Muusikoiden.net
17.02.2018

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Eden Nemesis 4x10" ongelmia
1 2
Visakoivu
31.01.2011 14:16:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

piivei: Voithan tehdä siellä treeniksellä niinkin, että käytät myös sitä 2Kw:n PA:ta hyväkses. DI-boxilla vaan basso myös pöytään niin johan alkaa kitaristit asettumaan balanssiin:)

Tais mennä puurot ja vellit sekaisin, koska se oli kyllä meikäläinen joka puhui noista PA-kamoista.

"Hamster on overdrive."
Basismi
01.02.2011 12:43:41 (muokattu 01.02.2011 12:44:11)

bassman87: En vaan tienny että Markbass lähentelee loppujaan jo puolessa välissä

Missä puolessa välissä?
Volumepotikan asennosta ei voi päätellä paljonkaan, tai no suurimmassa osassa vahvistimia suurin teho on käytössä ennenkuin master vola on puolessa välissä. En tiä markbassista.

Voi toki olla että sulla pohjaa jo kaapissa elementit, mutta ei pysty varmasti sanomaan näin kaukaa.

Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
kallefuture
01.02.2011 14:23:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kamojen lisäily ei auta. Kitaristit (varsinkin matalissa vireissä) tulevat tonteillemme. Sovitusjutut saattas auttaa. Ja jo mainitut alimpien taajuuksien leikkuut, 120-150 Hz korostukset ja kaapin asettelut. Erottaako kitaristit edes sointujansa?...Itellä jo häiritsee yhden kitaristin mallintava vahvari jossa komppisoundi jotenkin tukahduttaa kaiken. Se alkaa kyllä tajuta (51-v).

Kalle

"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
Texas Ranger
01.02.2011 16:45:14

Mä olen kanssa samaa mieltä, että lisäkaappien hankinta ei ole välttämättä oikea ratkaisu. Olettaen siis että nykyinen kaappi on toimiva.
Pahimmillaan (lue:luultavasti) käy niin, että kun saat itseäsi kovemmalle niin kitaristi tekee saman. Ja sitä myötä toinen kitaristi ja jne.. Tää on tuttu kuvio turhan monelle. Jos muut soittajat on yhtään kiinnostuneita bändin kokonaissoundista, niin ne tajuaa laittaa soundit oikealle voimakkuudelle ja taajuudelle. Se on kaikille loppupeleissä win-win situation, etenkin kuulijalle.

Joku aiemmin mainitsikin, että livehommissa basso tökätään DI-boksilla kuuluville. Ja näinhän se lähes aina toimiikin. Joku toinen saattaa tässä välissä pohtia, että tarvitseeko basistilla olla lavalla kovinkaan suuria kamoja, kun homma annetaan kuitenkin miksaajan käsiin DI:n kautta. Kolmas saattaa todeta, että soundistaan kiinnostunut basisti investoi laadukkaaseen DI-boksiin/etuseen/mikkiin/muljuttimeen, josta on myös äänityksissä suuri apu.

Vähän meni aiheesta ohi. Mielenkiintoinen aihe sinänsä. Bassokamojen riittävyydestä livetilanteessa voisi jauhaa hamaan tappiin saakka..

UncleFester
02.02.2011 10:11:00

Texas Ranger: Mä olen kanssa samaa mieltä, että lisäkaappien hankinta ei ole välttämättä oikea ratkaisu. Olettaen siis että nykyinen kaappi on toimiva.
Pahimmillaan (lue:luultavasti) käy niin, että kun saat itseäsi kovemmalle niin kitaristi tekee saman. Ja sitä myötä toinen kitaristi ja jne.. Tää on tuttu kuvio turhan monelle. Jos muut soittajat on yhtään kiinnostuneita bändin kokonaissoundista, niin ne tajuaa laittaa soundit oikealle voimakkuudelle ja taajuudelle. Se on kaikille loppupeleissä win-win situation, etenkin kuulijalle.

Joku aiemmin mainitsikin, että livehommissa basso tökätään DI-boksilla kuuluville. Ja näinhän se lähes aina toimiikin. Joku toinen saattaa tässä välissä pohtia, että tarvitseeko basistilla olla lavalla kovinkaan suuria kamoja, kun homma annetaan kuitenkin miksaajan käsiin DI:n kautta. Kolmas saattaa todeta, että soundistaan kiinnostunut basisti investoi laadukkaaseen DI-boksiin/etuseen/mikkiin/muljuttimeen, josta on myös äänityksissä suuri apu.

Vähän meni aiheesta ohi. Mielenkiintoinen aihe sinänsä. Bassokamojen riittävyydestä livetilanteessa voisi jauhaa hamaan tappiin saakka..

Jos on harrastelijabändi niin harvoin on PA-kamat sitä luokkaa että sieltä kehtaa bassoa luukuttaa. Meillä on ihan passelit PA-romppeet, mutta mielummin niissä pikkupaikoissa missä käy keikoilla, käyttää tuota rantasaunaa siihen basson toistoon kun niitä PA-kamppeita. Isommissa paikoissa sitten tietty eri asia mutta moniko täällä käy jatkuvasti sellaisissa paikoissa keikalla ja niissä luonnollisesti basso tulee yleisölle PA:n kautta... joka ei ole yleensä oma.

No, eksyttiin tosiaan aiheesta :) Mutta tosiaan, paljon näkee bändejä joilla on vain laulukamat käytössä eikä niitä mielettömiä torneja joista jo kannattaakin pistää bassoa tulemaan ihan alapään vuoksi jo.

Eli, hyviin bassokamoihin kannattaa satsata, varsinkin jos paljon soittelee treeniksellä. Munsta. :)

www.mikseri.net/superbullets - Demo 2010 kuunneltavissa!
kallefuture
02.02.2011 12:39:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menkää Tampereen tulliklubiin silloin kun siellä on liveä. Ja kun on sellanen lihava melkein nukkuva miksaaja. PA:t hyvät ja niitä tuutataan niin saatanasti ettei lavasoundista erota yhtään mitään. Siellä varmaan pärjää pikkukamoilla.

Eiks se niin oo ett jos sitä lavasoundia haluaa tuottaa enemmän niinkun näistä instrumenteille tarkoteista koneista niin niitten pa-systeemien pitäs tukee niitä eikä toisteppäin. Näin ku ite miksataan ei festivaaleja. Isommilla lavoilla tarttee enemmän kajaripintaa (jos sitä lavasoundia haluaa itelleen ja muille) ku etäisyydet kamoihin kasvaa ku ei vieressä kummiskaan seiso. Mä oon pa:n lisäks käyttäny yl keskikokosissa ja isommissa paikoissa nykyään ainakin yhteensä 4X10" . 2x10" riittää pienissäki mestoissa. Ku saadaan isompi kärry alan kuljettaa acousticin 2 X 15 kaappia järkevän kokosissa paikoissa.

Kalle

"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
hollstro
02.02.2011 12:45:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kallefuture: Menkää Tampereen tulliklubiin silloin kun siellä on liveä. Ja kun on sellanen lihava melkein nukkuva miksaaja. PA:t hyvät ja niitä tuutataan niin saatanasti ettei lavasoundista erota yhtään mitään. Siellä varmaan pärjää pikkukamoilla.

Eiks se niin oo ett jos sitä lavasoundia haluaa tuottaa enemmän niinkun näistä instrumenteille tarkoteista koneista niin niitten pa-systeemien pitäs tukee niitä eikä toisteppäin. Näin ku ite miksataan ei festivaaleja. Isommilla lavoilla tarttee enemmän kajaripintaa (jos sitä lavasoundia haluaa itelleen ja muille) ku etäisyydet kamoihin kasvaa ku ei vieressä kummiskaan seiso. Mä oon pa:n lisäks käyttäny yl keskikokosissa ja isommissa paikoissa nykyään ainakin yhteensä 4X10" . 2x10" riittää pienissäki mestoissa. Ku saadaan isompi kärry alan kuljettaa acousticin 2 X 15 kaappia järkevän kokosissa paikoissa.

Kalle

Mun rehellinen mielipide on että miksaajille pitäs antaa porttikielto yleisötilaisuuksiin. On todella harvassa ne kerrat kun on voinut sanoa että sekä saundi että volyymi on ollut nautittavat. Sitten on vielä sekin harmituksen aihe, että se saamarin kioski pitää aina raahata siihen parhaaseen paikkaan. Sen saman surkean bassokuminabassarijytinäsirkkelikitarasaundin sais varmaan vaikka lavan takaa miksaamalla.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Texas Ranger
02.02.2011 14:44:09

UncleFester: Jos on harrastelijabändi niin harvoin on PA-kamat sitä luokkaa että sieltä kehtaa bassoa luukuttaa.

Tää on ihan totta. Tuleehan noita tilanteita, että basso tulee pelkästään backlinesta. Mutta, jos soitellaan pienissä mestoissa, niin ei sinne ole bassontoiston kannalta tarpeellista raahata sitä rantista, vaikka fiilis- ja mojokertoimet nousevatkin. Pointtini oli se, että tollasella semi-kokoisella setupilla, mikä aloittajalla on klaaraa nätisti pienet keikat ja treenit, joissa ei välttämättä ole kuin ne pienet laulupöntöt.

Eli, hyviin bassokamoihin kannattaa satsata, varsinkin jos paljon soittelee treeniksellä. Munsta. :)

Aivan samaa mieltä olen. Ne kannattaa hankkia vaikka ei paljoa soittaisikaan :)

Mun rehellinen mielipide on että miksaajille pitäs antaa porttikielto yleisötilaisuuksiin. On todella harvassa ne kerrat kun on voinut sanoa että sekä saundi että volyymi on ollut nautittavat.

Tämä on valitettavan yleistä. Usein näkee/kuulee myös sitä, että bändin lavavola on niin räikeää luokkaa, että miksaaja voi ainostaan nostaa kädet pystyyn.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti