Muusikoiden.net
03.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassoprojekti ja mikit..
1
Hillboy
04.01.2011 00:42:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!

Kyselen täältä basistien mielipidettä. Soitinrakennuspuolta paremmin ajattelin täältä saavani käytännöllisiä mielipiteitä.

On ollut jo useemman vuoden nauhattoman basson rakennusprojekti vireillä ja meikäläisellä ei ole kuin yksi mikki (EMG 40DC.. Jjep, varmaan aika ärhäkkä, mutta minkäs teet kun halvalla sain) kyseistä projektia varten, johtuen lähinnä budjetista ja siitä, että olen valtaosin kitaristi. Eli riittääkö tuo yksi mikki jos lähinnä itsekseni soittelen ja mahdollisesti bändikaverille lainailen, mikäli vaan hyvin toimiva basso syntyy, vai tulisiko tuon mikin kaveriksi hommata toinenkin.. esim. EMG 40 J ?

Entä sitten mikkien sijoittelu.. Laitetaanko yleensä bassoissakin "kirkkaampi" mikki taakse ja "tummempi" eteen, kuten kitaroissa, vai miten tämä yleensä tapahtuu? Jja jos nyt päädyn siihen, että laitan vain tuon yhden jo omistamani mikin kiinni, niin mihin kohdille se tulisi laittaa? (jotain soivan kielen huiluäänten, yläsävelten, kupujen ja solmukohtien paikkoja lähinnä uumoilen.. mmutta.. valaiskaa kitaristia tehdäänkö nää hommat teillä kovinkin erilailla.

Kiitos jo etukäteen. :)

- Lauri

ps. muista spekseistä sen verran, mikäli jotakuta sattuu kiinnostamaan, että 5- kielinen mörökölli kyseessä, puut vaahteraa, khayaa ja pähkinää, ruusupuinen otelauta, skaala 34", kaula läpi rungon (vaahtera-khaya-vaahtera-khaya-vaahtera) ja projekti on polkaistu käyntiin jo syystalvella 2006

"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
MPU
04.01.2011 08:34:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi mikki riittää ihan hyvin. Joku yksimikkisen basson mikinpaikka (musari, presari) voisi olla aika toimiva. Itse tykkään noin presarin mikin paikkeilla olevasta yhdestä mikistä. Tallan lähellä kirkkaampi, kaulan lähellä tummempi soundi yleisperiaatteena.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Hillboy
04.01.2011 15:35:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Yksi mikki riittää ihan hyvin. Joku yksimikkisen basson mikinpaikka (musari, presari) voisi olla aika toimiva. Itse tykkään noin presarin mikin paikkeilla olevasta yhdestä mikistä. Tallan lähellä kirkkaampi, kaulan lähellä tummempi soundi yleisperiaatteena.
Marko

Okei, kiitos! :) Sattuukohan noille löytyä jtn tarkkoja mittoja tai speksejä jostain vai täytyykö itse ruvetä mittailemaan?

- Lauri

"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
MPU
04.01.2011 15:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hillboy: Okei, kiitos! :) Sattuukohan noille löytyä jtn tarkkoja mittoja tai speksejä jostain vai täytyykö itse ruvetä mittailemaan?

- Lauri

http://www.talkbass.com/forum/showt … ?t=201390&highlight=pickup+position
löytyy tuumina.
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti