Muusikoiden.net
10.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikrofonia basson äänitykseen
1
Kirtsu
21.04.2011 18:16:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millainen olisi ihanteellinen mikki basson äänittämiseen? Itse en ole mikrofoneihin juuri perehtynyt mutta kun tarjolla on laajakalvoisia, hertta kuvioisia, "haulikko mallisia" ym ym.. niin minkäläinen olisi ns ihanteellinen basson äänittämiseen? Hintaluokka 100-200 eli mitään pro vehkeitä en ole hankkimassa, hakusessa olisi siis perus mikrofoni läppärille äänittämiseen, mikserin kautta tietenkin.

absqua
21.04.2011 19:10:32

Kirtsu: Millainen olisi ihanteellinen mikki basson äänittämiseen? Itse en ole mikrofoneihin juuri perehtynyt mutta kun tarjolla on laajakalvoisia, hertta kuvioisia, "haulikko mallisia" ym ym.. niin minkäläinen olisi ns ihanteellinen basson äänittämiseen? Hintaluokka 100-200 eli mitään pro vehkeitä en ole hankkimassa, hakusessa olisi siis perus mikrofoni läppärille äänittämiseen, mikserin kautta tietenkin.

Onko sulla nyt ajatuksena nimenomaan _mikillä_ äänittäminen, eli mikität kaiuttimen jne?

Jos haluat helpommin hyvää perusbassosoundia sinne läppäriisi, niin suosittelisin pikemminkin jonkun järkevän Di-boksin hankkimista.

Ja oletan että nyt on kysymyksessä sähköbasson äänittäminen?

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
JaS
22.04.2011 01:59:05

absqua: Onko sulla nyt ajatuksena nimenomaan _mikillä_ äänittäminen, eli mikität kaiuttimen jne?

Jos haluat helpommin hyvää perusbassosoundia sinne läppäriisi, niin suosittelisin pikemminkin jonkun järkevän Di-boksin hankkimista.

Ja oletan että nyt on kysymyksessä sähköbasson äänittäminen?

Tiedän, että olen pedantti pullonpohja-autisti, mutta tarkotat varmaan etuastetta? DI-boxihan ei tee mitään muuta, kuin muutta balansoimattoman signaalin balansoiduksi. Ja balansoitua signaalia tarvitaan vasta, kun piuhat on yli 10m. Ja jos kyse on impedanssi-mätsäyksestä, niin mikä tahansa bufferoiva pedaali riittää(lue: ei true bypass).

Mä oon saanu aika kivaa jälkeä niin, että muistaakseni beta 52 kartion keskellä, SM57 diskanttipillissä ja sitten vielä yks linja ennen vahvistinta suoraan pöytään. Mutta melkein mikä tahansa mikki kaiuttimen edessä toimii, kunhan ottaa linjaan samalla suoraan. Niistä sitten mixailee sopivat saundit.

Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
rintapek
22.04.2011 02:37:22

JaS: Tiedän, että olen pedantti pullonpohja-autisti, mutta tarkotat varmaan etuastetta? DI-boxihan ei tee mitään muuta, kuin ...

Niin. Orkkiskysymyksestä ny ihan satavarmasti en osaa sanoa, et pitääkö siinä mikittää kaappi vai pitääkö siinä saada siedettävää signaalia narulle ja millä tavalla ja kustannuksilla ja kamoilla.

One kind of music only - the good kind
absqua
22.04.2011 12:54:40

JaS: Tiedän, että olen pedantti pullonpohja-autisti, mutta tarkotat varmaan etuastetta? DI-boxihan ei tee mitään muuta, kuin muutta balansoimattoman signaalin balansoiduksi. Ja balansoitua signaalia tarvitaan vasta, kun piuhat on yli 10m. Ja jos kyse on impedanssi-mätsäyksestä, niin mikä tahansa bufferoiva pedaali riittää(lue: ei true bypass).

Juu, DI-boksin toiminta on aivan tuttua. Enkä kyllä tarkoittanut etuastetta, mutta toimisihan sellainenkin tuossa paikassa.

Mä oon saanu aika kivaa jälkeä niin, että muistaakseni beta 52 kartion keskellä, SM57 diskanttipillissä ja sitten vielä yks linja ennen vahvistinta suoraan pöytään. Mutta melkein mikä tahansa mikki kaiuttimen edessä toimii, kunhan ottaa linjaan samalla suoraan. Niistä sitten mixailee sopivat saundit.

Noinhan se pelaa hienosti, ei siinä mitään.
Alkuperäisen kysyjän pamfletti jätti sen verran asioita ilmaan että nyt on aika paha mennä takuuseen siitä mitä hän oikein oli hakemassa. Jos on tavoitteena saada mahd. helpolla järkevän kuuloista bassosoundia koneelle niin piuha suoraan mikseriin tai äänikorttiin, DI:n kautta tai ei, on minusta selkein ratkaisu. Koneesta sitten voi joustavasti kaivella erilaisia kaappimallinnoksia tms siihen mausteeksi.

JaS
22.04.2011 13:12:41

absqua:
Alkuperäisen kysyjän pamfletti jätti sen verran asioita ilmaan että nyt on aika paha mennä takuuseen siitä mitä hän oikein oli hakemassa. Jos on tavoitteena saada mahd. helpolla järkevän kuuloista bassosoundia koneelle niin piuha suoraan mikseriin tai äänikorttiin, DI:n kautta tai ei, on minusta selkein ratkaisu. Koneesta sitten voi joustavasti kaivella erilaisia kaappimallinnoksia tms siihen mausteeksi.

Muuten kyllä allekirjoitan tän, mutta jos äänikortissa ei ole kitaroille omaa liitäntää(hi-z?), niin suosittelen lyömään jonkun bufferoivan pedaalin väliin. Auttaa mikserinkin kanssa.

Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
3108
22.04.2011 19:20:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Läskibasso?

absqua
22.04.2011 20:19:13

3108: Läskibasso?

Luuviulu ja läskibasso.

Vakavasti puhuen: vaikeemmaksi vaan menee. Siis saada kontrabassosta taltioitua hyvää soundia läppärille simppelein keinoin. Toki onnistuu, mutta haastavuustasolta vähän eriä kuin lyödä sähköbassosta piuha äänikortin perseeseen ja pam pam.

MPU
23.04.2011 10:14:15

JaS: Muuten kyllä allekirjoitan tän, mutta jos äänikortissa ei ole kitaroille omaa liitäntää(hi-z?), niin suosittelen lyömään jonkun bufferoivan pedaalin väliin. Auttaa mikserinkin kanssa.

Mulla seka Acerin että HP:n läppärit ovat huolineet ihan hyvin bassosta suoraan tulevaa signaalia sisäänsä mikkiliitännän kautta.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
leksi-B
25.04.2011 16:22:56

MPU: Mulla seka Acerin että HP:n läppärit ovat huolineet ihan hyvin bassosta suoraan tulevaa signaalia sisäänsä mikkiliitännän kautta.
Marko

Meikäläisen Acer ei pidä yhtään, kun lyö basson suoraan mikkiliitäntään kiinni. Narulle tulee vaan kunnon kaurapuuroa, kihinää, ininää, kilinää etc. Voi myös olla, että en vain osaa.

"Kaikki mitä teet elämässäsi on merkityksetöntä, mutta on tärkeää, että teet sen, koska kukaan muu sitä ei tee."
MPU
25.04.2011 19:08:49

leksi-B: Meikäläisen Acer ei pidä yhtään, kun lyö basson suoraan mikkiliitäntään kiinni. Narulle tulee vaan kunnon kaurapuuroa, kihinää, ininää, kilinää etc. Voi myös olla, että en vain osaa.

Mulla meni ihan suoraan siihen Windowsin tallennusjutskaan. Toimi hienosti.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kirtsu
25.04.2011 19:55:10 (muokattu 25.04.2011 20:02:20)

Sähkistä. Eli mikki kaapin eteen, mikki kytketty usb mikseriin, mikseri tietokoneeseen ja äänitysohjelmaan. Ihan hyvää jälkeä olen tähän mennessä saanut mutta oma mikki pitäisi saada kun laina mikillä (joku vivancon laulumikki) olen joutunut äänittelemään.

absqua
25.04.2011 21:01:21

Kirtsu: Sähkistä. Eli mikki kaapin eteen, mikki kytketty usb mikseriin, mikseri tietokoneeseen ja äänitysohjelmaan. Ihan hyvää jälkeä olen tähän mennessä saanut mutta oma mikki pitäisi saada kun laina mikillä (joku vivancon laulumikki) olen joutunut äänittelemään.

Ok. Jos et tuota suoraan linjaan soittamista/äänittämistä halua, vaan nimenomaan mikillä äänität, niin perusmikkien perusmikki eli Shure sm57 on tuohon aika passeli.

Zydi
19.06.2011 17:37:19

absqua: Ok. Jos et tuota suoraan linjaan soittamista/äänittämistä halua, vaan nimenomaan mikillä äänität, niin perusmikkien perusmikki eli Shure sm57 on tuohon aika passeli.

Voisi suositella linjaa sekä mikitystä ja mikkinä
Shure Beta 52A tai Beyerdynamic Opus 99,
kun sm57 sopii enempi noihin kitara mikityksiin.

1...2...eiku, 1..2..3..eiku, ...OK sit ykkösellä kovaa, EADG. Näppäilemällä löytyy kaikenlaiset kielet, nipukat ja lirputtimet.
R_Leikkuri
21.06.2011 20:47:39

Zydi: Voisi suositella linjaa sekä mikitystä ja mikkinä
Shure Beta 52A tai Beyerdynamic Opus 99,
kun sm57 sopii enempi noihin kitara mikityksiin.

komppaan, tuo viis-seiska ottaa huonosti matalia ääniä, joskus ollaan kokeiltu sillee, että 57 kajarin eteen ja DI-piuha suoraan etuasteeseen. Sillee saa aivan ok-soundin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti