Muusikoiden.net
02.12.2016
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jackson ja Charvel bassokitarat.
1
assu69
27.09.2010 13:52:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäköhän johtuu, että nykyisin todella vaikeasti löydettävissä olevat vanhat Jackson ja Charvel bassot eivät ole ainakaan täällä Suomessa kovinkaan arvossaan, eikä niiden hintakaan ole käytettyinä kova?
 
Muistan kysyneeni kerran Musamaailmasta, että mitä nuo bassot aikoinaan maksoivat ja mieleeni on painunut erityisesti Jackson basson hinta 12000mk vuodelta 1987. Charvel oli se halvempi pikkuveli, jolla hintaa oli vuonna 1989 7000mk. Hinnat eivät tunnu ehkä koviltakaan nykyisin, mutta tuolloin esim.12 tonnia mummonmarkkoja oli huomattavasti suurempi raha kuin sama summa, eli 2000€ nykyisin.
 
Jacksonit ja Charvelit olivat jokaisen kasariheviä kuuntelevan teinin unelmasoittimia kultaisella 80 -luvulla, koska niitä soittivat monet tukkahevin huippumuusikot. Nykyisinkin niiden ominaisuuksia tunnutaan pelkästään kehuttavan, mutta arvostus ei kuitenkaan ole samalla tasolla. Instrumentteja pidetään yleisesti ottaen hyvinä sijoituksina, joten tuntuukin oudolta, että esim.12000mk maksaneen Jacksonin voi nykyisin saada tonnilla, tai hyvällä säkällä jopa huomattavasti halvemmallakin. Toisaalta mitäpä minä valitan, saanpahan itse hankittua laatupelejä sopuhintaan :) Joitakin kuukausia sitten nimittäin ostin loistavassa kunnossa olevan, yli 20 vuotta vanhan Jacksonin alle viidellä sadalla.
 
Joka tapauksessa, olisi mukava lukea muidenkin mielipiteitä tästä asiasta. Onko todellakin niin, että vain Fenderit, Gibsonit ja Rickenbackerit kasvattavat, tai ainakin säilyttävät arvonsa vuosien vieriessä, eikä Charvelin ja Jacksonin kaltaisia laatubassoja osata rahallisesti vielä arvostaa? Olisikohan niin, että 80 -luvusta on kuitenkin vielä varsin lyhyt aika (vrt. 60 & 70 -luvut) ja pitäisi vielä odottaa kymmenen vuotta ennenkuin Jaskat ja Härvelit nousevat arvoon arvaamattomaan?
 
molder
27.09.2010 14:55:55 (muokattu 27.09.2010 18:18:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

assu69: Mistäköhän johtuu, että nykyisin todella vaikeasti löydettävissä olevat vanhat Jackson ja Charvel bassot eivät ole ainakaan täällä Suomessa kovinkaan arvossaan, eikä niiden hintakaan ole käytettyinä kova?
 
Joka tapauksessa, olisi mukava lukea muidenkin mielipiteitä tästä asiasta. Onko todellakin niin, että vain Fenderit, Gibsonit ja Rickenbackerit kasvattavat, tai ainakin säilyttävät arvonsa vuosien vieriessä, eikä Charvelin ja Jacksonin kaltaisia laatubassoja osata rahallisesti vielä arvostaa? Olisikohan niin, että 80 -luvusta on kuitenkin vielä varsin lyhyt aika (vrt. 60 & 70 -luvut) ja pitäisi vielä odottaa kymmenen vuotta ennenkuin Jaskat ja Härvelit nousevat arvoon arvaamattomaan?

 
Katsopas tuolta TORIlta mitä samanaikakauden 80-luvun puoliväin/lopun Fendereistä tai Gibboneista pyydetään nykyään. Tai 2000-luvun? Hinnat pyörii siinä n.1000-1200€ ehkä yli?Eli Samanverran saa varmasti pulittaa aidosta saman aikakauden U.S.A Jacksonista tai Charvelista, satkun ehkä pääsee vähemmällä. Hankala nitä on vaan löytää jos vertaa johonkin Fenkkuun esim? Laskelmasi oli ihan oikeat kyllä silti. Kyllä jenkki Jacksonien ja Charvelien arvo nousee varmasti, mutta ei ehkä ihan Fender/Gibson osastolle; jonkin verran jää siis alle.Jos olet 500€ saanut jenkki-vehkeen niin onneksi olkoon! Japskit asia sitten erikseen.
 
"The SOUND of VOLUME"
Sir Härö
27.09.2010 17:52:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin muutama vuosi sitten charvelin 3b:n 260 eurolla ja kauppaan sisältyi hartken 40w trankkucombo. Tarjousten perusteella möin myöhemmin ko. basson, tai siis lähdin kokeilemaan kepillä jäätä eikä basson ollut tarkoituskaan pilkkahintaan mennä, ja muistaakseni 700 euroa oli lopullinen kauppahinta. Combostakin taisin 70 euroa saada.
 
Ekan USA Jacksonini ostin 450 eurolla. Nykyisestä USA Jacksonistani köyhdyin 800 euroa, mutta enpähän ole parempaan bassoon ikinä törmännyt. Bassoja kun on jokunen tullut jo kokeiltuakin.
 
Se on kai se Jacksonin lätkälapa ja kasarihenkisyys joka ei nykyisin vetoa ihmisiin. Oma bassoni on tosin monella sitä livenä todistaneella muuttanut näkökantaa ja suhtautumista ko. merkkiä kohtaan.
 
Monasti sound-checkissä on porukka kysellyt että mikä säröpurkki mulla on kun soundi on niin murhaavan hyvä. Olen ylpeänä saanut vastata että säröpurkki on parin markan viimisiään vetelevä digitech ja soundi johtuu yksinomaan bassostani.
 
Califfo
30.09.2010 10:05:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loistosoittimia sekä Jacksonit, että Charvelit. Niiden arvostus todennäköisesti kohoaa vuosien saatossa. Kumpikin löivät itsensä läpi enemmänkin kitaroiden kuin bassojen valmistajina, vaikka bassot ovat aivan yhtä laadukkaita kuin skitatkin.
 
hollstro
30.09.2010 10:15:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Califfo: Loistosoittimia sekä Jacksonit, että Charvelit. Niiden arvostus todennäköisesti kohoaa vuosien saatossa. Kumpikin löivät itsensä läpi enemmänkin kitaroiden kuin bassojen valmistajina, vaikka bassot ovat aivan yhtä laadukkaita kuin skitatkin.
 
On paljonkin loistavia bassoja joista ei ole tullut klassikoita. Kitarapuolella tuo Jacksonin superstratodesign on klassikoksi muodostunut. bassopuolella ei. Oma ennustus on ettei se sellaiseksi tulekaan. Eihän se soitinta huononna, mutta heikentää haluttavuttaa. Se selittää noi halvat hinnatkin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
dewfall
30.09.2010 12:28:31 (muokattu 30.09.2010 12:32:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: On paljonkin loistavia bassoja joista ei ole tullut klassikoita. Kitarapuolella tuo Jacksonin superstratodesign on klassikoksi muodostunut. bassopuolella ei. Oma ennustus on ettei se sellaiseksi tulekaan. Eihän se soitinta huononna, mutta heikentää haluttavuttaa. Se selittää noi halvat hinnatkin.
 
Liekö kovin moni suoraan kitaradesignistä bassoon lainattu malli klassikoksi muodostunutkaan - Thunderbirdikin kai putkahti pihalle samoihin aikoihin Firebirdin kanssa? Hevikeppityyli yleensäkään ei sellaisenaan munsta hirveän hyvin siirry bassoihin, vaikka joku Rhoads-basso aika törkeä ilmestys onkin. Kellyt taas on vain rumia.
 
Edit: TJEU: http://media.photobucket.com/image/ … ass/nightsblood324/RhoadesVBass.jpg
 
Sir Härö
30.09.2010 15:40:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall:
 
Edit: TJEU: http://media.photobucket.com/image/ … ass/nightsblood324/RhoadesVBass.jpg

 
Tällaisia ei kyllä saisi tänne linkittää. Noita ei saa mistään ja ihmiset tulee surullisiksi.
 
SnowCrow
30.09.2010 22:32:41 (muokattu 30.09.2010 22:41:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta tollanen "hevimpi" explorer toimii ulkonäkönsä puolesta ihan mukavasti.
http://i96.photobucket.com/albums/l175/GobBass/JacksonKellyBass.jpg
 
edit: Aijaa, toihan se Kelly just onkin. :D
 
mr.bungle
30.09.2010 22:42:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sir Härö: Tällaisia ei kyllä saisi tänne linkittää. Noita ei saa mistään ja ihmiset tulee surullisiksi.
 
Tallamikistä päätellen saundi on kyllä semmonen nasaali PRÄÄÄÄ
 
bassolla hanuriin
Teijo K.
30.09.2010 23:16:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: Tallamikistä päätellen saundi on kyllä semmonen nasaali PRÄÄÄÄ
 
Eli ruma basso, hieno soundi. Aika samassa paikassa tuon lienenee kuin Stingrayssa. Se taas, ainakin omani, oli kaikkea muuta kuin nasaali.
Sir Härö
30.09.2010 23:30:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: Tallamikistä päätellen saundi on kyllä semmonen nasaali PRÄÄÄÄ
 
Joo. Tai siis koska se on ton näkönen niin soundihan on ihan *präää*...
 
Eihän nuo missään hutunheitossa ole katu-uskottavia pelejä, mutta hyvänpäälle ymmärtävät hevimusiikin ystävät taas arvostavat jos basisti uskaltaa soittaa jollain muulla kuin sillä samalla vanhalla ja hyväksi havaitulla. Ja varsinkin jos soundi on parempi kuin se vanha ja hyväksi havaittu.
 
dewfall
01.10.2010 12:27:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Japanialaiset osasivat kasarilla:
 
http://www.fernandes.co.jp/others/catalog/1985/019.jpg
 
http://www.matsumoku.org/models/ari … alogs/1985/85_ap2_cat_pg19.jpg.html
 
Mulla oli ysärin lopussa hetken valkoinen Aria Pro II ZZB Deluxe. Ameriikanvoorumeilla pitävät kovassa arvossa, mutta se oli kyl käsittämättömän nuhainen peli.
 
molder
01.10.2010 16:07:22 (muokattu 01.10.2010 16:08:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Japanialaiset osasivat kasarilla:
 
http://www.fernandes.co.jp/others/catalog/1985/019.jpg
 
http://www.matsumoku.org/models/ari … alogs/1985/85_ap2_cat_pg19.jpg.html
 
Mulla oli ysärin lopussa hetken valkoinen Aria Pro II ZZB Deluxe. Ameriikanvoorumeilla pitävät kovassa arvossa, mutta se oli kyl käsittämättömän nuhainen peli.

 
Arialta tuli jossain 80-luvun lopussa aivan uskomattoman huonoja bassoja. Olikohan Koreassa tehty. Mulla oli kanssa joku aktiivi Aria joka oli ihan muovia ja saundi kuin saippuakotelosta. Noista nuo CSB - mallit on ainakin hiton hyviä.
 
"The SOUND of VOLUME"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti