Aihe: Hankala kohta biisissä | |
---|
|
poppamies: Tässä minun näkemys kohdasta... http://dl.dropbox.com/u/4167330/can%27t_get_enough.pdf Vihdoinkin ehdin vähän yrittää. Vaan heti törmäsin pulmaan, mitä SI tarkoittaa, vai onko se Slide? Sitten tässä nyt on jotain enempi mitä minä en tuossa kohdassa kuule, siis nuita tiirejä tuntuu olevan enempi nuoteissa kuin mitä minun korvani erottaa. Et täytyy jatkaa harjoituksia, jospa se sielt viel aukeis. Bändin kanssa vedän kuitenkin tämän kohdan yksinkertaisemmin, että ehdin pysyä mukana ja kuullostan paremmalta (toivottavasti). |
|
JaS: Taitaa olla lainasointu mollin puolelta toi Eb, niin ku myös Bb. Niin että siis onko niillä soinnuilla eroa kitaralla soitettaessa, siis esimerkiksi Hm vs Bb? Bassosta kun voin tuottaa vain Hm:n elikkä Bb:n oman ymmärrykseni mukaan. |
|
BassoSisko: Niin että siis onko niillä soinnuilla eroa kitaralla soitettaessa, siis esimerkiksi Hm vs Bb? Bassosta kun voin tuottaa vain Hm:n elikkä Bb:n oman ymmärrykseni mukaan. Eikun Bb on alennettu H. Eli siis sama kuin ylennetty A, otelaudalla. E-kielen 6. nauha tai A-kielen 1. nauha. Se kirjoitetaan suomessakin Bb, että vältyttäisiin sotkemasta sitä B:hen, joka on angloamerikkalainen tapa merkitä H. Selvennys: H = B, alennettu H = Bb "Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun." |
|
pekezu: Eikun Bb on alennettu H. Niin vaan entäs se Hm sointu, sellainen kyllä on olemassa ainakin Suomessa. Vaan onko olemassa Bb sointu ja eroaako se Hm soinnusta kuinka radikaalisti. |
|
BassoSisko: Vihdoinkin ehdin vähän yrittää. Vaan heti törmäsin pulmaan, mitä SI tarkoittaa, vai onko se Slide?... Sl= slide ja siinä voi tarpeen vaatiessa käyttää joko slidea tai hammer on. Kumpi vain passaa paremmin. Lord Of The Strings |
pekezu 02.04.2010 10:32:59 (muokattu 02.04.2010 10:33:32) | |
|
BassoSisko: Niin vaan entäs se Hm sointu, sellainen kyllä on olemassa ainakin Suomessa. Vaan onko olemassa Bb sointu ja eroaako se Hm soinnusta kuinka radikaalisti. Hm sointu on H molli. Bb on alennettu H ja se on tällöin duuri, koska jos se olisi molli, se olisi Bbm. E: Ja merkittävin erohan siinä on se, että se otetaan sävelaskelta H:ta alempaa, jolloin se soi eri kohdista ja eri tavalla. Ollen siis täysin eri sointu. "Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun." |
|
pekezu: Hm sointu on H molli. Bb on alennettu H ja se on tällöin duuri, koska jos se olisi molli, se olisi Bbm. E: Ja merkittävin erohan siinä on se, että se otetaan sävelaskelta H:ta alempaa, jolloin se soi eri kohdista ja eri tavalla. Ollen siis täysin eri sointu. Kaikki johtuu siitä, että amerikkalaiset ovat niin tyhmiä, että heille (luonnollinen) molliasteikko pitää muotoilla aakkosten mukaan eli a-b-c-d-e-f-g kun taas eurooppalaisille ei tuota ongelmia opetella luonnollista mollia kaavalla a-h-c-d-e-f-g. Pidetään siitä H:sta kiinni. Miten muuten esim. voitaisiin ymmärtää B-A-C-H -fuugat yms. Selkeyden vuoksi kannattaisi aina kirjoittaa duurisoinnut ISOLLA tyyliin C Eb F# ja molli soinnut pienellä h, g# tai jopa am, em jne. |
JaS 02.04.2010 15:55:18 | |
|
AriaProII: Kaikki johtuu siitä, että amerikkalaiset ovat niin tyhmiä, että heille (luonnollinen) molliasteikko pitää muotoilla aakkosten mukaan eli a-b-c-d-e-f-g kun taas eurooppalaisille ei tuota ongelmia opetella luonnollista mollia kaavalla a-h-c-d-e-f-g. Pidetään siitä H:sta kiinni. Miten muuten esim. voitaisiin ymmärtää B-A-C-H -fuugat yms. Selkeyden vuoksi kannattaisi aina kirjoittaa duurisoinnut ISOLLA tyyliin C Eb F# ja molli soinnut pienellä h, g# tai jopa am, em jne. Mikäs ihmeen standardi tää nyt on? Mun mielestä on ihan tarpeeksi selkeätä, että siinä on se "m" siinä soinnun perässä. Ei pitäis olla mitenkään vaikeata erottaa. Niin ja selvyyden vuoksi: Saksalaisessa merkintätavassa B-sävelellä tarkoitetaan alennettua H:ta. Englantilaisessa taasen Bb tarkoittaa alennettua H:ta ja B alentamatonta H:ta. Mun mielestä englantilainen merkintätapa on johdonmukaisempi, kuin Saksalainen. Eihän muitakaan ylennettyjä tai alennettu ääniä merkitä omilla kirjaimillaan. Tän takia käytän siis mieluummin amerikkalaista merkintätapaa. Ja Bachista: 2. Contrapunctus II: Simple monothematic 4-voice fugues on main theme, accompanied by a 'French' style dotted rhythm motif. The 14 iterations of the subject may stand for the composer's surname (B + A + C + H = 14) 19. Fuga a 3 Soggetti (Contrapunctus XIV): 4-voice triple, possibly quadruple, fugue, the third subject of which is based on the BACH motif, B - A C B ('H' in German letter notation). Käsittääkseni tän viimesen Fuugan käytännössä teki Bachin poika. Eli ei voida olla varmoja, että Bach itse olis käyttänyt tätä B A C H motiivia. Sitten vielä tuon alennusmerkin ja palautusmerkin ja B:n historiasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Accide … #History_of_notation_of_accidentals Itseasiassa vaikuttais siltä, että kaikki on alunperin ollut B:tä, jopa H on vaan epämuodostunut B. Sainpa juuri lisää syytä käyttää B- ja Bb-merkintöjä. :D Pyydän anteeksi niiltä, jotka ei ameriikan kielestä ota tolkkua. Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko |
|
Olisi taas apu tarpeen. Biisi on Aerosmith:n Dream On http://www.youtube.com/watch?v=txlXcJDtDwM siellä kohta 3:18 - 3:25, en nyt vain saa selvää rytmistä ja mitä siinä oikeasti bassolla soitetaan. Voisiko joku kertoa mitä noissa salaperäisissä kahdessa tahdissa tapahtuu? Kiitos taas kerran. |
|
BassoSisko: Olisi taas apu tarpeen. Biisi on Aerosmith:n Dream On http://www.youtube.com/watch?v=txlXcJDtDwM siellä kohta 3:18 - 3:25, en nyt vain saa selvää rytmistä ja mitä siinä oikeasti bassolla soitetaan. Voisiko joku kertoa mitä noissa salaperäisissä kahdessa tahdissa tapahtuu? Kiitos taas kerran. Basso kuulostais tuplaavan skittariffin siinä, eli plokkaat siitä kitaran ensimmäisen kuvion (toka kuviohan lähtee jo omille teilleen) ja soitat sen 2x peräkkäin bassolla. Kuulostais olevan ihan perus mollipentatoninen kuvio pohjalta 1 b7 5 b7 1 b3. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Mase 15.12.2010 14:06:50 | |
|
BassoSisko: Olisi taas apu tarpeen. Biisi on Aerosmith:n Dream On http://www.youtube.com/watch?v=txlXcJDtDwM siellä kohta 3:18 - 3:25, en nyt vain saa selvää rytmistä ja mitä siinä oikeasti bassolla soitetaan. Voisiko joku kertoa mitä noissa salaperäisissä kahdessa tahdissa tapahtuu? Kiitos taas kerran. ei oo soitinta just nyt käsillä, mutta olisko tästä jeesiä: http://www.bassmasta.net/a/aerosmith/161994.html kohta lienee tuossa tablassa "dream on" ja "Sing with me" tekstien välissä Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle. |
|
Kiitos teille! Tunnustan että mä en osaa lukea noita tabeja kunnolla, tai siis luen niitä liian hitaasti. Sen takia unohdin niitä itse googlettaa, vaikka muille muistan sen neuvon antaa. Mutta joo, nyt luulen että tajusin mitkä äänet mihinkin kohtaan kuuluu. Harjoittelen lisää, niin eiköhän se loksahda paikalleen. |
|
BassoSisko: Olisi taas apu tarpeen. Biisi on Aerosmith:n Dream On http://www.youtube.com/watch?v=txlXcJDtDwM siellä kohta 3:18 - 3:25, en nyt vain saa selvää rytmistä ja mitä siinä oikeasti bassolla soitetaan. Voisiko joku kertoa mitä noissa salaperäisissä kahdessa tahdissa tapahtuu? Kiitos taas kerran. Mun näkemys on tämä vaikka aika sekavalta kyllä kuulostaa... http://dl.dropbox.com/u/4167330/Dream%20On.pdf G strings are for strippers |
|
poppamies: Mun näkemys on tämä vaikka aika sekavalta kyllä kuulostaa... http://dl.dropbox.com/u/4167330/Dream%20On.pdf Just tuolta se kuullostaakin, tämä selkeytti. Kiitos. :) |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|