Muusikoiden.net
10.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymyksiä mikeistä
1
pernarutto
26.06.2011 11:58:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jou. Nyt tarvisin neuvoja ja kokemuksia viisaammilta. Olen rakentamassa bassoa, ja mikin valinta on vielä auki. Tässä nyt alkuun tietoja bassosta; skaala 35", 4 kieltä, pulttikaula. Tarkoitus olisi asentaa yksi mikki, ja ainoastaan volume säädin.

Ja niitä kysymyksiä, onko vireellä merkitystä mikin valintaan? Toimiiko, ja onko nelikielisen mikki suunniteltu mataliin vireisiin? Soitin tulee siis h vireeseen.

Ja passiivi kiinnostais enempi, juontaa varmaan juurensa patterinvaihto operaatioon jossa koko neppari irtosi johdosta soundchekkiä ennen.. Silloin jeesusteippi onneks pelasti :D

Alustavasti oon kattellu noita EmgHz mikkejä. Mutta ehdotuksia hyvistä mikeistä keskitempoisen death metallin soittoon otetaan vastaan. Eikä toi passiivikaan mikään ehdoton ole.

Ja perään vielä näytettä (mainosta) millaista musiikkia on tarkoitus soittaa; http://nationdespair.com/

Danny_fox
26.06.2011 12:44:05

Jos tosiaan aktiivisuus on mahdollista ni mä suosittelisin emg:n DC mikkejä. On aikas sähäkät. mulla bassossa sellaset on ja vaikka en metallia soitakaan niin varmasti sopii tommoseen takomiseen. Spectorin bassoissa noita käytetään ja niitähän monet metallibasistit tuntuu suosivan. Sitä en sitten tiedä miten toimii ilman minkäänlaista eq:ta, mutta uskoisin että ihan hyvin. Les Claypoolillakin taitaa tommoset mikit olla jossain bassossa.

Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
Kallekorvola
26.06.2011 13:03:33

Mäkin suosittelen EMG:n DC:tä, sellanen mulla oli yhdessä vanhassa bassossa ja siinä on kyllä todella hieno soundi. DC35 pitäs olla just hyvä tohon 4-kieliseen. Kannattaa suoraan laittaa 18v virrat niin headroomissakin löytyy. Mikki MM-tonteille...

Toinen mikä vois toimia ois joku Seymour Duncanin MM-mikki, jos passiivisempi maailma on hakusessa.

Vireellä ei ole vaikutusta mikin valintaan.

pernarutto
26.06.2011 19:00:19

Kiitti vinkeistä. Laitoin nyt tilaukseen Duncanin SMB-4d:n. Koitan alkuun miltä se kuulostaa.

Antti K.
26.06.2011 19:06:11 (muokattu 26.06.2011 19:07:22)

Kallekorvola: Mäkin suosittelen EMG:n DC:tä, sellanen mulla oli yhdessä vanhassa bassossa ja siinä on kyllä todella hieno soundi. DC35 pitäs olla just hyvä tohon 4-kieliseen. Kannattaa suoraan laittaa 18v virrat niin headroomissakin löytyy. Mikki MM-tonteille...

Toinen mikä vois toimia ois joku Seymour Duncanin MM-mikki, jos passiivisempi maailma on hakusessa.

Vireellä ei ole vaikutusta mikin valintaan.

Jep. Niitä Duncanin MM-mikkejä on sekä alnico, että keraamisilla magneeteilla. Luulisin, että sulle olis se keraaminen magneettisysteemi parempi. eli SMB-4D.

E: Kappas, "istuin" tämä vastaus auki niin pitkään, että kerkesitkin jo itse kommentoida. Oikeaan suuntaan olet menossa. Mukavia rakenteluhetkiä!
crestfall
05.01.2012 11:23:08 (muokattu 05.01.2012 11:24:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 192 päivää vanhaan ketjuun!

Joo, sopii vaan aiheeseen.

Eli, tarvittisin itsekin tässä vinkkejä mikkien ja muun elektroniikan valinnassa tulevaisuuden bassoproggikseen! Tarkoituksena olisi rakennuttaa 5-kielinen basso, johon tarvitsisin aktiivietuasteen, jossa ainakin basson ja diskantin boost/cut, sekä mahdollisuus push/pull-potikalla ohittaa etuaste passiiviseksi jos esim. patteri sammahtaa.

Lisäksi kaipaisin hyviä vinkkejä erilaisista bassomikeistä, sillä oma tietämykseni on instrumenttien komponenteissa vähäistä, ja sekin rajoittunut pääasiassa kitarapuolelle. Tavoitteena olisi kuitenkin saada tallaan semiräyhäkkä ja läpileikkaava soundi, mutta kuitenkin jonkin verran botnea, eli ei ihan kuitenkaan diskanttivoittoiseksi presarikolinaksi (humpparimikki?). Eikä mielellään myöskään sellaista mikkiä, jonka kanssa tallasoundi menee helposti nasaaliksi honotukseksi.

Kaulapuolelle sitten etsisin mikkiä, josta saisi pyöreämmän ja bassovoittoisemman soundin, mutta kuitenkin jossain määrin myös middlekkään läpitunkeva, eli ei jäisi rokkisoitossa särökitaran alle sekään.

Suositelkaas jos on tiedossa joku toimiva ratkaisu mikeiksi, etuseksi, tai molemmiksi!

E: ja tosiaan passiivimikkejä metsästelen, että soitinta voi länkyttää myös paristotta tarvittaessa.

Ever Circling Wolves - Matalavireistä muhjua, murinaa ja mäiskettä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti