Muusikoiden.net
10.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Peukkutuki
1 2
samumaster
29.08.2010 19:51:13 (muokattu 29.08.2010 19:52:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina kun soitan bassoa sormilla (olen oikeakätinen), niin käytän peukkutukena otelaudan päätyä. Tekeekö kukaan muu samaa? Kannattaisko treenata peukkutuki-tarve pois vai voinko jatkaa soittamista sillä tavalla? Ei ainakaan rajoita mun soittoa yhtään, vaan helpottaa.

Commoni
29.08.2010 20:01:58

Ei tuossa mitään vikaa pitäs olla. Vähän pehmeempi saundi tulee sieltä otelaudalta, kun taas lähempää tallaa sitte vähän terävempi. Peukkutuki on jees, ite tosin soitan enemmän plekulla, mut jos tarvetta on soittaa sormin niin sitte vaan mikistä tukee..

Keep you're hands off my radio 'cause you can't control my Rock n'Roll!
leksi-B
29.08.2010 20:05:43

Itselläni ei ainakaa onnistu soittaminen, jollen peukkua johonkin tue. Mikkiin on hyvä tukea, tai sitten tekee itselleen peukkutuen.

"Kaikki mitä teet elämässäsi on merkityksetöntä, mutta on tärkeää, että teet sen, koska kukaan muu sitä ei tee."
pehko
30.08.2010 14:37:40 (muokattu 30.08.2010 14:38:41)

ite haluisin jazzariin peukalotuen mikkien väliin koko matkalle, sen tekeminen on vaan itellä ainakin epäonnistunu tyystin pleksin ansiota, jota en halua ottaa veks operaation helpottamiseksi. ruusupuinen peukkutuki löytyy "kaulamikin" edestä". muuten käyttäisin kyllä mikin reunaa, mutta soittotatsista ja muusta johtuen on mikki sen verta alhaalla, että ei oikeen skulaa. tallamikillä taasen on raskaampaa soittaa ja soundikin on aika kolkko ihan tallan juruesta, siksi en sitä käytä.

pointtina siis oli se, että saakohan jostain tommosia mikinvälis tukia vai pitäkö tyystin ite askarrella? en ainakaan missään oo koskaan (muistaaksni) törmänny moiseen, paitsi Tim Commerfordin jazzareissa, sielläkin ilman pleksiä.

"It's always funny until someone get's hurt and then it's just hilarious."
Antti1
30.08.2010 14:41:57

Mä oon vähän tämmönen hölmö ehkä, mutta minkä hiton takia esim. joissain jatsareissa se "peukkutuki" on pleksissä tuolla ohkaisemman kielen vieressä, eikä peukun paikalla paksuimman luona?

"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
hollstro
30.08.2010 14:45:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä oon vähän tämmönen hölmö ehkä, mutta minkä hiton takia esim. joissain jatsareissa se "peukkutuki" on pleksissä tuolla ohkaisemman kielen vieressä, eikä peukun paikalla paksuimman luona?

Historiallisista syistä. Leo Fender ajatteli että bassoa näppäillään peukalolla, eli tuki on sormituki, ei peukkutuki.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Antti1
30.08.2010 14:49:32 (muokattu 30.08.2010 14:50:39)

hollstro: Historiallisista syistä. Leo Fender ajatteli että bassoa näppäillään peukalolla, eli tuki on sormituki, ei peukkutuki.

Ahaa, eli jälleen yksi näistä Leon oivalluksista. Olen hämmentynyt; ne ei rajoittuneetkaan pelkkiin kitaroihin! Mä ehdin jo luulemaan, etten osaa pitää beissiä oikein päin kädessä...

E: Nyt kun ajattelee, niin onhan sama sälli myös osannut sotkea vahvistimien toimintojen nimityksiäkin mm. tremolo/vibrato.

"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
hollstro
30.08.2010 14:54:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ahaa, eli jälleen yksi näistä Leon oivalluksista. Olen hämmentynyt; ne ei rajoittuneetkaan pelkkiin kitaroihin! Mä ehdin jo luulemaan, etten osaa pitää beissiä oikein päin kädessä...

E: Nyt kun ajattelee, niin onhan sama sälli myös osannut sotkea vahvistimien toimintojen nimityksiäkin mm. tremolo/vibrato.

Toi sormituki siirtyi Fenderin bassoissa peukkutueksi vasta n. 1975. Sitä ennen se oli aina kielien alapuolella

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
okabass
30.08.2010 15:37:09 (muokattu 30.08.2010 15:49:38)

Peukulla soitto oli ihan käytetty tapa 50- ja 60-luvuilla. Ainakin kuvista katsoen. Esim. suomalaisissa rautalankabändeissä monet soittivat peukalolla tai sitten lepralla. Ja ikivanhassa Ingmar Englundin "Bassokitara"-opuksessa (-63) seisoo:
" Tavallisesti näppäillään kieliä oikean käden peukalolla. Pehmeä plektra on myös käytännöllinen. Nopeampia kulkuja soitettaessa käytetään peukalon lisäksi myös etu- ja keskisormia. "

In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
J.Nikkanen
30.08.2010 15:50:23

Peukulla tulee kunkku blöm kun nätisti hivelee.
Carpenter
31.08.2010 19:35:35

pointtina siis oli se, että saakohan jostain tommosia mikinvälis tukia vai pitäkö tyystin ite askarrella? en ainakaan missään oo koskaan (muistaaksni) törmänny moiseen, paitsi Tim Commerfordin jazzareissa, sielläkin ilman pleksiä.

Ostat 5-kielisen basson, niin tulee peukkutuki koko kaulalle.

Basisti on lyömäsoitin.
anapena
31.08.2010 23:44:33

Joo, mäkin tykkään peukuttaa plöm-hengessä. Tuskin maltan odottaa uutta nauhatonta ritsaa saksanmaalta...taitaa mennä aivan blöm-hommix sen kanssa...

jazzbass-74
01.09.2010 22:28:06

http://muusikoiden.net/dyn/users/71420.jpg
Tossa kuvassa olevissa Jazzareissa on mun ratkaisu.

Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
Rämppy
02.09.2010 10:04:53 (muokattu 02.09.2010 10:06:27)

1950-luvulla ja vielä 60-luvunkin puolella sähköbassoa näppäiltiin ihan yleisesti peukalolla. Se oli soittoidea silloin kun Leo-setä basson suunnitteli. Siksi sormituki sijoitettiin ohuimman kielen puolelle. Plektra tuli sitten nopeasti kuvioon ja vasta sen jälkeen yleistyi nykyinen etu-keski-nimettömällä sormella nyhtäminen. 1970-luvulla sormituki tosiaan siirtyi F-bassoissa peukalotueksi. Mun mielestä peukalolla tumpsuttelu on nykyään turhan unohdettu soittotekniikka (enkä tarkoita tässä funk-peukuttelua). Kyllä sillekin on paikkansa pyöreine soundeineen.

Jos haluaa pitkää sormitukea, niin voisi kokeilla pekkapohjola-kikkaa. Ruuvataan puurima toisesta päästä pleksinruuvin reikään ja toisesta päästä takimmaisen tuhkakupin ruuvinreikään (jos bassossa on tuhkiksen reijät). Katokaapa mallia Pekka Pohjolan bassottelukuvista.

En sitten malttanut olla sanomatta.
absqua
02.09.2010 10:25:25

Jostain jäykästä materiaalista, eli sopivasta muovista tai vaikka alumiinista kun väsää sellaisen "matalan U:n" jonka sakarat työntyvät jatsarin mikkien ja mikkikolojen väliseen uomaan (usein siinä on vanhemmissa fenkuissa milli tyhjään. jos ei, niin sitten tää ei futaa) niin tuloksena on erittäin toimiva peukkutuki, joka on kaiken lisäksi sijainniltaan sama kuin mikrofonin reunakin. Tämä siis niille, joilla on tapana nojata peukalolla mikrofonin kulmaan.

Mun kouraani toi fenderin oma saippuapalan kokoinen peukkutuki on kielten yläpuolelle asennettuna aivan liian järeä ja kaukana kielistä, jotta siitä olisi mitään muuta kuin haittaa.

Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
leksi-B
02.09.2010 10:37:50

Eilen veistelin itselleni peukkutuen G&L:ään http://muusikoiden.net/dyn/users/77287.jpg

Ehkä aavistuksen liian matalalla, mutta toimii ja pysyy kiinni varmasti. Kahdella ruuvilla pleksin takaata kiinni.

"Kaikki mitä teet elämässäsi on merkityksetöntä, mutta on tärkeää, että teet sen, koska kukaan muu sitä ei tee."
pehko
02.09.2010 14:38:06

http://www.flickr.com/photos/furnari/521618679/sizes/o/in/photostream/

tuo kyllä näyttää aika ei itse tehdyltä...ehkä

ei sitte
JartZA
02.09.2010 14:49:40

Itsellä on sormisoitossa leijuvan peukalon taktiikka, eli peukkutukena toimii yleensä soitettavasta kielestä seuraava paksumpi kieli, eli tarvetta pelkästään peukkutuen vuoksi 5-kieliselle ei ole. E-kieltä rynkytellessä tuen peukalon usein Rikussa plektrasuojan yläreunaan kaulamikistä hieman taaksepäin. http://www.gbase.com/files/store_im … es/gear/2121872/p1_urtcxsmy5_so.jpg

Apinametallia helsingistä! Rope Too Tight. Ulul!
sn
02.09.2010 15:31:23 (muokattu 02.09.2010 15:34:38)

Askartelin joku aika sitten uuden pleksin johon on aika kätevä kiinnittää peukkutukia ja miksei tarvittaessa muitakin kivoja juttuja.

http://img638.imageshack.us/img638/8830/kuva0307.jpg

Ihan hauska rämisevä soundi tuolta ylhäältä lähtee, soittotuntuma vaan on sen verran spagettinen ettei sinne usein tule eksyttyä.

leksi-B
02.09.2010 15:36:44

sn: Askartelin joku aika sitten uuden pleksin johon on aika kätevä kiinnittää peukkutukia ja miksei tarvittaessa muitakin kivoja juttuja.

http://img638.imageshack.us/img638/8830/kuva0307.jpg

Ihan hauska rämisevä soundi tuolta ylhäältä lähtee, soittotuntuma vaan on sen verran spagettinen ettei sinne usein tule eksyttyä.

Hahah, aivan mahtava!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti