Muusikoiden.net
07.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teknisiä ongelmia
1
Wallutzi
04.10.2010 16:15:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt minulla on ilmennyt pikaisesti teknisiä ongelmia bassoni kanssa. Mulla on ibanez sr3000 prestige aktiivimikeillä.

Ongelma on siis se, että bassoni yhtäkkiä vaikeni ja luulin aluksi sen johtuvan mikkien pattereiden loppumisesta mutta ei. Välillä kuuluu pieniä elonmerkkejä mutta ei sen suurempaa.

Voisiko kukaan antaa mitään neuvoja? Eletroniikkaa sen verran takapuolelta vilkasin että liitokset pitäs olla ihan kunnossa, mutta missä se vika sitten on vai viedäkö suoraan liikkeeseen?

helperi
04.10.2010 17:00:03 (muokattu 04.10.2010 17:02:14)

Oletko kokeillut toisella vahvistimella ja piuhalla ja sulkenut siten niiden mahdolliset viat pois?

Onko minkä ikäinen basso? Voisi olla oireesta päätellen kylmäjuotos jossakin vaikka piuhat näyttäisikin olevan kiinni konehuoneessa. Mutta siis kannattaa nuo muut mahdollisuudet sulkea pois että tietää mitä lähdetään korjaamaan.
Wallutzi
04.10.2010 17:46:08

Kokeiltu toiseenkin vahvistimeen ja tulos sama.

Kitara taas toimii normaalisti Warwickini kautta eli siinä ei vikaa. Olisiko mahdollista että mikit jotenkin menneet rikki? Tai mistä saisin mahdollisen kylmäjuotos kohdan selvitettyä?

JaS
04.10.2010 19:45:10

http://www.ibanez.com/support/wiringdiagrams

Vuodesta 2000 ainakin löyty toi SR3000. Oletan, että toi on sama vehjes.

Aika paljonhan tossa on johtoa, joten itse lähtisin ihan kokeilemaan johtoja tökkimällä, että missä se vika on. Eli siis piuhat kiinni kaiuttimeen, volat alhaselle tasolle ja sitte liikuttelee niitä piuhoja ja kattoo, että vaikuttaako siihen äänen tuloon. Jos löytyy oikea kohta, niin siitä sitten kolvailemaan.

Aika monta liikkuvaa osaahan tossa on, joten kandee varmaan lähtee jotenki järjestelmällisesti ettii sitä vikaa. Esim. jos alottaa siitä mikkien valkoisesta johdosta(siis ottaen huomioon, että se on kytketty samalla tavalla), se ainakin vaikuttaa signaalilta. Jos niihin liitoksiin koskeminen aiheuttaa pauketta kaiuttimessa, niin sitte ois aika vahvasti syytä, epäillä, että vika on mikeissä. Tässä tapauksessa kannattaa varmaan tsekata mittarin kanssa, että mikit saa virtaa patterista ts. patterista mikkeihin menevät johdot on kondiksessa.

Jos taas sitä pauketta ei kuulu siitä mikin signaalijohdosta, niin vika on sitten jossain pidemmällä, eli tod. näk. siellä etuasteen puolella. Tätä mä epäilen muutenkin vahvemmin, kun aika epätodennäköistä, että molemmat mikit hajois samaa aikaa.

Potikat kannattaa tsekata mittarin kanssa, että siellä ei ole mitään katkoksia tai oikosulkuja.

Näillä mä lähtisin liikkeelle.

Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Heikki L.
04.10.2010 22:51:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla hajosi kerran sr1500:sta output-jakki. Se voi olla yksi mahdollinen syypää.

Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Wallutzi
06.10.2010 16:17:40

Noniin, tuossa tunninverran eilen illalla yritin ajatuksen kanssa jäljittää ongelmaa, mutta en sitä saanut selville. En sitten minkäännäköistä räminää tai merkkejä esim.signaali ongelmista.

Olisiko mahdollista, että tuo heikin mainitsema output-jakki olisi sitten mennyt rikki? Vai mitä kokeilla seuraavaksi vai veisikö vain liikkeeseen tai jollekin yksityiselle korjattavaks?

helperi
06.10.2010 23:50:08

Wallutzi: Noniin, tuossa tunninverran eilen illalla yritin ajatuksen kanssa jäljittää ongelmaa, mutta en sitä saanut selville. En sitten minkäännäköistä räminää tai merkkejä esim.signaali ongelmista.

Olisiko mahdollista, että tuo heikin mainitsema output-jakki olisi sitten mennyt rikki? Vai mitä kokeilla seuraavaksi vai veisikö vain liikkeeseen tai jollekin yksityiselle korjattavaks?

No itse veisin huoltoon. Ei oikein noi sähköhommat ole itseltä ikinä onnistunut. Hyvinkin vahvasti veikkaan nyt tota jakkia. Voi olla piuhat siinä löysässä tai sitten syytä vaihtaa koko jakki parempaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti