Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassosoundi keikoilla, festareille ym. tapahtumissa
1 2 3
poppamies
23.07.2010 23:01:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harvoin pääsee kunteleen omia keikkoja joten mulla on aina tapana kysyä jölkeenpäin asiaa osaavilta miltä bändi kuulosti ja varsinkin oma basso. Viime keikalla (ulkoilmakeikka) oli kuulemma oikeinkin hyvä soundi. Olihan mulla lavalla oma Hiwatti mutta linjasoundi tuli suoraan bassosta ja silloin saa aina vähän pelätä kun ei siinä tilanteessa ole ensimäistäkään mahdollisuutta vaikuttaa loppusoundiin. PA ja miksaaja ratkaisee silloin lopputuloksen. Ilmeisesti oli pätevä miksaaja ja PA näytti luottamusta herättävältä. Kahdeksan HK'n pönttöä molemmin puolin lavaa.
 
Lord Of The Strings
Jamppa2
25.07.2010 19:11:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teeveessä ja ihan keikoilla missä on ittekkin käyny niin näyttäis olevan toi Ampegin setti olevan aika suosittu. Siis se 8*10+kiuas. Aika monella keikalla toi vaan on kuulostanut aika lattealta. Basso on kuulostanut aika humakalta ja semmonen holtitin bassotaajuus puskee kaiken läpi. Mitä mieltä jengi on tosta setupista mitä näkee paljon keikoilla?
 
Osta koko paketti jo tänään ja naura paskainen nauru iloisena Esso-vahvistimen omistajana tavallisille hölmöläisille.
pekezu
25.07.2010 19:17:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jamppa2: Teeveessä ja ihan keikoilla missä on ittekkin käyny niin näyttäis olevan toi Ampegin setti olevan aika suosittu. Siis se 8*10+kiuas. Aika monella keikalla toi vaan on kuulostanut aika lattealta. Basso on kuulostanut aika humakalta ja semmonen holtitin bassotaajuus puskee kaiken läpi. Mitä mieltä jengi on tosta setupista mitä näkee paljon keikoilla?
 
Usein se, mitä lavalla on, vaikuttaa yllätävän vähän lopputuotesoundiin. Monet miksaajat ottaa signaalin ennen vahvistinta talteen ja muokkaa siitä sitten mieleisen.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
molder
26.07.2010 15:25:15 (muokattu 26.07.2010 15:31:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jamppa2: Teeveessä ja ihan keikoilla missä on ittekkin käyny niin näyttäis olevan toi Ampegin setti olevan aika suosittu. Siis se 8*10+kiuas. Aika monella keikalla toi vaan on kuulostanut aika lattealta. Basso on kuulostanut aika humakalta ja semmonen holtitin bassotaajuus puskee kaiken läpi. Mitä mieltä jengi on tosta setupista mitä näkee paljon keikoilla?
 
Hyvä settihän se on mitä kokeillu. Ei sieltä sen enempää humakkuus tai holtittomuus tule läpi kuin mistään muustakaan basso-stäkistä? Riippuu tietysti kuka soittaa ja miten ja millä säädöillä jne. Kyllä se backlinessä toimii hyvin ja saundi erottuu lavalla jne. ja basistin hyvä soittaa. Vahvasti soi ja saundi ei katoa mihkään rumpujen sekaan jne. Ei se suotta näy keikkalavoilla. Hyväksi koettu siis. Monet miksaajat ottaa di-boxilla ennen vahvaria ja monet vahvistimen direct outista.. Jotkut sitten varoiksi tai bonukseksi mikillä edestä. Jokainen tyylillään ja pääasia, että yleisöön kuulostaa hyvälle.
 
"The SOUND of VOLUME"
piivei
28.07.2010 22:37:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näkyy olevan Akollakin tämä setti Pitkä kuuma kesä ohjelmassa ja basso on kyllä täyttä timanttia, no ei varmaan yllätys kenellekään... Groove Tubesin The Brick näyttäis olevan DI:nä hällä ja se siihen soundiin enemmän vaikuttaa bassojen ja tatsin ohella kuin se kiuas siellä lavalla. Mulla on sellainen kuva että sitä vahvistinta käytetään vain henkilökohtaiseen monitorointiin siellä lavalla eikä sen pitäis hirveästi vaikuttaa ulostulevaan soundiin. Ei ainakaan telkkusoundista voi sanoa että vuotaisi juuri nimeksikään laulumikeistä ym. läpi, eli ei ne volat silloin ihan miljoonaa voi olla.
 
UncleZ
22.10.2010 20:19:05 (muokattu 23.10.2010 18:51:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mutaisesta festarien bassosaundista saa aina syyttää miksajaa joka ei osaa erotella eri instrumenttien alataajuuksia. Tarvittaessa hänen tulee myöskin karjua rantasaunan edessä mökeltävälle basistille et leikkaa niitä alataajuuksia.
 
Olen muutamaan kertaan päässyt tekemään oman soundchekin miksaajan paikalta ja todennut mm. sen että mitä nopeampia kuvioita soitan sitä vähemmän alapäätä tarvii. Antaa bassarin hoitaa jytinä. Uusilla kielillä on myös hyvinkin paljon vaikutusta basson selkeyteen. Jos ne bassokuviot kuulostaa mutasilta yksinään, niin ei ne muutu yhtään sen selkeämmäksi bändinkään kanssa.
 
Hyvä miksaaja on painonsa arvoinen kultaa. Olen ollut keikkapaikoissa joissa talon omat FOH miksaajat saavat bändin kuin bändin soiton kuulostamaan mökältä. Sitten on ollut suomalaisia artisteja samoissa paikoissa (viimeksi Wimme) ja saundi tulee kuin levyltä. Jotkut on alansa todellisia ammattilaisia ja se kuuluu. Niin, tuohon on hyvä lisätä et jos bändin backline tulee liian lujaa, niin minkäs miksaaja sille voi, ja rumpali on siihen lavameluun tietysti se suurin syypää.
 
No kuukauden päästä tulee jälleen mahis soittaa isompi konsertti ja tällä kertaa samalla areenalla missä jo tein tunnin soundchekin. Puistoalue tulee nyt olemaan suljettu, joten yleisöä tulee korkeimmillaankin vain muutama tuhat.
 
Tuo tunnin soundcheck oli tarpeen sen takia, että käytännössä joka biisissä on jotain erikoista ja basso on välillä kitaran korvike, sellon toinen aisapari, urkujen jalkio, bassorumpu jne. Ja kun me olemme niin onnettomia, et meillä ei ole omaa miksaajaa, niin homma lähtee helposti käsistä ja tuloksena on tuo kuuluisa festarimömmö. Nyt miksaajan ei tarvii kuin säätää perussaundi selkeäksi ja tarvittava jyrinä tulee pedaalista juuri niihin paikkoihin mihin sitä tarvitaan. Peduna on edelleenkin Zoom B9.1ut eikä backlineä ollenkaan.
 
pekezu
23.10.2010 12:11:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi juttuhan tässä lavavolyymissä jne. on vielä ne lavalta tulevan mökän soundit.
 
Me oltiin kerran yhdessä kuppilassa keikalla, jossa virppa oli mikitetty. Sitä vaan ei tullut pa:sta ulos ollenkaan. Tai vuotoja tietysti laulumikeistä jne. mutta sen omasta linjasta ei tullut mitään pihalle. Miksaaja sanoi, että ihan turhaa, se kuuluu tarpeeksi ja se soundaa vitun hyvältä.
 
Eli lavasoundit kannattaa miettiä sellaisiksi, että ne kuulostaisivat itsestäänkin jo hyviltä ja tarvittaessa selkeiltä. Säröä kitaroihin sen verran, että just ja just pärjää ja sitten ihan pikkasen pois. Tällä ohjeella on tullut poikkeuksetta timangisia ja selkeitä soundeja. Livenä kun kaikki kuulostaa todella säröisiltä melkein ihan ilman säröjäkin.
 
Mitä bassosoundiin tulee, tekee oikeasti soittaja paljon soundin suhteen. Napakka ja selkeä tatsi, dempatut kielet yms. vaikuttavat todella paljon siihen, miltä homma soundaa pihalle. Myös sitten oma lavasoundi. Etenkin pikkukeikoilla tämä korostuu. Viimeksi viikko sitten olin Jyväskylässä Popparissa katsomassa TakeAway nimistä soul-funk-bilebändiä. Lavalla viisi laulajatarta, kiipparit, rummut, basso ja kitara. Kaikki toimi kuin häkä. Aika paljon tuli lavasoundia nimenomaan pihalle.
 
Isommilla lavoilla sitten tuo lavasoundi on vähemmän oleellinen, muttei parane sitä silti väheksyä. Kitarasoundit pitää ainakin olla kohdallaan, muuten se soundi ei ainakaan hirveästi parane mikityksen jälkeen. Useimmiten vaan valitettavasti olen törmännyt siihen, että miksaajalla on joku omituinen pakkomielle tuutata helvetin matalaa bassoa vehkeistä pihalle. En tiedä onko se tämän nykyajan soundimaailman aiheuttamaa vai mitä, mutta 90% soundeista on täyttä paskaa. Basari tulee jumalattomalla volalla, basso on säälittävää alapäämuhjua. Ylipäänsä soundit on luokkaa "Laiskat ja leveät". Miksi? Ketä sellaiset soundit palvelee?
 
Tämä trendi valitettavasti laajenee pikkuklubeillekin, jossa tilan rajoitteet ja seisovat aallot vielä korostavat muhjuisuutta. Mun mielestä ensimmäinen tavoiteltava asia miksauksessa on se, että kaikesta saa selvää vaikkei se sitten niin muhkealta kuulostaisikaan.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
molder
24.10.2010 11:10:16 (muokattu 24.10.2010 11:11:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu:
En tiedä onko se tämän nykyajan soundimaailman aiheuttamaa vai mitä, mutta 90% soundeista on täyttä paskaa. Basari tulee jumalattomalla volalla, basso on säälittävää alapäämuhjua. Ylipäänsä soundit on luokkaa "Laiskat ja leveät". Miksi? Ketä sellaiset soundit palvelee?.

 
Se palvelee 90% siitä kuulijakunnasta. Festareita,rock-tapahtumia ja isoja "stadium"-keikkoja on enemmän kuin koskaan ja klubi-keikat sun muut päälle.
Se loppu 10% vain kiinniitää siihen bassosaundiin ja basariin huomiota:) Painoarvo musiikin kokemisella ja kuulemisella vähän eri jutuissa. Itse olen kyllä silti täysin samaa mieltä kanssasi ja samaa ihmetystä kokenut ja monesti.
 
"The SOUND of VOLUME"
pekezu
24.10.2010 21:51:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

molder: Se palvelee 90% siitä kuulijakunnasta. Festareita,rock-tapahtumia ja isoja "stadium"-keikkoja on enemmän kuin koskaan ja klubi-keikat sun muut päälle.
Se loppu 10% vain kiinniitää siihen bassosaundiin ja basariin huomiota:) Painoarvo musiikin kokemisella ja kuulemisella vähän eri jutuissa. Itse olen kyllä silti täysin samaa mieltä kanssasi ja samaa ihmetystä kokenut ja monesti.

 
No jos se 90% ei kiinnitä niihin huomiota, miksei niitä voi säätää siten, että se 10% asiantunteva joukkokin voisi hommasta nauttia? Jos kerta "tavis" ei soundeista niin välitä, pitääkö sen takia tehdä niistä tollaset puuromuhjut.
 
Tai sitten nykyajan pelimannit on soittotaidoiltaan niin kelvottomia, että pitää vähän feikata ja laittaa läskit ja muhjuset soundit, ettei virheet niin pahasti kuulu kato.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
molder
25.10.2010 10:14:59 (muokattu 25.10.2010 10:18:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: No jos se 90% ei kiinnitä niihin huomiota, miksei niitä voi säätää siten, että se 10% asiantunteva joukkokin voisi hommasta nauttia? Jos kerta "tavis" ei soundeista niin välitä, pitääkö sen takia tehdä niistä tollaset puuromuhjut.
 
Tai sitten nykyajan pelimannit on soittotaidoiltaan niin kelvottomia, että pitää vähän feikata ja laittaa läskit ja muhjuset soundit, ettei virheet niin pahasti kuulu kato.

 
Jossittelu kertaantuu: Jospa 90% lavalta tulevasta kamasta on sellaista, että sitä saundia ei edes vaan tule sellaisena ulos kuin just itse haluaisi. Ja sitten vielä yhtenä tekijänä: jos jokunen prosentti miksaajista on puukorvia? Ehkä noista osista se livesaundien muhjuisuus sitten koostuisi? Mutta kuten sanoin; samaa mieltä. Aika usein kuulee ihmeen "muhjua" vaikka ei pitäisi kamoista tms. akustiikasta olla kiinni.
 
Ja sitten tekijä X vaikuttaa hyvään saundiin kanssa mikä ilmenee tästä:
 
Moni on varmaan kuullut tarinan eräästä nuoresta miksaajasta joka tuli neuvomaan toista vanhempaa miksaajaa kesken soundcheckin. "PIstä yläpäätä lisää, virveliin geittiä enemmän", nuori kaveri huuteli . No, tiskin takana ollut vanha miksaaja sanoi; "Tuutko itse näyttämään?". "Neuvova"-miksaaja tuli ja vääntelijä käänteli namikoita aikansa ja totesi: "No nyt se on hyvä. Eikö?" .
Tähän vanha miksaaja totesi: "ja nyt voidaan laittaa pöytään sitten virta päälle..."
(Stoorista on varmaan yhtä monta versiota kun on kertojaa.)
 
"The SOUND of VOLUME"
Einherjar
25.10.2010 13:51:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

UncleZ: Kyllä mutaisesta festarien bassosaundista saa aina syyttää miksajaa joka ei osaa erotella eri instrumenttien alataajuuksia. Tarvittaessa hänen tulee myöskin karjua rantasaunan edessä mökeltävälle basistille et leikkaa niitä alataajuuksia.
 
No aika karu yleistys on tämä.
Tavallisesti ei ole edes miksaajan hommaa mennä lavalle säätämään bassosoundia basistin puolesta, vaan miksaajan homma on saada bändin lavasoundi kuulumaan lujempaa. Jos siis siellä on huminaa, niin sen oletetaan kuuluvan "bändin soundiin". Eri asia on sitten jos poppari tulee erikseen siitä mainitsemaan ja ohjeistusta pyytämään.
Asiassa on kuitenkin niin monta muuttujaa musiikkilajista ja sovituksista lähtien, ettei joka bändille voi saada huminatonta alakertaa, eikä kaikille edes tarvi.
 
pekezu: Basari tulee jumalattomalla volalla, basso on säälittävää alapäämuhjua. Ylipäänsä soundit on luokkaa "Laiskat ja leveät". Miksi? Ketä sellaiset soundit palvelee?
 
Monesti myös tuolla yrikorosteisuudella pyritään soundin fyysisyyteen. Kun bassoa tuuttaa, niin kroppa alkaa resonoimaan, jne. Se on joillekin ihmisille osa kokemusta voimakkaasta soundista, jne.
 
Oletusarvohan on, että yksi hyvä, erotteleva ja tiukka soundi toimii joka paikkaan, mutta valitettavasti sehän ei riitä. Välillä pitää olla fuzz-pöhinää ja toisessa välissä pelkkää tummaa alakertaa putken läpi. Tyylilajeja ja soundeja on vaikka kuinka paljon, eikä toisissa tyylilajeissa pärjää korrektin kuuloisilla soundeilla.
Eihän esim. jotain Negativeä voi vedellä tiukalla fuusiopäkytys-soundilla...
 
Livepuolen topicissa oli aika hyviä pointteja, jos sitä ei joku ole hoksannut lukea:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=192212&o=0
Ainakaan pikaisesti en huomannut siitä linkitystä vielä tässä keskustelussa.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «