Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassovahvistinta rokkiin ja heviin
1 2 3
Antti1
13.09.2010 23:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Kyllä mä näkisin, että tuolla budjetilla "jotain jää puuttumaan" enivei. Joko nostaisin budjettia tai laskisin rimaa soundivaatimuksien kanssa.
 
Jotain jää puuttumaan tottakai, eikä imo täydellistä laitetta saa millään rahamäärällä. En mä silti tiedä mikä mahtaa mun soundivaatimus olla? Koitan etsiä mahdollisimman monta uutta ideaa, joita kannattaisi vielä koittaa ennen valinnan tekemistä. Parhaan mahdollisen haluan kuitenkin omiin vaatimuksiini, sitä tässä ainoastaan haetaan.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Windreaper
14.09.2010 02:07:38 (muokattu 14.09.2010 02:19:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites tota toi 2.5XL-kaappi sitten, sehän ei ole enää tuotannossa... Onko 210XL vastaava malli, vai onko noiden kahden välillä soundillisesti jokin ratkaiseva ero? Mitä tosta 2.5XL:stä kannattaa käytettynä maksaa?
 
Jos käytettynä löytyy, maksaisin enintään 150e. Pysyisin kaukana 210XL:stä ja muista Hartken kaapeista (paitsi nuo 2.5XL ja 4.5XL). HyDriveistä ei kokemusta. 2.5XL:ää suosittelin, koska se menee riittävän alas matalaviresoittoa varten (tarpeeksi iso loota ja luultavasti viritetykin alemmas). Ei siis äänekkäin kaappi, mutta kuulostaa hintaisekseen hyvältä! Noi muut menee perus "paljon kaiuttimia alikokoisessa lootassa" -osastolle. GK:n Backline-sarjan kaappeihin en myös koskisi pitkällä tikullakaan. Sain joskus vaihdossa 2x10 Backlinen ja siitä ei lähtenyt möykkää juuri ollenkaan ja kartiot meinasi lentää seinille koko ajan. Sama käyttää rahat viinaan, tai tuhlata johonkin tarpeettomaan. Eli ei osteta sitä halvinta kaappia, jos pennoset on tärkeitä.
 
Wateista ei oikeasti kannata kauheana välittää: 300W neljään ohmiin (tai joku vajaa 200 kahdeksaan) on ihan riittävästi ja sillä ajaa kivasti vielä rantasaunaakin. Eri asia sitten jos tarvii hifistelyyn paljon headroomia tai soittaa stadionilla parin rantiksen läpi. Torilla on muuten just GK:n Backline myynnissä:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=448622
 
Sivuhuomiona vielä, että torilla on pyörinyt jo pitkään myös GK:n Neo 212 -combo:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=413821
 
Ei mikään pienin, eikä roudattavin, mutta tuossa olisi kaikki jos saundi muuten miellyttää. Kanttii ainakin käydä testaamassa.
 
EDIT: Ja vielä lisäyksenä, että valmistajan ilmoittamilla taajuusvasteilla ja herkkyyksillä voi pyyhkiä persettä. Odottelen mielenkiinnolla, koska valmistajat alkavat julkaista oikeita SPL-käyriä, joista voisi päätellä jotain kaapin herkkyydestä ja taajuusvasteesta. Toinen mielenkiintoinen tieto olisi ns. 'Displacement limit' eli paljonko kestää ajaa watteja ennen kuin liikerata loppuu (vihjeenä, lukema on huomattavasti alhaisempi kuin kajareiden tehonkesto). Tästä syystä järkevin tapa lisätä möykkää on kasvattaa kaiutinpinta-alaa (ei ilmaisia lounaita tyyliin 1000W 1x15-kaappiin).
 
Antti1
14.09.2010 02:18:15 (muokattu 14.09.2010 02:19:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windreaper: Jos käytettynä löytyy, maksaisin enintään 150e.
 
Tämä selvä ja muihin Hartken halvempiin kaappeihin en ainakaan aiempien kokemusteni perusteella ole kajoamassakaan. Suoraan sanoen tuokin epäilyttää aikalailla... :) GK:n Backline ja Ashdownin halpikset, sama juttu. Katsoo nyt mitä tulee käytettynä vastaan, ei ihan ensimmäistä tarvii ostaa kuitenkaan.
 
Wateista ei oikeasti kannata kauheana välittää: 300W neljään ohmiin (tai joku vajaa 200 kahdeksaan) on ihan riittävästi ja sillä ajaa kivasti vielä rantasaunaakin. Eri asia sitten jos tarvii hifistelyyn paljon headroomia tai soittaa stadionilla parin rantiksen läpi.
 
Niinno, sen verran olen kuitenkin valaistunut tässä asiassa, että toisinaan on watteja ja watteja. Manuaaleista tulee ainakin lukaistua se minkälaisella signaalilla ja säröarvolla ko. tehot on vempaimesta ulos otettu, jos valmistaja vain suostuu kertomaan. Oon mä soittanut alle 100W tehoilla mainostettuja laitteitakin, joista on mekkalaa lähtenyt enempi kuin riittävästi bändihommiin. Matalat vireet vaan asettavat vähän lisähaasteita päätteelle, ikävä kyllä. Testaamalla onneksi selviää ja kuten todettu, sillä kaapin herkkyydellä on iso rooli mölyn määrässä.
 
Eikö kellään oo ehdottaa jotain kivaa vanhusta, jonka voisi löytää käytettynä pienellä tuurilla halvalla? Niitä käytettyjen kelvollisia hintaluokkiakin passaa kertoa, jos näkemystä vaan riittää omiin suosituksiinsa.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Windreaper
14.09.2010 02:25:55 (muokattu 14.09.2010 08:02:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Niinno, sen verran olen kuitenkin valaistunut tässä asiassa, että toisinaan on watteja ja watteja.

 
Teinkin jo tuohon edelliseen viestiin editin, jossa täsmensin asiaa. Nämä ovat ihan heittoja, mutta: Kaupassa myytävään hyvään 1x15 tai 2x10 -kaappiin kestää ajaa liikepoikkeaman puolesta max ~200W (valmistajat tosin laittavat kaiuttimia usein alikokoiseen boksiin ja virittävät todella korkealle, jolloin kajariin kestää ajaa enemmän watteja, mutta bassotoistosta saa haaveilla ja kartiot paukkuu jos kajaria ei ole suojattu ylipäästösuotimella. Pahinta on kuitenkin että ne kumisee sikana, kauhea saundi.). Eri asia ovat sitten alataajuuksien toistoon suunnitellut kajarit, mutta niissä on yleensä taas sitten huono hyötysuhde (ja keskialuetoisto) eli mitkään watit ei riitä :D.
 
Eikö kellään oo ehdottaa jotain kivaa vanhusta, jonka voisi löytää käytettynä pienellä tuurilla halvalla? Niitä käytettyjen kelvollisia hintaluokkiakin passaa kertoa, jos näkemystä vaan riittää omiin suosituksiinsa.
 
Mesan Diesel-sarjan kaapit! Painavia, eivätkä kovin hifejä, mutta saundi! :)
 
Windreaper
14.09.2010 07:45:16 (muokattu 14.09.2010 08:01:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:
Niinno, sen verran olen kuitenkin valaistunut tässä asiassa, että toisinaan on watteja ja watteja.

 
Vastaanpa nyt tähänkin (lineaaristen vahvistimien, eli Class A/B, G, H, whatever, kontekstissa), kun ei nukuta: Vahvistimen teho ilmoitetaan usein resistiiviseen kuormaan (paukkulanka suksisauvan ympärillä riittää :), mutta kaiutin on reaktiivinen kuorma, jonka ajaminen vaatii niitä kuuluisia voltteja ja amppeereja. Laadukas vahvistin vastaa (rankasti yleistäen) todelliselta teholtaan jokseenkin ilmoitettua, koska se pystyy tarvittaessa imaisemaan riittävästi mehua (eikä clippaa ennenaikaisesti kun tietty raja-arvo ylittyy) siinä missä halvempi hyytyy näin sanotusti "kiskoille" (tämän takia ei osteta sitä 1000W t.ampia vaikka olisi kuinka halpa :).
 
Teijo K.
14.09.2010 08:42:29 (muokattu 14.09.2010 08:50:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:
 
Eikö kellään oo ehdottaa jotain kivaa vanhusta, jonka voisi löytää käytettynä pienellä tuurilla halvalla? Niitä käytettyjen kelvollisia hintaluokkiakin passaa kertoa, jos näkemystä vaan riittää omiin suosituksiinsa.

 
Trace Elliot ja Peavey. Tosin molempien hinnat taitaa olla ennemmin nousussa kuin laskussa. Miulla oli Peaveyn 2x15" kaappi ja mökkälää lähti kyllä varsin kiitettävästi, ja hinta oli varsin alhainen. :) Sain sen kaverilta kun se kyllästyi roudaamaan. Tosin annoin kaapin itsekin pois kun satutin selkäni sitä roudatessa silleen että meni päiväksi jalat alta. Mutta tommosissa joku Backline 600 riittäisi tuottamaan mökää aika moneen paikkaan ja kokonaiskustannukset jää kohtuu pieniksi. Jos kestää selkä roudata. Trace Elliotin kohdalla olen pistänyt merkille että hinnat on alkaneet nousta ikävällä tavalla. Tosin täällä Jyväskylässä on hinnoittelupolitiikan ylämummo muutenkin hallussa, lainatakseni Absquan ilmausta.
 
Sähän taisit Antti olla kanssa puuseppä. Entä jos tekisit itse kaapin? Esimerkiksi fearfullin ohjeitten mukaan. http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=508659
 
Silleen voisi saada eniten ääntä eurolla ehkä.
 
http://lowdownlowdown.com/greenboy/DL/fEarful/
Antti1
14.09.2010 09:08:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Sähän taisit Antti olla kanssa puuseppä. Entä jos tekisit itse kaapin? Esimerkiksi fearfullin ohjeitten mukaan. http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=508659
 
Ihan varteenotettava idea, toki, ja puuseppähän minä olen joo. Täytyy pistää tutkien, ei oo vaan tullut mitään ns. luotettavia ohjeita vastaan liiemmin netin ihmemaailmassa.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Teijo K.
14.09.2010 09:14:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ihan varteenotettava idea, toki, ja puuseppähän minä olen joo. Täytyy pistää tutkien, ei oo vaan tullut mitään ns. luotettavia ohjeita vastaan liiemmin netin ihmemaailmassa.
 
Tuollaisia fearfulleja on tehnyt ainakin joku täällä palstoilla pyörivä tyyppi. Siitä oli ketjukin täällä taannoin. Vaikutti varsin onnistuneelta projektilta. Itse olen tehnyt fitzmauricen ohjeilla ja ihan jeppis kaappeja nistäkin on tullut. Tein tosin laulukamasetin, en bassokaappeja.
ubik
14.09.2010 12:19:58 (muokattu 14.09.2010 12:20:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

menee vähä yli budjetista muutta http://huuto.net/kohteet/hybridicom … -421-_-400w-_-2x10-_-4ohm/149314429
 
kyl mie tommosee komboo varmaa päätyisin, gallienilla on ainaki aika hyviä plus sen hartken LH500 sai kombona (ainaki joskus) eikä nyt hirvee paljo kalliimpi ollu ku pelkkä nuppi, ottaa huomioo et siin o se hartken oma 2x10 mukana mikä on jo yksinää aika tyyris
http://www.thomann.de/fi/hartke_5210c_hydrive.htm
http://www.dv247.fi/invt/68011/
 
ei nuo ny nii hirveesti maksa jos vertaa nuppi + kaappi yhdistelmii
tai sit o hätä housu ja homma tommose http://www.teurastamo.fi/index.php? … =15&option=com_virtuemart&Itemid=67
 
Etvi
14.09.2010 12:31:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windreaper: Sivuhuomiona vielä, että torilla on pyörinyt jo pitkään myös GK:n Neo 212 -combo:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=413821
 
Ei mikään pienin, eikä roudattavin, mutta tuossa olisi kaikki jos saundi muuten miellyttää. Kanttii ainakin käydä testaamassa.

 
Tätä minäkin suosittelisin kokeilemaan. Siinä olisi vahvistin moneen tarpeeseen.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
Heikki L.
14.09.2010 19:49:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ihan varteenotettava idea, toki, ja puuseppähän minä olen joo. Täytyy pistää tutkien, ei oo vaan tullut mitään ns. luotettavia ohjeita vastaan liiemmin netin ihmemaailmassa.
 
Noi fEarful piirustukset kannattaa tutkia. Jos kaikki kehut pitävät paikkansa, mitä netissä on tullut vastaan, niin niissä on kaiutinta loppuelämäksi. Kevyitä, hyväsaundisia ja suorituskykyisiä.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Antti1
14.09.2010 20:19:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites noi fEarfulit sit, onko jotain tiettyä mallia mielessä, joka olis "yksi ylitse muiden"? Toi 12/6 kiinnostais kenties, muttei 15/6 myöskään oo poissuljettu vaihtoehto.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Heikki L.
14.09.2010 20:30:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolta löytyy jotain läppää fEarful-aiheesta:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=180308&o=0
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
J.Nikkanen
14.09.2010 21:02:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SWR SM-400, vain 333 egee. Nyt.
Antti1
14.09.2010 21:03:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: SWR SM-400, vain 333 egee. Nyt.
 
Just nimenomaan nyt ei oo varaa edes Behringerin comboon käytettynä, sorry. :)
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
himppe
15.09.2010 09:00:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mites noi fEarfulit sit, onko jotain tiettyä mallia mielessä, joka olis "yksi ylitse muiden"? Toi 12/6 kiinnostais kenties, muttei 15/6 myöskään oo poissuljettu vaihtoehto.
 
Mä nikkaroin 1,5 vuotta sitten 12/6:n. Kuvia projektista täällä: http://picasaweb.google.fi/jouni.alenius/FEarful126#
Soundi on erittäin hyvä ja toistokaista huomattavasti normaalia vastaavankokoista lootaa laajempi etenkin bassopäässä. Ääntä lähtee omaan bändikäyttöön riittävästi, rajoja ei ole vielä tarvinnut hakea. Suhteellisen matalan viritystaajuuden ansiosta kaappi tuuttaa 5-kielisen ala-H:n ilmoille siinä missä korkeammatkin äänet, minkäänlaista ahdistumista ei ole havaittavissa.
 
Jos lähtisin kaapinrakennusprojektiin nyt, tekisin ehdottomasti 15/6:n. Se vaatii sisäänsä kalliimman midielementin (40€ 120€) ja kaapista tulee pikkiriikkisen isompi, mutta vastapainoksi töky riittää takuuvarmasti joka tilanteeseen ja soundi lienee vielä voimallisempi kuin pikkuveljessään.
 
fEarful on valmiiksi asti pureskeltu konsepti. Kotelon koko ja viritystaajuus, sisäiset tuennat, jakosuotimen komponenttien arvot yms detailit löytyvät suunnitelmista. Rakentajan huoleksi jää vain mekaaninen toteutus. Suosittelen lämpimästi ko. "mallisarjaa" kaikille kenellä on vähänkään kompetenssia kaiutinrakennukseen!
 
kallefuture
15.09.2010 20:13:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitan säännöllisesti kaverin peavey tnt 100 combolla. Niissä on korviin kuultava teho ja soundi ja hinta yleensä kohdallaan kun bassocombokosmosta ajatellaan.. 300 w mallia näkee myös käytettynä. Kanniskelu onnistuu parhaiten lavetin kanssa. Portaissa hyvät pitkänokkakärryt. Ite laittaisin kahvat.
 
Kalle
 
"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
hollstro
16.09.2010 01:20:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jotain jää puuttumaan tottakai, eikä imo täydellistä laitetta saa millään rahamäärällä.
 
Kyllä saa. Mulla on kaksi sellasta settiä etten osaa yhtään parempia toivoa. Mutta jos parasta haetaan, on turha panna 1. vaatimukseksi 500€ hintakattoa. Kerro huoletta neljällä, eikä sekään riitä kun parhaista puhutaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Windreaper
17.09.2010 01:48:37 (muokattu 17.09.2010 01:49:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mites noi fEarfulit sit, onko jotain tiettyä mallia mielessä, joka olis "yksi ylitse muiden"? Toi 12/6 kiinnostais kenties, muttei 15/6 myöskään oo poissuljettu vaihtoehto.
 
Kun puutyöt kerta luistavat, suosittelen kyllä ehdottomasti jotain Bill Fitzmauricen torvella varustettua kaappia. Jos et tarvitse ihan alimpia bassoja, Jack ( http://billfitzmaurice.info/Jack.html ) on hyvä ja helppo tehdä ja mökää lähtee ihan eri malliin kuin fEarfuleista (torvi toimii johonkin 250Hz asti ja siitä alaspäin normaalina bassorefleksikotelona). Omni15 ( http://billfitzmaurice.info/Omni15.html ) on parempi vaihtoehto, jos tarvitaan alabassoja. Olen itse asiassa ajatellut itsekin rakentaa pari 12-tuumaista Jackia ensi kesänä.
 
MPU
17.09.2010 07:56:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omni15 on kyllä soundeiltaan erittäin jees kaappi.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «