Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Orange -vähemmistö
1 2 3 4 57 8 9 10 11
UncleFester
21.01.2011 11:55:58 (muokattu 21.01.2011 13:33:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun on näitä kaikenmaailman klubeja pystyssä niin täytyyhän se olla sitten Orangemiehille -tai naisille kans oma. Täällä voidaan sitten kehua kilpaa omaa Orangea ja haukkua muita merkkejä.
 
Aikaisemmin itteltä löytyi Marshallin VBA400, mutta sitten ajattelin pienentää hieman, jotta saa laitosta tarvittaessa roudattua yksin. Marsu kans omalla tavallaan oli hyvänkuuloinen laitos. Vaihtelu tietty tuo omaa lisäjuttua musiikkiharrastukseen ja kun myymällä vanhan + laittamalla pienen välirahan saa jo toisenlaista tilalle niin houkutus oli suuri. Oma Orangeni on siis tätä mallia AD200B Mk3.
 
Kun sain laitteen niin vein sen heti keikalle. Hämmästyin kuinka vähän puhtia lähti ja olin kuullutkin jotain Orangen "alitehoisuudesta" tai yllättävän pienestä headroomista. En ajatellut sen olevan kuitenkaan ihan niin radikaali. Kohtalaisesti silti puhisi keikan ajan, mutta treeneissä ei sitten riittänytkään oikein. Periaatteessa lähti möykkää ihan kohtalaisesti, mutta ei vain tarpeeksi. Takuuta oli jäljellä, joten laite meni sitten Uraltonelle huoltoon. Parin päivän päästä tuli soitto sieltä että laitteessa on kaksi pääteputkea rikki, vaikka ne oli uusittu juuri ennen laitteen ostoa (sillä hetkellä 4kpl EHX 6550)
 
Pääteputkiksi valitsin omaani vaihdon yhteydessä Svetlanan SED-6550C -putket. Etuasteessa Orangen tässä mallissa on 2x12AX7 sekä 12AT7 vaiheenkääntäjänä. Vaiheenkääntäjää en tohtinut vaihtaa, mutta kuumat 12AX7-putket aiheuttivat sen että etuaste menee helposti murolle. Ehkä tästä johtuu tämä "pieni headroom" -myytti Orangen kanssa. Omaani laitoin sitten V1:seen JJ 12AT7:n sekä V2:seen 12AU7:n, joka vahvistaa jo huomattavasti vähemmän kuin tuo 12AX7. Toimii omaan korvaan paremmin tämä kombinaatio.
 
EQ on lukemani mukaan cut-only, mutta tuntuu silti että saundi on tosi bassovoittoinen. Treeniksellä saan bassot leikata kokonaan pois. Middle tuntuu vaikuttavan aikalailla sinne alamiddleen, joten sitäkin saa treeniksellä hillitä jottei kumise liikaa. Näin ainakin presarilla. Näitä kun leikkailee kunnolla niin saa sitten pistää masteriakin kunnolla ja saundihan on tietty aivan mahtava. Jos lisää desibelejä kaipaa tuosta niin täytyy sitten EQsta korostaa. Mutta täytyy kyllä hämmästellä jos joku meinaa että Orangesta loppuu töky kesken.
 
Tuossa nyt jotain jorinaa. Ei muutakun muutkin vain tänne pistämään läppää omista appelsiineista. Enpä ole oikein ikinä ollut noin tyytyväinen saundiin. Sopii meidän retrorokkiin mainijosti!
 
Niin ja kuva tietty omasta
http://muusikoiden.net/dyn/users/82283.jpg
 
www.mikseri.net/superbullets - Demo 2010 kuunneltavissa!
Jakkeko
21.01.2011 15:21:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmoittaudun joukkoon. Mulla on tuon AD200sen esi-isä jonka pohjalta AD200B mk III on myöhemmin kehitettyä. Hyviä laitteitahan nämä on. Joskus olen päässyt AD200B nuppiakin koittamaan ja kyllä siitä munkin mielestä ääntä lähti. TerrorBass tuli myös aikoinaan testattua, mutta se ei vakuuttanut tehdasputkilla. Putkien vaihdolla siitä olisi varmasti saanut hyvän pikkuvahvistimen.
 
rokrokpoprok
Jaaku
22.01.2011 02:20:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Check!
 
Löytyy toi Orangen AD200B-mk3.
Maanantaina saan vihdoin mittatilaustyönä tehdyn flightcasen nupilleni... Ja speduilleni. Speduosastolta löytyy E-harmonixin #1 Echo ja oktaaveri, T-Rexin Bass Juice ja viimeisimpänä ylpeyteninä ZVexin Woolly Mammoth- fuzz.
Arvostus löytyy vanhanliiton bassosoundia kohtaan:)
 
Pekka J.
22.01.2011 15:20:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yo!
 
Voinen ilmottautua ylpeästi vähemmistön joukkoon pitkäaikaisena Orange-miehenä. Omistuksessa ollut jo useamman vuoden full-stack eli AD200 mk3-nuppi 4x10" ja 1x15"-kaapit.
 
Ei pahemmin moittimista ole ollut, ainut takaisku tuli pitkän rundin ensimmäisellä keikalla nupin kanssa kun soundcheckissä pamahti pääteputket sopivasti, mutta kiitos ammattitaitoisen crew:n siitäkin päästiin yli: nyt pääteputkina toimii groovetubesit ja etusen putket taisivat olla EHX:ää.
 
Meikän setuppi vaatii raskaampaan musaan tuohon eteen Sansampin, joka tuo kirkkautta soundiin ja samalla hiukan säröä kun tuo etuasteen säröyttäminen itse nupista on vähän turhan vanhaa liittoa mun tarkoituksille.
 
Itse kaapeista senverran omaa mielipidettä: en ole vielä törmännyt parempipotkuisempiin vaikka kaikkea on melkein tullut kokeiltua. Roudausystävällisyyden, lavabalanssin ym puolesta olen siirtynyt käyttämään keikoilla pelkkää 4x10" kaappia, joka antaa tarpeeksi hönkää omaan kuunteluun eikä pahemmin monitoreista tarvitse pyydellä linjasoundia erikseen. Kyllä tuo 1x15" on toki lisänä se soundi mistä puhutaan. Toisaalta mielessä on pyörinyt ajatus lyödä "geddyleesti" kaksi 4x10"-kaappia päällekkäin ja antaa lahkeiden lepattaa :)
 
Nyt toisaalta on tietynlaisen soundin hakemisessa tullut käytettyä Marshallin JCM 800-bassonuppia, muttei ole pientäkään aikomusta luopua ad200:sta tai vähentää sen käyttöä. Aina tarpeen mukaan valitsee sopivamman pelin.
 
Edustuskuva, jossa sivukankaan takaa kurkkaa tutut appelsiinit: http://muusikoiden.net/dyn/users/82817.jpg
 
-Pexi
 
JudeJude
22.01.2011 15:24:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mukana! Mun ainoa vahvari on Orangen Crush 35b. Pelittää kivasti jatsikeikoilla viisseiskan kanssa, isommilla basso menee suoraan PA:han. Aina kaasuttelee joku isompi ja muka parempi, mutta sitten muistuttelen itselleni että tuotakin käytän ehkä kerran vuodessa. Hyvä peli, ei siinä mitään.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
TN
22.01.2011 23:57:13 (muokattu 23.01.2011 00:32:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liitytään mukaan iloiseen joukkoon. Itsellä AD200B Mk3 ollut nyt muutaman kuukauden ja uskon oikeasti, että tällä nupilla mennään loppuun asti. Itseäni kiinnosti tuossa vahvistimessa juuri laitteen yksinkertaisuus ja tietysti mahtava putkisoundi. Testauksen jälkeen homma olikin heti selvä.
 
Edellinen nuppi (Sunn 1200s) omasi loputtoman määrän säätömahdollisuuksia ja kieltämättä kyllästyin ainaiseen saundin ruuvaamiseen, vaikka hyvä vahvistin tuokin on. Orangen kanssa jäi SansAmpit ja muut vermeet laukkuun ja nyt mennään suoraan virittimen kautta kiinni nuppiin. Potikat on about klo 12, volyymi ollut treeniksellä maksimissaan kolmosella. Säröä tietysti perkeleesti, olo on kuin olisi Geezer Butler vuonna 1970... taidot ei tosin ihan samaa luokkaa.
 
Epäilemättä kaappi ja basso tietysti vaikuttaa valtavasti saundiin, itsellä jenkki Ampeg Svt Classic 4x10 alla, Presari näpeissä ja headroomia on ihan liikaakin (voiko olla liikaa?). Nyt tietysti herkuttaisi Orangen 4x10 tohon lisäksi...
 
Jaaku
23.01.2011 01:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Njoo...Valkkaripäissäni kirjoittelen.
Ketään ei kiinnosta, mut koska luettelin spedunikin, niin voinen kertoa, et mun weapon of choice on 1970-luvulla Japanialassa valmistettu Aria Jazz Bass ja tietty flatwound-kielillä maksimaalisen oldschool soundin saavuttamiseksi. Vaik meikän Julia's Window- orkesteri ei anna täysin oikeaa kuvaa(ennen keväällä tulevaa esikoisalbumiamme) bassosoundistani, niin diggaan seuraavista artisteista:
-Chris Taylor (Grizzly Bear). Paras Bassosoundi koskaan.
-Colin Greenwood (Radiohead). Oivaltavat, mutta kohtuullisen simppelit bassolinjat ja Radiohead on suosikkibändini:)
 
Salkin
26.01.2011 14:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...mä niin haluisin kuulua tänne... mut kun ei oo pätäkkää.. Noi Orangen kamat on kyllä niin GAS listalla mulla kans, mut sit kyllä haluisin nupin ja kaapin molemmat.. =P
 
Basisteista kerrotaan vitsejä, kitaristeista tositarinoita..
J.Hyle
26.01.2011 17:08:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Orangen OBC810 ranttis.
Tykkään kovasti :)
 
Jakkeko
26.01.2011 22:47:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hyle: Mulla on Orangen OBC810 ranttis.
Tykkään kovasti :)

 
Onko uudistuotantoa vai 70-lukulainen?
 
rokrokpoprok
thonmix
27.01.2011 03:35:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipa sitä pitää itsekkin ilmoittautua tänne enemmistön syrjittäväksi omalla AD200 MkIII.
 
Tyytyväinen olen ollut ja puhtia masiinasta on riittänyt. Pitäisi tosin käydä vaihdattamassa pääteputket KT88:si paremman headroomin toivossa.
 
Kaappeina alla toimii Ampeg classic 410HE ja 15E (USA)
 
UncleFester
27.01.2011 09:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

thonmix: Kaipa sitä pitää itsekkin ilmoittautua tänne enemmistön syrjittäväksi omalla AD200 MkIII.
 
Tyytyväinen olen ollut ja puhtia masiinasta on riittänyt. Pitäisi tosin käydä vaihdattamassa pääteputket KT88:si paremman headroomin toivossa.
 
Kaappeina alla toimii Ampeg classic 410HE ja 15E (USA)

 
Täytyy olla hieman skeptinen noiden pääteputkien vaikutuksesta headroomiin. Kyllä niistä varmaan lisää saa tehoja, mutta vaikutus taitaa olla niin pieni ettei ratkaisevasti vaikuta. Etunen kun menee alkup. putkilla aika helposti ruvelle niin kannattaa koittaa niitä vaihtaa vähempigainisiin. Itte tykkään kun saa kevyellä tatsilla tosi paljon puhdasta saundia mutta sitten kun haluaa niin saa röytämällä helkkarin hyvänkuuloista säröä. Vaikka löytyykin omasta takaa aivan hemmetin hyvä säröboksi niin jotenkin tarpeeton kun tuosta Orangesta saa sellaista kun aina hakenut, eli tosi vintage-henkistä ja musikaalista brittiruttua.
 
Perus 6550-putkilla tuossa taitaa olla oikeat tehot n. 160W, sitten jollain KT88-putkilla/SED-6550C -putkilla taitaa päästä sinne 180W tienoolle. Mutta jos nyrkkisääntönä on ollut että watit täytyy tuplata että saa 3db eron niin ei tuolla pitäis niin suurta vaikutusta olla.
 
www.mikseri.net/superbullets - Demo 2010 kuunneltavissa!
Jakkeko
27.01.2011 09:52:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

UncleFester: Perus 6550-putkilla tuossa taitaa olla oikeat tehot n. 160W, sitten jollain KT88-putkilla/SED-6550C -putkilla taitaa päästä sinne 180W tienoolle. Mutta jos nyrkkisääntönä on ollut että watit täytyy tuplata että saa 3db eron niin ei tuolla pitäis niin suurta vaikutusta olla.
 
Käytin viikko sitten oman KT88 päättärini huollossa UralTonella ja siellä Mikko suositteli vaihtamaan KT:t =C= 6550:n. Ei ole kuulemma tuo KT88 esim. keikkakäytössä kovin pitkäikäinen ja luotettava. Soundillisesti kyllä tykkään KTstä enempi, mutta tällä kertaa raha ratkaisi. :)
 
rokrokpoprok
UncleFester
27.01.2011 09:59:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jakkeko: Käytin viikko sitten oman KT88 päättärini huollossa UralTonella ja siellä Mikko suositteli vaihtamaan KT:t =C= 6550:n. Ei ole kuulemma tuo KT88 esim. keikkakäytössä kovin pitkäikäinen ja luotettava. Soundillisesti kyllä tykkään KTstä enempi, mutta tällä kertaa raha ratkaisi. :)
 
Ittekkin harkittin KT88-putkia mutta Mikko suositteli noita Svetlanan winged-C -putkia eli juurikin noita SED-6550C putkia. Toimii, tosin näillä korvilla ei niin välttämättä erota niitä finessejä pääteputkien saundivaikutuksesta. Kokemusta on noiden lisäksi EHX:n 6550-putkista (joista kaksi oli rikki) sekä Tungsolin 6550-putkista.
 
www.mikseri.net/superbullets - Demo 2010 kuunneltavissa!
J.Hyle
27.01.2011 12:04:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jakkeko: Onko uudistuotantoa vai 70-lukulainen?
On uutta mallia.
Putkinuppia olen kaveriksi haaveillut :)
Nyt mennään 1400w päätteellä sekä sansampin etusella.
Ei kyllä jää jalkoihin missään tilanteessa.
 
thonmix
27.01.2011 18:56:03 (muokattu 28.01.2011 03:37:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy olla hieman skeptinen noiden pääteputkien vaikutuksesta headroomiin.
 
Juu itekkin veikkaan, että ero ei välttämättä ole bassovahvistimissa niin suuri ku kitaravahvareis. Mut etuset taidampi vaihtaa.
 
E: Mut eikös orange juuri päivittänyt MK3, koska kuluttajat valittivat, että KT88 päättärit ei mahdu MK2?
 
UncleFester
28.01.2011 08:51:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

thonmix: Juu itekkin veikkaan, että ero ei välttämättä ole bassovahvistimissa niin suuri ku kitaravahvareis. Mut etuset taidampi vaihtaa.
 
E: Mut eikös orange juuri päivittänyt MK3, koska kuluttajat valittivat, että KT88 päättärit ei mahdu MK2?

 
Saattaapi olla, muissahan ei taida ne massiiviset KT88-putket mahtua... tais olla myös niin että etusessa on vain kaksi putkea niissä aikaisemmissa malleissa ja tässä mk3:ssa on se kolme.
 
www.mikseri.net/superbullets - Demo 2010 kuunneltavissa!
Jakkeko
28.01.2011 11:18:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

UncleFester: Saattaapi olla, muissahan ei taida ne massiiviset KT88-putket mahtua... tais olla myös niin että etusessa on vain kaksi putkea niissä aikaisemmissa malleissa ja tässä mk3:ssa on se kolme.
 
AD200B mk I ja mk II on pieniä mysteereitä. Olen välillä nähnyt tuolla mk I merkinnällä olevia laitteita, mutta muistaakseni niitä ei varsinaisesti ole edes olemassa. Ennen 200-sarjaa orange valmisti 17 kpl AD140B bassonuppeja. Siitä en ole ihan varma, että onko noita mk I ja mk II 200sia tehty yhteensä 83 kpl vai 100 kpl, smutta virallinen tieto on että niitä olisi valmisettu 100 kpl. Muistaisin kuitenkin lukeneeni jostain, että mk 1 nuppi oli tuo AD140B joita valmistettiin 17 kpl ja nro 18 olikin sitten jo AD200B mk II. Mulla on oikeestaan yksi sähköpostikin tästä aiheesta jossain... Pitääpä etsiä se.
 
Takaisin aiheeseen. Nämä ensimmäiset 100 ns. custom shop orangea ovat Englannissa käsin tehtyjä PTP vahvistimia. Ja niissä on vain kaksi etusputkea (ECC83 ja ECC81, kumpaakin siis yksi kpl). AD140Bssä on päätteessä 4kpl 6L6sia ja 200sessa nyky 200sen tapaan 4 kpl 6550:ä.
 
http://users.telenet.be/orangefg/OFG_AD200B_066/AD200Chassis.jpg
 
Tuon kuvan perusteella tuohon mk II nuppiin on ainakin melko turha koittaa KT88:a saada mahtumaan. Muutenkin nuo custom shop oranget on melko ahtaan oloisia tietyssä mielessä. Sisältä rakenne on simppeli ja yksinkertainen ja laatikossa olisi kyllä komponenteille tilaa, mutta sitten taas muuntajat ja putket täyttää tuon puukotelon melko hyvin. Kotelo on tehty jopa niin pieneksi, että putket on melkein kiinni katossa.
 
http://users.telenet.be/orangefg/OFG_AD200B_066/AD200Back.jpg
 
rokrokpoprok
andiboy84
29.01.2011 14:10:40 (muokattu 29.01.2011 14:15:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pientä tiedustelua harjoitan nyt.. elikkäs onko kenelläkään kokemusta seuraavasta uustuotanto orangesta:

Orange Crush PIX 50PXT
 
Kiinnostais tietää kyseisestä pelistä vähän lisää kun oon tässä bassocomboa kotisoitteluun hankkimassa edellisen myytyäni.
 
EDIT: 50BXT on kyseessä, pikku typo.
 
Failure is always an option.
JudeJude
30.01.2011 13:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

andiboy84: Pientä tiedustelua harjoitan nyt.. elikkäs onko kenelläkään kokemusta seuraavasta uustuotanto orangesta:

Orange Crush PIX 50PXT
 
Kiinnostais tietää kyseisestä pelistä vähän lisää kun oon tässä bassocomboa kotisoitteluun hankkimassa edellisen myytyäni.
 
EDIT: 50BXT on kyseessä, pikku typo.

 
Osta miun 35B :) Kuten yllä kirjoitin, mulla on sille tosi harvoin käyttöä nykyään.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «