Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laadukkaita vahvistimia..
1 2 3
okabass
23.10.2010 17:17:56 (muokattu 23.10.2010 19:47:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Minkähän verran noilla korjaajilla on kokemusta näiden uusimpien vahvainten huollosta vai ovatko ne enempi kertakäyttöpaskaa, jota ei kannata/voi huoltaa? Että onko pidettävä näpit erossa uusista vahvaimista kokonaan?
Marko

 
Vaikea sanoa. Mutta kyllähän vanhemmat koneet ovat pääsääntösesti helpompi korjata ja tehty kestämään isältä pojalle. Esim. 7enderit 50-luvulta 70-luvun loppuun. Jos koneessa on pintaliitostekniikkaa, niin korjaaminen vaikeutuu huomattavasti. Kuvista sen voi päätellä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Surface-mount_technology
http://upload.wikimedia.org/wikiped … 0805.jpg/800px-Soldering_a_0805.jpg
 
http://home.comcast.net/~daniel.souder/Turret_board.jpg
 
Tai http://www.okabass.suntuubi.com/dat … es/gallery/1/s/HPIM2433%20pieni.JPG
Tuosta voipi vertailla, kumpi tekniikka vaikuttaisi helpommalta korjata.
 
Kävin viime viikollla tutulla korjaajalla. Sieltä jäi mieleen kaksi Warwickin comboa, joissa kummissakin pääte k'rvähtänyt, ja polttanut vielä kaiuttimen. Eipä juuri kannata korjauttaa.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
absqua
23.10.2010 17:18:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Minkähän verran noilla korjaajilla on kokemusta näiden uusimpien vahvainten huollosta vai ovatko ne enempi kertakäyttöpaskaa, jota ei kannata/voi huoltaa? Että onko pidettävä näpit erossa uusista vahvaimista kokonaan?
Marko

 
Mulle on vähän kertynyt just ton henkinen pheelis tähän asiaan. Jos vimpan päälle laadukkaan koneen haluaa niin on joko hoidettava joku vanha & hyvä tai teetettävä putiikkimeiningillä uusi.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Dropped C
23.10.2010 17:26:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki Markbeissit on italiassa tehty ja nuppi maksaa sen 500 - 900 uutena. Ite sanoisin että teho/paino/hinta/laatu/soundi - suhde on näissä melko optimaalinen. Tosin aika näyttää, vasta puolitoista vuotta on ollu toi R500 käytössä.
 
hollstro
23.10.2010 17:35:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Mulle on vähän kertynyt just ton henkinen pheelis tähän asiaan. Jos vimpan päälle laadukkaan koneen haluaa niin on joko hoidettava joku vanha & hyvä tai teetettävä putiikkimeiningillä uusi.
 
Mitenkään kehumatta, mun vuoden 77 Hiwatti on edelleen täydessä iskussa, alkuperäiset Mullardit oli kun ostin ja peli on kolhujen, hajun ja pölyn perusteella paljon soitettu. Ei tollasia enää tehdä alle tonnilla mitenkään.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
MPU
23.10.2010 17:51:40 (muokattu 23.10.2010 17:53:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Mulle on vähän kertynyt just ton henkinen pheelis tähän asiaan. Jos vimpan päälle laadukkaan koneen haluaa niin on joko hoidettava joku vanha & hyvä tai teetettävä putiikkimeiningillä uusi.
 
Äkkiseltään tulis mieleen, että jos joku vahvain on pelannu jo useamman kymmenen vuotta ei se voi olla laadultaan kovin huono. Ja jos siellä sisällä on oikeita komponentteja (=niitä samannäköisiä kuin oli niissä yläasteen rakennussarjoissa) voi(nee) niitä tarpeen mukaan vaihtaa.
Vähänkö tuli voittajaolo kun sain elvytettyä Tracen nupin henkiin pienellä puhdistuksella ja parin konkan vaihdolla. Eipä tartte ostaa uutta.
Vaikka onkin piirilevylle tehty, on siellä ihan ihmissilmin nähtävät osat ja johteet levyillä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
absqua
23.10.2010 18:29:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mitenkään kehumatta, mun vuoden 77 Hiwatti on edelleen täydessä iskussa, alkuperäiset Mullardit oli kun ostin ja peli on kolhujen, hajun ja pölyn perusteella paljon soitettu. Ei tollasia enää tehdä alle tonnilla mitenkään.
 
ei tommosta kampetta tarvitsekaan kehua, maine kiirii jo kaukana edellä. hiwatin sisuskaluja kun katselee niin ei jää mitään kysyttävää siitä ollaanko laatutuotteen äärellä vaiko ei.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
23.10.2010 20:50:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: ei tommosta kampetta tarvitsekaan kehua, maine kiirii jo kaukana edellä. hiwatin sisuskaluja kun katselee niin ei jää mitään kysyttävää siitä ollaanko laatutuotteen äärellä vaiko ei.
 
Tuossa mun hiiwattin sisukset: http://picasaweb.google.com/markku.hollstrom/Hiwatt#
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
MPU
23.10.2010 21:06:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tuossa mun hiiwattin sisukset: http://picasaweb.google.com/markku.hollstrom/Hiwatt#
 
Noin "tiheään" sijoitetut osat vaihtaa hiukka vapisevakätinen ja heikkonäköinenkin huoltaja. Toisin kuin nuo kirpun kokoiset piirit noissa pintaliitosvehkeissä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
JussiKoo
23.10.2010 21:08:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs tässä nyt on lopputulos? Laadukasta nuppia saa alkaen mitä?
 
PS: Hieno olisi tuommoinen Markun hiiwatti.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
okabass
23.10.2010 21:59:16 (muokattu 23.10.2010 22:00:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tuossa mun hiiwattin sisukset: http://picasaweb.google.com/markku.hollstrom/Hiwatt#
 
Hiwatt on todella hyvin kasattu. Voisi sanoa esimerkillisesti. Muistelen lukeneeni, että niitä kasaamaan oli palkattu samoja naisia, jotka kasasivat armeijalle laitteita, tutkia, radioita ym.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
hollstro
23.10.2010 22:14:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Hiwatt on todella hyvin kasattu. Voisi sanoa esimerkillisesti. Muistelen lukeneeni, että niitä kasaamaan oli palkattu samoja naisia, jotka kasasivat armeijalle laitteita, tutkia, radioita ym.
 
Aivan, ja stoori on että speksit sekä komponentit olivat Mil(itary)-standardin mukaisia.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Visakoivu
23.10.2010 22:28:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pintaliitosvehkeiden korjaamisen vaikeus tietysti riippuu korjaajan taidoista ja käytettävissä olevista laitteista. Itse olen tehnyt pintaliitos korjauksia mikroskoopin avulla ja ei se hirveän vaikeata ole. Mutta onhan se läpiladottavilla helpompaa tuo komponenttien vaihtaminen. Mutta vaikeinta on kuitenkin edelleen se vianhaku oli se tekniikka minkä tyyppistä tahansa.
 
"Hamster on overdrive."
hollstro
23.10.2010 22:30:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Visakoivu: Pintaliitosvehkeiden korjaamisen vaikeus tietysti riippuu korjaajan taidoista ja käytettävissä olevista laitteista. Itse olen tehnyt pintaliitos korjauksia mikroskoopin avulla ja ei se hirveän vaikeata ole. Mutta onhan se läpiladottavilla helpompaa tuo komponenttien vaihtaminen. Mutta vaikeinta on kuitenkin edelleen se vianhaku oli se tekniikka minkä tyyppistä tahansa.
 
Vianhaku on aivan helkkarin hankala piirilevyvehkeillä, pintaliitoskomponentit lisää vaikeutta monin verroin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
okabass
23.10.2010 23:07:09 (muokattu 23.10.2010 23:10:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Visakoivu: Pintaliitosvehkeiden korjaamisen vaikeus tietysti riippuu korjaajan taidoista ja käytettävissä olevista laitteista. Itse olen tehnyt pintaliitos korjauksia mikroskoopin avulla ja ei se hirveän vaikeata ole.
 
Minulla on kellosepän koulutus, ja pidän niitä vitt*maisina käpistellä. Olen myöskin juottanut pintaliitososia, ja 2-4 x suurennos on riittänyt.
Tuossa on kuva erikokoisista osista. Onnea vaan juottamiselle noiden pienimpien kokojen kanssa. Oman lisäihanuutensa tuovat useampikerroksiset piirilevyt.
http://upload.wikimedia.org/wikiped … s.png/199px-SMT_sizes_by_Zureks.png
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Visakoivu
23.10.2010 23:45:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Minulla on kellosepän koulutus, ja pidän niitä vitt*maisina käpistellä. Olen myöskin juottanut pintaliitososia, ja 2-4 x suurennos on riittänyt.
Tuossa on kuva erikokoisista osista. Onnea vaan juottamiselle noiden pienimpien kokojen kanssa. Oman lisäihanuutensa tuovat useampikerroksiset piirilevyt.
http://upload.wikimedia.org/wikiped … s.png/199px-SMT_sizes_by_Zureks.png

 
Kyllä nuo pienimmätkin saa juotettua harjoittelun avulla. Mutta ei se ihan helppoa ole jos ei ole kokemusta saati kunnon suurennuslaitteita juottamisen avuksi.
 
"Hamster on overdrive."
dewfall
24.10.2010 01:39:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lopputulos siis lie ettei mitään viimeisen kahden-kolmen vuosikymmnen aikana valmistettua kannata ostaa eikä varsinkaan trankkuvehkeitä?
 
Tää on kallis harrastus.
 
hollstro
24.10.2010 08:56:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Lopputulos siis lie ettei mitään viimeisen kahden-kolmen vuosikymmnen aikana valmistettua kannata ostaa eikä varsinkaan trankkuvehkeitä?
 
Tää on kallis harrastus.

 
Kyl parhaat trankkuvehkeet on hyviä. Ne vaan ei ole näitä kevyttuotteita.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
24.10.2010 10:49:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Kyl parhaat trankkuvehkeet on hyviä. Ne vaan ei ole näitä kevyttuotteita.
 
Edelleen hehkutan wanhoja traceja. Ainakin oman vehkeeni huolto maksoi vain 60e, ohjauspiirejä vaihdeltiin ja virtakytkin. Ei mun mielestä paha hinta, kun kuitenkin teki tehtävänsä eli mystinen suhina hävisi.
 
Lisäksi unskis lähetti tuohon mainion kytkiksen. Mutta kai se karusti menee niin, että jos joku vehje on kestänyt jo 20 vuotta, se todennäköisesti pienellä laitolla voi kestää vielä toisen mokoman.
 
Mites muuten noissa vanhoissa trankkupeleissä, mikä on päätetrankkujen käyttöikä ja onko noita mahdollista edes vaihtaa?
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
J.Hollström
24.10.2010 11:36:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Lopputulos siis lie ettei mitään viimeisen kahden-kolmen vuosikymmnen aikana valmistettua kannata ostaa eikä varsinkaan trankkuvehkeitä?
 
No eipä nuo vanhat putkivehkeetkään oo mikään taivas. Aina saa olla jännittämässä mitä laukee millonkin. Eikä härmästä löydy välttämättä ees osaavaa korjaajaa vaikka olis kuin simppeli masiina. Tiedän monta keissii jotka on menny munilleen ns. nimekkäiltäkin putkiguruilta. Ja korjauskulut on aina satasia tekin mitä tahansa.
 
Varmimipia vehkeitä taitaa olla nuo ennen kiinailmiötä tehdyt transistorimasiinat.
 
MPU
24.10.2010 12:02:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Mites muuten noissa vanhoissa trankkupeleissä, mikä on päätetrankkujen käyttöikä ja onko noita mahdollista edes vaihtaa?
 
Kestää niin pitkään kunnes laukeaa. Jos samanlaisia päätetransistoreja vielä valmistetaan, ei vaihtaminen ole kovinkaan hankalaa.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «