Muusikoiden.net
04.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lyhytskaalainen vai "pitkä Basso" ?
1 2
yama
04.12.2010 23:24:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumpi on kevyempi soittaa : lyhytskaalainen vai pidemmät Bassot ??

RamoQ
04.12.2010 23:45:40

Mikä nyt on "kevyt" kenellekkin.

Kaikella logiikalla lyhyt skaala on omalla tavallaan kevyempi. (Pienemmät nauhavälit jne.)
Mutta hyvissä säädöissä oleva normibassokin on ihan keponen soittaa. Ja kyllä siihenkin oppii sahaaman niitä nauhojen väliä.

"Kannattaa välttää huonoja floikkakitaroita, niissä ei oo floikkaa"
Seba
05.12.2010 01:14:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lyhytskaalainen nauhaton thomastikin flateilla niin se soittaa jo melkein itse itseään.

Kyllä hyvissä säädöissä tarkoitukseen sopivilla kielillä lähes basso kuin basso on kevyt soittaa.

/c c:n
trackson
05.12.2010 10:52:12

Lyhytskaalainen on kevyempi soittaa ihan fysiikan lakienkin mukaan, mutta toki kaikki bassot saa kevyiksi soittaa oikeilla kielivalinnoilla ja säädöillä.

"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
JoKo
05.12.2010 12:08:42

Tottumiskysymys... itse soitan sekä lyhyt että pitkäskaalaisella. Vaihdon jälkeen perus fenderi tuntuu hetken vähän jännältä ja toisinpäin, tunne menee ohi minuutissa.
Ennemminkin vaihtoehtoja punnitessa kannataisi kiinnittää huomiota soundieroihin, pitkäkaulaisessa on erilainen botne kuin lyhyessä.

plonk
05.12.2010 13:45:29 (muokattu 05.12.2010 13:51:38)

trackson: kaikki bassot saa kevyiksi soittaa oikeilla kielivalinnoilla ja säädöillä.

Juuri näin. Soittotuntumaan vaikuttaa myös kaulan muoto ja paksuus (nauhaton vai nauhallinen jne.). Sitten onkin toinen juttu, kumpi skaala sopii omille sormille paremmin, mutta kielten "raskaus" ei mielestäni ole ongelma normiskaalalla.

Jos aiheen aloittaja on ostamassa ensimmäistä bassoa, suosittelen käpistelemään niitä kaupassa. Jos ostat sokkona, osta normaalilla skaalalla. Itse virheellisesti kuvittelin, etten pystyisi soittamaan kuin lyhytskaalaista bassoa, mutta kun osaa ottaa omien sormien rajoitukset huomioon, ei ole suurikaan ongelma mukautua normaaliskaalaiseen bassoon (lue = kättä joutuu liikuttamaan hieman normaalia enemmän).

Lyhytskaalainen on "pakollinen" vain lapsille, nuoret ja aikuiset pystyvät soittamaan normibassoa jos käden pituus vain riittää. Väittäisin, että suurempi merkitys on kaulan leveydellä ja paksuudella, kuin pituudella.

Ihminen?
06.12.2010 15:14:43 (muokattu 06.12.2010 15:15:30)

Kevyin mitä oon ite kokeillu on Ibanezin lyhytskaalanen, mallia en nyt muista. Välillä turhauttaa soitella omalla (ESP ltd B-50) jos on just soitellu sillä ihanalla Ibanezilla. Ehdottomasti seuraava hankinta mulle :)

kallefuture
07.12.2010 13:05:56

Tykkään itse lyhytskaalaisten soundista. Kokemusta orkkis Fenderin Mustangista ja tosta MPU:n Guild M 85 kopsusta. Molemmat täyttää sen fundamentaaliosaston tymäkästi. MPU:n tietty on iham paras.
Kielten väli toisistaan ja kielten hiukan löysempi tuntuma normifenderiin tms.vaikuttaa mulla eniten soitettavuuteen (en vaan osaa). Oikein nopeissa ralleissa suosin nykyään normikaulaa.
Kalle

"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
varo
07.12.2010 23:05:03

Mä tässä mietin Stanley Clarken "If this bass could only talk"-albumia kuunnellessani, että soittaako tämä bassosankari lyhytskaalaisella bassolla, kun soundi on normaalia bassolätkyttelyä korkeampi ja bendejäkin tuntuu olevan vähintään yhtä usein kuin blues-kitaristeilla?

Ja mitenkäs toi piccolo-basso eroaa lyhytskaalaisesta?

Jahas, mistäs sitä Billuab voi ostaa?
2541
08.12.2010 13:39:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varo: Mä tässä mietin Stanley Clarken "If this bass could only talk"-albumia kuunnellessani, että soittaako tämä bassosankari lyhytskaalaisella bassolla, kun soundi on normaalia bassolätkyttelyä korkeampi ja bendejäkin tuntuu olevan vähintään yhtä usein kuin blues-kitaristeilla?

Ja mitenkäs toi piccolo-basso eroaa lyhytskaalaisesta?

Clarken basso taitaa olla tenorivireessä, eli ADGC. Toki pitkäskaalaisenkin voi myös virittää tuohon vireeseen, ohuemmat kielet vain.

Piccolovireinen basso on taas vireessä EADG, mutta oktaavia normibassoa korkeammalla, eli siis kitaran neljä alinta kieltä. Jälleen käy mikä skaala tahansa.
varo
09.12.2010 12:45:47

2541: Clarken basso taitaa olla tenorivireessä, eli ADGC. Toki pitkäskaalaisenkin voi myös virittää tuohon vireeseen, ohuemmat kielet vain.

Piccolovireinen basso on taas vireessä EADG, mutta oktaavia normibassoa korkeammalla, eli siis kitaran neljä alinta kieltä. Jälleen käy mikä skaala tahansa.

Ahaa, okei. Eli käytännössä piccolovireinen basso on kitaran oktaavialalla?

Jahas, mistäs sitä Billuab voi ostaa?
2541
09.12.2010 16:05:12

varo: Ahaa, okei. Eli käytännössä piccolovireinen basso on kitaran oktaavialalla?

Näin on. 8-kieliseen kun laittaa bassokielten tilalle toisesn setin oktaavikieliä niin on piccolobasso taatusti luonnollisella choruksella.:)
varo
09.12.2010 23:41:10

2541: Näin on. 8-kieliseen kun laittaa bassokielten tilalle toisesn setin oktaavikieliä niin on piccolobasso taatusti luonnollisella choruksella.:)

Haha, tässä voi puhua basson Jimi Pagesta, joka tommoisella vetelee. Ei muuta kun Stairway to Heavenia funkisti lätkyttämään :D

minä rölötän, sinä rölötät, hän rölöttää, me rölötämme, te rölötätte, he rölöttävät.
1lp0
01.01.2011 18:37:51

Itsekin uskon että basson koko ergonomialla; kaulan muodolla, soittoasennolla yms. on merkittävä osa mutta onhan tuo skaalan pituus yksi varsin merkittävä tekijä.

Esim. Mike Watthan on vaihtanut lyhytskaalaiseen omien sanojensa mukaan pienemmän rasituksen vuoksi. Eihän tuo tietenkään sinänsä mitään todista, liekö kuitenkaan kokeillut muita vaihtoehtoja. Toisaalta, kun se mieleinen löytyy, niin mitäpä niitä muita kokeilemaan.

http://www.spiritus-temporis.com/mike-watt/equipment.html

saniee
25.01.2011 11:53:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!

Älkää lopettako vielä keskustelua tästä!!!

Mulla on basson kanssa vasta vähän yhteistä taivalta takana, mutta tarjoutui tuossa yllättäen niin kiinnostava tilaisuus basistihommiin että viimeistään nyt on ryhdyttävä tositoimiin :D

Tähän väliin meinasin sitten hommata uuden basson, vanha on vähän huonossa kunnossa, ja olinkin jo löytänyt sopivan (Fenderin Aerodyne Jazz Bass, saa muuten jakaa kokemuksia vaikka pikaviestillä jos tuntuu siltä).

MUTTA .. kokeilin ensimmäistä kertaa eilen lyhytskaalaista bassoa. Mä olen tyttö ja siksi on myös epäilemättä keskivertobasistia pienemmät sormet, joten luonnollisesti ensituntumalta tuntui helpommalta soittaa tuo lyhytskaalainen. Assosiaatiot "lasten bassoon" on kuitenkin niin valtavat ettei tuo suoraan sanottuna tuntunut bassonsoitolta enää ollenkaan, lisäksi pikainen katsaus tarjontaan näytti hieman nihkeältä. Meneeköhän tässä voimat hukkaan omaa fysiikkaa vasten sotiessa kun ego ei millään antaisi periksi, vai tuleeko musta vaan tosi vikkeläkätinen äijäbasson soittaja, jää nähtäväksi ;) Onks teillä jotain mielipiteitä asiaan? Mulla ainakin sotii järjen ääni ja "fiilikset" ihan kunnolla keskenään..

Ja olis kiva vielä lukea mitä tahansa - vaikka vähän kiivaampaakin - argumentointia noiden eri pituisten bassojen puolesta ja vastaan, toistaiseksi on jäänyt ainakin sellainen maku että nuo lyhytskaalaiset tosiaan olisivat helpompia ja kaikin puolin mukavempia soiteltavia mutta joku syy on pakko olla sillekin mikseivät ne ihan samassa suhteessa ole maailmaa valloittaneet, joten antakaa palaa jookos?!!

Funkånaut
25.01.2011 12:00:25

Ei lyhytskaalainen ole tyttöjen vehje. Yhtälailla "tosi"basistit soittelevat lyhytskaalaisillakin. Ei siin ole hävettävää. Valitse se, kumpi sopii omaan tatsiin paremmin.

Funkonaut on rempseä funky bassojäbä, jolla käy flaksi suhteellisen useasti. Ei ota itseään kovin vakavasti ja osaa nauraa itselleen. Tulee toimeen ihmisten kanssa. - Van Hannes
hollstro
25.01.2011 12:07:15

Lyhtskaalainen basso on yhtä hyvä kuin pitkäskaalainenkin, kunhan se on hyvin tehty. Siinä on erilainen saundi johtuen lyhemmästä skaalasta. Se että moni halpa aloittelijan basso on lyhytskaalainen ei saa johta harhaan sen suhteen että skaala telee bassosta lelun.

Esim tollanen Rivoli on todella hyväsaundinen basso jolla kelpaa soittaa vaikka missä seurassa: http://www.guitare-village.com/occa … /_images/2009/20090702/epiphone.jpg

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
2541
25.01.2011 12:32:19

Mm. sellaiset tosimies-äijäbasistit kuin Jack Bruce, Stanley Clarke, Rinus Gerritsen, Steve Swallow, Paul McCartney, Bill Wyman ja Felix Pappalardi ovat käyttäneet menestyksekkäästi lyhytskaalaista bassoa.
Seba
25.01.2011 12:46:15

Gibsonin eb 3 tai sg reissue malliset lyhytskaalaisena on ihan huippulipelejä ja kaukana leluista.

Jos lyhyt skaala tuntuu omimmalta niin sellainen sitten vaan.

/c c:n
varo
25.01.2011 19:15:04

2541: Mm. sellaiset tosimies-äijäbasistit kuin Jack Bruce, Stanley Clarke, Rinus Gerritsen, Steve Swallow, Paul McCartney, Bill Wyman ja Felix Pappalardi ovat käyttäneet menestyksekkäästi lyhytskaalaista bassoa.

Tähän pakko lisätä juttu, jonka luin jostain suuresta kitarakirjasta tms. joskus. Stanley Clarke aloitti soittamalla viulua, mutta sen käskettiin vaihtamaan bassoon kun oli liian isot kourat viulun soittamiseen. Clarke on helvetin pitkä rötkäle muutenkin, eli se siitä lyhytskaalaisen basson tytöille soveltuvuudesta!

minä rölötän, sinä rölötät, hän rölöttää, me rölötämme, te rölötätte, he rölöttävät.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti