuna kuulostaa hyvältä, onkin keikkatilanteessa jotain muuta, mm. atakki puuttuu lähes täysin.

Tämä efektien kanssa pelaaminen on meikäläiselle uusi juttu, joten olisi kiva saada kokeneemmilta käyttäjiltä käyttökelpoisia vinkkejä!

Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
Isotalo
31.07.2011 22:45:38

Niin. Jos sellaista synamaista soundia hakee, niin siihenhän ei kuulu varsinaisesti sähköbassomainen atakki. Yks vaihtoehto vois olla Radialin boksi, josta voi säätää paljonko efektiä sotketaan bassosoundiin. Silloin se oma soundi ja atakkikin säilyis. Mä vierastan ite synapedaaleja, mieluummin käyttäis sitte oikeeta synaa. Toki oon käyttänyt vastaavanlaisessa tarkoituksessa esim. oktaaveri-distortion yhdistelmää, sillä pääsee melko synamaisiin fiiliksiin. Mä en ehkä ihan ymmärtänyt kysymystä, millaista soundia oot hakenut? Niitä synasoundejakin on monenlaisia, Boogie on reggae Womanista eteenpäin....

Jalmus
01.08.2011 13:11:15

Mulla oli viime keikalla parissa biisissä tuossa boxissa sellaiset asetukset, jossa sähköbassosoundia ei ollut oikeastaan ollenkaan. Se kuulosti kyllä yksinään vahvistimen kautta soitettuna aika pirun hyvältä, mutta bändin kanssa lähinnä epäselvältä puurolta. Tosin keikkapaikka oli akustisesti erittäin vaikea muutenkin, puhtaankin soundin kanssa oli suuria vaikeuksia. Sitä edeltävällä keikalla taas puhdasta bassosignaalia oli reilusti matkassa, jolloin tulos oli myöskin selkeämpi.

Boogie on reggae woman -soundi on kyllä todella hieno soundi, mutta ei ehkä ihan se, mitä haen. Eli hakusessa olisi bilebändikeikoille sellainen kasaridiscosynabassosoundi.

Ja kuten taisin mainitakin, nää efektipedaalit on mulle ihan uusi ja mielenkiintoinen tuttavuus.

chief
02.08.2011 18:37:17

Mä oon käyttäny Bassballsia välillä tommoseen tarkotukseen. Se on ainakin selkee, tosin syö botnea jonkun verran. Se on myös sopivan simppeli, yksi potikka ja yksi kytkin.

Myös ibanezin synapedaali löytyy. Se on vähän monipuolisempi ja ehkä vähän selkeempi.

Noi on kuitenkin vähän semmosia välimallin ratkaisuja ja mulla onkin ollu mielessä hankkia tämmönen: http://www.thomann.de/fi/dave_smith_instruments_mopho_keyboard.htm

"It's the ear, not the gear. "
Isotalo
02.08.2011 22:50:36

chief: Mä oon käyttäny Bassballsia välillä tommoseen tarkotukseen. Se on ainakin selkee, tosin syö botnea jonkun verran. Se on myös sopivan simppeli, yksi potikka ja yksi kytkin.

Myös ibanezin synapedaali löytyy. Se on vähän monipuolisempi ja ehkä vähän selkeempi.

Noi on kuitenkin vähän semmosia välimallin ratkaisuja ja mulla onkin ollu mielessä hankkia tämmönen: http://www.thomann.de/fi/dave_smith_instruments_mopho_keyboard.htm

Tuo on kova peli mitä oon katsonut esittelyvideoita. MicroKorgin sais kyllä halvemmalla tai sit samaan hintaan Rolandin Gaian jossa on yks oskillaattori enemmän.

Mulla on kaapissa muuten Novationin BassStation....

Jalmukselle: Ellet ole täysin rakastunut nykyiseen pedaaliisi, suosittelen tsekkaan vielä muitakin. Esim MarkBassin Supersynth on iisisti tietokoneella editoitavissa oleva vehje, jossa on kolme oskillaattoria ja jolla pääsee ehkä siten helpommin kiinni kasarisynasoundeihin. Träkkäys on ihan ok ja editointi-ikkunassa pääsee säätämään ihan "oikean" synan tapaan. Kannattaa tsekata.

Jalmus
03.08.2011 10:37:57

Tässä vaiheessa en ehkä ihan vielä ole valmis tuohon MarkBassiin siirtymään, kun tunnen etten ole tuostakaan vielä saanut irti juuri mitään, mihin toki sen uskon pystyvän. Tsekkasin sen MarkBassinkin toki noista esittelyvideoista ja se jäi kiinnostamaan, mutta ensin haluaisin saada tästä irti sen, mitä on mahdollista saada.

Isotalo
03.08.2011 12:24:24

Voitko kaivaa vaikka netistä kuvan pedaalista? Musta alkas tuntuun etten välttämättä tiedäkään mistä nyt on kyse.....

Jalmus
03.08.2011 15:42:09

Tällainen peli olisi kyseessä:
http://www.ehx.com/products/bass-micro-synthesizer

Fortune
03.08.2011 16:30:50

Jalmus: Tällainen peli olisi kyseessä:

Potkun ja botnen katoamiseen luulisi tuossa auttavan sen, että nostaa tuota "guitar"-liukua isompaan rooliin soundissa - yksinään kuulostaa ehkä vähemmän "syntsalta", mutta erottunee bändikontekstissa paremmin.

Tai sitten splittaat signaalin ja ajat ulos sekä puhdasta että syntsasoundia, samaan tapaan kuin säröbassohommissa on monilla tapana.

"Look behind you, a three-string bass!"
TurpaLarva
03.08.2011 18:56:34

Jos käytössä on pelkkä ehxbms, ite neuvoisin semmosen saundin kuin:

Triggeri noin puoleen väliin, guitar täysille, octave ja square puoleen väliin. Resonance 3/4, muut filtterijutut mielen mukaan.

http://maihinnousu.net/s/13183 Tommonen söyndi.

Isotalo
03.08.2011 22:41:06

Jalmus: Tällainen peli olisi kyseessä:

No just sehän se oli mitä ajattelinkin. Ei muuta kuin testaamalla se sieltä löytyy, jos on löytyäkseen. Synabassot on synalla soitettuja bassoraitoja (ööö.. Daaa. hyväminä:). Syna ja synan soundin muodostus toimii niin eri tavalla kuin esim. tämä pedaali joten autenttisen soundin hakeminen saattaa olla hankalaa.

Jalmus
03.08.2011 22:50:34

Joo. Tuo on haastavaa sikälikin, että kotona niitä soundeja ei pysty oikeastaan valmiiksi hakemaan. Joka kerta ainakin toistaiseksi nimittäin bändin kanssa soittaessa tulos on ollut jotain ihan muuta kuin oli kotona saanut kursittua kasaan. Ja vahvistimen läpihän ne tottakai on kotonakin haettu.

TurpaLarva
05.08.2011 16:47:10

Jalmus: Joo. Tuo on haastavaa sikälikin, että kotona niitä soundeja ei pysty oikeastaan valmiiksi hakemaan. Joka kerta ainakin toistaiseksi nimittäin bändin kanssa soittaessa tulos on ollut jotain ihan muuta kuin oli kotona saanut kursittua kasaan. Ja vahvistimen läpihän ne tottakai on kotonakin haettu.

Tossa vois auttaa se et soitat kotona taustamusan kans. Silleen et se beissi uppoo siihen miksaukseen. Siitä kuulee aika hyvin kuinka se kuuluu muiden joukosta. Ja reenikämpällä koita vaikka nostaa vahvari/kaappi vähän korkeemmalle et kuulet diskantit. Mutta jos muhjua tuppaa tulemaan, niin sit on alitehoset kamat.

Johnny Buzz
06.08.2011 14:01:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Tuo on kova peli mitä oon katsonut esittelyvideoita. MicroKorgin sais kyllä halvemmalla tai sit samaan hintaan Rolandin Gaian jossa on yks oskillaattori enemmän.

Ite oon ollu MicroKORG XL:ään tosi tyytyväinen. Nyt uuden bändin kanssa se tulee olemaan käytössä ainakin parissa biisissä toimittamassa basson virkaa. Preseteinä löytyy jo paljon hyviä soundeja ja mukana tulevalla Korgin ohjelmalla pystyy helposti muokkamaan soundeja tallentamaan erilaisia settejä. Ja arpeggiator, tuo jokaisen synabasistin pelastus, toimii erittäin hienosti ja on hyvin muokattavissa.

Treeneissä ajan ton signaalin itse asiassa rantiksen kautta ja se tuo mukavasti lisää potkua soundiin. V4B:ssä kun on kaksi inputia, niin voi toiseen laittaa basson ja toiseen synan ja näin onnistuu lennosta vaihtaminen helposti.

Fortune
06.08.2011 14:21:54

Johnny Buzz: Ite oon ollu MicroKORG XL:ään tosi tyytyväinen. Nyt uuden bändin kanssa se tulee olemaan käytössä ainakin parissa biisissä toimittamassa basson virkaa. Preseteinä löytyy jo paljon hyviä soundeja ja mukana tulevalla Korgin ohjelmalla pystyy helposti muokkamaan soundeja tallentamaan erilaisia settejä. Ja arpeggiator, tuo jokaisen synabasistin pelastus, toimii erittäin hienosti ja on hyvin muokattavissa.

Treeneissä ajan ton signaalin itse asiassa rantiksen kautta ja se tuo mukavasti lisää potkua soundiin. V4B:ssä kun on kaksi inputia, niin voi toiseen laittaa basson ja toiseen synan ja näin onnistuu lennosta vaihtaminen helposti.

Hitto, itsellä on ollut tuo harkinnassa. Onko siinä XL-mallissa muuta eroa perusmalliin kuin koskettimisto?

tarzan
06.08.2011 15:03:03

Fortune: Hitto, itsellä on ollut tuo harkinnassa. Onko siinä XL-mallissa muuta eroa perusmalliin kuin koskettimisto?

Ne on aikas erilaisia käyttää. Perusmallihan on vintage-ulkoasullaan hassun hauska, mutta XL näyttöineen ja säätöineen on helpompi jos ei ole paljoa noilla pelannu. Toki jos aikansa ottaa ja tykkää niin molemmat toimii hyvin. Oma valinta ois XL kuitenkin. Siinä on jytäkämpi mikkikin vocoderia varten.. "hymiö"

"Välineiden täydellisyys ja tavoitteiden hämäryys näyttävät kuvaavan aikakauttamme" - Albert Einstein
Fortune
06.08.2011 15:05:00

tarzan: Ne on aikas erilaisia käyttää. Perusmallihan on vintage-ulkoasullaan hassun hauska, mutta XL näyttöineen ja säätöineen on helpompi jos ei ole paljoa noilla pelannu. Toki jos aikansa ottaa ja tykkää niin molemmat toimii hyvin. Oma valinta ois XL kuitenkin. Siinä on jytäkämpi mikkikin vocoderia varten.. "hymiö"

Jahans, pitää varmaan käydä hakemassa pois joku päivä :)

Johnny Buzz
06.08.2011 15:09:57 (muokattu 06.08.2011 15:11:48)

Fortune: Hitto, itsellä on ollut tuo harkinnassa. Onko siinä XL-mallissa muuta eroa perusmalliin kuin koskettimisto?

On siinä paljonkin eroa. Soundipuolta on kehitetty, samoin kontrollit on vähän helpommat (esim. jokaiseen soundiin löytyy vakiona kolme säätöpotikkaa, joiden funktion voi tarvittaessa muuttaa), vanhassa ei myöskään oo tota softaa soundien editointiin eli kaikki tapahtuu valikoissa, vocoderia varten on parempi mikki ja tietty ulkonäkö on vintagempi.

Onhan toi vähän muovinen ja itseä vähän mietityttää, kuinka toi tulee kestämään keikkakäytössä, mutta huolellisella käsittelyllä se varmasti kestää. Modasin vielä studiomonitoriständistä tällasen jalustan, niin homma toimii hienosti keikalla: http://dl.dropbox.com/u/4329380/Kiippari.jpg

Normisynaständeihin toi on vähän kapee ja itellä, kun on pituutta lähes pari metriä, niin ois jääny perusständillä syna vähän liian alas. Oon ajanu Korgin soundia myös mun pedal boardin läpi ja se lisää vielä entisestään soundi mahdollisuuksia, kun on pari säröä, oktaaveri, chorus jne.

Fortune
06.08.2011 15:25:12

Johnny Buzz: On siinä paljonkin eroa. Soundipuolta on kehitetty, samoin kontrollit on vähän helpommat (esim. jokaiseen soundiin löytyy vakiona kolme säätöpotikkaa, joiden funktion voi tarvittaessa muuttaa), vanhassa ei myöskään oo tota softaa soundien editointiin eli kaikki tapahtuu valikoissa, vocoderia varten on parempi mikki ja tietty ulkonäkö on vintagempi.

Onhan toi vähän muovinen ja itseä vähän mietityttää, kuinka toi tulee kestämään keikkakäytössä, mutta huolellisella käsittelyllä se varmasti kestää. Modasin vielä studiomonitoriständistä tällasen jalustan, niin homma toimii hienosti keikalla: http://dl.dropbox.com/u/4329380/Kiippari.jpg

Normisynaständeihin toi on vähän kapee ja itellä, kun on pituutta lähes pari metriä, niin ois jääny perusständillä syna vähän liian alas. Oon ajanu Korgin soundia myös mun pedal boardin läpi ja se lisää vielä entisestään soundi mahdollisuuksia, kun on pari säröä, oktaaveri, chorus jne.

Jep, tänks. Pitääpä käydä hakemassa moinen kaupasta ja perehtyä tuon saloihin, tarvetta olisi aina silloin tällöin monessakin projektissa ja tuntuu jotenkin hölmöltä yrittää raiskata bassokitarasoundia synasuuntaan äärimilleen, kun siihen on ihan omatkin vehkeet...

Johnny Buzz
06.08.2011 15:42:22 (muokattu 06.08.2011 15:42:36)

Fortune: Jep, tänks. Pitääpä käydä hakemassa moinen kaupasta ja perehtyä tuon saloihin, tarvetta olisi aina silloin tällöin monessakin projektissa ja tuntuu jotenkin hölmöltä yrittää raiskata bassokitarasoundia synasuuntaan äärimilleen, kun siihen on ihan omatkin vehkeet...

Joo, mut on siinä synasoundin jäljittelemisessä normibassollakin omat hienoutensa. Dubstep bass wobblea on tullu testailtua Bossin SYB-5:n ja ekspressiospedun kanssa. Haastavaa hommaa saada se toimimaan tiettyyn tempoon, mutta kyllä se siitä. EHX:n envelope filter houkuttais testata, kun sitä pystyy kans kontrolloida ekspressiospedulla,

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti