Muusikoiden.net
07.12.2016
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä johtuu kielten epäharmonisuus
1 2 3
orbik
09.12.2010 14:52:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostinpa taannoin sähköbasson, halvan sellaisen kun en aiokaan pro-tasolle. Instrumentissa vaan häiritsee nuottien epäpuhdas sointi, ja olen miettinyt mistä se johtuu ja voiko asiaan vaikuttaa.
 
Sen verran tiedän että suunnilleen mitä paksumpi kieli, sitä voimakkaampi etenevän aaltoliikkeen dispersio, eli ylä-äänet kauempana harmonisista, mutta toisaalta jos viritän peräkkäiset kielet samalle taajuudelle, niin kuulostaa menevän pikemminkin toisinpäin, eli ne ohuemmat (löysemmät) soi epäharmonisemmin. Eli varmaan sointiin vaikuttaakin enemmän kielen soivan osan pituuden epätarkkuus (alemmat taajuudet heijastuu kauempaa satulasta ja nauhoista?)
 
Osaatteko sanoa mitkä ominaisuudet paremmissa bassoissa saa äänet soimaan paremmin? Tallapalojen muoto, rungon materiaali, kaulan jäykkyys? Ja onko kielten paksuudella vaikutusta asiaan? Entä punos- ja keskilangan paksuuksien suhteella?
 
Basismi
09.12.2010 16:42:04 (muokattu 09.12.2010 16:43:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt en ymmärrä.
 
- Eri kohdilta otelautaa soitetut äänet ei ole toistensa kanssa vireessä?
vai
- Yksittäinen ääni ei ole vireessä itsensä kanssa?
 
Jos on mikit liian lähellä kieliä niin siitä tulee kyllä hassuja efektejä.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
J.Hollström
09.12.2010 17:15:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

orbik: häiritsee nuottien epäpuhdas sointi, ja olen miettinyt mistä se johtuu ja voiko asiaan vaikuttaa.
 
Ainakin sillä, että demppaa muut kielet joita ei soita.
 
Isotalo
09.12.2010 18:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei, mä en meinaa tajuta tästä nyt mitään. Voitko muotoilla ongelman vielä?
 
BassoSisko
09.12.2010 18:35:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös ohuemmat kielet ole yleensä tiukemmalla (jännitys). Ootko sä virittänyt bassosi ihan oikein?
 
orbik
10.12.2010 04:53:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, yritänpä muotoilla toisin. Yksittäiset sävelet alemmilla kielillä kuulostaa huonoilta(sitä enemmän mitä ylemmäs otelautaa menee), koska kielen eri värähtelymoodit eivät ole enää harmonisessa suhteessa toisiinsa. Olettaisin että ilmiön voimakkuuteen vaikuttaa jotkin soittimen ominaisuudet mitä halvassa bassossani ei olisi juuri huomioitu.
 
BassoSisko: Eikös ohuemmat kielet ole yleensä tiukemmalla (jännitys). Ootko sä virittänyt bassosi ihan oikein?
Sanoinkin että *jos* ne virittää samaan nuottiin, epäharmonisuus kuuluu vahvemmin juuri ohuissa (löysissä) kielissä. Eli tuleeko paksummalla kielisetillä sitten parempi soundi?
 
hollstro
10.12.2010 09:02:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

orbik: No, yritänpä muotoilla toisin. Yksittäiset sävelet alemmilla kielillä kuulostaa huonoilta(sitä enemmän mitä ylemmäs otelautaa menee), koska kielen eri värähtelymoodit eivät ole enää harmonisessa suhteessa toisiinsa. Olettaisin että ilmiön voimakkuuteen vaikuttaa jotkin soittimen ominaisuudet mitä halvassa bassossani ei olisi juuri huomioitu.
 
Sanoinkin että *jos* ne virittää samaan nuottiin, epäharmonisuus kuuluu vahvemmin juuri ohuissa (löysissä) kielissä. Eli tuleeko paksummalla kielisetillä sitten parempi soundi?

 
Onko sulla mikit liian lähellä kieliä? Ne aiheuttavat juuri tuon ilmiön, kutsutaan susiääniksi.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
3108
10.12.2010 09:21:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Onko sulla mikit liian lähellä kieliä? Ne aiheuttavat juuri tuon ilmiön, kutsutaan susiääniksi.
 
Luulin, että susiääniksi kutsutaan vain kontrabasson ja vastaavien ylimääräisiä ääniä. http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_tone Ei tuolla puhuta mikeistä tai sähköbassoista mitään. Kaivannee päivitystä?
 
Basismi
10.12.2010 10:13:06 (muokattu 10.12.2010 10:14:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

orbik: Yksittäiset sävelet alemmilla kielillä kuulostaa huonoilta(sitä enemmän mitä ylemmäs otelautaa menee), koska kielen eri värähtelymoodit eivät ole enää harmonisessa suhteessa toisiinsa.
 
Jos ei ole mikit tai huono kieli, niin en keksi muuta mahdollisuutta kuin että soittimen ominaisresonanssi sotkee. Mutta silloinkin sen pitäisi vaikuttaa vain yksittäiseen ääneen (dead note). Niin no susnuotti on samaa asiaa tavallaan.
 
Olisko heittää ääninäytettä millaista hälvää siellä on?
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
j4kk1
10.12.2010 12:57:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

orbik: Ostinpa taannoin sähköbasson, halvan sellaisen kun en aiokaan pro-tasolle. Instrumentissa vaan häiritsee nuottien epäpuhdas sointi, ja olen miettinyt mistä se johtuu ja voiko asiaan vaikuttaa.
 
Sen verran tiedän että suunnilleen mitä paksumpi kieli, sitä voimakkaampi etenevän aaltoliikkeen dispersio, eli ylä-äänet kauempana harmonisista, mutta toisaalta jos viritän peräkkäiset kielet samalle taajuudelle, niin kuulostaa menevän pikemminkin toisinpäin, eli ne ohuemmat (löysemmät) soi epäharmonisemmin. Eli varmaan sointiin vaikuttaakin enemmän kielen soivan osan pituuden epätarkkuus (alemmat taajuudet heijastuu kauempaa satulasta ja nauhoista?)
 
Osaatteko sanoa mitkä ominaisuudet paremmissa bassoissa saa äänet soimaan paremmin? Tallapalojen muoto, rungon materiaali, kaulan jäykkyys? Ja onko kielten paksuudella vaikutusta asiaan? Entä punos- ja keskilangan paksuuksien suhteella?

 
Luulen että yksi suuri syy tuohon kehnoon dispersioon on just tuo että kieli ei pääse liikkumaan päistään vapaasti, vaan se on kiinni jäykästi tallassa ja satulassa tai nauhoissa. Ilmiö on voimakkaimmillaan alarekisterissä, koska mitä paksummat kielet, niin sitä tönkömmin ne liikkuu päistään, joka hidastaa kielen liikettä vapaaseen heilahteluun verrattuna ja laskee värähtelyn taajuutta.
 
Jos kaikki harmooniset kerrannaiset siirtyisi suhteessa yhtä paljon niin tuo ei haitaisi mitään. Mutta mitä korkeampaan harmooniseen kerrannaiseen mennään, niin sitä voimaakkaammin taajuus laskee, koska yksittäisen värähtelevän kielenosan pituus ja solmupisteiden välimatka on lyhyempi ja kielen jäykkyys vaikuttaa suhteessa enemmän. Vastaavasti mitä ylemmältä otelaudalta soitetaan, niin sitä lyhyempi kieli on suhteessa paksuuteensa ja tuo kielen jäykkyys vaikuttaa taas enemmän.
 
Ohuemmat kielet samassa vireessä vois soida huonommin koska mitä ohuempi kieli on, niin sitä kevyempi ja löysemmällä se on jossakin tietyssä vireessä joten sillä on vähemmän liike-energiaa ja sitä huonommin se jaksaa taistella omaa viskositeettiään vastaan.
 
Halvat bassot ovat myös usein pehmeää puuta, joka värähtelee passiivisesti kielen mukana ja syö energiaa värähtelyliikkeestä, resonoi ja sotkee harmoniaa.
 
Paskat bassot kuulostaa paskalta, ei siihen taida olla mitään ihmelääkettä.
 
Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
hollstro
10.12.2010 13:56:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j4kk1:
Halvat bassot ovat myös usein pehmeää puuta, joka värähtelee passiivisesti kielen mukana ja syö energiaa värähtelyliikkeestä, resonoi ja sotkee harmoniaa.
 
Paskat bassot kuulostaa paskalta, ei siihen taida olla mitään ihmelääkettä.

 
Juu, mutta kun se halpa on hintasekseen hyvä. Ainakin näin sitä usein puolustellaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
MPU
10.12.2010 14:00:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Juu, mutta kun se halpa on hintasekseen hyvä. Ainakin näin sitä usein puolustellaan.
 
Ja kalliin (="hyväksytty" merkki) on pakko olla hyvä koska se on niin kallis.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
orbik
10.12.2010 16:53:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j4kk1: Luulen että yksi suuri syy tuohon kehnoon dispersioon on just tuo että kieli ei pääse liikkumaan päistään vapaasti, vaan se on kiinni jäykästi tallassa ja satulassa tai nauhoissa. Ilmiö on voimakkaimmillaan alarekisterissä, koska mitä paksummat kielet, niin sitä tönkömmin ne liikkuu päistään, joka hidastaa kielen liikettä vapaaseen heilahteluun verrattuna ja laskee värähtelyn taajuutta.
 
Eli periaatteessa sointia voisi parantaa pidentämällä tallapalan takana olevaa kielen osaa? Siis jos tallan taakse jäävä osa pääsisi liikkumaan, niin kielen "tangentti" ei olisi niin jäykästi sidottu vaakasuoraan. :O
 
Yritin piirtää havainnollistavaa kuvaa ideasta:
http://ihme.org/~orbik/temp/talla_ja_kielen_jaykkyys.png
 
Tässä myös ääninäytettä ja taajuusanalyysia ko. tapauksesta:
http://ihme.org/~orbik/temp/bass_inharmonicity_c3.png
http://ihme.org/~orbik/temp/bass_inharmonicity_c3.ogg
 
Isotalo
10.12.2010 18:04:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

orbik: Eli periaatteessa sointia voisi parantaa pidentämällä tallapalan takana olevaa kielen osaa? Siis jos tallan taakse jäävä osa pääsisi liikkumaan, niin kielen "tangentti" ei olisi niin jäykästi sidottu vaakasuoraan. :O
 
Yritin piirtää havainnollistavaa kuvaa ideasta:
http://ihme.org/~orbik/temp/talla_ja_kielen_jaykkyys.png
 
Tässä myös ääninäytettä ja taajuusanalyysia ko. tapauksesta:
http://ihme.org/~orbik/temp/bass_inharmonicity_c3.png
http://ihme.org/~orbik/temp/bass_inharmonicity_c3.ogg

 
Nuo piirrokset ja analyysit oli mulle niinkuin mereen katsoisi, mutta ääninäyte kertoo just sen, että basso on huonoissa säädöissä. Tsekkaa ylempää tuo basson säätäminen ja säädä itse, tai sitten vie jonnekin säädettäväksi.
 
Teijo K.
10.12.2010 18:44:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j4kk1:
 
Halvat bassot ovat myös usein pehmeää puuta, joka värähtelee passiivisesti kielen mukana ja syö energiaa värähtelyliikkeestä, resonoi ja sotkee harmoniaa.
 
Paskat bassot kuulostaa paskalta, ei siihen taida olla mitään ihmelääkettä.

 
Aika monet kalliimmatkin bassot ovat pehmeää puuta, kuten leppää. Tuntuvat ne Fenderit kuitenkin kelpaavan monille.
 
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
MPU
10.12.2010 19:25:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka kuin yritän niin mä en ymmärrä yhtään mikä tossa aloittajan bassossa tai sen äänissä on vikana. Kieli pitää mun käsittääkseni olla päistään kiinni että se voi värähdellä. Kaulan ja bodin pitää olla niin jäykkä että kielen värähtely sammu bodi/kaulakombinaation värähtelyyn. En ymmärrä, mikä vaikutus tallapalan muodolla voisi olla, samoin kuin en ymmärrä, miten tallassa tallapalan takana olevan kielen mitta voisi vaikuttaa soivan kielen ääneen. Noista kuvista en ymmärrä mitään. Sen ymmärrän, että sama sävel on erilainen riippuen siitä mistä kohtaa kaulaa/miltä kieleltä se soitetaan, mutta ei niistä sävelistä mikään mun mielestä ole sen huonompi, erilainen kyllä. Näin siis, jos basso on kunnollinen soitin ja kunnollisissa säädöissä ja kunnollisilla kielillä. Mut ehkä nyt puhutaan jostain, mihin mun äly ei vaan yksinkertaisesti riitä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Johannes_t
10.12.2010 21:49:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Juu, mutta kun se halpa on hintasekseen hyvä. Ainakin näin sitä usein puolustellaan.
 
Niin, kyllä ne leppäfenderit kai aika hinnakkaita on? Hintasekseen pehmeä :D
 
Onneks oma korva ei varmaan edes huomais näitä tämän ketjun juttuja.
 
hollstro
11.12.2010 12:29:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Niin, kyllä ne leppäfenderit kai aika hinnakkaita on? Hintasekseen pehmeä :D
 
Onneks oma korva ei varmaan edes huomais näitä tämän ketjun juttuja.

 
Leppä on ns. Tone wood, eli sillä haetaan tiettyä saundia. Mun korvaan leppäbodyset saundaa paremmalle kuin saarnibodylla varustetut. Ja saarni on paljon kovempi puu.
 
Mutta itse tähän ketjuun, jos toi ilmiö on havaittavissa niin se johtuu huonosta soittimesta tai/ ja huonoista kielistä sekä väärästä intonaatiosta ja mikkien korkeudesta. Noilla tempuilla varamaan saa tuon aikaiseksi.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
MPU
11.12.2010 13:34:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Ja saarni on paljon kovempi puu.
Yleistäen näin kyllä, mutta ostamani "swamp ash" -lankku oli melkeinpä amerikanleppääkin (red alder) pehmeämpää ja kevyempää. Soundieroa suosaarnen ja lepän välillä en osaa kuvailla, kai niissä joku ero saattaa olla.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
orbik
11.12.2010 15:43:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Leppä on ns. Tone wood, eli sillä haetaan tiettyä saundia. Mun korvaan leppäbodyset saundaa paremmalle kuin saarnibodylla varustetut. Ja saarni on paljon kovempi puu.
 
Ei kai lankun pehmeys kuitenkaan vaikuta ylä-äänten taajuuksiin vaan lähinnä vaimentaa niitä. Tuo j4k1n mainitsema kielen jäykkyys soivan osan päädyissä kuulostaisi mahdollisesti suurimmalta ylä-ääniä hajaannuttavalta tekijältä, tosin se siis nostaa eikä laske taajuuksia (korkeampi taajuus heijastuu päädystä aiemmin => lyhyempi "efektiivinen" kielen pituus)
 
Mutta itse tähän ketjuun, jos toi ilmiö on havaittavissa niin se johtuu huonosta soittimesta tai/ ja huonoista kielistä sekä väärästä intonaatiosta ja mikkien korkeudesta. Noilla tempuilla varamaan saa tuon aikaiseksi.
 
Kielet on suht. uudet Elixir Nanowebit, intonaatio ei liity mitenkään yksittäisen nuotin sointiin, ja mikkien ja kielten väliin jää reilut puoli senttiä joten en uskoisi vaikuttavan.
Johtuu huonosta soittimesta? Koko ketjun pointtina oli että mitkä ominaisuudet "parempien" ja "huonompien" bassojen välillä vaikuttavat soinnin epäharmonisuuteen (lähinnä juuri ala-e-kielellä). Vai onko se yhtä voimakasta kaikilla bassoilla(skaalan pituus poislukien)? Hmm, maanantaina voisi käydä testailemassa musiikkiliikkeessä...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti