Muusikoiden.net
07.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpukone
1 2
Esa H
03.07.2011 10:51:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eräässä Ed Friedlandin kirjassa neuvottiin hankkimaan rumpukone. Kirjoittajan mukaan sen kanssa askartelu olisi erittäin hyödyllistä basistille. Nyt mulla on käytössä komppilevyjä ja metronomi. Kellään kokemusta ja kommenttia rumpukoneen hyödyllisyydestä ?

J.Nikkanen
03.07.2011 11:05:59

Mä käytän Anvil Studiota aika usein, eli softapohjalla mennään. Rumpukone on varmasti hyödyllinen siinä kohtaa kun ei ihan tajua nuotteja, tiedä sitten onko se enään niin kova juttu kun osaa nuottien aika-arvot?

"Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW.
Raaku
03.07.2011 13:03:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä rumpukoneesta on hyötyä nuotteja osaavallekkin. Itse luen hyvinkin sujuvasti, mutta tykkään silti reenata rumpukoneen kanssa. Itselle se tuo ainakin enemmän fiilistä harjoitteluun kuin metronomi, ja luulisi sen taimiakin kehittävän jonkin verran.

J.Nikkanen
03.07.2011 13:33:01

Raaku: Kyllä rumpukoneesta on hyötyä nuotteja osaavallekkin. Itse luen hyvinkin sujuvasti, mutta tykkään silti reenata rumpukoneen kanssa. Itselle se tuo ainakin enemmän fiilistä harjoitteluun kuin metronomi, ja luulisi sen taimiakin kehittävän jonkin verran.

Sitä tuossa ajoin takaa, että rumpukoneen ohjelmoinnissa nuo nuottien ja taukojen aika-arvot aukeaa kuin itsestään. Itse soittelen klikin kanssa ja ilman, sekä silloin tällöin taustojen päälle jos on jaksanut koko biisin rummut koneelle tehdä. Ei kai treeni koskaan pahaa tee vaikka olis kummonen mestari?

Itse vaan muistan lukeneeni juurikin samaista Ed Friedlandin opusta missä rumpukoneesta oli juttua, toisessa opuksessa oli ihan oma kappaleensakin rumpukoneen ohjelmointia varten ja siinä oli ideana oppia ensin aika-arvot ja vasta sitten alettiin keskittymään sävelkorkeuksiin.

"Mun mielestä hyvässä pändissä basistilla on ainakin kaks fuzzia ja kälysesti träkkäävä oktaaveri." -TommiW.
Isotalo
03.07.2011 15:15:38

Raaku: Kyllä rumpukoneesta on hyötyä nuotteja osaavallekkin. Itse luen hyvinkin sujuvasti, mutta tykkään silti reenata rumpukoneen kanssa. Itselle se tuo ainakin enemmän fiilistä harjoitteluun kuin metronomi, ja luulisi sen taimiakin kehittävän jonkin verran.

Rumpukoneen kanssa soittaminen on helpompaa kuin metronomin. Metronomista tulee se yks napaus, rumpukone voi sotkea vaikka 1/16-nuotteja koko ajan jolloin vastuu timen pitämisestä ei enää juurikaan ole omilla harteilla. Rumpukoneesta saa parhaan hyödyn kun tekee sillä treenejä, joissa tulee komppia esim. kaks tai neljä tahtia ja sitten taukoa vaikka kaks tahtia. Silloin joutuu pitään ite pulssin sen kaksi tahtia kun ei oo "turvaverkkoa" alla. Toki sitä ennen on hyvä harjoittaa timea muilla tavoin, tuo on jo haastava treeni. Metronomin kanssa kannattaa soittaa aika-arvopyramideja ensin ja sit esim. erilaisia grooveja ja laittaa se merkonomi hihittään kakkoselle ja neloselle. Tulee svengiä.

mr.bungle
03.07.2011 17:46:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esa H: Eräässä Ed Friedlandin kirjassa neuvottiin hankkimaan rumpukone. Kirjoittajan mukaan sen kanssa askartelu olisi erittäin hyödyllistä basistille. Nyt mulla on käytössä komppilevyjä ja metronomi. Kellään kokemusta ja kommenttia rumpukoneen hyödyllisyydestä ?

ole hyvä: http://rinki.net/pekka/monkey/

tjugo kilo tursk aer mycket tursk
Esa H
03.07.2011 20:15:21

mr.bungle: ole hyvä: http://rinki.net/pekka/monkey/

Dänks. Täytyy testailla. Osaan kyllä lukea nuotteja. Kokeilemalla selviää löytyykö tästä uusia juttuja.

hollstro
03.07.2011 22:45:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Rumpukoneen kanssa soittaminen on helpompaa kuin metronomin. Metronomista tulee se yks napaus, rumpukone voi sotkea vaikka 1/16-nuotteja koko ajan jolloin vastuu timen pitämisestä ei enää juurikaan ole omilla harteilla. Rumpukoneesta saa parhaan hyödyn kun tekee sillä treenejä, joissa tulee komppia esim. kaks tai neljä tahtia ja sitten taukoa vaikka kaks tahtia. Silloin joutuu pitään ite pulssin sen kaksi tahtia kun ei oo "turvaverkkoa" alla. Toki sitä ennen on hyvä harjoittaa timea muilla tavoin, tuo on jo haastava treeni. Metronomin kanssa kannattaa soittaa aika-arvopyramideja ensin ja sit esim. erilaisia grooveja ja laittaa se merkonomi hihittään kakkoselle ja neloselle. Tulee svengiä.

Mun mielestä toi taimin pitäminen vaikka kukaan muu ei soita ei ole niin tärkeää, kunhan homma pysyy hehtaarilla. Kuitenkin bändisoitto on sitä että soittaa muun bändin kanssa hyvällä groovella. Noi klikkinatsit on vielä asia erikseen, enkä ymmärrä koko homman hienoutta ollenkaan. Tsekatkaa mikä tahansa rokin tai soulin kovin groovebiisi niin taimi elää koko ajan ja helkkarin paljon. Esim. Stevie Wonderin Superstitious:in taimi elää muistaakseni 100-130 BPM:n välillä. Eli aivan helkkaristi. Ja kukkaan ei voi väittää etteikö svengaa tai toimi.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Johannes_t
04.07.2011 00:50:50

hollstro: Mun mielestä toi taimin pitäminen vaikka kukaan muu ei soita ei ole niin tärkeää, kunhan homma pysyy hehtaarilla. Kuitenkin bändisoitto on sitä että soittaa muun bändin kanssa hyvällä groovella. Noi klikkinatsit on vielä asia erikseen, enkä ymmärrä koko homman hienoutta ollenkaan. Tsekatkaa mikä tahansa rokin tai soulin kovin groovebiisi niin taimi elää koko ajan ja helkkarin paljon. Esim. Stevie Wonderin Superstitious:in taimi elää muistaakseni 100-130 BPM:n välillä. Eli aivan helkkaristi. Ja kukkaan ei voi väittää etteikö svengaa tai toimi.

Komppia tälle. Soittamaan oppii soittamalla ja jos haluaa oppia soittamaan rumpujen kanssa, kannattaa treenata sitä. Jos tarve taas on soittaa tasaista pulssia yksinään iMacin edessä, niin... ;)

Vaikka onhan esim. rytmipyramidissa vinha perä, oppii käsittämään eri jaotuksia, jos ne eivät ole jo vaikka musiikin kautta tulleet tutuksi.

Kukin tavallaan, jos jostain hyötyä on, niin sitä varmaan kannattaa tehdä.

Kefiiri
04.07.2011 09:14:05 (muokattu 04.07.2011 09:15:05)

Isotalo: Rumpukoneen kanssa soittaminen on helpompaa kuin metronomin. Metronomista tulee se yks napaus, rumpukone voi sotkea vaikka 1/16-nuotteja koko ajan jolloin vastuu timen pitämisestä ei enää juurikaan ole omilla harteilla. Rumpukoneesta saa parhaan hyödyn kun tekee sillä treenejä, joissa tulee komppia esim. kaks tai neljä tahtia ja sitten taukoa vaikka kaks tahtia. Silloin joutuu pitään ite pulssin sen kaksi tahtia kun ei oo "turvaverkkoa" alla. Toki sitä ennen on hyvä harjoittaa timea muilla tavoin, tuo on jo haastava treeni. Metronomin kanssa kannattaa soittaa aika-arvopyramideja ensin ja sit esim. erilaisia grooveja ja laittaa se merkonomi hihittään kakkoselle ja neloselle. Tulee svengiä.

Juu kyllä ainakin mä kannatan metronomitreeniä. Mun kiilaamistaipumus on vähentynyt ja rytmin jäsentäminen kohentunut harrastamani verrattain summittaisen metronomijammailun ansiosta. Rumpukoneen tai levyjen mukana soittaminen tosiaan antaa anteeksi turhan paljon rytmistä hutilointia.

Jotkut epäilevät että metronomitreeni tekee soitosta mekaanisen jäykkää. Mun mielestä asia on päinvastoin, siinähän juuri joutuu hakemaan konsteja pitää soitto elävän kuuloisena.

Bändissä soittamisen taito on tietty hankittava erikseen, sitä eivät koneet opeta, mutta apua niistä voi olla.

Isotalo
04.07.2011 13:55:39 (muokattu 04.07.2011 13:58:42)

Johannes_t: Komppia tälle. Soittamaan oppii soittamalla ja jos haluaa oppia soittamaan rumpujen kanssa, kannattaa treenata sitä. Jos tarve taas on soittaa tasaista pulssia yksinään iMacin edessä, niin... ;)

Ei nyt ole kyse siitä. Omaa pulssia kannattaa vahvistaa kaikella mahdollisella tavalla. Ettei sitten yhteissoitossa nojaa vaan muihin vaan itselläkin pysyy pulssi selkärangassa ja ettei komppi käänny päässä jos vaikka rumpali soittaa esim. tahtiviivan yli menevän fillin.

J.Nikkanen
04.07.2011 14:04:48

Isotalo: Ei nyt ole kyse siitä. Omaa pulssia kannattaa vahvistaa kaikella mahdollisella tavalla. Ettei sitten yhteissoitossa nojaa vaan muihin vaan itselläkin pysyy pulssi selkärangassa ja ettei komppi käänny päässä jos vaikka rumpali soittaa esim. tahtiviivan yli menevän fillin.

Ei semmoisia saa soittaa. Eikä komppia saa kääntää vaikka kuulostais miten makeelta kun sitä vatkailee edestakas.

okabass
04.07.2011 14:28:24 (muokattu 04.07.2011 14:32:01)

RK on hyvä harjoitusväline soitonopettelussa. Kannattaa äänittää harjoitus. Yleensä jos saa kompin toimimaan koneen kanssa, toimii se (hyvän) runpalinkin kanssa. Absoluuttisen timen kanssa on hyvä totutella soittamaan, koska mm. nauhoitukset tehdään klikin tai taustojen kanssa. On myös hyvä laittaa esim. 4 tahdin looppiin yksi tyhjä tahti. Tai jättää esim. haihatti tai virveli pois.

In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Johannes_t
04.07.2011 23:53:52

Isotalo: Ei nyt ole kyse siitä. Omaa pulssia kannattaa vahvistaa kaikella mahdollisella tavalla. Ettei sitten yhteissoitossa nojaa vaan muihin vaan itselläkin pysyy pulssi selkärangassa ja ettei komppi käänny päässä jos vaikka rumpali soittaa esim. tahtiviivan yli menevän fillin.

Mitäs jos vaan soittais tarpeeks semmosia biisejä, missä komppi kääntyy ja vääntyy?

Taidan vaikuttaa vastarannan kiiskiltä, ei ole tarkoitus. Yritän vain tuoda toistakin näkökulmaa asiaan, itse kun en basson kanssa ole metronomia käyttänyt kuin muutaman satunnaisen kerran ja ihan ookoosti on hommat kuitenkin luistanut. Että tuota, voi se oma ajan taju kehittyä vaikka sen rumpukoneen kanssa. Mikä vain mukavalta tuntuu ja pitää motivaation yllä.

Esa H
05.07.2011 00:19:58

hollstro: Mun mielestä toi taimin pitäminen vaikka kukaan muu ei soita ei ole niin tärkeää, kunhan homma pysyy hehtaarilla. Kuitenkin bändisoitto on sitä että soittaa muun bändin kanssa hyvällä groovella. Noi klikkinatsit on vielä asia erikseen, enkä ymmärrä koko homman hienoutta ollenkaan. Tsekatkaa mikä tahansa rokin tai soulin kovin groovebiisi niin taimi elää koko ajan ja helkkarin paljon. Esim. Stevie Wonderin Superstitious:in taimi elää muistaakseni 100-130 BPM:n välillä. Eli aivan helkkaristi. Ja kukkaan ei voi väittää etteikö svengaa tai toimi.

Wonder taitaa soittaa itse rumpuja ainakin Innervisionsilla. Siinä on aikamoisia huteja rummuilla. Levy on kuitenkin kovinta tavaraa mitä löytyy.

hollstro
05.07.2011 09:00:24

Toi metronomin / klikin ylistys on outo ilmiö. Metronomi on ollut apuna perusharjoiteluun ja siitä on saanut vinkkiä millä temmolla säveltäjä on ajatellut että kappale esitetään. Missään musiikissa, ehkä lukuunottamatta marssimusiikkia ei ole orjallinen taimin pitäminen ollut ennen asian ytimessä, eikä sen pitäisi nytkään olla. Klikki tuli kun koneet (protoolsit, sekvensserit ja rumpukoneet) tuotiin äänitämiseen ja taustanauhat live-esiintymisiin. Mun mielestä musan laatu ei siitä ole parantunut. Autotunet, klikit ja vastaavat ovat edesauttanet tumpeloiden ja puukorvien työntymistä musiikin eturintamaan kunnon osaamisen ja käsityötaidon kustanuksella.

Kärjistän hieman, mutta noinhan se pointti tulee esiin.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Kefiiri
05.07.2011 09:46:43 (muokattu 05.07.2011 09:48:14)

hollstro: Mun mielestä musan laatu ei siitä ole parantunut. Autotunet, klikit ja vastaavat ovat edesauttanet tumpeloiden ja puukorvien työntymistä musiikin eturintamaan kunnon osaamisen ja käsityötaidon kustanuksella.

Kärjistän hieman, mutta noinhan se pointti tulee esiin.

Hah hah, ihan osuva yleistys. En minäkään haluaisi soittaa bändissä joka käyttää klikkiä levyn teossa, tai vielä kammottavampaa, keikalla. Mutta ei kai pyrkimys tarkkaan soittamiseen paha asia ole. Jotkut tarvitsevat siihen metronomiharjoitusta, moni pärjää ilmankin.

J.Nikkanen
05.07.2011 09:49:48

Kefiiri: Hah hah, ihan osuva yleistys. En minäkään haluaisi soittaa bändissä joka käyttää klikkiä levyn teossa, tai vielä kammottavampaa, keikalla. Mutta ei kai pyrkimys tarkkaan soittamiseen paha asia ole. jotkut tarvitsevat siihen metronomiharjoitusta, moni pärjää ilmankin.

Joo, olis se ihan kamalaa jos keikalla rumpali käyttäis klikkiä.

Kefiiri
05.07.2011 09:54:38

pahaeno: Joo, olis se ihan kamalaa jos keikalla rumpali käyttäis klikkiä.

Nyt en ole varma oliko tuo sarkasmia :)

Mutta ennalta sopimattomat tempon kiihtymiset tuovat keikkasoittoon virkistävää vaaran makua.

J.Nikkanen
05.07.2011 10:21:05

Kefiiri: Nyt en ole varma oliko tuo sarkasmia :)

No pientä sellaista juu.

Mutta ennalta sopimattomat tempon kiihtymiset tuovat keikkasoittoon virkistävää vaaran makua.

Jos hieman elää niin mikäpäs siinä, mutta jos rumpali innostuspäissään heti alusta lähtee aivan liian nopsaan liikenteeseen niin kyllähän sekin on ihan kamalata. Pro-rumapalit erikseen, mutta harrastelijalla klikki vois ja sais olla siellä jossain mistä vähän voisi tempoja tarkastella.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti