Muusikoiden.net
06.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uudet mikit vm. -73 jazz bassoon
1 2
Rämppy
08.03.2011 09:47:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs mikkejä tosigurut suosittelee -73 Fender Jazzariin. Nykyiset mikit on orkkikset enkä tietenkään niitä hävitä. Kuitenkin ovat aavistuksen ponnettomat ja kielten välinen balanssikin voisi olla parempi (E-kieli tuuttaa aika lailla, vaikka säädetty on hartaasti). Nyt haetaan tuon basson arvolle sopivia mikkejä, jotka antavat parhaan, selkeän, sävykkään ja potkivan vintage-jazzari -soundin.

En sitten malttanut olla sanomatta.
J.Hollström
08.03.2011 10:06:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko miettinyt niiden orkkisten uudelleenkäämitystä / vahausta?

Rämppy
08.03.2011 10:55:22

J.Hollström: Oletko miettinyt niiden orkkisten uudelleenkäämitystä / vahausta?
Mikit on vahattu joskus ysärin puolivälissä. Uudelleenkäämintää en oo harkinnut. Mikeissähän ei ole mitään toiminnallista vikaa. Haluaisin vaan soundiin enemmän potkua ilman, että jazzarin luonne muuttuu. Basson akustinen sointi on hyvä ja vahva.

arilö
08.03.2011 13:03:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännä että pelkästään yksi kieli tuuttaa tulemaan kohtuutta enemmän. Pökkääkö tulemaan niin tuhannesti eq flättinäkin ja eri kielisatseilla? Yhdet mikit joita voin lämpimästi suositella ovat Nordstrand merkkiset:
http://www.nordstrandpickups.com/bass-pickups/index.shtml
Muitakin hyviä mikkejä varmasti löytyy alkaen fenderin omista, mutta näistä on omakohtaista kokemusta ja näissä ainakin on "se jokin" olemassa

Rämppy
08.03.2011 21:54:22

Ei se E-kieli niin paljoa tuuttaa, etteikö sen kanssa pysty elämään -on eletty tuon basson kanssa jo 15 vuotta. Mutta voisin kokeilla silti uusia mikkejä. Onkos Duncanin Antiquity II -setistä kellään kokemusta jazzarissa? Entä Lindy Fralin? Nevalaisen mikkejäkin on tarjottu täällä mnetissä (kiitosta vaan).

käyhis
08.03.2011 23:17:58

Rämppy: Ei se E-kieli niin paljoa tuuttaa, etteikö sen kanssa pysty elämään -on eletty tuon basson kanssa jo 15 vuotta. Mutta voisin kokeilla silti uusia mikkejä. Onkos Duncanin Antiquity II -setistä kellään kokemusta jazzarissa? Entä Lindy Fralin? Nevalaisen mikkejäkin on tarjottu täällä mnetissä (kiitosta vaan).

Mulla on antiquity II pariskunta jazzarissa kiinni. Ite tykkään. Alapäätä on vähän orkkiksia enemmän ja muutenkin kaikin puolin snadisti räyhäkkäämpi soundi. Ei nää musta kyllä niin vintagelta kuullosta kuin S&D:n kotisivut antaa ymmärtää, vähän liikaa steroideja. Yläpää on kuitenkin tosi hyvin tallella.

Suurin syy miksi hommasin nämä oli juuri tuo kielten välinen balanssi, oma E:kin huusi aikalailla. Omat on customina tilattu niin, että sai vielä noi A:n ja D:n navat ylemmäs kun tykkään pitää kieliä aika kovasti kaarella tuon 7,25" otelaudan mukaan.
Hinta taisi olla joku 230 taalaa + kulut pari vuotta sitten.

Norstrand tekee myös porrastettuja joita saa niin '60 ja '70-lukujenkin inspiroimana. 155 taaleria per setti.

poppamies
09.03.2011 00:00:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaksi vaihtoehtoa mulla. Äiteen susittelemat Seymour Duncan vintaget ta sitten Mikkohousen customit. Sielta saa mitä tilaa.

G strings are for strippers
Geezler
09.03.2011 15:14:17

Itselläni Fender Custom Shopin Vintage '62 setti. Niihin on käämitty enempi lankaa alapään ja middlen lisäämiseksi. Mielestäni yläpää silti tallella, tykkään.

samantien
09.03.2011 16:43:17

Suosittelen ottamaan yhteyttä Mikkihousen Rami Hakalaan. Rami tekee sulle mikit toiveidesi mukaan.

No eipä tässä... Mitäs ite?
Etvi
09.03.2011 17:38:18

samantien: Suosittelen ottamaan yhteyttä Mikkihousen Rami Hakalaan. Rami tekee sulle mikit toiveidesi mukaan.

Itsekin kunnostutin vanhan vintagemikin Ramilla. Erinomaista palvelua, suosittelen lämpimästi.

"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
Rämppy
09.03.2011 20:19:26

Täytyypä käväistä katsomassa mikä on meininki Mikkihousessa, kun joku päivä liikuskelen Hertsikassa päin. Mites Nevalaiset? Saman kustantaa suunnilleen, ostaa Duncanin Antiquity kakkosta, Mikkihousea tai Nevalaista. Pari kymppiä sinne tai tänne. Varmasti kaikki hyviä mikkejä...

Tosiaankin outputtia ja sellaista selkeää erottelua saisi olla enemmän kuin näissä Fenderin orkkis-mikeissä. Kuitenkin ihan klassisten jazzarisoundien puitteissa.

hollstro
09.03.2011 21:50:16

70-luvun mikeissä on huono käämilanka. Siellä voi olla (ja todennäköisesti on jos saundi on ohut) osa kelasta oikarissa. Minä käämityttäisin noi mikit ja unohtaisin muut vaihtoehdot.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
poppamies
09.03.2011 23:04:47

hollstro: 70-luvun mikeissä on huono käämilanka. Siellä voi olla (ja todennäköisesti on jos saundi on ohut) osa kelasta oikarissa. Minä käämityttäisin noi mikit ja unohtaisin muut vaihtoehdot.

Kerroppa mikä ero on kämityttää vanhat mikit tai teettää customit Ramilla?

absqua
09.03.2011 23:09:15

poppamies: Kerroppa mikä ero on kämityttää vanhat mikit tai teettää customit Ramilla?

ainakin ne uudelleenkäämityt on sopivasti kulahtaneet valmiiksi.
lisäksi mun mielestäni on ajatuksena mukavampaa korjata vanha kuin hankkia uutta.

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Antti K.
09.03.2011 23:17:45

absqua: ainakin ne uudelleenkäämityt on sopivasti kulahtaneet valmiiksi.
lisäksi mun mielestäni on ajatuksena mukavampaa korjata vanha kuin hankkia uutta.

Mulla on Pamelassa uudelleen käämitty aito 68 mikki. Aivan mahottoman hyvä on se. Sekä basso että mikki. Soundi parani huomattavasti sinänsä hyvän Duncanin SCPB-1:n jäljiltä.
J.Hollström
10.03.2011 07:05:40 (muokattu 10.03.2011 08:24:15)

poppamies: Kerroppa mikä ero on kämityttää vanhat mikit tai teettää customit Ramilla?

Vanhojen mikkien magneetit on menettäneet magnetismia jonka sanotaan vaikuttavan positiivisesti soundiin. Uskoo ken tahtoo mutta tota vaikutusta ei lie uusilla mikeillä pysty kopioimaan.

Lähde: http://home.provide.net/~cfh/pickups.html

hollstro
10.03.2011 09:32:02

absqua: ainakin ne uudelleenkäämityt on sopivasti kulahtaneet valmiiksi.

No juurikin näin. Vanhan korjaamien on noinkin vanhassa soittimessa järkevää.

Rämppy
10.03.2011 10:03:38

Vanhan korjaus on ehdottomasti kannatettava ajatus. Mulla vaan on se tilanne, että orkkismikit on ehjät. Haen vain vähän uudenlaista soundia vanhaan verrattuna. Tuon aikakauden F-mikeissä laatu heitteli, eli kyse on ominaisuudesta eikä viasta. Mulla on kokemusta muistakin 70-luvun jazzareista, ja ihan ajan hengen mukaisesti tuo mun jasso soi. En alkais vintagemikkejä uudelleenrakentelemaan. Mieluummin otan ne talteen mahdollista myöhempää käyttöä varten.
Voipi olla, että kokeilen SD Antiquity 2:sta. Ovat ainakin selkeästi erilaiset. Jos en tykkää niin otan poijes.

hollstro
10.03.2011 12:05:01

Rämppy: Vanhan korjaus on ehdottomasti kannatettava ajatus. Mulla vaan on se tilanne, että orkkismikit on ehjät. Haen vain vähän uudenlaista soundia vanhaan verrattuna. Tuon aikakauden F-mikeissä laatu heitteli, eli kyse on ominaisuudesta eikä viasta. Mulla on kokemusta muistakin 70-luvun jazzareista, ja ihan ajan hengen mukaisesti tuo mun jasso soi. En alkais vintagemikkejä uudelleenrakentelemaan. Mieluummin otan ne talteen mahdollista myöhempää käyttöä varten.
Voipi olla, että kokeilen SD Antiquity 2:sta. Ovat ainakin selkeästi erilaiset. Jos en tykkää niin otan poijes.

Mun mielestä nää mikien vaihdot on saundin muokkaajana tehokkuudessaaan seeuraavassa rankingissa, jos puhutaan samasta bassosta:
- soittotatsi
- kielet
- mikit

Jos mikki on ehjä ei se saundi niin kauheasti muutu jos vaihdetaan toinen samanlainen ehjä mikki tilalle. Usein suurin ero on mikin ulostulon voimakkuudessa, ja tämä tulkitaan saundiasiaksi.

poppamies
10.03.2011 12:10:46

hollstro:
..Jos mikki on ehjä ei se saundi niin kauheasti muutu jos vaihdetaan toinen samanlainen ehjä mikki tilalle. Usein suurin ero on mikin ulostulon voimakkuudessa, ja tämä tulkitaan saundiasiaksi.

kyllä ehjissäkin mikeissä on eroja. Joissakin korostuu keskiäänet, toisissa alapää. Kyllä mikeissäkin on eroja.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti