Muusikoiden.net
25.11.2017

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Peukalotuki bassoon?
1 2 3
Mr.Sit.com
22.04.2010 10:49:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr.Sit.com: ...ku on luthitebody kyseessä...

Siis tää on se mikä mua arveluttaa et miten tommonen kestää, jos se kuulemma tiputuksille sun muille on arka, et mitä se tolle tekee ku siihen itse vaikka porakoneellakin porais reiän. Niin ja sovin jo kaupat absquan kanssa.

j4kk1
22.04.2010 10:57:12 (muokattu 22.04.2010 10:58:09)

hollstro: Älä nyt mitään teippiä käytä. Peukkutuki on ontto sisältä joten se kiinnityspinta on erittäin vähäinen. Onhan siinä noi muutkin releet ruuvilla kiinnni.

Basson ulkonäkö ja jälleenmyyntiarvo kärsii jos siihen porailee reikiä ja vääntää ruuveja. Seuraava omistaja ei nimittäin välttämättä halua tuota sinun hienoa askartelua siihen, ja voi olla että vaikka se nyt tuntuu hyvältä idealta, niin haluat irrottaa sen jostakin syystä myöhemmin. Tietenkin jos soitin on valmiiksi rupinen tai muten vaan halpa paska, niin ei kai sillä ole sitten merkitystä.

Jos ei halua tuhota maalipintaa peruuttamattomasti, niin voi kiinnittää sen tuen vaikka kontaktiliimalla, jonka saa rapsuteltua pois sitten kun haluaa ottaa tuon keksinnön irti. Noin tein itse, ja pysyi tuki niin kauan kuin halusin, tosin tämä mun versio ei ollut sisältä ontto.

Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
Hannu A
22.04.2010 11:03:08

Mr.Sit.com: Siis tää on se mikä mua arveluttaa et miten tommonen kestää, jos se kuulemma tiputuksille sun muille on arka, et mitä se tolle tekee ku siihen itse vaikka porakoneellakin porais reiän. Niin ja sovin jo kaupat absquan kanssa.

Onhan siinä varmasti nytkin mikit ruuveilla kiinni ja elektroniikkakolon kansi?

Teet porakoneella pienen alkureijän johon sitten ruuvaat sen ruuvin, tai vaikka teet suunnilleen ruuvin kokoisen (siis halkaisijaltaan) reiän, johon tipautat pikaliimaa pari tippaa ja kierrät ruuvin paikalleen.

Mä en olis huolissani minkään nykysoittimen arvonlaskusta jonkun yhden peukkutuen asennuksesta, käyttöarvo taas nousee kummasti.

all you need is five strings, two fingers and one asshole. - Keith Richards
hollstro
22.04.2010 11:10:31 (muokattu 22.04.2010 11:10:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pahaeno: Ja koska mä olen osannut tehdä moottoripyörän konerempan pikku-pojasta asti, niin vissiin kaikki muutkin osaa?

Joskus vaan työkaluihin tarttuminen ja itse tekeminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa. Minkäs sille voi.

Tälläkin alueella ihmisillä on erilaisia kykyjä ja taitoja ja uskoa omiin kykyihinsä. Tosin nyt puhutaan ihan kaikkein helpoimman tason käsityötaidoista: ruuvin kiinnittäminen puuhun.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Mr.Sit.com
22.04.2010 11:45:55 (muokattu 22.04.2010 11:52:36)

hollstro: Tälläkin alueella ihmisillä on erilaisia kykyjä ja taitoja ja uskoa omiin kykyihinsä. Tosin nyt puhutaan ihan kaikkein helpoimman tason käsityötaidoista: ruuvin kiinnittäminen puuhun.

Väärin, ruuvin kiinnittäminen luthiteen. http://en.wikipedia.org/wiki/Luthite

E. sehän tässä on, jos olis kyseessä joku normibasso ni todennäkösesti siinä joku palikka olis kiinni jo. Mutta mua nimenomaan arveluttaa toi bodyn materiaali, mikä siis on synteettistä materiaalia eikä puuta, jos se ei linkistä käy ilmi.

hollstro
22.04.2010 11:50:37

Mr.Sit.com: Väärin, ruuvin kiinnittäminen luthiteen. http://en.wikipedia.org/wiki/Luthite

Aivan yhtä haastava/helppo homma.

j4kk1
22.04.2010 11:54:51 (muokattu 22.04.2010 11:58:25)

Mr.Sit.com: Väärin, ruuvin kiinnittäminen luthiteen. http://en.wikipedia.org/wiki/Luthite

E. sehän tässä on, jos olis kyseessä joku normibasso ni todennäkösesti siinä joku palikka olis kiinni jo. Mutta mua nimenomaan arveluttaa toi bodyn materiaali, mikä siis on synteettistä materiaalia eikä puuta, jos se ei linkistä käy ilmi.

Poraa läpireikä ja laita pultti ja mutteri toiselle puolelle. Tai miten olis naula?

EDIT: Ei nyt vittu oikeesti...

Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
Mr.Sit.com
22.04.2010 11:55:58

hollstro: Aivan yhtä haastava/helppo homma.

Mun on vaan jotenkin vaikea uskoa tätä, jos ei muutenkaan ole samat ominaisuudet kuin puulla niin miten voi olla varmaa että kestää ruuvauksen/porauksen samalla tavalla? Ton teippi/liimausvaihtoehdon jos saan toimimaan niin sitä uskallan kyllä käyttää, tossa kuitenkin on joku tavallinen (ilmeisesti hiilikuitu-)pinnoite.

Jälleenmyyntiarvosta en tiedä ku on sen verran harvinainen ettei mistään taho löytyä... Parilla sadalla mä sen ostin, käytettynä. Tietenkin uusi kunnon kaularauta nostaa arvoa...

Visakoivu
22.04.2010 11:56:51

Oikeanlaisella ruuvilla kun laittaa niin aivan yksinkertainen homma.

-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
Mr.Sit.com
22.04.2010 11:57:10

j4kk1: Poraa läpireikä ja laita pultti ja mutteri toiselle puolelle. Tai miten olis naula?

Halkeamista mä tässä pelkään, jota kumpikaan vaihtoehto ei tietääkseni poissulje.

Mr.Sit.com
22.04.2010 11:57:31

Visakoivu: Oikeanlaisella ruuvilla kun laittaa niin aivan yksinkertainen homma.

Niin, sitten vaan metsästämään luthiteruuvia :)

Visakoivu
22.04.2010 12:04:58

Mr.Sit.com: Niin, sitten vaan metsästämään luthiteruuvia :)

Se on muovikomposiittia eli ihan tavallinen puuruuvi käy.

-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
J.Nikkanen
22.04.2010 12:07:57

Diipa daapa ja pim pom. Mutta asiaa muovista.

Varmin keino laittaa peukkutuki olis tietysti kohdella muovia tässä kohtaa kuin metallia. Oikean kokoinen reikä johon pohjakierretapilla kierteet reikään ja peukkutuki pikkuisilla pulteilla kiinni. Jos käyttää harvakierreruuvia, tulee esireijän olla riittävän suuri ettei kierre nalkkaa ja ruuvi katkea. Esim. puun kanssa voi esireikä olla hieman ahdas, puu kun antaa kyllä myöden hiukan, muovi ei. Muoviin tykkää tulla helpolla jännityksiä joka ajan kanssa ilmenee hiushalkeamina. Itse en muovin kanssa pelatessa suosisi puuruuvia.

Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun.
hollstro
22.04.2010 12:09:39

Visakoivu: Se on muovikomposiittia eli ihan tavallinen puuruuvi käy.

Näinpä, ja jos huokoinen materiali mietityttää niin muutama tippa liimaa reikään ennen kuin ruuvit kiinnittää varmistamaan liitoksen pysyvyyden.

hollstro
22.04.2010 12:13:13

pahaeno: Diipa daapa ja pim pom. Mutta asiaa muovista.

Varmin keino laittaa peukkutuki olis tietysti kohdella muovia tässä kohtaa kuin metallia. Oikean kokoinen reikä johon pohjakierretapilla kierteet reikään ja peukkutuki pikkuisilla pulteilla kiinni. Jos käyttää harvakierreruuvia, tulee esireijän olla riittävän suuri ettei kierre nalkkaa ja ruuvi katkea. Esim. puun kanssa voi esireikä olla hieman ahdas, puu kun antaa kyllä myöden hiukan, muovi ei. Muoviin tykkää tulla helpolla jännityksiä joka ajan kanssa ilmenee hiushalkeamina. Itse en muovin kanssa pelatessa suosisi puuruuvia.

Hmm. tää pohjatappihomma onnistuu sulta ja multa, mutta ei keltä tahansa.

MPU
22.04.2010 12:35:53

Tai jospa poraa hiukka pitkän reiän ja tekee kierteet ihan tavallisella kierretapilla? Toki silloin on muistettava, että ruuvin on oltava sen verran lyhyt että tehty kierre riittää.
Jos olis mun basso niin ihan tavallisella puuruuvilla laittaisin. Sopiva reikä vaan.
Ei tuo lutiitti nyt niin ihme ainetta voi olla ettei siihen yhtä peukkutukea saa kiinni. Tai voisko sen lutiitin sulattaa ja valaa uudelleen sellaiseksi podiksi, jossa on jo valmiiksi peukkutuki?? Ottais vaikka ekaks kipsimuotin siitä nykyisestä podista ja modais siihen sen peukkutuen muotin??
Marko

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Mr.Sit.com
22.04.2010 12:48:22

Teipillä/liimalla laitan kiinni kun ei satu olemaan ammattilais- tai edes harrastelija-soitinrakentajan työkalupakkia näitten farkkujen taskussa. Turhaan tehdään kärpäsestä härkänen, itsekin syyllistyin tässä osaltani siihen.

JussiKoo
22.04.2010 14:53:57

Mr.Sit.com: Teipillä/liimalla laitan kiinni kun ei satu olemaan ammattilais- tai edes harrastelija-soitinrakentajan työkalupakkia näitten farkkujen taskussa. Turhaan tehdään kärpäsestä härkänen, itsekin syyllistyin tässä osaltani siihen.

Näin on. Sitten järeämmin, jos ei pysy kiinni. Siitä se modaaminen lähtee.

"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
Teijo K.
22.04.2010 15:11:31

Kun taannoin lainasin kaverille Stingrayta ja hän kaipaili peukkutukea, niin pisti sinitarralla kiinni. Hyvin piti sen mitä tarvittiin. Ihme säätämistä taas puolin ja toisin.
J.Hollström
22.04.2010 15:17:06

Teijo K.: Kun taannoin lainasin kaverille Stingrayta ja hän kaipaili peukkutukea, niin pisti sinitarralla kiinni. Hyvin piti sen mitä tarvittiin. Ihme säätämistä taas puolin ja toisin.

Kyllä toi on semmonen homma, että ensiksi pitää ostaa pylväsporakone ja halli sen ympärille että pasisti saa peukkutuen bassoon.

http://www.totaaliuusavuttomuus.com

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti