Muusikoiden.net
03.12.2016

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazzbasistit
1
Thevisa
24.05.2010 20:20:15 (muokattu 24.05.2010 20:20:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö Mnetistä yhtään perinteistä jazzwalkia hinaavaa porukkaa? Olen jonkin aikaa soitellut bassoa muuten vain, ja muuta musiikkia harrastanut vaahtosammuttimen kokoisesta asti, ja nyt minut sitten kaverit värväsivät jazzbändiinsä pistään vähän pohjia. Olen saman poppoon kanssa soitellut ennenkin, mutta lähinnä sointupohjia ja vähän peukkulätkytystä. Jazzia olen kokeillut vain vähän kullinkärjellä vetämällä kvinttipompotusta johonkin bossanovaan. Millainen on jazzwalkin teoreettinen pohja, ja minkälaisia tekniikoita löytyy aivonne sopukoista? Oletteko jotain supermiehiä, jotka pystyvät johonkin Giant Stepsiinkin miettimään jokaisen nuotin tarkasti, vai ksiittaatteko jonkinlaisilla valmiilla lickeillä? Musiikin teoria on itselläni äänenkuljetusjuttuja myöten hanskassa, mutta pitäisi saada jotain ideaa, mitä kautta te mietitte walkkaamistanne.

Isotalo
24.05.2010 20:31:05

Thevisa: Löytyykö Mnetistä yhtään perinteistä jazzwalkia hinaavaa porukkaa? Olen jonkin aikaa soitellut bassoa muuten vain, ja muuta musiikkia harrastanut vaahtosammuttimen kokoisesta asti, ja nyt minut sitten kaverit värväsivät jazzbändiinsä pistään vähän pohjia. Olen saman poppoon kanssa soitellut ennenkin, mutta lähinnä sointupohjia ja vähän peukkulätkytystä. Jazzia olen kokeillut vain vähän kullinkärjellä vetämällä kvinttipompotusta johonkin bossanovaan. Millainen on jazzwalkin teoreettinen pohja, ja minkälaisia tekniikoita löytyy aivonne sopukoista? Oletteko jotain supermiehiä, jotka pystyvät johonkin Giant Stepsiinkin miettimään jokaisen nuotin tarkasti, vai ksiittaatteko jonkinlaisilla valmiilla lickeillä? Musiikin teoria on itselläni äänenkuljetusjuttuja myöten hanskassa, mutta pitäisi saada jotain ideaa, mitä kautta te mietitte walkkaamistanne.

Sointuarpeggiot - Asteikot - kromaattiset väliäänet - Kakkosvitoset - Septimi-terssipurkaukset - Rytmiikka (triolit, ghostit yms.)

Tuolta pohjalta se teoreettinen pohja menee. Sitten vaan kuuntelemaan levyiltä sitä bassoa soittamaan itse vaikka Aebersoldien kanssa blueseja niin pääsee liikkeelle. Aebersoldit on muutenkin ihan parasta treenimatskua, siellä on ykkösketjun nimiä soittamassa ja basson saa panoroitua esiin ja kuunneltua ja transkripoitua helposti.

ekikoo
24.05.2010 23:24:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole pätevä neuvomaan, mutta helppo ois lähtä liikkelle ihan sointuarpeggioista juuresta ylöspäin. Tuollaisenaanhan homma ei kuulosta kovin musikaaliselta ja kävelevältä, mutta siitä ois kai hyvä lähtä liikkeelle. Sitten jossain vaiheessa tekee käännöksiä, jotta edellisen arpeggion vikasta, ylimmästä äänestä siirtyy seuraavan soinnun ylimpään ääneen ja laskeutuu siitä. Jos jotain kvinttikiertoa (esim. Autumn leaves, Fly me to the moon) reenailee, sävellajin äänillä pääsee jo pitkälle, sitten kromaattisia voi nakella sekaan jne.

Ylläoleva oli siis kokeneemman suusta, itse en ole vielä juuri sisäistänyt :---P

All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
chief
24.05.2010 23:37:52

Sen kummemmin ottamatta kantaa teoriaan niin tässä jotain inspiraatiota aiheeseen:

http://www.youtube.com/watch?v=o8QazNAZjhM
http://www.youtube.com/watch#!v=xfSONJgwBIM&feature=related

"It's the ear, not the gear. "
pekezu
25.05.2010 01:02:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Sointuarpeggiot - Asteikot - kromaattiset väliäänet - Kakkosvitoset - Septimi-terssipurkaukset - Rytmiikka (triolit, ghostit yms.)

Tuolta pohjalta se teoreettinen pohja menee. Sitten vaan kuuntelemaan levyiltä sitä bassoa soittamaan itse vaikka Aebersoldien kanssa blueseja niin pääsee liikkeelle. Aebersoldit on muutenkin ihan parasta treenimatskua, siellä on ykkösketjun nimiä soittamassa ja basson saa panoroitua esiin ja kuunneltua ja transkripoitua helposti.

Tämä on hyvä pohja aloittaa.

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=203360

Tämän neuvoi palstalainen Tombo Wehmyi alias Tommi W., erittäin asiallista sisältöä. Itse lähtisin juuri ensimmäisenä sullomaan terssejä, kvinttejä, oktaaveja ja septimejä. Väliin kromaattisia laskuja tai nousuja, saa jo aika mukavaa keinutusta aikaan. Walking bass linjan ei tarvitse olla monimutkainen kuulostaakseen hyvältä. Itse opettelin pääsykokeisiin West coast bluesin soolokierron komppauksen siten, että ensin blokkasin alkuperäisen linjan lähes 1:1 ja sitten tein toisen kierron omasta päästä, alkuperäistä mukaillen ja varioiden. Huomasin samalla, että tekemällä oppii parhaiten. Monesti walking bassia ei ole kuin soolokierron alla.

Jos aluksi tuntuu haastavalta saada luonnollista linjaa aikaiseksi, kirjoita vaikka kotona nuotit kuviosta. Sitten aluksi vedät sillä ja taitojen mukaan kokeilet uusia juttuja pikkuhiljaa. Eikä kannata ensimmäisenä alkaa soittamaan supervaikeita juttuja, simppeliä alkuun ja siitä se lähtee.

"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
Isotalo
25.05.2010 11:28:10

Tuo on ihan hyvä sivu. Walking bassissa ei ole mitään mystistä, siitä huolimatta esim. musta se on aina tuntunut yhdeltä hankalimmista alueista. Tuolla sivulla korjataan mahdollisesti päähän jo tiukkaan iskostuneita "lakeja" kuten, että samaa nuottia/kuviota ei saisi toistaa yms. Valitettavasti sivu ei vain lähde perusteista liikkeelle. Aloittajalle voisi suositella kirjoja kuten Walking Bassics, Jazz Bass Line Book tai Ed Friedlandin Building Walking bass lines ja Expanding Walking Bass Lines. Jazz Bass Line Book on ehkä kaikkein kattavin. Kyllä walking bassia esiintyy teemojenkin alla, tosin yleinen tapa on säestää teemat ns. kahteen eli puolinuotteja ja niiden pientä koristelua.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti