Muusikoiden.net
09.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassovahvistinta rokkiin ja heviin
1 2 3
Antti1
13.09.2010 02:18:32 (muokattu 13.09.2010 02:21:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hakusessa vihdoin ja viimein vuosien lainailujen jälkeen se ensimmäinen oma vahvari. Pitäis olla sellainen yleishöylä, jolla taipuu vähän kaikenlainen räminä. Sen pitäisi olla melko pieni, helppo roudata, melkoista mekkalaa pitävä ja sit se vaikein - tosi halpa, mutta ihan hyväkin. Mitään ominaisuuksia en sinänsä tarvii, jos soundi on pelkkää volaa kääntämällä kondiksessa. Combo, tai erillissetti.. Jaa'a, ehdotelkaa.

Mekkala sillä vehkeellä tulee tällä hetkellä suurimmaksi osaksi drop-c vireestä, joskaan sitä kaikkein matalinta jyrinää mä en soundilta odota ja oikeastaan edes toivo. Haluan mahdollisimman selkeän/napakan/kirkkaan soundin, joka kuuluu bändin joukosta. Sen vuoksi en kaihda 10" ja 12" elementtejäkään ja itseasiassa vähän pyrin välttämään suurempia. Tällä pyritään pääasiassa monitoroimaan omaa soittoa, ei heiluttamaan yleisön palleja.

Hintahaarukka on vähän vaikea määritellä, mutta mahdollisimman halpa on mahdollisimman hyvä juttu. Käytetyt käyvät aivan mainiosti ja uusien hintoja selailtuani jopa mielelläni niihin käytettyihin lähtisin rahani törsäämään. Mua itseäni kiinnostaa tällä hetkellä Gallien Kruegerin MB-sarjalaiset, mutta onko niistä oikeasti mihinkään ja saako samaan rahaan parempaa? Mikä on moisista käypä arvo käytettyjen markkinoilla? Nämä vehkeet varmaan alkavat olemaan käytettynä oman arvion mukaan (max 500€) sitä mun budjetin hintakattoa ja venymisen varaa ei ole.

E: Sen verran lisäystä, että Trace on ollut aina ihan kiva merkki omaan korvaan, joskin kovin puhtoinen. Hartke... ei se ykkösvalinta. Ashdownista en ole ikinä innostunut, vaikka paperilla saakin paljon halpoja watteja. Eden oli vähän Tracen oloinen, muttei taida pudota oikein hintahaarukkaan. Lopuista ei oo niin kamalasti mitään jäänyt mieleen, mitä nyt jotain Behringereitä ja GK:n Backlinea on tullut käytettyä kanssa. Jotkin Peaveyt lienevät ihan ok, mutta niistäkin on vähän ristiriitaisia mielipiteitä.

PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Windreaper
13.09.2010 04:22:23 (muokattu 13.09.2010 04:47:25)

Antti1: Sen pitäisi olla melko pieni, helppo roudata, melkoista mekkalaa pitävä ja sit se vaikein - tosi halpa, mutta ihan hyväkin.

Valitse noista kaksi :D. Mutta joo, suosittelen nuppi-kaappi -yhdistelmää, jolloin paketin voi jakaa erillisiin palasiin roudauksen helpottamiseksi. Tuolla budjetilla nupiksi käytetty GK Backline 600 tai Hartke LH500. Sitten vain yksi laadukas 2x10 tai 1x12 ja myöhemmin toinen samanlainen. Anyway, ainakin 2/3 tuosta budjetista kaappiin - elä osta halpaa (halpojen - ja kalliimpienkin - kajareiden liikeratarajoitteet tulee vastaan jo paaaljon ennen tehonkestoa: toisin sanoen kajari pieree). Mökäähän tuosta ei kauheana vielä lähde (tarttee lisää kaiutinpinta-alaa), mutta kuulet ainakin itsesi keikalla.

EDIT: Kaapeiksi esim. GK:n Neo 210/112 tai Hartke 2.5XL (halpa ja hyvä, mutta painaa - ehkä Hartken paras kaappi?). Muista hintaluokan kamppeista ei ole tarpeeksi kokemusta, että voisi suositella.

Antti1
13.09.2010 12:52:34

Miten nuo GK:n Backline 600 ja Hartken LH500 eroavat soundillisesti? Vaikken Hartke-fani olekaan missään nimessä, niin tuon ko. nupin suunnittelufilosofia kaikessa yksinkertaisuudessaan on aina vaikuttanut melko mielenkiintoiselta. Joku sitä vaan soundiltaan pehmoiseksi taannoin luonnehti, lähteekö tarvittaessa ollenkaan hifiä kilikolinaa sopivalla kaapilla?

Mites tota toi 2.5XL-kaappi sitten, sehän ei ole enää tuotannossa... Onko 210XL vastaava malli, vai onko noiden kahden välillä soundillisesti jokin ratkaiseva ero? Mitä tosta 2.5XL:stä kannattaa käytettynä maksaa?

Teijo K.
13.09.2010 13:00:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/ashdown_little_giant_1000_bundle_2.htm

Meitsi on itelle haaveillut tämmöstä settiä. Jos oikein möykätä haluaa niin sit vaikka 4 kertaa kymppi tohon väliin

http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_410blx_backline_bassbox.htm

Reilu viissataa niin sillä pärjää jo. Reilu kaheksansataa ja ei pitäis mökän loppua hevissäkään kesken.
Antti1
13.09.2010 13:09:30 (muokattu 13.09.2010 13:10:44)

Teijo K.: http://www.thomann.de/fi/ashdown_little_giant_1000_bundle_2.htm

Mä en oo oikein ilahtunut tuosta ko. nupista, sillä olen tässä nyt viime viikonloppuna pari keikkaa heittänyt ja sitä ennen jokuset treenit. Alla on ollut Marshallin 1x15", joka nyt ei ole tykeintä tykkiä, mutta siltikin jotain jää puuttumaan. Tiedän ettei tohon hintaan parane paljoa vaatia, mutta on tosi hajuton ja mauton soundiltaan. Kyllä sen toimimaan saa, mutta jotenkin vaan snadisti ärsyttävä vehje. :)

Kaiken kukkuraksi ihmetyttää kuinka vähän meteliä siitä irtoaa 4ohmin kuormallakin luvatulla 500 watilla, 98dB/1W/1m kaapilla. Gainit siinä clippaamisen rajoilla volan on saanut kääntää miltei klo 15, että alkaa rumpalin alta kuulumaan, eikä silloinkaan vielä mitenkään kamalan lujaa jyräytellä. Tämä ilman minkäänlaista alapään korostamista, yläbassoa jopa snadisti eq:lla kevennetty ja keskiääniä/yläpäätä reippaasti lisäten.

Teijo K.
13.09.2010 13:12:05

Osta sit jotain muuta.
Antti1
13.09.2010 13:13:22

Teijo K.: Osta sit jotain muuta.

Ehkä mä hommaan jotain kaappeja ensin testiin, kun toi kämpiltä löytyy jokatapauksessa. Ties vaikka yllättäisi enemmän mun makuun olevalla komerolla.

Dropped C
13.09.2010 14:34:08

Tommonen on torilla:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=450383

Mökkälä ei tosta lopu kesken, varsinkaan jos saa sen 500W ulos. Saundi ilmeisesti jakaa täällä mielipiteitä. Ite tykkään.

Antti1
13.09.2010 14:36:39

Dropped C: Tommonen on torilla:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=450383

Mökkälä ei tosta lopu kesken, varsinkaan jos saa sen 500W ulos. Saundi ilmeisesti jakaa täällä mielipiteitä. Ite tykkään.

Toi on kyl ihan ok soundiltaan mun korvaan ja meteli on muutamalla keikalla riittänyt mainiosti, mutta pomppaa hiukan budjetista ulos tällä kertaa. :( Pitäisi se kaappikin saada mahtumaan samaan raamiin, jos erilliset purkit hommaan.

isorokko
13.09.2010 14:47:10

Antti1: Miten nuo GK:n Backline 600 ja Hartken LH500 eroavat soundillisesti? Vaikken Hartke-fani olekaan missään nimessä, niin tuon ko. nupin suunnittelufilosofia kaikessa yksinkertaisuudessaan on aina vaikuttanut melko mielenkiintoiselta. Joku sitä vaan soundiltaan pehmoiseksi taannoin luonnehti, lähteekö tarvittaessa ollenkaan hifiä kilikolinaa sopivalla kaapilla?

Mites tota toi 2.5XL-kaappi sitten, sehän ei ole enää tuotannossa... Onko 210XL vastaava malli, vai onko noiden kahden välillä soundillisesti jokin ratkaiseva ero? Mitä tosta 2.5XL:stä kannattaa käytettynä maksaa?

Mikäli tuohon lh500 haluat tarkemmin tutustua, voin järkkäillä nopeet demot kaarinan suunnalla reeniksellä. Itsellä on tuollainen orangen 15" kaapin päällä ja hyvin ainakin omaan makuun pöhisee. Kesti tovi tottua tuon equun, joka on ilmeisesti vanhojen fender bassmanien tyylinen.
Dropped C
13.09.2010 14:49:07

Torilla on kans tollanen:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=450182

Saundi ei mielestäni vedä vertoja Markbeissille, mutta halvaltahan tuo vaikuttaa?

Antti1
13.09.2010 14:49:43

isorokko: Mikäli tuohon lh500 haluat tarkemmin tutustua, voin järkkäillä nopeet demot kaarinan suunnalla reeniksellä. Itsellä on tuollainen orangen 15" kaapin päällä ja hyvin ainakin omaan makuun pöhisee. Kesti tovi tottua tuon equun, joka on ilmeisesti vanhojen fender bassmanien tyylinen.

Ahaa, kiitos tarjouksesta. Mä pidän tämän mielessä, toi laite kyllä kiinnostaa jonkin verran tosiaan. Osaatko sä kertoa siitä jotain omia kokemuksia, esimerkiksi just tosta eq:sta ja yleissoundista? Onko luvatut tehot markkinamiesten paisuttelua, vai möriseekö oikeasti koko lukeman edestä?

kingnothing
13.09.2010 15:37:08

Dropped C: Torilla on kans tollanen:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=450182

Saundi ei mielestäni vedä vertoja Markbeissille, mutta halvaltahan tuo vaikuttaa?

Ei kyllä meikälle ainakaan jytise toi millään tasolla, jotenki tosi munaton ja muhjuinen ainakin soiteltuna Warren oman 4x10-kaapin kautta. Ennemmin GK Backline kun comic sans-warre noista halpiskamoista.

Rock punk alternative: Janesaw Sludge post-metal: Burweed
Dropped C
13.09.2010 15:54:48

Muhjunen tuli kans aikanaan itelle soundista mieleen, kun omistin Warren Profet 3.1:n. Ja juurikin Warren oman 4x10" halpiskaapin läpi.

J.Nikkanen
13.09.2010 15:57:07

Multa SWR SM-400 + Yamaha BBT 410 S.
isorokko
13.09.2010 16:02:48

Antti1: Ahaa, kiitos tarjouksesta. Mä pidän tämän mielessä, toi laite kyllä kiinnostaa jonkin verran tosiaan. Osaatko sä kertoa siitä jotain omia kokemuksia, esimerkiksi just tosta eq:sta ja yleissoundista? Onko luvatut tehot markkinamiesten paisuttelua, vai möriseekö oikeasti koko lukeman edestä?

Noh, ampegin 6x10:n kanssa, joka on siis 4 ohmin kaappi, volat pysy yleensä 2/10 - 4/10 -lukemilla. 4/10 oli jo sen verran lujaa, ettei hommassa ollut omaan makuun hirveesti järkeä :) Tuon 15" orangen, joka on siis 8 ohminen, ääntää piisaa myös reilusti yli oman tarpeen. Vaikea sitten arvioida onko tuo tarkalleen 500w vai ei, mutta sanoisin tuosta irtoavan ns. tarpeeksi mökää. Kaappihan tuossa asiassa ratkaisee.

Soundia kuvaillaan internetin ihmemaailmassa sanoilla "lämmin, putkimainen, perinteikäs", eli mitään armotonta hifi-kilinää tuosta ei irtoa. EQ on kyllä monipuolinen ja erilaisia soundeja oon onnistunu kaivamaan tuosta ulos. Etenkin Tech21:n vt-bassin kanssa tuo toimii samperin hyvin. Perjantaina tuo on mun lisäksi kahden muun bändin basistien käytössä s-osiksella, joten tuon illan päätteeksi voin varmaan kertoa heidän näkemyksistään tuon soundin suhteen.
PnukBassist
13.09.2010 18:19:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo 500€ on aika pieni summa jos haluu samaan hintaan nupin ja kaapin, itse hassaisin tuon rahan varmaan tuohon MarkBassin LMII-nuppiin (ja säröpedaaliin), ja ostaisin vaikka tommosen Gallien Kruegerin kaapin kunhan pätäkkää taas löytyy. Tämä siksi että yleensä keikkapaikoilta löytyy sentään se bassokaappi, tuon nupin kautta kumminkin tietää saavansa paljon ja hyvää möykkää aikaiseksi vähän kämäsemmälläkin kaapilla.

Tai sitten olisin kuukauden käymättä baarissa, säästäisin pari hunttia ja ostaisin torilta ton MB:n combon: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=446950

Sortsit MarkBass-mainoksesta, mutta sitähän sitä pitää mainostaa mikä itselle parhaalta kuulostaa :)

Well, I woke up Sunday morning With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
Antti1
13.09.2010 18:29:53 (muokattu 13.09.2010 18:30:38)

PnukBassist: Tuo 500€ on aika pieni summa jos haluu samaan hintaan nupin ja kaapin, itse hassaisin tuon rahan varmaan tuohon MarkBassin LMII-nuppiin (ja säröpedaaliin), ja ostaisin vaikka tommosen Gallien Kruegerin kaapin kunhan pätäkkää taas löytyy. Tämä siksi että yleensä keikkapaikoilta löytyy sentään se bassokaappi, tuon nupin kautta kumminkin tietää saavansa paljon ja hyvää möykkää aikaiseksi vähän kämäsemmälläkin kaapilla.

Mä oon tehnyt kolminumeroisen määrän keikkoja elämäni aikana ja olisikohan tähän asti kahdelta vai kolmelta keikkapaikalta löytynyt kaappi omastatakaa. Eri asia on sopia lainaamisesta, jos soittaa jonkun toisen bändin kanssa samana iltana. Näin ei aina ole, eikä aina siltikään saa kaappia lainaksi, vaikka paikalla olisikin ja silloin ei pelkkä nuppi paljoa auta. Treeneissäkin olisi vielä ihan miellyttävää soittaa. ;)

Tai sitten olisin kuukauden käymättä baarissa, säästäisin pari hunttia ja ostaisin torilta ton MB:n combon: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=446950

En käy baareissa ollenkaan, en polta, en juo kahvia, en osta levyjä, en käy elokuvissa jne. Olen köyhä opiskelija, jonka jokaikinen ylimääräinen lantti kuluu hengissä pysymiseen. Ei pysty noista säästämään ennen seuraavaa kesää, sorry. Kaikki tästä rumbasta ylijäävät rahat tullaan muutenkin käyttämään uuteen kitarakamanippuun bändihommien venyessä ja paisuessa joka suuntaan. Oon laiska roudaaja ja tarvii olla monta läjää ympäri maailmaa. :)

Sortsit MarkBass-mainoksesta, mutta sitähän sitä pitää mainostaa mikä itselle parhaalta kuulostaa :)

Niinhän ne kaikki tekee ja muiden ehdotuksia tässä hakemassa ollaankin, jotta saa ruodittua vähän erilaisia vaihtoehtoja kasaan.

sartzan
13.09.2010 21:37:55

Ilman valtavaa vertailupohjaa rohkenen jakaa omia kokemuksiani aiheesta hieman KG Backline 600 (300W) osalta. Ostin sellaisen kesällä käytettynä, ja nyt erinäiset reenit sillä soitelleena (genre raskaampi rock/hard rock/hevi/tms) kovakätisen runputtajan ja skitaristin kanssa, on todettava, että mööpelin puhti ei ole loppunut kesken. Vähän hanikoiden asennoista riippuen volaa ei ole tarvinnut muistaakseni nostaa edes klo ysiin kertaakaan. Kaappina on toiminut lainavehjes jäsen UncleFesteriltä, EBS:n 4x10. Soundista en osaa muuta sanoa, kuin että on passannut mulle mainiosti noihin viisuihin, mitä on veivattu. Eikä käytettynä maksanut maltaita. Aivan kannettavakeissi-kokoinen mööpeli ei ole, mutta kyllä tuo on reenikselle rinkassa kulkenut ruipelon nörtin selässä toistaiseksi ilman tyrää.

"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
Teijo K.
13.09.2010 22:32:16

Kyllä mä näkisin, että tuolla budjetilla "jotain jää puuttumaan" enivei. Joko nostaisin budjettia tai laskisin rimaa soundivaatimuksien kanssa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti