Muusikoiden.net
03.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ampegin rantis vai joku muu vastaava?
1 2 3
JoKo
17.06.2010 11:03:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Olen ajatellut hankkia 8x10 kaapin, onko Ampegin rantis edelleen paras vaihtoehto vai onko muilla valmistajilla parempia versioita samasta aiheesta? Olisi hyvä jos se vielä ulkonäön puolesta olisi samaa tyyliä 70-luvun Ampegin nupin kanssa.
 
Onko kaksi 4x10 kaappia sama kuin yksi 8x10 vai onko siinä jokin akustinen juju että ne elementit ovat samassa komerossa?
 
absqua
17.06.2010 11:17:46 (muokattu 17.06.2010 11:18:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Moi! Olen ajatellut hankkia 8x10 kaapin, onko Ampegin rantis edelleen paras vaihtoehto vai onko muilla valmistajilla parempia versioita samasta aiheesta? Olisi hyvä jos se vielä ulkonäön puolesta olisi samaa tyyliä 70-luvun Ampegin nupin kanssa.
 
Ampegin 8x10:n "juttu" soundillisesti on mun nähdäkseni siinä, että kaappi on suljettu, ts. refleksiputkia tms ei ole. Muillakin valmistajilla on vastaavia, esim. Aguilarilta löytyy myös visuaalisesti aika samanhenkinen 8x10 kuin ampegiltakin.
(Apropoo, en ole varma onko Aguilarin 8x10 suljettu vai ei)
 
Laaddukkaista 8x10-laatikoista Ampegeja liikkuu eniten, joten sellaisen löytäminen järkevään hintaan on todennäköisintä.
 
Onko kaksi 4x10 kaappia sama kuin yksi 8x10 vai onko siinä jokin akustinen juju että ne elementit ovat samassa komerossa?
 
Jos 4x10:t ovat myös suljettuja (esim. Ampegin 4x10HE), niin soundillisesti lopputulos on käytännössä ihan vastaava kuin 8x10:lläkin.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
madmoose
17.06.2010 16:14:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Ampegin 8x10:n "juttu" soundillisesti on mun nähdäkseni siinä, että kaappi on suljettu, ts. refleksiputkia tms ei ole.
 
32 ohm elementit taitaa olla myös osa rantiksen "mojoa"?
 
"She lived like a murder but she died just like suicide"
absqua
17.06.2010 16:17:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

madmoose: 32 ohm elementit taitaa olla myös osa rantiksen "mojoa"?
 
enpä osaa tohon mitään sanoa.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
calster
17.06.2010 20:03:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Moi! Olen ajatellut hankkia 8x10 kaapin, onko Ampegin rantis edelleen paras vaihtoehto vai onko muilla valmistajilla parempia versioita samasta aiheesta? Olisi hyvä jos se vielä ulkonäön puolesta olisi samaa tyyliä 70-luvun Ampegin nupin kanssa.
 
Onko kaksi 4x10 kaappia sama kuin yksi 8x10 vai onko siinä jokin akustinen juju että ne elementit ovat samassa komerossa?

 
Tänään tuli selväksi jälleen miten oiva on kaksi 4x10 lootaa. Henkilöauton takapenkille laitettiin kummatkin kaapit ja eikuin menoksi(5 ovinen Citroen C4), takalootaankin olisi voinut laittaa mutta ei jaksanut penkkejä kaataa :D .
Tuo pointti on vaan niin varteen otettava että kannattaa sitä miettiä kun ostopäätöksiä tekee. Saundillisesti en osaa sanoa kuinka erillaiset ovat 2x410 HE VS. Rantis, mutta uskoisin että suurta eroa ei ole... tietä häntä..
 
wa evö mään!
okabass
17.06.2010 23:20:21 (muokattu 17.06.2010 23:28:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

madmoose: 32 ohm elementit taitaa olla myös osa rantiksen "mojoa"?
 
Kyllä. Tai tarkemmin: kaiuttimien rinnankytkennän mahdollistavat 32 ohmiset, 10" kaiuttimet suljetuissa koteloissa. Rinnankytketyt kaiuttimet ovat "paremmin" vahvistimen hallinnassa-> tiukempi soundi. Ko. kaappi on (sen tiedon perusteella, joka minulla on) SVT:n suunnittelijoiden tarkoin harkitsema konstruktio, ja tehty kukkumaan juuri SVT-vahvistimen pariksi. Siksi se onkin "se-setti-johon-verrataan" vielä 40:n vuoden jälkeenkin.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Olli.M
18.06.2010 07:23:31 (muokattu 18.06.2010 07:39:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Kyllä. Tai tarkemmin: kaiuttimien rinnankytkennän mahdollistavat 32 ohmiset, 10" kaiuttimet suljetuissa koteloissa. Rinnankytketyt kaiuttimet ovat "paremmin" vahvistimen hallinnassa-> tiukempi soundi.
 
Ihan uteliaisuudesta, mihin tuo perustuu?
 
Tällä en halua lietsoa mitään, mutta tuosta aina välillä kuulee juttua. Mun käsitys tuosta 32 ohm ja rinnankytkennästä on se, että tuolla tavoin kytkettynä, jos joku elementti pamahtaa paskaksi, niin kuorman muuttuminen on vähäisintä, ja näin se suojaa vahingon käydessä vahvistinta. Onko näin?
 
Toinen juttu on se, että esim tuosta mun Mywattista on netissä juttua, että se pelaa jotenkin paremmin 8 ohmilla kuin neljällä. Samat tehot kuitenkin tuo antaa molemmilla vaihtoehdoilla. Mihin tuo perustuu? Sori offtopic.
 
Risto Myhkyrä on edelleen kunnanjohtajana täällä Möhnävän kauppalassa.
JoKo
18.06.2010 09:29:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, kiitos vinkeistä! Käynpi sitten hakemassa perinteisen Ampegin kaapin.
 
okabass
18.06.2010 10:55:24 (muokattu 18.06.2010 13:24:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olli.M: Ihan uteliaisuudesta, mihin tuo perustuu?
 
Tällä en halua lietsoa mitään, mutta tuosta aina välillä kuulee juttua. Mun käsitys tuosta 32 ohm ja rinnankytkennästä on se, että tuolla tavoin kytkettynä, jos joku elementti pamahtaa paskaksi, niin kuorman muuttuminen on vähäisintä, ja näin se suojaa vahingon käydessä vahvistinta. Onko näin?
 
Toinen juttu on se, että esim tuosta mun Mywattista on netissä juttua, että se pelaa jotenkin paremmin 8 ohmilla kuin neljällä. Samat tehot kuitenkin tuo antaa molemmilla vaihtoehdoilla. Mihin tuo perustuu? Sori offtopic.

 
Asiasta on varmaan kirjoitettu useita kirjoja: se on niin laaja. Mutta lyhykäisyydessäään vahvistimen vaimennuskertoimesta (damping factor) on kyse. Vk kertoo vahvistimen kyvystä hallita kaiutinten "takaisin syöttämää" elektromotorista voimaa tai virtaa. Kaiutinhan on tavallaan generaattori. Kaiutinten rinnankytkennässä on kaiutinkohtainen vk suurempi l.parempi kuin rinnan-sarjaan kytketyllä systeemillä.
Rinnankytkennässä vahvistin "näkee" jokaisen kaiuttimen erikseen, ja pystyy käsittelemään jokaista kaiutinta erikseen (k:n reaktivisia virtoja). Tällöin kaiuttimet (kartiot) ovat paremmin vahvistimen hallinnassa, ja tuottavat tiukemman soundin erityisesti bassoalueella (kaiuttimen resonanssitaajuuden tienoilla).
 
Tuo kuorman vähäinen muuttuminen kaiuttimen kärvähtäessä on totta, mutta se on ehkä kuitenkin bonushyöty. Yhden kaiuttimen puuttumista voi olla vaikea huomata. Itseasiassa täytyykin tarkistaa omasta kloonista kaiuttimet.
Ehkä tarkoitat SVT-vahvistimessa olevia suojavastuksia, jotka suunnitellusti yhden pääteputken k*rvähtäessä palavat, ja erottavat ko. putken kytkennästä vahvistimen pelittäessä edelleen.
 
Tuossa 8 tai 4 ohmin jutussa on kyse siitä, että päätemuuntajan ja eri kaiutinkuorman vuorovaikutuksen tuottama taajuusvaste, särö jne. kuulostaa erilaiselta. Ja 8 ohm miellyttää sinun korvaasi. Tuollaista "mismatchiä" käytetään ihan tietoisesti joissain kitarakoneissa.

Yleensä putkikone kestää ei-oikean impedanssin hyvin, mutta on olemassa vaara, että se ei kestä. Ja vastoin yleistä luuloa isossa putkibassokoneessa liian suuri kuorma (esim.16 ohm kaiutin 4 ohmin outputtiin) voi aiheuttaa enemmän vahinkoa.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Funkie
18.06.2010 15:32:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.aguilaramp.com/products_cabinets_db810.htm
 
Tämä Aguilarin kaappi soundasi ainakin saman valmistajan DB 751 -nupin kanssa todella muhkealta ja eloisalta. Herkullinen dynaaminen reagointi.
 
Olli.M
18.06.2010 17:53:45 (muokattu 18.06.2010 20:28:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Asiasta on varmaan kirjoitettu useita kirjoja: se on niin laaja. Mutta lyhykäisyydessäään vahvistimen vaimennuskertoimesta (damping factor) on kyse. Vk kertoo vahvistimen kyvystä hallita kaiutinten "takaisin syöttämää" elektromotorista voimaa tai virtaa. Kaiutinhan on tavallaan generaattori. Kaiutinten rinnankytkennässä on kaiutinkohtainen vk suurempi l.parempi kuin rinnan-sarjaan kytketyllä systeemillä.
Rinnankytkennässä vahvistin "näkee" jokaisen kaiuttimen erikseen, ja pystyy käsittelemään jokaista kaiutinta erikseen (k:n reaktivisia virtoja). Tällöin kaiuttimet (kartiot) ovat paremmin vahvistimen hallinnassa, ja tuottavat tiukemman soundin erityisesti bassoalueella (kaiuttimen resonanssitaajuuden tienoilla).
 
Tuo kuorman vähäinen muuttuminen kaiuttimen kärvähtäessä on totta, mutta se on ehkä kuitenkin bonushyöty. Yhden kaiuttimen puuttumista voi olla vaikea huomata. Itseasiassa täytyykin tarkistaa omasta kloonista kaiuttimet.
Ehkä tarkoitat SVT-vahvistimessa olevia suojavastuksia, jotka suunnitellusti yhden pääteputken k*rvähtäessä palavat, ja erottavat ko. putken kytkennästä vahvistimen pelittäessä edelleen.
 
Tuossa 8 tai 4 ohmin jutussa on kyse siitä, että päätemuuntajan ja eri kaiutinkuorman vuorovaikutuksen tuottama taajuusvaste, särö jne. kuulostaa erilaiselta. Ja 8 ohm miellyttää sinun korvaasi. Tuollaista "mismatchiä" käytetään ihan tietoisesti joissain kitarakoneissa.

Yleensä putkikone kestää ei-oikean impedanssin hyvin, mutta on olemassa vaara, että se ei kestä. Ja vastoin yleistä luuloa isossa putkibassokoneessa liian suuri kuorma (esim.16 ohm kaiutin 4 ohmin outputtiin) voi aiheuttaa enemmän vahinkoa.

 
Noni. Tyhjentävä vastaushan sieltä odotetusti tuli. Olen tosiaan ajanut tuota mywattia 8 ohmila 8 ohmin kaappiin sekä neljällä neljän ohmin kaappiin. Kaapit nyt eivät tietenkään ole olleet samanlaisia mutta 4x10 kuitenkin. En osaa kyllä sanoa oliko soundissa eroa neljällä tai kahdeksalla ohmilla ajettuna. Kaappien tuomaa sitten tietty tottakai.
 
Risto Myhkyrä on edelleen kunnanjohtajana täällä Möhnävän kauppalassa.
chief
18.06.2010 18:54:35 (muokattu 18.06.2010 18:57:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kallistuisin ehkä tähän suuntaan jos pitäis hankkia rantis "tai joku muu vastaava".
 
http://barefacedbass.com/index.php?page=vintage
 
Kuva: http://i237.photobucket.com/albums/ff230/doc_bass/Rig2.jpg
 
"It's the ear, not the gear. "
poppamies
18.06.2010 22:04:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Asiasta on varmaan kirjoitettu useita kirjoja: se on niin laaja. Mutta lyhykäisyydessäään vahvistimen vaimennuskertoimesta (damping factor) on kyse. Vk kertoo vahvistimen kyvystä hallita kaiutinten "takaisin syöttämää" elektromotorista voimaa tai virtaa. Kaiutinhan on tavallaan generaattori. Kaiutinten rinnankytkennässä on kaiutinkohtainen vk suurempi l.parempi kuin rinnan-sarjaan kytketyllä systeemillä.
 
Siihen en ota kantaa vaikuttaako yksittäisen elementin sisäinen impedanssi millään tavoin negatiiviseen takaisinkytkentään mutta näin yleisesti niin takaisinkytkennän määrä vaikuttaa aika ratkaisevalla tavalla bassovahvistimissa. Suurempi negatiivinen takaisinkytkentä = tiukempi soundi. Modautin oman Hiwattini Monsterampilla nimenomaan sillä tavalla paremmin bassolle sopivaksi. Samalla selvisi että "Presence" säädin on siinä nimenomaan säädettävä takaisinkykentä. Juha kehotti pitämään nollassa. Avaamalla kitaristit saa sitten avoimemman soundin niin tarvittaessa.
 
Lord Of The Strings
okabass
18.06.2010 23:55:18 (muokattu 19.06.2010 00:32:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Siihen en ota kantaa vaikuttaako yksittäisen elementin sisäinen impedanssi millään tavoin negatiiviseen takaisinkytkentään mutta näin yleisesti niin takaisinkytkennän määrä vaikuttaa aika ratkaisevalla tavalla bassovahvistimissa. Suurempi negatiivinen takaisinkytkentä = tiukempi soundi. Modautin oman Hiwattini Monsterampilla nimenomaan sillä tavalla paremmin bassolle sopivaksi. Samalla selvisi että "Presence" säädin on siinä nimenomaan säädettävä takaisinkykentä. Juha kehotti pitämään nollassa. Avaamalla kitaristit saa sitten avoimemman soundin niin tarvittaessa.
 
Niin vaikuttaa, mutta se on kokonaan eri juttu.
Samoiten vaikuttaa soundin tiukkuuteen tatsin hyvyys, etusormen kulmanopeus kieliin nähden, sormen vektorinopeuden kolmannen potenssin käänteisarvon raja-arvo, promillemäärä... ;)
 
Presence on lyhyellä selityksellä negatiivisen takaisinkytkennän "sävysäätö". Peräisin kuulemma varhaisista elokuvaäänentoistolaitteistoista: loi läsnäolon tuntua, mistä nimi. Hiwatissa on hieman perus 7enderiä monimutkaisempi presence.
Hyvä, jos parani.
 
Ps. vilkaisin kytkistä. Hiwatt presencessä on sekä "korkeiden" äänien vahvistusta, että toisessa potikan ääripäässä vaimennusta. Perus 7ender/ Marsu presence on vain korostava (tai vaimentava, näkökulmasta riippuen).
Lisäksi kyllä neg. takaisinkytkennän lisäämisessä raja tulee vastaan: on sopiva haarukka, missä edut (mm.tiukkuus) ylittävät haitat.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
hollstro
18.06.2010 23:58:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Niin vaikuttaa, mutta se on kokonaan eri juttu.
Samoiten vaikuttaa soundin tiukkuuteen tatsin hyvyys, etusormen kulmanopeus kieliin nähden, sormen vektorinopeuden kolmannen potenssin käänteisarvon raja-arvo, promillemäärä... ;)
 
Presence on lyhyellä selityksellä negatiivisen takaisinkytkennän "sävysäätö". Peräisin kuulemma varhaisista elokuvaäänentoistolaitteistoista: loi läsnäolon tuntua, mistä nimi.

Muitakin presenceksi nimettyjä kytkentöjä toki on, mutta jos neg. takaisinkytkennän suuruuden säätö on nimetty presenceksi, ei tietous putkitekniikasta ole häikäisevä.

 
Mun Hiwatt soundaa refleksikaapilla paremmalle kun Pesence on täysillä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Seba
19.06.2010 00:34:54 (muokattu 19.06.2010 00:35:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo:
 
Onko kaksi 4x10 kaappia sama kuin yksi 8x10 vai onko siinä jokin akustinen juju että ne elementit ovat samassa komerossa?

 
Niin ja tämäkin riippuu pitkälti millainen 4x10 on kyseessä.
 
8x10 rakenne on kuitenkin periaatteessa 2x10x4 :)
Eli siinä on 4 erillistä suljettua 2x10 lokeroa samoissa kuorissa.
 
Siis jos nuo 4x10HE komerot on myös 2 osastoisia suljettuja kaappeja, niin eipä tuon luulisi kovin erilauselta soundaavan loppupeleissä.
 
Ei tähän taida uskaltaa mitään kirjoittaa ettei kaikenmaailman feministit hurjistu.
okabass
19.06.2010 00:35:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mun Hiwatt soundaa refleksikaapilla paremmalle kun Pesence on täysillä.
 
Mikä ettei. Makuasioita.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
JartZA
19.06.2010 01:06:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

chief: Mä kallistuisin ehkä tähän suuntaan jos pitäis hankkia rantis "tai joku muu vastaava".
 
http://barefacedbass.com/index.php?page=vintage
 
Kuva: http://i237.photobucket.com/albums/ff230/doc_bass/Rig2.jpg

 
Hmm, pari tuollaista törppöä vierekkäin ja bi-ampingilla laulamaan! Nyt iski paha kaasu!
 
Apinametallia helsingistä! Rope Too Tight. Ulul!
Pallisti
19.06.2010 13:47:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi. Nyt skidisti ohi aiheen, mutta mä käytän Ampegin rantasaunaa lähinnä esteettisistä syistä. Onhan se kiva treeniksellä, että bassosaundi on hyvä, mutta livetilanteissa sillä mun kaapilla ei ole mitään väliä kun en mikitä kaappia ikinä. Otan nupista linjasaundin ja sitten efektilaudasta toisen kanavan.
 
Joku puhui kahden 4x10 kaapin roudauseduista... Jos haluaa päästä vähällä, niin hankkii jonkun kivan kombon. Muussa tapauksessa kamojen pitää olla suurimmat.
 
Seba
19.06.2010 14:11:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pallisti:
 
Joku puhui kahden 4x10 kaapin roudauseduista... Jos haluaa päästä vähällä, niin hankkii jonkun kivan kombon. Muussa tapauksessa kamojen pitää olla suurimmat.

 
Jep. Siksi mä ajattelinkin että jos tekisi vielä toisen rantiksen, johon laittaisi yläkertaan 4x10, tai jos on tilaa niin 4x12, ja alakertaan 1x18 :)
 
Ja bändikaverit kiittelee portaissa.
 
Ei tähän taida uskaltaa mitään kirjoittaa ettei kaikenmaailman feministit hurjistu.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti