Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Räkkikompuraa bassolle?
1
ajs
08.03.2011 21:42:22 (muokattu 08.03.2011 23:13:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaaha, muutamia vuosia on vierähtänyt siitä kun viimeksi kunnolla roikuin m.netin foorumeilla ja siinä sivussa aloitin bassonsoiton.. nyt on tultu tähän:
 
Ehdottakaapas jotain hyvää ja kohtuuedullista kompuraa bassolle, lähinnä livekäyttöön. Vaatimukset:
- räkkiasennettava
- attack, release yms. pitää olla säädettävissä, ettei sentään ihan kahden nupin vehjettä :)
- jos käytettynä saisi pariin-kolmeen hunttiin..
 
DBX:n 160 ja 166 on tietysti ilmeisiä vaihtoehtoja, mutta olisko jotain muuta joka on todettu hyväsoundiseksi ja luotettavaksi? Ei oikein innosta ainakaan nuo uudet kiinan-dbx:t..
 
EDIT: Saa olla kaksikin kanavaa, mutta useampi on turhaa.
 
EDIT 2: lisättäköön vielä, että hakisin kompuralta kahta erityyppistä soundia: toinen on sellainen mieto sustain-boostaus, jota "ei huomaa ennen kuin ottaa pois päältä", ja toinen onkin sitten sellainen efektimäisen raju "squish" joka sopii tehokeinoksi johonkin proge/hevibiiseihin.
 
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
 
"Somehow - and this may sound farfetched - I have the feeling that all notes are contained in one." - Roy Buchanan
duca
10.03.2011 09:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ois halua tietää samasta asiasta. Linttasin nimittäin ylimääräisen DBX266 XL:n räkkiin kiinni ja huomasin että joka kerta kun kompressio iskee dataan niin kuuluu naps.
 
Laittelin DBX:lle postia ja sieltä sanottiin suoraan että 266 ei kykene oikein touhuamaan matalien saundien kanssa. Suositeltiin 160A:ta mutta olisin kiinnostunut kuulemaan kans vaihtoehtoja. Olis kiva kun ei tarvi pelata noiden pedaalien kanssa vaan mukavasti kulkis kamat räkissä.
 
-J-
 
ajs: Jaaha, muutamia vuosia on vierähtänyt siitä kun viimeksi kunnolla roikuin m.netin foorumeilla ja siinä sivussa aloitin bassonsoiton.. nyt on tultu tähän:
 
Ehdottakaapas jotain hyvää ja kohtuuedullista kompuraa bassolle, lähinnä livekäyttöön. Vaatimukset:
- räkkiasennettava
- attack, release yms. pitää olla säädettävissä, ettei sentään ihan kahden nupin vehjettä :)
- jos käytettynä saisi pariin-kolmeen hunttiin..
 
DBX:n 160 ja 166 on tietysti ilmeisiä vaihtoehtoja, mutta olisko jotain muuta joka on todettu hyväsoundiseksi ja luotettavaksi? Ei oikein innosta ainakaan nuo uudet kiinan-dbx:t..
 
EDIT: Saa olla kaksikin kanavaa, mutta useampi on turhaa.
 
EDIT 2: lisättäköön vielä, että hakisin kompuralta kahta erityyppistä soundia: toinen on sellainen mieto sustain-boostaus, jota "ei huomaa ennen kuin ottaa pois päältä", ja toinen onkin sitten sellainen efektimäisen raju "squish" joka sopii tehokeinoksi johonkin proge/hevibiiseihin.
 
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
 
nro5
10.03.2011 09:40:01 (muokattu 10.03.2011 14:06:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DBX 160 olisi mun valinta. Vielä jos sen vanhemman mallin sattuu löytämään (160A muistaakseni).
Edit: kirjoitusvihre :-)
 
UncleFester
10.03.2011 09:45:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duca: Mulla ois halua tietää samasta asiasta. Linttasin nimittäin ylimääräisen DBX266 XL:n räkkiin kiinni ja huomasin että joka kerta kun kompressio iskee dataan niin kuuluu naps.
 
Laittelin DBX:lle postia ja sieltä sanottiin suoraan että 266 ei kykene oikein touhuamaan matalien saundien kanssa. Suositeltiin 160A:ta mutta olisin kiinnostunut kuulemaan kans vaihtoehtoja. Olis kiva kun ei tarvi pelata noiden pedaalien kanssa vaan mukavasti kulkis kamat räkissä.
 
-J-

 
Meillä on käytössä dbx 266xl ja vaikkei tule bassoa PA:n kautta soiteltuakaan niin testimielessä käytin sitä bassoon kun testasin DI-boksia ja luukutin PA:n kautta. Tosiaan napsahduksia sieltä kuului ittelläkin. Tuntui että nämä tulivat eniten ilmi silloin kun attackia oli nopea ja release minimissään. Sitten kun pisti "klo 12" asetukset niin se napsuminenkin tuntui vähenevän.
 
Noin yleisesti ottaen niin kyllä se kompura linjasaundia tiukensi jonkin verran, eli varmaan ajoi asiaansa ihan ookoosti bassossakin. Tuskin mikään loistovehje silti siihen käyttöön vaikkei muista niin kokemuksia.
 
www.mikseri.net/superbullets - Demo 2010 kuunneltavissa!
duca
10.03.2011 10:15:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on silleen että GK:n 700-RBII nupista patchbay osiosta DBX:lle ja sit returniin takaisin. Nuppi kiinni samansarjan GK RBH -kaapissa. Mä en siis soitellu linjaan. Lisäksi kun mä laitan kompuran kii niin saan aikaan jonku brummin mistä en pääse eroon kuin vetämällä DBX:n irti.
 
Se napsaus kuuluu aina ekaan nuottiin kun kompura ottaa kiinni eikä siihen auta lopullisesti attackin tai releasin säätö. E & A kieliltä se kuuluu selviten. Mitä korkeammalle mennään sen vähäisemmäksi se muuttuu se napsaus.
 
Tässä sen supportin vastaus:
 
"Unfortunately I do know that the 266XL does not respond we'll to lower frequencies as we have heard of similar issues when compressing a lot of low end.
 
Unfortunately, I can only recommend a different dbx processor more optimized for
bass which is the dbx160A."
 
...sit se kuitenkin ehdottaa vielä solutionia
 
"See if the following settings help.
 
Bass Guitar
 
Ratio: 3:1 to 4:1
Attack: Fast to medium
Release: Fast to medium
Threshold: 4 db gain reduction
 
The attack and release times are AutoDynamic.
 
They automatically scale based on the position of the knob and based on the material (Signal) being sent to the inputs .
 
This is why the front panels are not marked with particular attack and release numbers.
 
But they will be roughly the following:
 
Attack
9:00 position 125dB/msec
12:00 .35dB/msec
3:00 .15dB/msec
 
Release
9:00 125dB/sec
12:00 50dB/sec
3:00 12.5dB/Sec
 
Thanks,
 
Best Regards,
Jason Mondragon"
 
...mut jos jollain on niitä ehdotuksia räkkikompuraksi muita kuin tuo 160A niin tänne vaan :)
 
-J-
 
UncleFester: Meillä on käytössä dbx 266xl ja vaikkei tule bassoa PA:n kautta soiteltuakaan niin testimielessä käytin sitä bassoon kun testasin DI-boksia ja luukutin PA:n kautta. Tosiaan napsahduksia sieltä kuului ittelläkin. Tuntui että nämä tulivat eniten ilmi silloin kun attackia oli nopea ja release minimissään. Sitten kun pisti "klo 12" asetukset niin se napsuminenkin tuntui vähenevän.
 
Noin yleisesti ottaen niin kyllä se kompura linjasaundia tiukensi jonkin verran, eli varmaan ajoi asiaansa ihan ookoosti bassossakin. Tuskin mikään loistovehje silti siihen käyttöön vaikkei muista niin kokemuksia.
 
ajs
10.03.2011 10:41:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän tossa 160:ssakaan tosin ole säädettävää attackia eikä releasea. Mainitsin sen vaan siksi kun kaikki sitä niin hehkuttaa bassolle. Jos jostain löytyy vanha USA-made 160A niin voishan sitä harkita.
 
"Somehow - and this may sound farfetched - I have the feeling that all notes are contained in one." - Roy Buchanan
Basismi
10.03.2011 13:40:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LA2A on aika kehuttu peli, eikä siinähään ole liiemmälti säätöjä.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
ajs
14.03.2011 15:07:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: LA2A on aika kehuttu peli, eikä siinähään ole liiemmälti säätöjä.
 
Heh... siihen hintaan on parempi ollakin hyvä, vaikka olis nupit missä asennossa :)
 
Jos nyt kuitenkin haettaisiin sellaista, jossa ON niitä säätöjä. Muita ehdotuksia?
 
"Somehow - and this may sound farfetched - I have the feeling that all notes are contained in one." - Roy Buchanan
HarrieR
17.03.2011 23:50:24 (muokattu 18.03.2011 00:05:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ajs: Heh... siihen hintaan on parempi ollakin hyvä, vaikka olis nupit missä asennossa :)
 
Jos nyt kuitenkin haettaisiin sellaista, jossa ON niitä säätöjä. Muita ehdotuksia?

 
Toisnaalta ainoa kompura, jota mä olen käyttänyt säännöllisesti sähköbassolla on nykyisen EBS-etusen yhden napin kompura. Toimii bassolla ja saa joko vähän enempi tai vähempi - ja enempi tuossa ei ole mitenkään älyttömästi.
 
Aiemmat testit räkkivermeillä päätyi siihen ettei vaan saanut soundia kohdilleen. Basisti mikä basisti... Yksinkertaisuus ei siis aina ole pahasta.
 
EDIT: niin, joo, teknisesti ottaen toi mun EBS on räkkikompura - koko täsmää - mutta onhan siinä vähän muutakin.
 
Mikrotonaalisuuden kannattaja vuodesta 2011 - hanki sinäkin kontra
ReBeat
10.06.2012 11:05:55 (muokattu 10.06.2012 12:38:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ajs: Ehdottakaapas jotain hyvää ja kohtuuedullista kompuraa bassolle, lähinnä livekäyttöön. Vaatimukset:
- räkkiasennettava
- attack, release yms. pitää olla säädettävissä, ettei sentään ihan kahden nupin vehjettä :)
- jos käytettynä saisi pariin-kolmeen hunttiin..
 
DBX:n 160 ja 166 on tietysti ilmeisiä vaihtoehtoja, mutta olisko jotain muuta joka on todettu hyväsoundiseksi ja luotettavaksi? Ei oikein innosta ainakaan nuo uudet kiinan-dbx:t..
 
EDIT: Saa olla kaksikin kanavaa, mutta useampi on turhaa.

 

 
Mä väittäisin että myös dbx DDP on mahtava laite basson kompressointiin, vaikka onkin digitaalinen. Tuossa on todella laadukkaat 24bit konvertterit ja myös mainio TSE (tape saturation emulation). Inputtia voi ajaa aika huolettomasti plussalle eikä särähdä rumasti.
 
Kompressorin säätömahdollisuudet on monipuoliset ja tietenkin niistä myös näkee tarkasti että mitkä säädöt kompuraan on ruuvannut.
 
Laitteessa on muutakin (mm. Gate, Limiter ja 3-alueinen parametrinen EQ), mutta mitään ei ole pakko pitää päällä. Mittarointi tossa on myöskin hienostunut, jos tykkää katsella tasoja. Ainoa huono puoli on että laite käy aika lämpimänä, joten jos ton tunkee räkkiin niin jättäisin kyllä yläpuolelle vapaata ilmatilaa.
 
Niin ja vielä sellainen juttu tuli mieleen, että kaikkia kompressorin parametrejä pystyy säätämään myös MIDI CC-käskyillä. Samoin kuin kaikkia muitakin asioita tossa laitteessa. Voisi olla mahdollisesti aika kätevää säätää pedaalilla esim. tota OverEasyn jyrkkyyttä, kun sillä saa äänten alkureunan ihan pehmeäksi (kadoksiin) tai sitten kuuluviin.
 
DDP mahtuu helposti tohon parin-kolmensadan hintaluokkaankin.
 

 
...........................................
Type IV Conversion System
We have included the Type IV Conversion Process as the primary method of analog to digital conversion on the DDP. When the analog inputs are selected, the TYPE IV icon to the right of the program number lights up and the TYPE IV process takes over as the means of converting the analog signal to a digital signal. This means that you may hit +6dB on the digital input meters for the DDP and not hear any audible distortion. This behavior is not unlike an analog tape machine. In conjunction with TSE Tape Saturation Emulation, the essence of the analog signal is captured to the digital medium in a way that preserves the color and emulates the behavior of an analog tape recording. This process results in a digital signal that is more pleasing to the ear, and offers a more musical, useable signal for the DDP to process, resulting in master-quality sound output, whether digital or analog.
 
TSE -- Tape Saturation Emulation
Analog tape has always had a specific sound. In fact different brands of magnetic tape have their own peculiar sound or color. The color is most apparent when you drive the tape hard, almost to saturation. Conversely, digi-tal signals have almost no color. If you drive a digital signal to saturation, all you get is an ugly, unuseable digi-tal over sound, much like fingernails on a blackboard. As a result, the sound, while crystal clear, can have a sterile or crisp sound. It is this crispness that has been to downfall of digital signals. Tape Saturation Emulation is a process of giving a digital signal an analog-type sound or color, making it more pleasing to the ear. On the DDP you can drive the input past the zero mark without risking the dreaded digital over. Instead you get a pleasant saturation that is modeled after the sound of analog tape being saturated with signal. the controls for TSE are in the EQ section, and are global in effect. There are five different settings for TSE: Dark, Warm, Normal, Bright and Brighter. Each emulates an analog signals color and is very unique. Their names reflect their characteristics.
...........................................
 

 
The parameters included on the DDP for compression operations are as follows:
 
Off/on: As with the gate, the compressor section must be turned on. The curve window will show the compres-sion threshold, as well as the ratio and gain levels.
 
dbx OverEasy off, knees 1-10: Activating the OverEasy threshold characteristic softens the compression knee, making the transition between uncompressed and compressed signal as seamless as possible. In addition to hav-ing the on/off setting, you may choose varying knee slopes with the VariKnee variable knee algorithm (see fig-ure below). Selecting knee #1 activates the curve next to the hard knee curve, #2 selects the next softer knee, etc., up to knee #10, which is the softest knee.
 
Auto mode off/on: Activating Auto mode disables the Attack, Hold and Release controls, triggering a message to that effect in the curve window. Attack and release settings become fully program-dependent, and manual changes in the settings do not have any effect on the audio signal or the response of the compressor. Auto modeis especially effective on signals such as vocals or other highly dynamic signals. Most factory setups use Automode because of its ability to perform smooth compression under widely varying circumstances.
 
Threshold range from -60dB to +4dB: Setting the threshold is the same on the compressor as it is on the gate or limiter. There is a visual representation of the threshold on the curve window, and as you edit the parameter, you will see motion up or down on the curve window, allowing much greater understanding of the effects of each parameter on the entire compression algorithm.
 
Ratio from 1:1 through INF. As the signal passes through the threshold region, it begins to be compressed at the rate set with the ratio setting. It is expressed in a ratio for ease of use, for example, with a ratio setting of 4:1, the signal would have to increase by 4dB in input to increase the output by 1dB. With the wide-ranging control on the DDP, it is possible to achieve very smooth, transparent compression as well as heavy, in-your-face com-pression effects.
 
Gain from -20dB to +20dB: When a signal is compressed, by definition some of its gain is taken away. It there-fore becomes necessary to boost the now-compressed signal back up to a useable level. As you make this adjust-ment you can see the effect in the curve window. The compressed signal is now more dynamically controlled and can be boosted to a level that was not possible before it was compressed.
 
Attack control from 0.1ms to 200ms: As the signal exceeds the threshold, the speed at which the compressor begins to react is set by the Attack control. Its range is from very fast to somewhat slow, allowing you to have all the control you want. The Attack control is active when not in Auto mode (see Auto mode above).
 
Hold from 0ms to 500ms: Hold sets the minimum gain reduction amount for a determined amount of time, after the the signal passes below the threshold. If the signal goes back above the threshold, the hold time is restarted and will hold the compressor at that amount of gain reduction for the set time, after the signal once again moves below the threshold. The Hold control is active when not in Auto mode (see Auto mode above).
 
Release from 360dB/sec to 5dB/sec: The release control sets the speed at which the signal is returned to the normal signal after it has gone below the threshold, and the Hold time has been exceeded. The Release control is active when not in Auto mode (see Auto mode above).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti