Muusikoiden.net
09.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassovahvistin keikalla
1
Captain Farrell
31.01.2003 11:38:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites bassovahvistin on tapana keikoilla kytkeä? Otetaanko ääni pelkästään vahvistimesta, vai kannattaako vahvistimesta vetää myös PA:han? Ja onko noissa bassovahvistimissa yleensä output-liitäntä, mistä sen voi suoraan PA:han kytkeä, vaiko mikittämällä?

Mua kiinnostaa lähinnä tällaset vähän pienemmät "lo volume" -keikat, esim. hääkeikat.

poppamies
31.01.2003 12:19:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites bassovahvistin on tapana keikoilla kytkeä? Otetaanko ääni pelkästään vahvistimesta, vai kannattaako vahvistimesta vetää myös PA:han? Ja onko noissa bassovahvistimissa yleensä output-liitäntä, mistä sen voi suoraan PA:han kytkeä, vaiko mikittämällä?

Mua kiinnostaa lähinnä tällaset vähän pienemmät "lo volume" -keikat, esim. hääkeikat.

Lo volume keikka niinku hääkeikka ei minun mielestä tarvi mitään muuta kuin kunnon bassokamat. Tuskin teillä hääkeikalla on niin järeät PA vehkeet että siihen kannattaisi laittaa basso erikseen. Ei bassoa kannata laittaa PA' n kautta jos ei ole täydellistä subbari systeemiä j.ne.

"G-strings are for strippers"
JK
03.02.2003 12:52:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kyseessä on tollaset hääkeikat ja pienemmissä tiloissa tapahtuva soitto, niin bassovahvari riittää kyllä sellaisenaan "raakana" ihan mainiosti. Ongelma on lähinnä se, että alataajuudet ei kuulu siinä "lavalla" tai itselleen kovin hyvin, saliin ne taas tulee, etenkin sinne perälle ihan hallitsevana. Ja toisaalta ne alataajuudet jää "pyörimään" siihen jalkoihin ja sotkee sitä lavasoundia. Ongelmaksi saattaa tulla noissa "työväentaloissa" olevat ontot lavat. Jos bassokaappi on lattialla, niin saattaa aiheuttaa hallitsemattoman "huminan" lavalla. Kannattaa harkita paikan mukaan kaapin nostamista irti lattiasta. Jos bassoa haluaa sinne Pa:han niin subbaset on kyllä oltava perässä ja silti saa olla varovainen sen tason kanssa. Itse olen pärjännyt tanssikeikoilla 60w combolla ihan riittävästi, usein nostan sen hiukan ylemmäs lattiasta. Paikka ja tila vaikuttavat yllättävän paljon, ei varmaan mitään yleispätevää keinoa tai sääntöä ole olemassa...

jusbb
20.09.2013 21:57:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harhaanjohtava otsikko, ymmärsin että vahvistin on esiintymässä,

20.8. 22:54:21 NEVÖ FOGET
Antti K.
20.09.2013 22:22:37

JusBB: Harhaanjohtava otsikko, ymmärsin että vahvistin on esiintymässä,

Kyllä, me basistithan ei osata soittaa mitään, ja meistä ei ole kuin murhetta.

Onneksi meillä on hyvän näköset kamat.

Prak
21.09.2013 18:49:39

Antti K.: Kyllä, me basistithan ei osata soittaa mitään, ja meistä ei ole kuin murhetta.

Onneksi meillä on hyvän näköset kamat.

Tämä on tärkeintä musiikissa ja elämässä.

Itse aiheesta sen verran, että oon tommosilla hääkeikoilla vedellyt viimeaikoina 1x12'' / 250W combolla, josta oon vetänyt PA:han signaalin DI-ulostulosta ja ajanut PA:sta snadisti bassottomammaksi eq:tettuna. Kyseessä siis halpa-JBL:istä ja pienitehoisesta päättäristä koostuva PA, joten ideana lähinnä levittää soundia paremmin kuuluville (ei subbareita käytössä). Suurin osa jytinästä lähtee bassovahvistimesta.

jukkajylli
22.09.2013 19:52:32

Joo. Taysin yleispatevaa vastausta ei olekaan. Jos paikka on iso ja p.a. sen mukainen, voi omaa styrkkaria kayttaa lahinna omana monitorina, jos basso tulee peeaasta. Silloin voi keikan hoitaa pienellakin styrkkarilla. Vanhemmiten alkaa arvostaa roudattavan tavaran suhteellista keveytta, believe me.. Jos taas haluaa itse kontrolloida tilan bassosoundia, pitaa luonnollisesti styrkkarinkin olla isompi, ja harvemmin pienemmissa tiloissa silloin peeaahan tarvitsee kytkea. Ongelmaksi saattaa muodostua se, etta kun itsella on hyva soundi, salin peralla kumisee, ja joku tulee pyytamaan bassoo hiljemmalla just ku oli kivaa. Yleisesti ottaen keikoille ei kannat ottaa niin tehokkaita kamoja, ettei niita pysty kayttamaan niin, etta gainia ja volaa ei voi nostaa ykkosta korkeammalle.

I'm not the one to blame
trippe
23.09.2013 09:34:09

Mitenkäs arvon kolleegat hoitavat tämän stagetason? Tarkoitan tilannetta jossa löytyy kitaristia ja keybordit jne. ja ne usein mikitetään levittämisen takia, mites sitten basson kanssa.Jos lavamöly on muilla mukava olohuonetasoa niin eihän sitä raski bassoakaan vetää yber kovaa jotta möly riittäisi myös tanssilattian puolelle..
Eli vedättekö lavabalanssin mielummin bassovoittoseksi vai onko kikka kakkoseen paikallaan?

Edit:Ja itse pyrin siihen että basso menis aina pöytään.Helpompi säätää yleisölle tasot+ lavamöly helpompi hallita ilman miksaajaa.
Tokihan se vaatii isommat pa:t, mutta näyttäähän se hienommalta.
Monesti tullu keikalla mietittyä että eihän sieltä yleisöstä paljoa näy lavalle (ainakaan kamoihin asti) jos ei ole stadionluokan backline ;).. tai sitte oon vaan sokea.

Ùp ò òwñ
Dropped C
23.09.2013 12:53:50 (muokattu 23.09.2013 13:04:56)

Lähes joka keikalla on ollut liian kovalla, kun säröjen vuoksi volyymihanikan säätö on sellaista nyppyyttelyä ja keikoilla ei voi oikein vetää samalla volalla kun reeniksellä. Jotenkin isommassa tilassa basso murjoo paljon enemmän, kun pienellä reeniksellä.

Nämä siis pikkukeikkoja. Jos on äänimiestä ollut, niin on monesti vetänyt bassosta liu'ut pois, kun soitto on alkanut.

Heviä soitetaan, eikä tanssimusaa. Silti on monta kertaa pukannu liian kovaa. Mutta on se skebakin liian kovalla välillä ollut. Kun ei voi soittaa sillä parhaalla reenissaundilla, ellei halua sanomista.

Kaikista pahin jos on 4-ohmin lainakaappi ollut, silloin sitä tasoa vasta joutuu nyppyyttelemään jollain mikrometritasolla.

Tympee Huttunen
23.09.2013 13:10:54

Olen monta kertaa miettinyt pikkupaikoissa, miksi kalliita ja hyväsoundisia vehkeitä mikitetään perusmikillä vähän sinnepäin ja sen jälkeen vahvistetaan ääni telkanpönttöjen läpi. Tuloksena ponnetonta ritinää. Monesti olisi parempi, että otettaisiin lavalta se kitara/bassovalli ja pa-kamat pyhitettäisiin laululle ja rummuille. Toki kunnon kamoilla ja miksaajalla on parempi antaa DI:n kautta hoidella alataajuudet ja itse hoitaa lavamonitorointi omilla kamoilla.

Tietyillä keikoilla se kumiseva ja resonointia aiheuttava basso on hieno juttu ja kuuluu keikkasoundiin ja jos miksaaja ei sitä tiedä, voi homma jäädä aika puolitiehen.

trippe
23.09.2013 17:15:13

Tietyillä keikoilla se kumiseva ja resonointia aiheuttava basso on hieno juttu ja kuuluu keikkasoundiin ja jos miksaaja ei sitä tiedä, voi homma jäädä aika puolitiehen.

Hitusen puolivillanen ajatus,mutta mites rantismiehet ootte saaneet kyykättyä kaapin työväentalolla jonku (MINKÄ) päälle? Ajattelin vaan,että jos meinaa tällanen keskenkasvunen hobitti vielä viritellä nupin siihen päälle niin saa olla tikkaat keikallaki. Joskus näin kun rantis oli kyykätty kyljelleen tällasessa tilanteessa ja saundi oli mukavan napakka. Mistähän seki lie johtunu..

Ùp ò òwñ
Vessajono
27.09.2013 14:47:03

Lastinen: Monesti olisi parempi, että otettaisiin lavalta se kitara/bassovalli ja pa-kamat pyhitettäisiin laululle ja rummuille.

Ongelma on siinä, että ei siellä lavalla kukaan tiedä miltä se salin puolelle kuulostaa ja se suora soundi ei ole millään tavalla hallittavissa tiskin takana.

Eräänkin hevibändin keikalla piti ottaa taannoin kitara/bassovalli lavalta. En olisi halunnut sitä tehdä mutta kun tila oli pieni ja lavalla oli kolme 4x12" kitarakaappia ja niiden päällä jotain satawattisia putkinuppeja, joista piti saada päätesäröä niin eipä siinä oikein ollut vaihtoehtoa. Basistilla oli toki rantis. Lopputulos oli se, että PA rupes jo jäämään jalkoihin sille lavamöykälle.

"Vaihtovirta: Mitä tapahtuu kun moderaattori lukitsee toisen portaalin ja toisesta portaalista on tulossa Metallica-ketju 300km tuntivauhtia ja portaalien välissä sijaitsee Kuopio?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti